Taas yksi myytti murrettu - busted?

Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Suomalaiset juopottelevat EU-keskiarvoa vähemmän.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... a&Itemid=4

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Sivut

Kommentit (59)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
kairamo
Suomalaiset juopottelevat EU-keskiarvoa vähemmän.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... a&Itemid=4

Täytyyköhän tässä lisätä tahtia kansakunnan maineen pelastamiseksi?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Njoo... kyselytutkimus. Ei noiden tuloksiin voi luottaa. Kuka muka pystyy muistamaan, miten monta paukkua ottaa kun oikeasti alkaa ottamaan.

"Eniten täysraittiita näyttäisi olevan Portugalissa, missä peräti 42 prosenttia kansalaisista ei ole juonut alkoholia viimeksi kuluneen vuoden aikana." Näinhän he kertovat. Mutta kuuluko Portugalikin näihin maihin, jossa viiniä ei lasketa alkoholijuomaksi?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Tätähän minä olen yrittänyt aiemmin kertoa mm kommentoidessani Duttonin muutenkin täynnä virheitä ollutta kirjoitusta suomalaisten väkivaltaisuudesta. En silloin kuitenkaan muistaakseni tarkistanut koko kunniataulukkoa vaan vertasin ainoastaan brittien ryyppäämistä suomalaisten juopotteluun saatavissa olevien tietojen perusteella.

Tilanne näyttää kyllä huolestuttavalta suomalaisten maineen kannalta: Suomi on vasta 17. sijalla, jos oikein laskin. Eron kurominen huippumaihin on kova urakka, ykkösmaassa Irlannissa prosenttiluku on 44% ja kolmantena olevassa Saksassakin 36 % (Britanniassa 34%). Suomen luku on 22 %. Jos nuo maat aiotaan kiinni saada, ei oman kulutuksen kasvattaminen riitä, vaan kavereillekin joutuu tarjoamaan.

http://ec.europa.eu/health/alcohol/docs/ebs_331_en.pdf (sivu 26, Acrobatissa sivu 31)

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
Rere
Tätähän minä olen yrittänyt aiemmin kertoa mm kommentoidessani Duttonin muutenkin täynnä virheitä ollutta kirjoitusta suomalaisten väkivaltaisuudesta. En silloin kuitenkaan muistaakseni tarkistanut koko kunniataulukkoa vaan vertasin ainoastaan brittien ryyppäämistä suomalaisten juopotteluun saatavissa olevien tietojen perusteella.

Tilanne näyttää kyllä huolestuttavalta suomalaisten maineen kannalta: Suomi on vasta 17. sijalla, jos oikein laskin. Eron kurominen huippumaihin on kova urakka, ykkösmaassa Irlannissa prosenttiluku on 44% ja kolmantena olevassa Saksassakin 36 % (Britanniassa 34%). Suomen luku on 22 %. Jos nuo maat aiotaan kiinni saada, ei oman kulutuksen kasvattaminen riitä, vaan kavereillekin joutuu tarjoamaan.

http://ec.europa.eu/health/alcohol/docs/ebs_331_en.pdf (sivu 26, Acrobatissa sivu 31)

[list:1j2u2931]Irlannin ja Suomen aineistojen vertailun perusteella näyttää, että Suomessa on kuitenkin paljon enemmän kuolemaan johtanutta väkivaltaa kuin Irlannissa5. (s. 26)[/list:u:1j2u2931]
Ja vain suuntaa-antavaksi kuriositeetiksi:
[list:1j2u2931]Alkoholi laukaisee perinnöllisen taipumuksen impulsiiviseen väkivaltaan (yle)[/list:u:1j2u2931]

Riittoisampi keskustelukumppani.

ID10T
Seuraa 
Viestejä1673
Liittynyt3.10.2007

Suomalaisilla on tapana vähätellä juomistaan, jopa siinä määrin, että terveyskeskuslääkäritkin kuulemma aina kertovat kahdella sen viikottaisen annosmäärän, mitä potilas itse on esitutkimuslomakkeeseen kirjannut

Vierailija
ID10T
Suomalaisilla on tapana vähätellä juomistaan, jopa siinä määrin, että terveyskeskuslääkäritkin kuulemma aina kertovat kahdella sen viikottaisen annosmäärän, mitä potilas itse on esitutkimuslomakkeeseen kirjannut
Toinen medoti on jättää asia kysymättä ja etsiä alkoholin käytön osoittimia johdattelevasti kysellen elämästä ja heittää hatusta diagnoosi päihdeongelmista.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Otetaan nyt esim. Italia, Ranska, Espanja ja Portugali. Näissä maissa ei viini ja olut ole alkoholijuomia, Vaan niitä nautitaan ruuan kanssa. Vähän ku meillä maitoa.

Vierailija
ID10T

Jos siis kirjoittaa, että ei käytä lainkaan alkoholia (sisäisesti), niin kerrotaanko sekin kahdella?

Määrä ei ole ainoa terveyttä heikentävä tekijä, vaan käyttötapakin ratkaisee.

Etelänmaillakin juomatottumukset on kuulemma "pohjoismaistuneet".

Kohta kulttuurien yhdenmukaistuminen tuottaa yllättävän havainnon; Pohjolan viinasankarit nauttivat viikonloppukännäyksen lisäksi myös päivittäin hienostuneesti pari lasia viiniä ruuan kanssa (vain lääkkeeksi), ja etelän hitalgot lisäävät päivittäisen ruokaviinin käyttöön viikonlopun nollauskuurin.
Lopputuloksena kaikkien juomatavat ovat "eurooppalaisia".

Vierailija
-:)lauri
Irlannin ja Suomen aineistojen vertailun perusteella näyttää, että Suomessa on kuitenkin paljon enemmän kuolemaan johtanutta väkivaltaa kuin Irlannissa.

Geeniselityksiin turvauduttaessa pitäisi mielestäni ajatella historiaakin. Ei Suomi ole mikään vuosisadasta toiseen väkivaltainen maa: välillä ollaan vertailutilastoissa korkealla ja välillä ei. Välillä Länsi-Suomi on ollut väkivaltaisempi kuin Itä-Suomi ja välillä ei. Etelä-Pohjanmaa on muuttunut maan pahimman väkivaltarikollisuuden alueesta yhdeksi Suomen rauhallisimmista seuduista (tästä oli asiaa jopa äskettäin Yleltä tulleessa häjy-dokkarissa).

Mistä se väkivaltaisuus sitten aiheutuu? Funktionalistisia, kulttuurilähtöisiä, toimijakeskeisiä, psykologisia, materialistisia ja geneettisiä selitysmalleja kyllä riittää, mutta mitkä ovat ne perimmäiset syyt? Se ei taida olla väkivaltatutkijoille ihan selvää vielä nykyäänkään.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Sakemannit läträä oikein tosissaan. Ei kyllä kestäis meikäläisen kroppa nixuduunarien elämäntyyliä. Joka hemmetin arkiehtoo pitis töitten jälkeen mennä kaljoille.

Epsanjassa ja Porttugeesessä ihmiset ei näkyvästi dokaa. Ei ole ainakaan osunu kohalle.

Ryssät ja suhnat imee samalla lailla ittensä örvelöiksi. Minua muuten luullaan mualimalla useasti ryssäksi, enkä oo korjannu virhettään. Paremman kohtelun minä ryssänä saan kuin naapuripöydän finlandeso.

Svedut juopottelee usein ja rankasti ja yrittää kätkeä sitä.

Muita en tunne.

- Ubi bene, ibi patria -

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat