Topakkakulttuuri

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos olet lopettanu tupakan polton, pysy savuttomana.

Olin polttanut tupakkaa 10 vuotta. Kun on polttanut tupakkaa 10 vuotta, ruumiillinen puhdistautuminen tupakasta kestää 1 vuoden (20 vuotta polttaneella 2 vuotta j n e). Minä lopetin polttamisen 18 kuukautta sitten, päättämällä yksinkertaisesti että minä en polta. Osa näistä tiedoista ovat henkilökohtaisia, t s kaikki ei ole ruumiinrakenteeltaan kuin minä, kaikille ei ole samanlainen aineenvaihdunta kuin minulla j n e.

Kolme viikkoa sitten aloin miettimään asiaa tarkemmin, ja päätin aloittaa tupakanpolton uudelleen. Mutta ensin mittasin lämmön tasaisin väliajoin 7 päivää.

Tämä on tärkeä huomioida; Kokeen aikana olin päättänyt, että minä en polta tavanomaisesti, esimerkiksi kahvin juonnin yhteydessä, tai ruokailun jälkeen, kun olen stressaantunut, tai silloin kun 'ei ole mitään tekemistä' yleensä; Päätin että poltan tupakkaa vain 'silloin tällöin', korkeintaan 5-10 tupakkia / vuorokausi.

Ensimmäinen huomio koskien lämpöä oli, että lämpö laski .2 astetta 3 päivässä tupakan polttamisen aloituksen jälkeen.

Ensimmäiset tupakat ensimmäisenä päivänä aiheuttivat lievää huimausta, pahoinvointia ja päänsärkyä, mutta jo toisena päivänä oireet olivat kadonneet. Huomioin myös muutokset suussa, aistin, että suun limakalvon peitti kerrostuma mikä johti makuaistin heikentymiseen. Kaikki mitä suuhuni laitoin, 'maistui muoviselta'.

Tänään on 5 päivää kulunut ja on aika lopettaa koe. Syy siihen on se, että e m 'silloin tällöin' polttaminen on ajatunut kahvin juonnin yhteyteen, ruokailun jälkeen ja 'jolloin ei ole mitään tekemistä', t s 10 vuotta polttaneen polttamistavat palautuivat, ja poltettujen tupakkien määrä lisääntyi. Tämä merkitsee sitä, että pääasiallinen polttamisen syy, ei ole nikotiiniriippuvaisuus, vaan tavanomainen polttaminen.

Jos poltat tupakkaa, ajattele tupakan polttaminen tapariippuvaisuutena etkä tupakka-/nikotiiniriippuvaisuutena, niin savun hengittäminen on helpompi lopettaa. Minä en tarvitse nikotiinilaastareita tai nikotiinipurukumia, vaan silloin kun tulee tunne että 'nyt on tavanomainen aika poltta tupakka', minä yksinkertaisesti kumoan ajatuksen, ja jos tuntuu siltä että 'on pakko hengittää savua koska olen tavanomaisesti sitä tehnyt' (mitä minulle ei tule), niin xylitolipurukumi on hyvä vaihtoehto.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Pakko ryhtyä itsekkin miettimään, koska lapsuudenaikainen astmani on palannut.

En vaan oikein ymmärrä että miten teen tämän, koska 15 vuotta on tullut harrastettua, ikinä ei ole edes käynyt mielessä että lopettaisin.

Kenellä olisi myydä pakkopaita?

Vuokrata kellari?

Vierailija
Lettu Haimakainen

En vaan oikein ymmärrä että miten teen tämän, koska 15 vuotta on tullut harrastettua, ikinä ei ole edes käynyt mielessä että lopettaisin.

Kenellä olisi myydä pakkopaita?

Vuokrata kellari?

Laita tupakka-aski pakkopaitaan ja työnnä se kellariin.

Vierailija
Lettu Haimakainen
***** mitä asioita sitä joutuu elämässä tekemään...

Jos ajattelet, että poltat 15 seuraavaa vuotta, niin mieti miltä tuntuu jos poltat 15 vuoden tupakat yhdessä päivässä.

Vierailija

Mä olin tuossa vuodenvaihteen ympärillä kolmisen kuukautta polttamatta. Aloitin uudelleen tuossa muutama viikko sitten. Sellainen erikoinen ilmiö mulla että paino lähti taas laskuun, mielestäni en muuta muuttanut. VHH:lla olen siis ollut noin vuoden, ekan puolen vuoden aikana lähti 10 kiloa ja sitten kesäloman jälkeen kun lopetin tupakanpolton, tuli pikkuhiljaa viisi kiloa takaisin. Nyt siis kun aloitin röökit uusiksi niin nelisen kiloa on taas lähtenyt. Väittäisin että tupakointi vaikuttaa tuohonkin jotenkin.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Huijaa itseäsi. Siirä addiktio toiseen kohteeseen.

Itse imin 2 desin appelsiinipillimehun aina tupakin sijaan. Menin mukaan kaikkiin tilanteisiin joissa aiemmin rööki kädessä sen pillimehun kanssa. Addiktio siirtyi siihen, Join pahimmillaan yli 5 litraa appelsiinimehua pillipurkeista vrk.

Appelsiinimehuaddiktiosta oli helpompi päästä "vähentämällä käyttöä", kuin fyysistä riippuvuutta aiheuttavasta röökistä,

Tätä kannattaa soveltaa. Kokemuksen ääni on puhunut. Lopetin polttelua 15 vuotta eri tavoilla ennen kuin keksin tuon idean, joka sitten lopulta toimi.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Huijaa itseäsi. Siirä addiktio toiseen kohteeseen.

Itse imin 2 desin appelsiinipillimehun aina tupakin sijaan. Menin mukaan kaikkiin tilanteisiin joissa aiemmin rööki kädessä sen pillimehun kanssa. Addiktio siirtyi siihen, Join pahimmillaan yli 5 litraa appelsiinimehua pillipurkeista vrk.

Appelsiinimehuaddiktiosta oli helpompi päästä "vähentämällä käyttöä", kuin fyysistä riippuvuutta aiheuttavasta röökistä,

Tätä kannattaa soveltaa. Kokemuksen ääni on puhunut. Lopetin polttelua 15 vuotta eri tavoilla ennen kuin keksin tuon idean, joka sitten lopulta toimi.

On ajateltava että mihin ja miten ohjaa addiktion, ettei joudu ojasta allikkoon.

Vierailija
Pringles
Mä olin tuossa vuodenvaihteen ympärillä kolmisen kuukautta polttamatta. Aloitin uudelleen tuossa muutama viikko sitten. Sellainen erikoinen ilmiö mulla että paino lähti taas laskuun, mielestäni en muuta muuttanut. VHH:lla olen siis ollut noin vuoden, ekan puolen vuoden aikana lähti 10 kiloa ja sitten kesäloman jälkeen kun lopetin tupakanpolton, tuli pikkuhiljaa viisi kiloa takaisin. Nyt siis kun aloitin röökit uusiksi niin nelisen kiloa on taas lähtenyt. Väittäisin että tupakointi vaikuttaa tuohonkin jotenkin.

Aineenvaihdunta muuttuu kun lopettaa tupakan polttamisen. Elimistö kun paranee, se käyttää tarkemmin hyväksi kaikki mitä syöt, eli ruokailutottumukset on myös muutettava terveellisemmäksi, ettei paino nouse.

Vierailija
Lettu Haimakainen

Mene (ilman tupakoita, et saa myöskään pummata keltään) siihen samaan paikkaan, missä yleensä röökaat. Seisot/istut siinä viisi minuuttia tekemättä mitään. Kun tunne siitä, että "nyt pitäis äkkiä saada rööki" tulee, siirry tarkastelemaan sitä tunnetta itsesi ulkopuolelta. Kiinnostuneena, mutta ei himon mukaan heittäytyen. Aseta se himosi sinne mihin se kuuluu. Se on vain tunne. Se menee ohi, sillä tunteet menevät aina ohi. Aina. Jotkut tunteet menee ohi nopeammin, toiset hitaammin.

Katso kelloa. Kun viisi minuuttia on ohi, unohda tupakan ajattelu niin kauaksi aikaa, kun yleensä pidät väliä röökeillä. Kun on taas röökitauon aika, menet taas siihen samaan paikkaan, ja tarkastele taas tupakanhimoasi. Ja huomaat että siellähän se taas. Onko se isompi vai pienempi kuin edellisellä kerralla, tuntuuko suussa erilaiselle? Haiseeko muitten rööki hyvältä? Ja taas, kun 5 minuuttia on mennyt, lähdet siihen mitä teet "oikeasti". Ja pidät väliä sen normin verran. Jne.

Ei ole pakko mennä tupakkapaikalle, jos muiden polttaminen häiritsee liikaa. Voihan sitä omaa tupakanhimoa miettiä vaikka työpöydän ääressä tai vessassa. Tärkeintä on huomata, että vaikka tupakkaa tekee mieli ihan p**leesti, sitä pystyy olemaan polttamatta, kun vain päättää niin. On kuitenkin henkisesti helpompaa vain jättää se tupakanhimo olemaan omissa oloissaan tai suostua katselemaan sitä "ulkopuolelta" ilmiöstä itsestään kiinnostuneena, kuin taistella sitä vastaan.
Kun huomaat, että eipä oikeastaan tee yhtään mieli, olet vieroittunut. Onnittelut.

Eli tupakanhimo ei oikeasti kuulu sinuun, erota se omasta itsestäsi. Se ajatus on tällä hetkellä päässäsi kuin syylä varpaassa, mutta sen saa irti, jos vain haluaa. Röökin haluaminen on vähän niinkuin se ärsyttävä pikkunälkä, joka tunkee esille joka sohvanraosta. Tupakan tai sen himon ajatteleminen ei ole se ongelma, ongelmat alkavat vasta kun annat sen ajatuksen ja tunteen hallita itseäsi.

Jos sorrut, aloita alusta. Jos sorrut koko ajan, et ilmeisesti oikeasti halua lopettaa röökaamista, joten sitten ei ilmeisesti ole muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa.

Ongelma on tuttu henkilökohtaisestikin, mutta lopettaminen onnistuu kyllä.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

Aloittajan aloituksesta ei käy kauhean hyvin ilmi se miksi hän alunperin lopetti tupakoinnin.
Minulla on allergia vuosiltani sellaista kokemusta,että olen vain lopettanut tupakoinnin.Leppänuhan käydessä pahimmilleen on myös syöminen ja juominen käyneet vähiksi.
Nykyään en ole kauheasti kokenut tarpeelliseksi lopettaa tupakointia.Hyvä tupakka on hyvää.Ainoita kuviteltavissa olevia syitä voisi olla otsikon mukaisen tupakkakulttuurin puute.TS.nykyään myydään paskaa kalliilla.Tuntuu että nykytupakka on myynnissä vain nikotiinin takia.
Onneksi vielä joitain hyviä lajeja on myynnissä.Ja tietysti kohtuu laatuisia sätkäaineksia.

Tvomas
Seuraa 
Viestejä2371
Liittynyt24.3.2009

Eihän marketista saa edes luomutupakkaa vaan se tupakka mitä myydään on terästetty kemikaalikakalla.

Pakkoruotsi on yleissyövyttävä aine.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Lettu Haimakainen
Vuokrata kellari?

Tollanen jäi tarpeettomaksi jos kelpaa? Ei tarvitse maksaa mitään, sen verta olisin ilahtunut jos kovalla vaivalla kasaamalleni kopille vielä käyttöä löytäisi.

On tossa muuten tollanen isompikin, vaan se on edellisen asukkaan jäljiltä vielä aika sotkuinen, joten joutuisit hieman siivoamaan ennen muuttoa. Ilmaiseksi tuokin männöö.

Vierailija

Vai että männöö. No hyvä muutan teille, sidot mut kiinni ja pidät kellarissa. Kuka nyt tupakkaa tarvitsee, HEIKOT SAATANA!

Vierailija
Lettu Haimakainen
Vai että männöö. No hyvä muutan teille, sidot mut kiinni ja pidät kellarissa. Kuka nyt tupakkaa tarvitsee, HEIKOT SAATANA!

Et pääse eroon tupakasta, koska tupakka on hyvää ja sitä on nautinnollista polttaa ja samalla tuntea kuuluvansa huonompiin ihmisiin, kun tupakoi julkisesti. Se on hieno tunne tupakoidessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat