Minkänäköistä on ydinjäte?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ymmärtänyt että ydinjätettä voi esiintyä eri muodoissa esim. nesteenä ja kiinteänä. Minkä väristä se on? Onko ydinjätettä pystytty valokuvaamaan?

Kommentit (15)

Vierailija
EsTo
Olen ymmärtänyt että ydinjätettä voi esiintyä eri muodoissa esim. nesteenä ja kiinteänä. Minkä väristä se on? Onko ydinjätettä pystytty valokuvaamaan?

Mää haluaisin tietää, mitä ainetta on vitamiinit?
Onko vitamiini huoneen lämmössä nestettä vaiko kiveä?

Vierailija
V.A.Littaa
Ei eroa silmämääräisesti mitenkään käyttämättömästä.

Eroaa merkittävästi ulkonäöltään. Tuossa on puhdasta polttoainetta. Hanskat on siksi ettei polttoaine saastu ihmisestä. Hanska ei suojaisi gammasäteilyltä.

Polttoainenapit halkeilee jo muutaman tunnin käytön jälkeen, ja suunnilleen semmoiseksi jäävät.

Vierailija
Lektu-Elli
Eroaa merkittävästi ulkonäöltään. Tuossa on puhdasta polttoainetta. Hanskat on siksi ettei polttoaine saastu ihmisestä. Hanska ei suojaisi gammasäteilyltä..

Minä väristä olisi puhdas uraani/plutonium?
Onko se keltaista, kuten kulta tai platina?
Voisiko uraanista tehdä vaikka peltiä?

Onko olemassa ihka mustaa metallia? Koboltti?

Vierailija

Uraani ja plutonium ovat molemmat enemmän tai vähemmän raudan/hopean värisiä.

Mikään ei estä tekemästä uraanista peltiä, tosin enpä nyt äkkiseltään keksi mitään järkevää syytäkään moiseen.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
oinonen
Jäniksen papanoilta näyttää.

Luulin että uraanisauvat on pitempiä ja paksumpia.

Ovathan ne, kun tuollaisia pannaan rinnakkain ja peräkkäin.

Riso abundat in ore stultorum

Vierailija

Uraniniitti UO2 (pikivälke) on väriltään yleensä mustaa. Tuommoista mustaa tai mustanharmaata "moskaa" tai pintoja ne ovat mihin itsekin olen törmännyt ja löytänyt. Yleensä luonnossa ei juurikaan uraania näe. Määrät ovat niin pieniä ja kulkee muiden malmimineraalien mukana.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uraniniitti

Vierailija
Peksu
Uraniniitti UO2 (pikivälke) on väriltään yleensä mustaa. Tuommoista mustaa tai mustanharmaata "moskaa" tai pintoja ne ovat mihin itsekin olen törmännyt ja löytänyt. Yleensä luonnossa ei juurikaan uraania näe. Määrät ovat niin pieniä ja kulkee muiden malmimineraalien mukana.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uraniniitti

Huomasin vasta nyt, että tuossa wikissä näemmä lukee "Uraniniitti on hyvin radioaktiivista, ja näin ollen vakava terveysriski". Noh, taas esimerkki, että ihan kaikkea wikissä olevaa ei kannata ottaa kovinkaan tosissaan. En nyt tuota uraniniittia takanreunalle laittaisi tai kilokaupalla kotiin kantaisi, mutta on minulla sitä jossakin kiviläjässä pikkuinen palanen. Säteileehän se, mutta eipä pikkunäytteestä saa enempää kuin vaikkapa röntgenistä. Määrät ovat niin pieniä. Ottaisin ainakin tuon "hyvin" ja "vakava" tuosta wikistä pois... Jos se on "hyvin" tai "vakava" niin sitten joku on kyllä löytänyt aikamoisen uraanimineralisaation ja raahannut kiveä kotiinsa kottikärryjen tai kaivinkoneen kanssa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Peksu
En nyt tuota uraniniittia takanreunalle laittaisi tai kilokaupalla kotiin kantaisi, mutta on minulla sitä jossakin kiviläjässä pikkuinen palanen. Säteileehän se, mutta eipä pikkunäytteestä saa enempää kuin vaikkapa röntgenistä.

Avattarestasi päätellen säilytät sitä näyttöpäätteesi vasemmalla puolella.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Peksu
En nyt tuota uraniniittia takanreunalle laittaisi tai kilokaupalla kotiin kantaisi, mutta on minulla sitä jossakin kiviläjässä pikkuinen palanen. Säteileehän se, mutta eipä pikkunäytteestä saa enempää kuin vaikkapa röntgenistä.

Avattarestasi päätellen säilytät sitä näyttöpäätteesi vasemmalla puolella.

Olen tehnyt siitä korvatulpat. Mukavasti suhisee päässä. Hieman tosin tuo näyttö särisee ja välkkyy.

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009

Uraanimalmin radioaktiivisuus on lähes kokonaan peräisin radiumista ja muista uraanin hajoamistuotteista, mitä ei ydinpolttoaineesta löydy.

Vierailija

En tiedä muuttuuko napin väri reaktorissa, mutta sanoin että käytetty nappi on hyvin pian täynnä säteen suuntaisia halkeamia. Uraanidioksidi ei ole hyvä lämmönjohde, siksi se halkeilee. Se on valittu lähinnä siksi, koska sulamispiste on korkea.

Vierailija
Lektu-Elli
En tiedä muuttuuko napin väri reaktorissa, mutta sanoin että käytetty nappi on hyvin pian täynnä säteen suuntaisia halkeamia. Uraanidioksidi ei ole hyvä lämmönjohde, siksi se halkeilee. Se on valittu lähinnä siksi, koska sulamispiste on korkea.

Niinhän se laulukin sanoo.

"Uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa..."

Uusimmat

Suosituimmat