Muuttaminen ulkomaille pysyvästi.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muuttaminen ulkomaille.
Hei foorumia lukevat!

Näin alkuun.. Asiani tulee olemaan monesta Suomalaisesta naurunalainen ja monen on varmasti helppo keksiä omalaatuisia tapoja alentaa ja pilkata viestiketjun aihetta. Tulen löytämään "painu vi**uun Suomesta", "älä marise" ja "Helsinki-Vantaa -kentältä kyllä löydät lähtevän koneen pois Suomesta" -kommentteja vaikka näin en tokikaan toivo. Toivoen saavani irti jonkinlaista faktaa, aijon postata:

Kuinka muuttaa pois Suomesta(töihin ja elämään toiseen maahan lopun ikääni)?

Kerron lyhyesti itsestäni, mutta viesti tulee olemaan pitkä ja toivon että kiinnostuneet lukisivat/vastaisivat tai vain seuraisivat kesustelua, sillä tiedän että jotkut muutkin tätä pohtivat ja janoavat tietoa. Tiedän etten voi tulevaisuuttani laittaa yleisen foorumin vastauksien varaan enkä tule löytämään helppoa "näin se tapahtuu" -keinoa, mutta pidän keskustelusta ja tiedon välittämisestä muille.

Asiaan:
Olen 20-vuotias rakennusalaa opiskeleva mies ja armeija edessä. Asun vuokralla, jonka maksan tuilla ja opintolainalla. Haluan muuttaa ulkomaille töihin ja elämään(asiaa miettinyt lakkaamatta 2 vuotta). Yhtä ainutta syytä pois muuttamiseeni ei ole, eivätkä (mainitsemattomaksi jäävät)syyni ole mielestäni turhamaisia, vaan ne tulevat määräämään tulevaisuuteni. Toisin sanoen huomattavasti useampi seikka saa minut haluamaan pois, kuin jäämään.
Kyllä..Olen yksi 'niistä' jotka pakenevat elämäänsä ja ovat valmiita aloittamaan uuden elämän toisaalla.

Työalani ei minua ikävä kyllä oikeastaan inspiroi työmarkkinoille, vaan olen valmis tekemään jotain täysinkin erilaista työtä. Olkoot se sitten alempaa palkkaluokkaakin. Työtä joka tapauksessa pakko on tehdä

Mistä saan tietoa maastamuuttamisesta, toisessa maassa asumisesta, opiskelemisesta/työskentelystä ja mahdollisista tuista? (jokin virasto?)Näitä kysymyksiä varmasti tulee eteen enemmän kuin vastauksia En halua kävellä tietämättömänä, kädet taskussa johonkin virastoon sanoen: "Hei, haluan muuttaa ulkomaille", vaan haluan jonkinlaista osviittaa, johon perustaa.

Taakkanani on opintolaina(9000e) ja 'opiskelijan köyhyys'. Alkuun olisi päästävä täysin omillaan, mihin olen enemmänkin kuin valmis(enempää avautumatta ).

Otetaan juuri keksimäni, absurdi esimerkki, että saan pointtini selvemmäksi:
Haluan muutta USA:han asumaan ja töihin apuriksi ravintolaan, jonka palkalla vuokraan halvimman kämpän.. Kuinka tämä tapahtuu? Vai olisiko helpompaa muuttaa opiskelemaan, entä kattaisivatko tuet asumisen? Se ei kuulosta yksinkertaiselta, eikä sitä VARMASTI ole.

En odota näin suuren elämänmuutoksen tapahtuvan pienellä aikavälillä ja odotankin että pystyn toteuttamaan tämän 5 vuoden aikana(ottaen huomioon valimstelut, rahan säästäminen, kielen oppiminen jne.)

Onko joku teistä tai tuttavanne muuttanut ulkomaille? Kerro tarinasi(tai hänen tarinansa), kuinka sait unelmasi alkuun ja mitä se sinulta vaati.

Olen nuori(20v), mutta en niinkään nuori kun ottaa huomioon että olen aloittamassa uuden elämän. Se vie aikaa ja haluan aloittaa sen vielä kun se on mahdollista. Vaikka olen syntynyt Suomeen, en halua olla siihen kahlittuna.

Kiitos kun jaksoit lukea!

Kommentit (1)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Heippa Markus! Kaikista helpoin tie ulkomaille avautuu juurikin opiskelijana. Suosittelen, että hakudut oppilaitoksesi vaihto-oppilasohjelmaan. Kannattaa aloittaa puhumalla oppilaitoksesi kv-koordinaattorille tai opinto-ohjaajalle. Nykyään jokaisella oppilaitoksella on ystävyys- tai yhteistyöoppilaitoksia ulkomailla. Opiskeletko toisella vai kolmannella asteella? Kolmannen asteen opiskelijana voisit hakeutua ERASMUS-ohjelmaan. Voit valita oppilaitoksen koulusi yhteistyökumppaneista jolloin homma on huomattavasti helpompaa. Voit myös hakea suoraan oppilaitokseen. ERASMUS-opiskelijat saavat koulutuskuntayhtymältään yleensä stipendin. Jos kohdemaasi on Euroopan ulkopuolella, koulutuskuntayhtymälläsi on varmasti stipendiohjelmia yhteistyökoulujensa kanssa. Lisäksi saat opintotuen ulkomaille. Lisäksi KELA maksaa opintotuen asumislisää kohdemaasta riippuen muutamista kympeistä muutamaan sataan euroa kuussa. Tämä on hyvä väylä kokeilla ulkomailla asumista ja totutella rutiineihin. Koko prosessi vie aikaa puolesta vuodesta puoleentoista kohdemaasta ja -koulusta riippuen. Oma aloitteisuutta tarvitaan.

Toinen vaihe suunnitelmassasi on hommata vaihto-opiskelumaastasi työharjoittelu- tai lopputyöntekopaikka. Vaihto-oppilasaikanasi solmi kontakteja mahdollisimman paljon. Hakeudu paikallisten joukkoon ja puhu heille suunnitelmistasi ja halustasi jäädä maahan. Joku tuntee aina jonkun joka voisi palkata ulkomaalaisen. Tutustu kohdemaahasi ja sen kieleen mahdollisimman paljon jo ennen reissua. Tutki internetsivuja kohdemaastasi ja lainaa kielikasetteja. Ota selvää, mitkä suomalaiset yritykset toimivat kohdemaassasi tai mitä yrityksiä kohdemaastasi on Suomessa. Ulkomailla konsulaatti voi opastaa mistä kannattaisi suomalaisen hakea töitä.

Käytä opiskelijan statustasi röyhkeästi hyväksesi saadaksesi jalan yritysten ovenrakoon. Voit mainostaa itseäsi ilmaisena työntekijänä ensimmäiset puolivuotta (jos opintoihisi kuuluu työharjoittelu.)

EU:n alueella saat olla toisessa EU-maassa kolme kuukautta. Sen jälkeen sinun on ilmottauduttava kohdemaasi viranomaisille. Käy ennen lähtöäsi KELAlla ja pyydä Eurooppalainen Sairaanhoitokortti. Kerro KELAlle minne menet ja kauanko olet, jotta oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan ei katkea. Voit sanoa KELAlla että haluat varmistaa juuri tuon, he neuvovat eteen päin.

Suoraan kohdemaahan töihin voi hakea myös työkkärin kautta. EURES-paikkoja http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat ... /index.jsp

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat