Järkkärit vertailussa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä muutaman kuukauden selaillut nettiä uuden järkkärin(lue: järjestelmäkamera) toivossa. Budjettini on tiukka, mutta en välitä jos hinta liikkuu yli satakin euroa, mutta suunnilleen alle viidensadan olen yrittänyt pysyä. Olen löytäny muutaman hyvän ehdokkaan ja haluaisin että jakaisitte mielipiteenne niistä ja voi tietenkin ehdotella ellei parempia niin ainakin halvempia järkkäreitä.

http://www.netanttila.com/webapp/wcs/st ... ryId=20682

(sama kuin edellinen mutta ilman linssejä): http://www.netanttila.com/webapp/wcs/st ... ryId=20682

Kommentit (13)

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Noista vaihtoehdoista ottaisin varmaan 450D:n, sillä 1000D:stä puuttuu tunnistin, joka pimentää ruudun etsimeen katsoessa. Kuuleman mukaan erittäin ärsyttävä puute.

Sonyn laitteesta en tiedä mitään.

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Moose
Noista vaihtoehdoista ottaisin varmaan 450D:n, sillä 1000D:stä puuttuu tunnistin, joka pimentää ruudun etsimeen katsoessa. Kuuleman mukaan erittäin ärsyttävä puute.

Sonyn laitteesta en tiedä mitään.

Miksi pitää live-viewiä päällä, jos ei sitä käytä?

Kannattaa miettiä, mitkä ominaisuudet ovat juuri itselle tärkeitä. Mitä meinataan ensisijaisesti kuvata. Lisäkuluja tulee sitten linsseistä - maksavat usein enemmän, kuin runko. Erillinen salama tulee tarpeeseen varsinkin sisällä kuvattaessa. Jonkinlainen laukkukin olisi hyvä olla.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Miten olisi Pentax:

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/315640

Saisit osittaisen sääsuojauksen, tukevamman rakenteen ja monta lisäominaisuutta mitä Canon/Nikon -sektorin halpamalleista puuttuu.

edit: ja käytettynä saa aika mainioita pelejä. Vasta kuulin yhdestä Canon 1D -rungosta kolmellasataa..

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007
Volitans

Palaahan siinä näytössä usein valot vaikkei live-viewiä käyttäisikään. Automaattitarkennus on muuten ainakin 450d:ssä auttamattoman hidas live-viewin kanssa (ei vissiin käytä tarkennussirua vaan laskee kennolta tulevasta datasta).

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Moose
Volitans

Palaahan siinä näytössä usein valot vaikkei live-viewiä käyttäisikään. Automaattitarkennus on muuten ainakin 450d:ssä auttamattoman hidas live-viewin kanssa (ei vissiin käytä tarkennussirua vaan laskee kennolta tulevasta datasta).

Aa - niissä Canonin rungoissa, joita olen käyttäyt (7D, 5DII) näyttö on kyllä mustana, paitsi valikkoja selatessa ja live-view -tilassa.

Autotarkennus live-viewissä toimii kuten pokkareissa - eli se perustuu kennon tuottaman kuvan kontrastiin. Jos peilin laskee välillä alas, tarkennus toimii omalla anturillaan, mutta tämä vie aikaa. Turhaa kikkailua koko live-view Tosin noissa edullisimmissa rungoissa tuo etsin on heikompi.

Vierailija

450D on loistopeli. Nykysin anttilassa 500e kitin kanssa, joka on kitiksi erittäin hyvä. Aloita sillä, osta sitten joku tamroni tai sigma. Luulisin että 400-450e voisi löytyä sama peli, cashbackilla ehkä jostain jopa jollon on vähemmän.

Tilaa kiinasta aito 55mm 1.8 canonin linssi, maksaa 75e postareineen (vrt. suomen liikkeissä näky olevan 150e ). Halpa ja muovinen runko, mutta loistava ison aukon linssi.

Liveviewistä ei ole hyötyä kuin studiokuvaajille jotka haluaa esimerkiksi tietokoneen näytölle lähettää kuvaa josta asiakas voi katsoa isommalta ruudulta miltä sommitelu näyttää. Mutta hauska leluominaisuus kelle tahansa.

Oletuksena 450D:ssä näyttö palaa, muttei se paljoa akkua näytä syövän. Sen voi kuitenkin laittaa pois päältä jos siltä huvittaa, ja sensori pimentää näytön kun laitat silmän etsimelle.

Loistokamera, varsinkin aloittelijalle (kuten minä). Suosittelen.

Nikoneista olen kuullut että kohinaa on ellet investoi paria tonnia suoraan, mutta tämä Canon vs Nikon on vähän semmonen aihe mihin en tahdo lähteä sen enempää. Mielipiteet on laidasta laitaan.

1000D:stä puuttuu tunnistin, joka pimentää ruudun etsimeen katsoessa

Jos tuo on totta niin olen erittäin iloinen että ostin 450D:n, vaikka 1000D tulikin markkinoille 2 vko sen jälkeen hunttia halvemmalla.

edit:

Autotarkennus toimii, tosin yleensä kuvaan full manualilla aina. Kittilinssin kanssa oon huomannut että jos käytät muuta polttoväliä kuin sitä "oletusta" (en tiedä termiä, en ole pro kuvaaja), niin joutuu joko nostamaan tai laskemaan suljinaikaa vähäsen (1-2 pykälää näytöllä), eli linssissä/kamerassa ei ole sensoria joka ottaisi polttovälin huomioon ja laskisi valotusajan sen mukaan. En tosin tiedä olisiko tuo edes mahdollista.

Tietysti jos kuvaa RAW:na niin eihän tuolla ole mitään merkitystä

edit2:

Valikosta löytyy hyvin myös lennosta vaihdettava valkotasapainon säätö koordinaatistona, esimerkiksi sisällä kuvatessa ilman valkoista valoa voi suoraan säätää lisää sinisyyttä kuvaan jolloin värit tulevat oikein, toimii paljon paremmin kuin ne presetit. En tiedä oliko tätä ominaisuutta vanhemmissa canoneissa. Josko nyt tämä essee saa olla tässä. Laita privaa jos on kysymyksiä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Minkälainen akkukesto on noissa budjettimallin kameroissa? Täytyykö vara-akkuja hankkia iso nippu?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Shan

Liveviewistä ei ole hyötyä kuin studiokuvaajille jotka haluaa esimerkiksi tietokoneen näytölle lähettää kuvaa josta asiakas voi katsoa isommalta ruudulta miltä sommitelu näyttää. Mutta hauska leluominaisuus kelle tahansa.

Eipä siitä oikein studiossakaan apua ole, kun kamera kiinni tietokoneessa USB:n kautta ja saa näytölle huomattavasti paremman kuvan - ja saa vielä hiirellä osoitettua, mihin haluaa tarkentaa.

Shan

Kittilinssin kanssa oon huomannut että jos käytät muuta polttoväliä kuin sitä "oletusta" (en tiedä termiä, en ole pro kuvaaja), niin joutuu joko nostamaan tai laskemaan suljinaikaa vähäsen (1-2 pykälää näytöllä), eli linssissä/kamerassa ei ole sensoria joka ottaisi polttovälin huomioon ja laskisi valotusajan sen mukaan. En tosin tiedä olisiko tuo edes mahdollista.

Tuo johtuu siitä, että kittilinssin valovoima heikkenee zoomattaessa kauemmaksi. Onhan kamerassa se Av-ohjelma, jolla voi säätää haluamansa aukon ja kamera säätää sitten valotusajan itse.

Vierailija

"Eipä siitä oikein studiossakaan apua ole, kun kamera kiinni tietokoneessa USB:n kautta ja saa näytölle huomattavasti paremman kuvan - ja saa vielä hiirellä osoitettua, mihin haluaa tarkentaa."

Käsitin että tuo ei toimi ilman liveviewiä? Noh, ehkä olin väärässä :p

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Shan
"Eipä siitä oikein studiossakaan apua ole, kun kamera kiinni tietokoneessa USB:n kautta ja saa näytölle huomattavasti paremman kuvan - ja saa vielä hiirellä osoitettua, mihin haluaa tarkentaa."

Käsitin että tuo ei toimi ilman liveviewiä? Noh, ehkä olin väärässä :p

No joo, kyllähän kyse on tavallaan samasta. Eli tuossa tilassa peili on ylhäällä ja kennolta luetaan dataa jatkuvasti. Se kameran varsinainen live-view toimii samalla periaatteella, mutta näyttölaitteena toimii silloin kameran oma näyttö. Aiemmissa rungoissa tuo ominaisuus puuttui, vaikka kuitenkin USB:lla sai kuvan tietokoneellekin.

Uusimmat

Suosituimmat