Kimalaispönttö

Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Tein tässä vaimon ehdotuksesta kolme kimalaispönttöä, joihin sovelsin netin ohjeita. Tarkoituksena oli saada marjapensaille ja metsämarjoille lisää pölyttäjiä. Materiaalina käytin vesivaneria ja sisustukseen trasselia ja heinäsilppua.

Nyt kysyisin, onko jolla kulla asiasta kokemusta? Pitäisikö pönttöihin laittaa evääksi hunajavettä, kuten joissakin ohjeissa oli mainittu?

Vanha jäärä

Kommentit (5)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Tein tässä vaimon ehdotuksesta kolme kimalaispönttöä, joihin sovelsin netin ohjeita. Tarkoituksena oli saada marjapensaille ja metsämarjoille lisää pölyttäjiä. Materiaalina käytin vesivaneria ja sisustukseen trasselia ja heinäsilppua.

Nyt kysyisin, onko jolla kulla asiasta kokemusta? Pitäisikö pönttöihin laittaa evääksi hunajavettä, kuten joissakin ohjeissa oli mainittu?

Vanha jäärä

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Meillä kimalaiset majoittuvat pihan tyhjään linnunpönttön. Ei houkuteltu, tulivat, kun hyvän paikan löysivät.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Meillä ne asuttui kylmälle ullakolle ja pörräsi ulko-oven vierestä töihinsä. Joskus ne eksyi sisälle.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

En ole kimalaispönttöjä tehny, mutta kannattaa pitää sitten huolta että se kimalainen voi juoda sitä sokerivettä turvallisesti, ettei se putoa siihen mönjään itse. Siinä voi meinaa käydä hassusti jos sen turkki tahmaantuu.

Kannattaa niiden pönttöjen viereen pistää alkukesästä/keväästä kukkivia kukkia, ettei sen kuningatar kimalaisen tarvitse lennellä pitkiä matkoja ruokaa hakiessaan. Energiaa meinaa se tarvitsee paljon alussa, kun se joutuu itse rakentamaan pesää sekä kasvattamaan ekat toukat ja sietämään mahdollisesti kylmiä öitä.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
tietää
Meillä ne asuttui kylmälle ullakolle ja pörräsi ulko-oven vierestä töihinsä. Joskus ne eksyi sisälle.

Ne voi turvallisesti kulettaa ulos vaikkapa läpinäkyvällä pakasterasialla. Kimalaiset on lempeitä ja pistää vain jos niitä satuttaa. Jos uskallat, niin voit varovaisesti kädelläkin kuljettaa ne ulos. Tosin kyllä ne osaa mennä ulos ominkin avuin. Olen huomannut sen, että kimalaiset aikalailla järjestelmällisesti pyrkivät etsimään ulospääsyä. Toisin kuin kärpäset jotka pörrää aina samaa lenkkiä uudestaan ja uudestaan.

Wiisas
Meillä kimalaiset majoittuvat pihan tyhjään linnunpönttön. Ei houkuteltu, tulivat, kun hyvän paikan löysivät.

Tuurista kiinni aikapitkälti että sattuuko ne tulemaan vaiko ei.

Parhammillaankin tuo pesiytyminen taisi olla vain 30% luokkaa pöntössä, eikä ole epätavallista että kymmenessäkään pöntössä ei ole ainuttakaan kimalaispesää.

Tietysti jos tekee oloista mahdollisimman suotuisat niin sitä todennäköisemmin ne sitten tulevat.

Meidän ullakolle ne tykkää aina tulla.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Uusimmat

Suosituimmat