Kevyesti liikkuvat ja väistövelvollisuus...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Juuri äsken olin sekä tehdä itse kuperkeikan jalan että kuperkeikauttaa vastaani pyöräilevän lapsen, sillä me molemmat väistöimme - samaan suuntaan. Yhteentörmäyshän moisesta sukeutuu. Jotenkin en osannut olettaa kenenkään pyöräilevän kapealla jalkakäytävällä - mutta juuri niin kuuluu alle 12-vuotiaiden tehdä. (Itse luulin aiemmin, että alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävällä mutta kertomani likikolarin silminnäkijä sanoi, että alle 12-vuotiaiden täytyy pyöräillä jalkakäytävällä.)
Mutta mitenkäs se väistövelvollisuus? Kumpi väistää? Itse itsekkäästi sivuutan vastaantulijan talojen, en ajotien, puolelta.
Lapsia näkyy pyöräilevän jalkakäytävillä tämän tästä, ja sinänsä puuhan velvoittava/salliva sääntö on täyttä asiaa. Mutta vastaantulijan ohittaminen on siis näköjään hieman pulmallista...Ilmeisesti minun kannattaa vast`edes jähmettyä sijoilleni ja odottaa, että pieni lancearmstrog sivuuttaa patsaaksi muuttuneen olemukseni.
Niin, tämänpäiväisellä törmäyskurssikaverillani oli toki kypärä päässään.

Kommentit (3)

Vierailija

Suomalaiset eivät osoita suvaitsevaisuutta liikenteessä. On selvää, että jalkakäytävällä pyöräilevän tulee väistää jalankulkijoita, mutta tietenkin jalankulkijat voivat tehdä pyöräilyn helpoksi olemalla kohteliaita pyöräilijää kohtaan.

Ajelin talvella Espanjassa pyörällä jalkakäytävillä ja puistoissa, joilla liikkui vähän kävelijöitä. Poliisit eivät puuttuneet asiaan, koska on parempi, että pyöräilijä on poissa autoliikenteen tieltä. Varoin tietenkin jalankulkijoita. Tämä huomioitiin sanomalla gracias. Joskus jalankulkija pysähtyi, viittoi ja antoi tietä hymyillen pyöräilijälle. Näin liikutaan liikenteellisesti sivistyneessä maassa toiset huomioiden ja joustaen.

Vierailija

JOS kaikki kulkisivat sitä saatanan oikeaa reunaa niin kaikki olisi täydellistä. Mutta kun joka helvetin ainoana päivänä joutuu väistelemään kaikenlaisia "mulla on piski, mä olen oikeakätinen ja mä talutan sitä vasemmalla kädellä tien vasemmassa laidassa, PISTE!!" - ei väliä, liikkuuko itse pyörällä vai jalan. Ja jos jalankulkija sattuukin hipsimään samaan suuntaan kun itse, on piski levällään tiellä ja saa hidastaa hyvän vauhdin, ettei vaan jää perkeleen pikkupuudeli renkaan alle.

Pitäisi säätää laki, että jalkakäytävällä tulisi aina pyrkiä käyttämään kulkusuuntaan oikeaa reunaa, ja muuta liikennettä haittaavasta kuljeskelusta voitaisiin kirjoittaa sakko.

Voiskohan sellaisesta tilanteesta (jos sen voi todistaa) käynnistää tutkinnan jossa piskin äkillinen juokseminen eteen on lähes aikaansaanut vakavan turmanvaaran sekä pyörien, jarrujen yms. kulumisen ja henkiset kärsimykset päälle? Vois seuraavan kerran kun noin käy ja puudelinpaskattaja käy vinkumaan piskistään, tehdä rikosilmoituksen kuolemantuottamuksen yrityksestä ja vaatia rakkia lopetettavaksi arvaamattomana ja vaarallisena.

Uusimmat

Suosituimmat