Käsienpesu pelastaa jälkipuinnilta

Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt23.2.2005

Käsien puhdistaminen tiukan päätöksen jälkeen helpottaa ristiriitaista oloa.
Lue uutinen

Kommentit (9)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Jukka vois vähän panostaa noihin avauksiin. On täältä ennenkin naurettu ulos tyyppejä jotka avaa aiheen ja alotusviestissä on ollut pelkkä linkki.

JA NIITTEN LINKIT ON SENTÄÄN EES TOIMINEET!

Hämmentää.

Vierailija

No nyt aukes linkki ja ihan oikeaa uutiseen.

Tämä tutkimus selvittää käsienpesupakon taustoja ja auttaa löytämään parempia ratkaisuja kognitiivisen dissonansin aiheuttaman ahdistuksen laukaisuun. Psykiatrisena ahdistusoireena käsienpesupakko on todella tuskallinen ja vaarallinenkin pakkotoiminto. Käsistä ihan kirjaimellisesti kuoriutuu koko nahka vereslihalle eikä potilas pysty ei syömään ei nukkumaan, kun on vaan koko ajan pakko pestä ja pestä.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Sophia
Tämä tutkimus selvittää käsienpesupakon taustoja ja auttaa löytämään parempia ratkaisuja kognitiivisen dissonansin aiheuttaman ahdistuksen laukaisuun.

Voisiko tätä käsienpesua käyttää tietoisesti myös helpottamaan oloa?

Joskus kokouksissa joutuu olemaan mukana päättämässä tosi paskoja asioita. Tilanteita, joissa ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja. Demokratia luo sellaisia, kun on itse vähemmistössä. Joskus olen myös joutunut päättämään jotain ihan asukkaiden ja oman mielen vastaista, jotta kaikki on mennyt lain mukaan.

Näissä tilanteissa virkamiehet "tekevät vain työtään" ja isojen puolueiden edustajat ovat "ryhmäpäätöksen takana", mutta minä joudun ihan itse päättämään ja vastaamaan päätöksestä vaikka vaihtoehtoja ei ole ollut.

Auttaisiko silloin peseytyminen?

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Kuinkakohan paljon tähän vaikuttaa meidän tapamme käyttää kieltä? Puhumme kuvaannollisesti puhtaudesta myös mielen suhteen ja 'kädet pestään', kun halutaan eroon 'likaisista' poliittisista tms. kähminnöistä. Onko tällä kielellisellä asioiden samanlaisiksi tekemisellä jopa konkreettinen vaikutus siihen, että oikea konkreettinen peseminen auttaakin tähän kuvaannolliseen likaantumiseen? Mahtaisiko löytyä muitakin vastaavia yhdistelmiä, jossa kielikuva toimiikin yllättäen myös konkreettisesti? Tai tuottavatko eri kielten erilaiset kielikuvat tässä suhteessa erilaisia tuloksia?

Uusimmat

Suosituimmat