Radiohiiliajoitus.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Iltapäivää, olen tässä laskeskellut yliopiston pääsykokeita (fysiikkaa) ja koska en ole löytänyt vastauksia mistään, niin kysyn sitten täältä!

Eli kysymys on: Minkä vuoksi C14:n beta(-)hajoamisessa lähtevällä elektronilla ei ole tarkkaan määrättyä energiaa?
Ja toinen: Miksi C14 ei ole alfa aktiivinen?
Tästä luulen, että se reaktio olisi endoterminen ja siten ei mahdollinen, mutta en ole aivan varma.

Osaisiko joku viisaampi valaista asiaa?

Kommentit (2)

Vierailija

Iltapäivää, olen tässä laskeskellut yliopiston pääsykokeita (fysiikkaa) ja koska en ole löytänyt vastauksia mistään, niin kysyn sitten täältä!

Eli kysymys on: Minkä vuoksi C14:n beta(-)hajoamisessa lähtevällä elektronilla ei ole tarkkaan määrättyä energiaa?
Tästä luulen, että se reaktio olisi endoterminen ja siten ei mahdollinen, mutta en ole aivan varma.

Osaisiko joku viisaampi valaista asiaa?

Vierailija
DemoniWaari
Minkä vuoksi C14:n beta(-)hajoamisessa lähtevällä elektronilla ei ole tarkkaan määrättyä energiaa?

Vapautuvien betahiukkasten energiaspektri on jatkuva, koska hajoamisessa vapautuu elektronin/positronin lisäksi myös elektronin antineutriino/neutriino, jolle menee osa vapautuneesta energiasta.

DemoniWaari

Alfahajoaminen on massiivisten isotooppien hajoamistapa. Spontaani hajoaminen (Q>0) vaatii, että massaluvun on oltava A>150, tosin luonnossa on alfahajomista havaittu vain nuklideilla, joiden A>200. Z:n ja A:n kasvaessa ytimen Coulombin repulsio (~Z^2~A^2) kasvaa, ja toisaalta ydintä koossapitävä voima on "vain" suoraan verrannollinen massalukuun (~A), joten on energeettisesti edullista pienentää varausta edes jonkin verran.

Uusimmat

Suosituimmat