Tieteellinen lähestymistapa lihan mureuttamiseen.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jaahas, mikäs on paras (ja helpoin) tapa lihan mureuttamiseksi. Vakuumissa jääkaapissa 5 viikkoa ?

Kommentit (9)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Sokeri

Ensin lihaklöntti reilusti valkoiseksi sokerista 20-30 minuutiksi. Kilon lihapalaan menee 100-200g sokeria. Tämä avaa lihassyyt oikein mukavasti jonka jälkeen liha huuhdellaan juoksevan veden alla huolellisesti. Seuraavaksi suolataan samaan tapaan reilusti, eli taas valkoiseksi. Odotellaan 10-15 minuuttia, huuhdellaan ja liha on murea sekä mukavasti suolattu. Tällä tavalla kuulemma ravintoloissa tekevät ja mitä olen kokeillut, en muita konsteja enää edes testaile.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Tuota sokerikikkaa en ole kuullutkaan, mutta toimivia tapoja on mm. papaija tai ananasmehu ja happamat maitotuotteet. Realiteetit pitää kuitenkin muistaa. Vanhuuteen kuolleesta Mansikista leikatusta purukumipihvistä ei saa 18 kuukautisena teurastettua Aberdeen Angusta millään vippaskonstilla.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
ZiPA
Tuota sokerikikkaa en ole kuullutkaan, mutta toimivia tapoja on mm. papaija tai ananasmehu ja happamat maitotuotteet. Realiteetit pitää kuitenkin muistaa. Vanhuuteen kuolleesta Mansikista leikatusta purukumipihvistä ei saa 18 kuukautisena teurastettua Aberdeen Angusta millään vippaskonstilla.

Kyl saap,

Itse pidan 2-5 pv piima/valkosipuli seoksessa lihaa ja "a vot, harasoo" kun grillilla paistaa!
Maitohappo bakteerit naas, Mango, Ananas, Papaija antavat saman efecting mutta hedelman makuisena..

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero
Sokeri

Ensin lihaklöntti reilusti valkoiseksi sokerista 20-30 minuutiksi. Kilon lihapalaan menee 100-200g sokeria. Tämä avaa lihassyyt oikein mukavasti jonka jälkeen liha huuhdellaan juoksevan veden alla huolellisesti. Seuraavaksi suolataan samaan tapaan reilusti, eli taas valkoiseksi. Odotellaan 10-15 minuuttia, huuhdellaan ja liha on murea sekä mukavasti suolattu. Tällä tavalla kuulemma ravintoloissa tekevät ja mitä olen kokeillut, en muita konsteja enää edes testaile.

Kokeilin tuota eilen ja kyllä se selkeästi lihan rakennetta muuttaa. Koe-eläimenä oli 800 g:n pala naudan ulkofilettä, jonka valmistin paahtopaistityylisesti, mutta jätin raaemmaksi. Ensin siis ruskistus pannulla ja sitten kypsennys uunissa kokonaisena.

Jokainen leikattu pala oli kuin se olisi erikseen nuijittu. Hieman rikkonainen ja helposti leikkautuva ja hajoava. Ei ehkä kovin luonnollisen oloinen, muttei huonokaan. Tulos siis muistutti enemmän littanaksi nuijimalla kuin riiputtamalla mureutettua. Tietenkään jo valmiiksi mureaa ulkofilettä ei tarvitsisi mureuttaa mitenkään, mutta kunhan kokeilin.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
sapetix
Jaahas, mikäs on paras (ja helpoin) tapa lihan mureuttamiseksi. Vakuumissa jääkaapissa 5 viikkoa ?

Laitat lihaköntin aamulla hevosta satuloidessasi satulan alle. Kun koko päivän ratsastat, on liha päivällisaikaan taatusti äärimmäisen mureaa. Ei tarvitse kummoisempaa kypsennystäkään, kunhan vähän kuumaa pannua näyttää jotta saa pintaan väriä. Liha suolaantuukin samalla mukavasti.

Köyhät voivat korvata hevosen aasilla tai muulilla. Lopputulos saatta olla kelvollinen, vaikka voikin maistua paskalle.

Naisten täytyy tietysti keksiä jotakin muuta, koska heidän ei ole soveliasta ratsastaa. Esimerkiksi kun koko päivän käyttää poljettavaa ompelukonetta tai urkuharmonia, niin liha kyllä mureutuu jotenkuten kun sen laittaa penkin ja ahterin väliin. Kenties myös vaununpenkkiä voi hyödyntää. Ajurinpenkki lienee paras, jos ei ole jousitettu. Rouva voi siis vaunujen kyytiin hypätessään kainosti pyyttää josko ajuri voisi istua hänen lihansa päällä matkan ajan.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kiefernzapfen
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt2.10.2016

Tässä juuri testaan, miksi sorsasta tuli viimeksi omituisen mehukasta ja mureaa. Laitoin silloin itse tehtyä mustaherukkamehutiivistettä varmaan desin ja lihaa oli n. 450g. Miesystäväni on metsästäjä ja itse en ole tottunut kuin vain syömään riistaa ja sitäkin säännöllisesti vasta nyt hänen vuoksi, joten olen aloitteleva riistakokki. Koska kyllästyn helposti samanmakuiseen, kokeilen kaikenlaista. Mustaherukka-tapaus sai miesystävältä hämmentyneen ilmeen, tivasi miten tein sen. koska oli hänen mielestään todella mehukas ja murea liha, mitä ei itse ole ennen saanut sorsasta. Nyt testaan mustikkaversiota, koska herukka loppu, mutta epäilen sokereita.

Nuori ja utelias, aina.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32711
Liittynyt6.12.2009

Kiefernzapfen kirjoitti:
Tässä juuri testaan, miksi sorsasta tuli viimeksi omituisen mehukasta ja mureaa. Laitoin silloin itse tehtyä mustaherukkamehutiivistettä varmaan desin ja lihaa oli n. 450g. Miesystäväni on metsästäjä ja itse en ole tottunut kuin vain syömään riistaa ja sitäkin säännöllisesti vasta nyt hänen vuoksi, joten olen aloitteleva riistakokki. Koska kyllästyn helposti samanmakuiseen, kokeilen kaikenlaista. Mustaherukka-tapaus sai miesystävältä hämmentyneen ilmeen, tivasi miten tein sen. koska oli hänen mielestään todella mehukas ja murea liha, mitä ei itse ole ennen saanut sorsasta. Nyt testaan mustikkaversiota, koska herukka loppu, mutta epäilen sokereita.
Silli ja mustaherukka erinomainen yhdistelmä.

Uusimmat

Suosituimmat