Naistutkimus ja puhtaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Osaisiko joku tällä foorumilla neuvoa mikä kirja pitäisi käteen ottaa jossa olisi feminismiä ja puhtautta. Mitä puhtaus merkitsee naiselle. Ja feminismikirjoja on tullut kahlattua läpi, mutta ei ole vielä tullut puhtaus vastaan.... tämä on todella tärkeää ja arvostaisin pientäkin vinkkausta kovasti!

Kommentit (4)

Vierailija
Stressipallo
Osaisiko joku tällä foorumilla neuvoa mikä kirja pitäisi käteen ottaa jossa olisi feminismiä ja puhtautta. Mitä puhtaus merkitsee naiselle. Ja feminismikirjoja on tullut kahlattua läpi, mutta ei ole vielä tullut puhtaus vastaan.... tämä on todella tärkeää ja arvostaisin pientäkin vinkkausta kovasti!



Suosittelen Marttaliiton julkaisuja. Niissä on oivaa neuvontaa siitä, miten pidetään kodin pinnat puhtaina. Toisaalta nykymartat ovat varsin nykyaikaista porukkaa, jolle feminismikään ei ole vierasta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005
Stressipallo
Osaisiko joku tällä foorumilla neuvoa mikä kirja pitäisi käteen ottaa jossa olisi feminismiä ja puhtautta. Mitä puhtaus merkitsee naiselle. Ja feminismikirjoja on tullut kahlattua läpi, mutta ei ole vielä tullut puhtaus vastaan.... tämä on todella tärkeää ja arvostaisin pientäkin vinkkausta kovasti!



En tiedä tarkoitatko puhtaudella fyysistä puhtautta tai jotain henkistä hörhöilyä, mutta ehkä kannattaa hankkia erikseen puhtautta käsittelevää kirjallisuutta. Eivät feministit (sellaiset stereotyyppiset naisten etuoikeuksien ajajat ainakaan, jotka julkisesti rummuttavat feminismin aatetta) käsittääkseni ole "henkiseen" hörhöyteen taipuvaisia, vaan hyvinkin materialistisia "telaketjufeministejä". Ja fyysinen puhtaus liittyy feminismiin osa puilleen yhtä paljon kuin kiinteän olomuodon fysiikka.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Patriarkaalinen järjestelmä oli sellainen, jossa naiset olivat kotona synnyttämässä ja hoitamassa lapsia, ja miehet kävivät töissä ja toivat rahaa ja ruokaa kotiin. Miehet pakotettiin tällaiseen järjestelmään sillä, että yhteiskunnasta kiellettiin avioliiton ulkopuolinen seksi, jolloin ainoa mahdollisuus saada seksiä, oli mennä naimisiin ja elättää vaimo ja seksistä syntyvät lapset.

Tosiasiassa miehen motiivi kantaa palkkapussi kotiin oli siis seksin saaminen. Kuitenkin eri syistä tätä taloudellista seksuaalista suhdetta ei saatu liian avoimesti korostaa, ja vieläkään ei puhuta avoimesti siitä, että avioliitossa tapahtuu seksin vaihtamista taloudellisiin etuihin, vaan se on yhteiskunnan ns. tabu-aihe.

Jotta avioliiton luonne seksin vaihtamisessa taloudellisiin etuihin ei tulisi niin päivänselväksi, niin kotirouvien identiteettiin tuli korostuksia, joissa kodin siivoamista ja ruuanlaittoa alettiin pitää naisen tärkeimpänä ominaisuutena, vaikka sänkyhommat ne todellisuudessa olivat ne tärkeimmät asiat. Siksi patriarkaalisessa järjestelmässä naiset kilvoittelivat sillä, kenen koti olisi siistimpi ja kenen laittama kotiruoka maittavinta. Tästä juontuu ylisiivouksen perinne ja naisten tulkitseminen siivoojina ja ruuanlaittajina.

Moderni feministinen nainen lähestyy epäsiisteydeltään keskimääräistä miestä, ja ruuanlaittokin on vaihtunut pizzojen tilaamiseen ja valmisruokien ostamiseen. Ruuanlaitto on enää vintage-harrastus ja sopii yhtä hyvin miehille, kuin naisille.

Vierailija
Stressipallo
Osaisiko joku tällä foorumilla neuvoa mikä kirja pitäisi käteen ottaa jossa olisi feminismiä ja puhtautta. Mitä puhtaus merkitsee naiselle. Ja feminismikirjoja on tullut kahlattua läpi, mutta ei ole vielä tullut puhtaus vastaan.... tämä on todella tärkeää ja arvostaisin pientäkin vinkkausta kovasti!



Varmaan kannattaa lähteä siitä, mitä "puhtaus" on. Tai vastakohta "likaisuus". Lika on "jotain väärässä paikassa", ja puhtaus sen vastakohta, eli jotain oikeassa paikassa. Kiinnostavaa on se kuka ja miten määrittelee nuo "oikeat ja väärät paikat" jne. Hygienialla on mielenkiintoinen poliittinen historia (sosiaali- ja rotuhygienia ym. yhteiskunnan järjestäminen ja vallankäyttö määrittelemällä jotkin asiat likaiseksi ja siten puhdistettaviksi). Vasta hiljattain hygienia kaventui tarkoittamaan tällaista "käsisaippua" -kontekstia.

Puhtauden käsitteestä tuli mieleeni Mary Douglasin "Puhtaus ja vaara".

http://www.uta.fi/~tierka/roska.htm

Ja kannattaa lähestyä aihetta myös "likaisuuden" näkökulmasta. Mikä on "likaista" mies/nais -rajanvedossa jne... Minkälaiseen "puhtauteen" tulisi pyrkiä ja miksi? Kuka niin vaatii ja miksi? jne...

Googlasin tuollaisen tekstinpätkän http://www.mustekala.info/node/472 :

"Naiseudella ja lialla on myös historiallinen kytkös. Sartrelle niljakkuuden ja limaisuuden kokemus on erityinen vastemielisyyden ja inhon tyyppi. Inho saa meidät kavahtamaan sitä mikä on alhaista. Lima on tahmeaa, tarttuu kiinni ja imee itseensä kaikkea, mikä siihen osuu. Sartren mukaan lima kytkeytyy naiselliseen: naisen sukuelin on yleisinhimillisesti vastenmielinen. Se on ruokoton, ammottaa levällään ja on äitelä.

Lima on naisellisen kosto: epämääräinen, ei kiinteä, mutta ei myöskään nestemäinen, sen sisäpuoli ja ulkopuoli sekoittuvat. Lika tarttuu. Kätemme tulee tahmeaksi, saatamme alkaa tuntea vetovoimaa tähän sukupuoleen, tauti leviää.

Naisellinen on ajattelun historiassa yhdistetty ruumiiseen, epämääräisyyteen, tunteisiin ja kaaokseen, kun taas rationaalisuus ja järjestys on nähty miehisinä ominaisuuksina. de Beauvoir totesi, että naisellinen on toiminut astiana, johon mies on voinut siirtää itsestään sopimattomat piirteet. Lika on naisellista ja epämääräistä, ja niinpä esimerkiksi filosofia pidettiin pitkään puhtaana sekä konkreettisista naisista, että feminiinisestä epämääräisyydestä.

Tänäänkin feminististä filosofiaa voidaan luonnehtia likaiseksi ajatteluksi, sillä se kyseenalaistaa kategoriat poliittisen ja puhtaan tieteellisyyden välillä, innoittuu monista ajattelutraditioista eikä tunnista uskollisuutta vain yhdelle äidille tai isälle. Lisäksi se ei palaudu yhteen ajatussuuntaan vaan rihmastoituu moneen suuntaan, eikä siitä löydy yhtä keskustaa tai määrittävää tekijää. Se hyväksyy ajattelun ja kokemuksen monisyisyyden, historian monilinjaisuuden, ja politiikan, tieteen ja sukupuolen kytkökset.

Puhtaan ja lian kategoriat jäsentävät yhteisön elämää. Mary Douglas esitti 1966 teoksessaan Puhtaus ja vaara, että yhteisöt luovat puhtauden ja saastaisuuden erittelyillä rajojaan ja jäsentävät näihin kohdistuvia uhkia. Siispä: ketkä ovat likaisia keskellämme? Missä kontekstissa minä muutun likaiseksi? Miten voisin paremmin liata ajatukseni ja tekoni? Lika on terveellistä, sillä se kytkee meidät maailmaan ja toisiimme. Haluan lisää likaisia juttuja."

Uusimmat

Suosituimmat