Mistä kutitus johtuu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä kutitus johtuu? Jos vaikka joskus nukkumaan menee ja yrittää keskittyä nukkumiseen niin silloha se rupee kutittaa jokapaikasta joskus. Aika rrzyttävää

Kommentit (10)

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Minä luulen, että kutina on minimaalista kipua. Esim. paraneva haava alkaa jossain vaiheessa kutiamaan, kun ei enää kirvele tai jomota...

Liekö kutina ja kipu tulla samoista reseptoreista...?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija
Pohtija
Minä luulen, että kutina on minimaalista kipua. Esim. paraneva haava alkaa jossain vaiheessa kutiamaan, kun ei enää kirvele tai jomota...

Liekö kutina ja kipu tulla samoista reseptoreista...?

Nykytiedon mukaan tulevat kyllä, eli aivan oikein havainnoitu.
Eräät tutkijat ovat tosin väittäneet löytäneensä erillisiä "kutinareseptoreja" ja "kutinahermoratoja", mutta heidän tuloksiaan ei ole pidetty luotettavina. Ilmeisesti kipu on ihossa vapaina hermopäinä olevien kipureseptorien hyvin lievää ärsytystä, mutta sen tarkempia syitä ei tunneta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kai sen tarkoitus on nimenomaan ärsyttää niin, että refleksinomaisesti läpsäisee tai raapaisee mahdollisen ihmissyöjähyönteisen pois iholta. Valitettavasti reaktio tekee myös paljon "vääriä hälytyksiä". Kutisee turhaan. Miksi kassit kutisee onko se normaalia?

くそっ!

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
Ronron
Kai sen tarkoitus on nimenomaan ärsyttää niin, että refleksinomaisesti läpsäisee tai raapaisee mahdollisen ihmissyöjähyönteisen pois iholta. Valitettavasti reaktio tekee myös paljon "vääriä hälytyksiä". Kutisee turhaan. Miksi kassit kutisee onko se normaalia?

Satishamppoo auttaa.

Syyhyyn taas tämä:

http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=9144043

.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Kyllä minun mielestä sellanen että vähän väliä jossain päin kehoa on jotain pientä kutinaa on ihan normaalia... Sitä ei aina vaan huomaa, kun se on niin pientä, mutta sillon kun vaikka istuu jossain tietsikan ääressä, niin sillon sitä tuntee missä millonkin. Joskus korvan takaa, joskus kainalon vierestä, ristiselästä, vyötäröltä, olkapäästä, käsivarsista, päänahasta ja kyllä... myös sieltä kasseista sillon tällöin kutiaa... Myös monista pienistä nirhaumista käsissä on havaitavissa jomotuksen lisäksi lievää kutinaa, töissä tulleita naarmuja.
Ja ei minulla pitäisi mitään satiaisia olla, enkä puhu mistään sietämättömästä jatkuvasta kutinasta. Se nyt vaan on normaalia, että sieltä täältä jokin kutiaa, jonka huomaa silloin kun ei tee mitään muuta kehon huomiolta vievää ja johon kutinaan riittää kun kerran kädellä pyyhkäsee... Liekö sitten asialla jotain tekemistä esim. pintaverenkierron suhteen ja sen toimintaan ?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minua ärsyttää sama ilmiö. Yleensä ilmiö esiintyy juurikin silloin, kun olisi aikaa ottaa mukavat päivänokoset. Eikös vaan kohta ala kutittamaan jotain jalkaa, ja sitä kun raaputtaa niin sitten kutittaa kyljestä, korvan takaa ja ties mistä.

Olen lukenut jostain sellaisen hypoteesin, jonka mukaan kyseessä voisi olla jokin sisäänrakennettu sensomotorisen järjestelmän kalibrointiominaisuus. Siinähän tapahtuu aika monimutkainen takaisinkytkentä tuntoaistin ja lihaskoordinaation välillä.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Aika mielenkiintoinen hypotesi. Enpä ole ennen tullut ajatelleeksi... Sehän on kyllä aika tärkeää tietää missä oman kehonsa rajat on ja kulkee, eli missä kaikki pinnat sijaitsee. Ja aivojen ollessa muistiltaan luovaa ja jatkuvasti muuttuvaa laatua (ei sellainen kuin tietokoneen muisti) niin niillehän pitää periaatteessa jatkuvasti muistuttaa kaikesta uudestaan ja uudestaan, eli kalibroida niitä. Ja kaikenlainen hienosäätö oman kehon tuntemisen ja tuntoaistien välillä voisi olla juuri sellainen asia jota tarvii jatkuvasti päivittää, jotta se pysyisi niin tarkasti hallussa kuin se on.
Onhan se aika ihmeellinen ominaisuus meissä, että kun laittaa silmät kiinni, niin pystyy tiedostamaan jokaisen oman ruuminsa alueen ja pyydettäessä koskettamaan sormen päällään mitä tahansa paikkaa (minne vain ylettyy) omassa kehossaan, edelleen ilman näköyhteyttä. Eikös olekkin ?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Pohtija
Onhan se aika ihmeellinen ominaisuus meissä, että kun laittaa silmät kiinni, niin pystyy tiedostamaan jokaisen oman ruuminsa alueen ja pyydettäessä koskettamaan sormen päällään mitä tahansa paikkaa (minne vain ylettyy) omassa kehossaan, edelleen ilman näköyhteyttä. Eikös olekkin ?

Kyseessä on varmasti osin aivoihin kovakoodattu ts. synnynnäinen ominaisuus, mutta varmasti sen kehittyminen edellyttää jatkuvaa ärsykkeiden tulvaa. Ihminen hiplaa itseään lapsesta asti. Voihan olla niinkin, että kutinailmiöllä ei sen kummemmin ole mitään tarkoitusta, mutta siitä voi olla hyötyä sensomotorisen järjestelmän hienovirityksessä.

Uusimmat

Suosituimmat