Seuraa 
Viestejä45973

Yhdysvaltalainen geenitutkija Dean Hamer uskoo löytäneensä perintötekijän, joka ohjaa ihmisen herkkyyttä uskonnolle. Selvittäessään herkkyyttä uskonasioille Harmer pyysi vastaamaan alla oleviin väitteisiin myöntämällä tai kieltämällä asian. Menetelmä on muunnelma Washingtonin yliopiston psykiatrian professorin kehittämästä persoonallisuustestistä.

Vastaa seuraaviin kysymyksiin joko kieltävästi tai myöntävästi:

1. Koen usein niin suuren yhteenkuuluvuuden tunteen läheisten ihmisten kanssa että minusta tuntuu kuin sulautuisimme yhdeksi henkilöksi.

2. Minua kiehtoo kaikki se, mitä tiede ei pysty selittämään.

3. Koen usein olevani yhtä luonnon kanssa.

4. Minulla on kuudes aisti joka kertoo mitä tulevaisuudessa tapahtuu

5. Iloitsen siitä että elämälleni on tarkoitus

6 . Olen henkilökohtaisesti toiminut paremman maailman puolesta esimerkiksi sotaa, köyhyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan

7. Luotan enemmän tunteisiini kuin loogiseen ajatteluun

8. Vaivun usein ajatuksiini niin täysin että olen kuin muissa maailmoissa.

9. Usein ilahdun arkisista asioista aivan kuin näkisin ne ensimmäistä kertaa.

10. Uskon ihmeisiin.

Laske yksi piste jokaisesta väitteestä johon vastasit myöntävästi

0-2 pistettä: Olet hyvin epäilevä ja haluat tietää etkä uskoa

3-5 pistettä: Ajattelet enimmäkseen järjellä mutta olet avoin henkisyydelle

6-7 pistettä: Kiinnität huomiota henkisiin asioihin ja tukeudut jossain määrin uskoon henkilökohtaisessa elämässäsi.

8-10 pistettä: Olet hyvin henkinen ihminen, jolle usko on tärkeää.

Sivut

Kommentit (40)

Echi
Yhdysvaltalainen geenitutkija Dean Hamer uskoo löytäneensä perintötekijän, joka ohjaa ihmisen herkkyyttä uskonnolle. Selvittäessään herkkyyttä uskonasioille Harmer pyysi vastaamaan alla oleviin väitteisiin myöntämällä tai kieltämällä asian. Menetelmä on muunnelma Washingtonin yliopiston psykiatrian professorin kehittämästä persoonallisuustestistä.

1. Koen usein niin suuren yhteenkuuluvuuden tunteen läheisten ihmisten kanssa että minusta tuntuu kuin sulautuisimme yhdeksi henkilöksi.

6 . Olen henkilökohtaisesti toiminut paremman maailman puolesta esimerkiksi sotaa, köyhyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan

9. Usein ilahdun arkisista asioiusta aivan kuin näkisin ne ensimmäistä kertaa.

10. Uskon ihmeisiin.

6-7 pistettä: Kiinnität huomiota henkisiin asioihin ja tukeudut jossain määrin uskoon henkilökohtaisessa elämässäsi.

Höh. 0 pistettä. Ilmankos tutkijakollegani pitävät minua
änkyräskeptikkona. (Kysymyksiin yltiöpositiivisesti suhtautuen
saattaisin saada peräti 2 pojoa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaamalla yhteen kysymykseen "kyllä"- 10. nimittäin - olisin 100% uskovainen ja uskoisin sen sonnan täysillä - eli herkkä uskovaiseksi -, mutta silti tuon määritelmän mukaan olen "epäileväinen" enkä halua uskoa vaan tietää.

Sellainen henkilö ei ole mitenkään vaikea kuvitella, joka uskoisi kerrottaessa ihmeestä, mutta ei silti muihin vastaisi kyllä.

EDIT: +"kyllä"

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Echi

Kyllä

Kyllä

Kyllä

Ei

Ei nyt

Kyllä

Ei

Kyllä

Ei

10. Uskon ihmeisiin.
Ei

Tuli näköjään tasan 5 pistettä

Lierikki Riikonen

Echi

No enpä taida tuntea.

Echi

No kyllähän se kiehtoo jossain määrin, mutta en usko sellaiseen.

Echi

Kyllä vain. Ihminen on eläin, kädellinen nisäkäs ja osa luontoa. Minusta tämä on nimenomaan ateistinen ajatelma, koska uskovaisethan kuvittelevat olevansa muiden "eläinten" yläpuolella ja sielullisia olentoja.

Echi

Höpsistä pussiin.

Echi

Miten 42:sta voi olla iloinen?

Echi

No vähän, kirjoittelemalla mm. tälläisiin foorumeihin ja olen lahjoittanut rahaa keräyksiin ja äänestänyt oikeita ihmisiä vaikka olen tiukka ateisti. Miten uskovaisilla on muka tämä etuoikeus? Eikö ateistilla ole muka moraalia? Tuleeko moraali muka Jumalasta? Todella naurettava väite vailla mitään pohjaa.

Echi

En luota. En ainakaan haluaisi, mutta joskus voi olla valinta jossa tunteet määräävät. Minä, lapset tai vaimo vai joku vieras jos pitäisi uhrata jostain kumman syystä niin en paljon miettisi.

Echi

En vaivu.

Echi

Enpä yleensä.

Echi
10. Uskon ihmeisiin.

Ns. raamatullisiin ihmeisiin en usko, mutta monet asiat ovat ihmeellisiä. Esimerkiksi se, että Suomen valtio on vielä kirkon kanssa naimisissa.

buugie
Humpuukia, koko idea luonteen määrittelemisestä geeneillä, testin kysymykset ja myös pisteistä saatavat määritelmät.

Geenit vaikuttaa älykkyytee ja älyn puute tekee uskovaiseks.

borri317

Vähän älynkäytön kohteet taas riippuvat ympäristöstä. Argumenttisi on invalidi.

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
borri317
buugie
Humpuukia, koko idea luonteen määrittelemisestä geeneillä, testin kysymykset ja myös pisteistä saatavat määritelmät.

No ei nyt ihan nuinkaan. Tunnen paljon ihmisiä, jotka ovat hyvin järkeviä, skeptisiä ja "tieteellisiä". He eivät usko suoraan mihinkään "valmiiseen", vaan yhdistelevät uskontoa ja tiedettä tyyliin "jumala loi alkuräjähdyksen".

En kyllä haluaisi viedä keskustelua senttiäkään enempää tähän suuntaan, mutta levitänpä samalla kristinuskovastaisuutta, minkä koen ihmiskunnalle hyväksi:

mskomu, tarkoittavatko ystäväsi kristillistä jumalaa?

Echi

10. Uskon ihmeisiin.

Ainoa mihin voin vastata myöntävästi on....

On niin paljon ihmisiä jotka voivat huonosti. Katson aiheelliseksi auttaa, jos vain kykenen. Enimmiten autan nuoria tyttöjä täällä meillä, sellaisia jotka pelkäävät vanhempiaan. Plus että taistelen tavallani että kaikki naiset planeetallamme saisi olla vapaita ja päättää itse asioistaan, ilman miesten moraalisaarnoja.

Joo, haluan todellakin tietää. Uskoa en voi sokeasti. En voi uskoa sokeastsi yliluonnollisiin olentoihin ja vanhoja taruja luen pilke silmäkulmassa. Mutta minä kykenen tekemään hypoteesejä.

Voisin sanoa uskosta paljonkin. Mutta aion olla tällä kertaa "viisas" ja pitää suuni kiinni.

Harvemmin. Eli käytännössä ei.

Siis jos tähän vastaa kyllä, olisin testin mukaan uskonnollisempi. Kyllähän nuo kiinnostavat, mutta tieteelliseltä kannalta; eli jos jotakin ilmiötä ei osata selittää, en selitä sitä jumalilla, vaan mietin eri vaihtoehtoja, miten asia saattaisi oikeasti olla.

Siitepöly pistää nenän vuotamaan ja itikanpuremat kutiavat. Siis ei.

Toisinaan arvaan melko tarkastikin, mitä jostakin seuraa, mutta tuskinpa kyse kuudennesta aistista on.

Kukapa ei iloitsisi?

Lasketaanko tähän rahan tiputtaminen keräysastiaan tai koulukiusaajan ojentaminen?

Riippuu tilanteesta.

Täsmää. Miksi muuten kirjoittelisin tänne?

Ei.

10. Uskon ihmeisiin.

Ehei. Kaikelle on looginen selitys.

Siis kysymysten tulkinnasta riippuen 2-4 pistettä.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1967

Siis eihän tuo testi testaa uskovaisuutta, vaan herkkyyttä uskonasioihin tai miten se nyt oli. Vaikka vastaisit kaikkiin myöntävästi, ei se merkitse että olisit uskovainen!
Ja joku syvästi Jumalaan uskova saattaisi kyllä vastata kaikkiin kieltävästi. Ei tarvitse uskoa ihmeisiin vaikka Jumalaan uskoisi.
Eikös tämä tuplaAleksikin kuulu palstan uskovaisiin, ja sai vain kolme pistettä.

Kolme sain minäkin, tai mielentilasta riippuen luultavasti 2 - 4.

Tilastollisesti kai sitten useimmat uskovaiset saavat enemmän pisteitä kuin useimmat ateistit.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vähäänpä nuo pisteet jäävät... mutta

on tuossa listassa hiukkasen käsittämätön. Tiedemies jota tuntematon ei kiinnosta/kiehdo? Tiedemies jota kiinnostaa vain se joka jo ymmärretään? No huhhuh... taitaisipa jäädä tutkimustyö vähän vähemmälle maailmassa jos tuo piirre katsotaan epätieteelliseksi...

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Echi

Kyllä toisinaan, joksin "usein" on vähän suhteellista.

Kyllä, tietenkin.

Kyllä.

En sanoisi sitä aistiksi, mutta osaan kyllä usein arvata kuinka tilanne tai asiat kehittyvät. Siis kyllä varauksin.

Elämäni on hyvin tarkoituksellista, olen kehitellyt itselleni mnia tarkoituksia. Kyllä.

Kyllä.

En. Luotan molempiin mutta tunteisiin vain silloin kun logiikka ei riitä.

Kyllä.

Kyllä.

10. Uskon ihmeisiin.

En.

Echi

8, joista yksi varauksin, toinen tulkinnanvaraisesti.

Echi

Täyttä paskaa. Tuossa kartoitettiin lähinnä uteliaisuutta ja positiivista elämänasennetta, jonkin verran myös tunteikkuutta. Uskonnollisuus ei noihin vastaamalla paljastu. Paitsi ehkä ihme-kysymyksen osalta, kuten joku jo totesikin. Ateisti-skeptikko ei ehkä sittenkään aina olekaan materialistinen kyyninen jäärä umpitylsä tunnevammainen itsekäs tollo.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

No ei oikeastaan.

No totta hemmetissä kiehtoo. Olen kunnianhimoinen, haluasin ratkaista ne itse, tieteellisesti.

No onhan luonnossa mukava olla, siitepölyt vaan ärsyttävän suurta allergiakasaa. Silti tuo yhtä jonkun kanssa oleminen on tyhmä ilmaisu.

Ei. Vaikka joskus arvaankin tulevaisuuteen. Kaikki tapahtumat mitkä vaikuttavat ennustamiselta perustuvat logiikkaan.

No omalla kohdallani tarkoitus tarkoittaa tässä sitä mitä elämälläni haluan tehdä. Kertakäyttökamaahan se on. Ja tottakai iloitsen elämästä. Siitä, että saa olla älykäs eläin.

En ole, vielä. Tunnen myötätuntoa köyhiä(en välttämättä viinaköyhiä), nälänhätäisiä ja sodan uhreja kohtaan, mutta kun pitäisi ensin oma elämä hoitaa kuntoon. Ei oikeen jää rahaa tai tavaraa mitä laittaa eteenpäin.

En luota. Vaikka monessa tilanteessa tietäisin loogisesti ajatellen, että joku muu teko olisi järkevämpää, niin esim suhteet muihin ihmisiin voivat estää tai pakottaa jonkun teon. En luota tunteisiini, joskus tottelen niitä vain halusta tai ihmisuhteista.

No joskus vaivun tälläiseen transsiin, kun esim aamulla katselen televisiota kun pitäisi lähteä kouluun. Tai joskus kun esim pelailen, niin ei muista sanoneensa jotain. Äiti tulee kysymään haluanko ruokaa, saatan vastata kyllä, vaikka ei oikeasti olisi nälkä tai, vaikka mitä teen, saatan vastata okei.

No en välttämättä, ellei tämä arkinen asia ole jotenkin muuttunut. Tai jos vaikka en ole pitkään aikaa elänyt arjessa mukana.

10. Uskon ihmeisiin.

En usko. Kaikki on selitettävissä.

Kyllä. Lapsena tosin tunsin tuskaa siitä että olin erilainen kuin muut. Ajattelin mm. maailmanrauhaa ja vaikkapa läheisten auttamista siinä missä muut halusivat rahaa ensisijassa omien materialististen tarpeidensa tyydyttämiseen. Nykyisin osaan kohdata jokaisen ihmisen hänen omalla tasollaan, ja olla kuin samalla aaltopituudella. En osaa tuomita ketään kuten en tuomitse itseänikään, kohtaan ihmiset kuten he sillä hetkellä minun suuntaani ovat. Tunnen mitä kanssakumppanini tuntee, kuin asiat olisivat tapahtuneet itselleni. Mutta ihmiset kertovat tämän myös tapahtuvan toiseen suuntaan. Minulta sanovat saavan mielenrauhaa ja onnea, ikäänkuin olisin henkinen akkulaturi. Eilen viimeeksi kun sain uuden ystävän, kävelimme kaulakkain ja hän ihmetteli että kuinka voi olla että olemme tunteneet vasta hetken, hänestä tuntuu kuin olisimme aina olleet ystäviä. Tälläista tapahtuu melkein aina, ja minusta se on kaunista, ei ihmeteltävää.

Kyllä. 11 vuotiaana olin jo lukenut kaikki kaupunkini kirjastojen rajatieteen kirjat. Sittemmin en niihin ole koskenut, ufot tuntuvat melko lapsellisilta, yliopistotuksimukset esp:stä taas kuivilta. Ehkä asiat ovatkin yksinkertaisempia kuin niistä tehdään.

Luonto on minulle se ns jumalyhteys. Ei kirkko tai mikään sellainen. Suomalainen metsä, tuoksu, kaikki aistit. sydän ikäänkuin pakahtuu ja kyyneleet kihoavat silmään parhaimmillaan. Makaan maassa, hengittäen metsää sisääni, auringon täplät tanssivat luomillani ja kuulen kaikkia metsän ääniä, vajoan jonnekin ja olen osa kaikkea. Virtaan luonnon mukana, värähtelen samalla tasolla, olen osa sitä. En tiedä millä sanoin voisin sitä kuvata. se on sanojen ulkopuolella. Tämänkin tunsin jo lapsena, ja koskin ja halasin kaikkea luonnossa vaikken koskaan ollut kohdannut ketään keltä olisin moisen oppinut. Lapsena sieni- tai marjametsälle tai kalallepääsy oli parasta mitä tiesin.

Yhteys ihmisiin on tässä se kyllä. Vahvoja enneunia on joskus ollut, liittyen ihmisiin joita tulen kohtaamaan. Yksi ihan todistetusti raportoituna ja lähetettynä kaksi päivää ennen sitä kun kohtasin ihmisen jonka kanssa kaikki tämä tapahtui. jopa nimeä myöten. Mutta tuo oli vaan jotain erilaista kuin yleensä. Yleensä ajattelen ihmistä ja hän ottaa yhteyttä. (toistemme ajattelu läheisen kanssa samaan aikaan) Voihan tuossa olla sitäkin että olen jossain tutussa tilanteessa jossa ajattelen häntä tms, mutta kaikkea sekään ei selitä. Joskus jopa leikin asialla. otan puhelimen esiin ja sanon että nyt musta tuntuu että se ja se soittaa. ja puhelin alkaa soimaan siinä nenän edessä. Eräs ihminen sai jopa vuosi sitten paniikkikohtauksen tämän nähdessään ja piti tunnin verran tyynnytellä ja keksiä kaikkia selityksi joilla se voi olla loogista ettei toinen skitsahda. En ota noita tosissani mutta se on vaan hassua kun sitä tapahtuu.

Mutta kuudes aisti on mielestäni intuitio. Se tulee alitajunnasta, järjestä ja sydämestä. jollakin tapaa selitettävä, jopllakin tapaa mystinen. ja jos on selittämätöntä, miksi sitä pitää normittaa ja selittää. siinä mennään hakoteille, siitä nauttiminen on pääasia.

Tarkoitukseni täällä lienee oppia ihmisenä ja ymmärtää itseäni ja maailmaa. Kasvaa ihmisenä. Oppia kunnioittamaan muita. Näyttää esimerkkiä muille, kuitenkaan tuomitsematta kenenkään muun elämäntapaa.

Paljon, varhaisesta teini-iästä saakka. Perustanut järjestöyksikköjä, kampanjoinut, kirjoittanut, osoittanut mieltä. nyttemmin olen ymmärtänyt että radikaalius on tarpeen ajatusten herättämisessä mutta ei muutosvoima. Pitää mennä systeemin sisälle itse päättäjäksi, sinne suuntaan on tieni tahtomatta mennyt. Ehkä se on hyvä. Pääsen jättämään kädenjälkeni maailmaan, jättämään jotain jälkipolville.

Pitäisi luottaa. Olen liian rationaalinen välillä. Koetan luokitella uudet asiat ja laittaa lokeroihin. Kokematta niitä asioina itsenään. Minulle on sanottu että olen tehnyt sen itsellenikin, sulkenut kuin laatikkoon.

Jo lapsesta. Äiti aina naureskeli että vaikka ovelta huutaa että ruoka on valmista, en kuule enkä välitä. Yleensä kirjojen kanssa kävi näin. saatoin olla päivän syömättä jos ei pakotettu siihen.

Nykyisin suljen helposti muun maailman ulkopuolelle. Vaikka töissä tai jos kävelen pitkän matkan. Muut varmaan pitävät hulluna kun vaan hymyilen ja hyräilen ja käyn dialogeja päässäni. Elän tilanteita uudestaan tai elän läpi tulevan tilanteen jos pelkään että siinä tulee olemaan jotain vaikeaa. esim kohdata hankala ihminen jne. Kävellessä saattaa kadota kilometrejä välistä joita en muista ollenkaan miten siitä selvisin. Joskus sitä tapahtui huolestuttavan paljon, mm. 10v sitten lukiossa. kävelin jopa lappeenrannan keskustassa ilman muistikuvaa teiden ylityksestä tai muusta. Nyt ymmärrän että osaan huolehtia itsestäni silloin,toinen tajunnan taso on vaan käytössä ja arkitaso toimii tarvittavalla huomiomäärällä automaattisesti. Töissä teen samaa, teen kaiken hyvin ja tehokkaasti, silti vietän koko työajan muualla, viihdyttäen itseäni ajatuksillani. Ja olen onnellinen että vihdoin taas on työ, josta voin saada aikaa tehdä sitä, se on parhaimpia asioita elämässä. Siis se vaipuminen jonnekin tuonne.

Kyllä. Enemmänkin ihmettelen mikseivät muut huomaa niitä. Koska ne ovat siinä, miten ihmiset voivat olla laput silmillään niin pahasti, miksi he ovat nioin solmussa itsensä kanssa etteivät näe mitä on läsnä vaan pyrkivät aina jonnekin ihankuin jotain elämästä puuttuisi? Kaikki on nyt ja tässä ja kaikki on kaunista.

10. Uskon ihmeisiin.

Tästä en ole varma, jos ihmeitä taphtuu, niille on joku selitys. Mutta uskon mielen voimaan, parantumiseen pahoista asioista jos on tahtoa siihen. Joillakin on voimaa, joillakin ei. Ehkä päämme sisällä tapahtuu seuraava evoluution askel. Fyysisesti olemme umpikujassa ja tuskin paljoa kehitymme muutoin kuin ehkä taannumme. Nykymaailma asettaa niin paljon paineita aivoillemme. Ehkä erilaisia on ollut aina, heitä vaan on vainottu ja poltettu saatanan kätyreinä. Voi olla että nyt on muutoksen aika meneillään, ihmiset alkavat tiedostaa paikkansa tässä maailmassa. Ja kun se tapahtuu, sodat katoavat. Niin paljon pinnallisuutta ja pahoinvointia on tässä maailmassa, ja mm. media vaan edistää sitä ihanteillaan. Lapsena tunsin tästäkin pahaa oloa, kannoin maailmantuskaa hartioilla ja olin tuhota itseni siihen kunnes oivalsin jotain.

Ihmeet on yleensä valjastettu rahantekemiseen ja paljon on huijareita liikkeellä, siksi ihmiset suhtautuvat jyrkästi tällaisiin aiheisiin. Todellisilla ihmeillä ei rahasteta ja niitä tapahtuu kokoaika. jopa omissa elämissämme. Syntymä on ihme, jokainen kevät on ihme. Se että jotkut sopivat riitansa on ihme. Se että 30 tuhatta ihmistä hiljentyy samassa paikassa kolmeksi minuutiksi kynttilöiden kanssa ja toivoo rauhaa uudelle vuodelle on ihme, jota viimeeksi todistin. Se tunnelma siinä paikassa sai kyyneleet silmiin. Ihme ei ole mitään saavuttamatonta, se on elämää.

En koe olevani uskossa. Usko sanalla on paha kaiku. Usko sanana kuvaa minulle kuin suodinta joka on maailman ja ihmisen välillä ja saattaa vääristää todellisuutta. Ei ole muuta uskoa kuin rakkaus. Rakastakaa itseänne niin opitte rakastamaan muitakin.

Sukuni ei ole uskovaista, enemmänkin vapaa-ajattelijoita jotka erosivat kirkosta jo silloin kun siitä tuli haukut.

EDIT: Usko-sanalla on siis minulle paha kaiku, en siis tahdo loukata niitä joille usko-sanana on pyhä asia. Anteeksi jos niin tein, en tarkoittanut. Jokaisella on oma tapansa uskoa ja sitä tulee kunnioittaa. Kuten joku joskus täällä kirjoitti, oikea usko on enemmän ymmärrystä kuin sokeaa uskoa. Samaa mieltä minäkin olen. Mutta tässä maailmassa näiden ihmisten keskellä sanalla usko on paha kaiku, ja ymmärrän täysin mistä se tulee.

Pitää minunkin testata itseni.

Hyvin harvoin. Jos huomaan yhteenkuuluvaisuuden tunteen toiseen ihmiseen pyrin ottamaan etäisyyttä. Tosin ehkä kyseessä on jonkinlainen läheisyyden pelko.

Omalla tavallaan kyllä. Kysymys on tosin vaikea määritellä - Mitkä ovat ne asiat joita tiede ei pysty selittämään?

Toisinaan kyllä.

Taas mielenkiintoinen kysymys, minulla on kyllä ennakkoaavistus tulevista tapahtumista. En tiedä voiko sitä kuudenneksi aistiksi sanoa

Jos minun elämälläni on joku tarkoitus se ei ainakaan ole mikään sellainen mikä pistäisi minut iloitsemaan.

Kyllä. Omalla elämälläni pyrin kaikin tavoin estämään epäoikeudenmukaista käytöstä

Tapauskohtainen. Looginen ajattelu on työkalu mutta tunteet toimivat taustavaikuttajina. Vaikea määritellä missä looginen ajattelu ja tunteet eroavat toisistaan. Kuuluuko "tietämisen tunne" näihin tunteisiin olisi hyvä tietää.

Hyvin usein. Arkimaailma on toisinaan yhdentekevää puuroa minulle.

Toisinaan. Mielenkiintoinen kysymys sinällään.

10. Uskon ihmeisiin.

Pitäisi varmaan määritellä mikä on ihme. Sellainen asia mitä ei ennen ole tapahtunut vai vaikka fysiikan lakeja vastaan oleva tapahtuma. Vastaus on kuitenkin kyllä tietyillä reunaehdoilla.

Sain 7 pistettä eli olen varsin henkinen ihminen. Tai käänteisesti sanoen en harrasta loogista ajattelua.

Tulos pitää paikkansa kyllä henkisyyden osalta mutta en usko että tälläisen testin perusteella voidaan kategorioida ihmisiä uskovaisiin. Koska kyseessä on kuitenkin hyväksytty testausmenetelmä täytyy sen tuottaa oikeita prosenttituloksia tietyllä otoksella. Uskovaiset ovat voineet saada prosentuaalisesti enemmän pisteitä kuin vähemmän "henkiset" ihmiset. Jos testissä saa paljon pisteitä ei se välttämättä kerro ihmisen uskovaisuudesta mitään mutta joidenkin lainalaisuuksien mukaan tuloksien on pakko toimia. Jos kysytään vaikka onko ihminen toiminut paremman maailman puolesta mikään ei estä ateisteja vastaamasta myöntävästi. Uskovaiset voivat vastata tähän kysymykseen kuinkin prosentuaalisesti enemmän myönteisesti.

Testi on tyypillinen esimerkki miten kaikki on pakko saada jaoteltua tiettyihin muotteihin. Voitaisiin kysyä ketä tälläinen geenitutkimus palvelee. Puututaan asioihin jotka ovat ihmisille henkilökohtaisia, ehkä tarkoitus on provosoida uskovaisia pistämällä uskovaisuus tieteen analysoitavaksi. Pistin testin tänne mielenkiinnosta koska halusin tietää millaisia tuloksia ihmiset saavat.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat