Miitä aisteistasi arvostat eniten

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä on aisti, josta et haluaisi luopua ( jos valinta olisi Sinun )?

Valinta huonoista vaihtoehdoista on aina vaikea ja tarkoituksenani ei ole loukata ketään, jotka ovat menettäneet tai joilla on ollut syntymstään saakka jokin puuttuva aisti.
Voiko ihminen korvata puuttuvan aistinsa - edes osittain - parantamalla muita aistejaan?

On monia tunnettuja ihmisä, jotka ovat todistaneet, että jokin puuttuva aisti on
monilta osin lisännyt ko. ihmisen luovuutta ja parantanut elämähalua.
En todellakaan osaa sanoa tarkoittamaani.

Sivut

Kommentit (21)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Näköaistia en haluaisi missään tapauksessa menettää. En voisi sen jälkeen käyttää nettiä tai pelata tai lukeakkaan, niin eipä hirveesti inspaa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Starman

Valinta huonoista vaihtoehdoista on aina vaikea ja tarkoituksenani ei ole loukata ketään, jotka ovat menettäneet tai joilla on ollut syntymstään saakka jokin puuttuva aisti.
Voiko ihminen korvata puuttuvan aistinsa - edes osittain - parantamalla muita aistejaan?

Voi. Esimerkiski sokeat voivat oppia kaikuluotausta.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

En missään tapauksessa haluaisi menettää tuntoaistiani. Näöttä tai kuulotta sentään vielä tuntee kehollisen olemassaolonsa, mutta täydellinen tunnottomuus kuulostaa jo lähes olemassaolottomuudelta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Valinta näön ja tunnon välillä ei ole triviaali. En pidä kovin todennäköisenä, että sopeutuisin kumpaakaan menetämättä mielenterveyttäni, koska molemmat ovat täysin välttämättömiä kaikessa, mistä olen vähänkin kiinnostunut. No ehkä tietokonetta voisi näpytellä ilman tuntoa, mutta se olisi aika laihaa elämää. Ehkä se olisi helpompi tehdä viimeinen ratkaisu, jos näkisi mutta ei tuntisi.

Vierailija

Tuntoaistin menettäminenhän olisi taivaallinen olotila, ei tuntisi enää kipua, naula jalkapohjaan pelkästään naurattaisi jne. Kuuloaisti voisi mennä seuraavaksi, mutta näköaistin menetys olisi varmaan kaikkein hirveintä, luulen.

Arvostan eniten näköaistia.

Vierailija
Javert
Tuntoaistin menettäminenhän olisi taivaallinen olotila, ei tuntisi enää kipua, naula jalkapohjaan pelkästään naurattaisi jne. Kuuloaisti voisi mennä seuraavaksi, mutta näköaistin menetys olisi varmaan kaikkein hirveintä, luulen.

Arvostan eniten näköaistia.

Ja ennen kaikkea voisi täysin unohtaa koko seksihömpötyksen! No kaiken kaikkiaan taitaisi liikkuminen tulla hankalaksi, kun ei tajuaisi, milloin omat jäsenet liikkuvat tai jalat osuvat maahan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Javert
Tuntoaistin menettäminenhän olisi taivaallinen olotila, ei tuntisi enää kipua, naula jalkapohjaan pelkästään naurattaisi jne.

Entä siitä seuraava verenmyrkytys, olisiko sekin naurettavaa? No, olisi se ainakin kivuton lähtö.

Ei ilman tuntoa voisi mitään käsitöitä tehdä. Ainakin metallihommissa olisi vainaa ennen kuin huomaisikaan. "Mikä tällä käryää, sytyttikö hitsauskipinä jotain palamaan. Ei kun se onkin vaan käsi, ai niin ei tuota saumaa pitäisi hypistellä heti kun punahehku on vaimennut. No, ei se mitään, jatketaan hommia."

Vierailija
Starman
On monia tunnettuja ihmisä, jotka ovat todistaneet, että jokin puuttuva aisti on

Miten tuollaista voi todistaa? Miten voi verrata asioita noin, kun on kuitenkin elänyt vain sen yhden vaihtoehdon mukaan? Ehkä he olisivat olleet vielä luovempia ja elämänhaluisempia puuttuvan aistinsa kanssa?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
iileskotti
Starman

Miten tuollaista voi todistaa? Miten voi verrata asioita noin, kun on kuitenkin elänyt vain sen yhden vaihtoehdon mukaan? Ehkä he olisivat olleet vielä luovempia ja elämänhaluisempia puuttuvan aistinsa kanssa?

Varmaan erityisiä yksilöjä onkin, jotka kokevat vammautumisen jälkeen jonkin henkisen herätyksen ja löytävät elämälleen tarkoituksen. Mutta on varmasti massoittain ihmisiä, jotka ovat masentuneet tai katkeroituneet menetettyään jonkun aistinsa. Luulen, että itsemurhaan päätyneitäkin on enemmän kuin asian elämänlaatua parantavaksi kokeneita. Ei aistin menettämistä voi tilastollisesti erityisen hyvänä asiana pitää.

Vierailija

Käsittääkseni on olemassa tällainen sairaus, joss ihmisen kipuaistimukset ovat häiriintyneet. Se on hengenvaarallinen tila, sillä kipu on meille elintärkeä signaali, jota ilman olemme suuressa vaarassa vahingoittua. Ainakin itse olisin rikkonut itseni monet kerrat, polttanut käteni tai leikannut sormeni poikki, jos kipu ei olisi varoittanut ajoissa vaarasta. Kipu onneksi myös estää jatkamasta normaalia liikkumista, jos on luut murtuneet tai lihakset revähäneet. Enkä usko, että umpilisäkkeen tulehdustakaan olisi ajoissa huomattu, ellei se olisi kivulla oirehtinut.

Eihän kipu kokemuksena mukavalta tunnu. That's the point! Lisäksi kipu kroonistuessaan muuttuu itse ongelmaksi, sillä jatkuva kipu vain muuttaa toimintatapojamme epänormaaleiksi ja niiden palautuminen saattaa olla vaikeaa, vaikka itse kiputilan aiheuttaja olisikin jo poistunut. Mutta en kyllä haluaisi näkökykyänikään kokonaan menettää siksi, että joskus aurinko ikävästi häikäisee, tai kuuloani siksi, ettei mieheni kuorsaus häiritsisi untani.

Vierailija

Tuo kipuaistin puuttuminen (joo, hengenvaaraksi pitemmän päälle) voisi olla kokemuksena mielenkiintoinen tila, ei tuntisi kylmää, kuumaa, kutinaa, särkyä, vihlontaa jne. Periaatteessa tuollainen olotila olisi mahdollista kokea todellisessa maailmassa, mutta vaikea sitä on käsittää/kuvitella. Parannetaakohan uskontojen taivaassa tuollaisesta vaivasta kärsivät ihmiset, sillä taivaassa ei kai ole kipua..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat