Miksi kultaista leikkausta ei löydy?

Seuraa 
Viestejä995
Liittynyt13.12.2009

Joudun työssäni soveltamaan kultaista leikkausta päivittäin, siis työni ilmiasussa, mutta en tiennytkään, että se on määrittelemätön, jaksoton ja loputon matamaattinen kaava, joka muistuttaa piin jaksotonta likiarvoa.

Miksi sen paikkaa ei löydy? Ei sitä mahda löytyä, ei murtoluvuilla eikä muutenkaan. Wikin kaavat eivät vakuuttaneet, joten ei kannata kopioida niitä tänne. Minua edelleen kutittaa ajatus, että jos viivassa ottaa universaalisen avaruuden kaareutumisen huomioon, niin ei ei tule sen enempää jaksollisia kuin jaksottomiakaan desimaalilukuja. Vain parillisia.

Kommentit (12)

Arkkimeedees
Seuraa 
Viestejä995
Liittynyt13.12.2009
fenomenologi
Älä ryhdy murehtimaan, ei kukaan huomaa jos se on pari milliä vasemmalla,

Heeh, enhän minä murehdikaan, vaan huvituin siitä, että tämäkin on näin mahdoton matikkaongelma, ettei sitä voi ratkaista.

Kultaisen leikkauksen sääntö on selkeä, paitsi ettei sitä voi todistaa. Haluan parsan, joka jaettuna näillä kultaisen leikkauksen säännöillä on jaettavissa ainakin niin, että minä saan sen isomman puolen.

Eikäkö. Mitä yhteistä näille piille ja kultaiselle leikkauksella, oliko muitakin, mahtaa olla. Ainoastaan se, että matematiikka kuvaa niitä yhtä täsmällisesti kuin Newton kuvaa suhteellisuusteoriaa.

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007
Arkkimeedees
Minua edelleen kutittaa ajatus, että jos viivassa ottaa universaalisen avaruuden kaareutumisen huomioon, niin ei ei tule sen enempää jaksollisia kuin jaksottomiakaan desimaalilukuja. Vain parillisia.

Übertrolli

Kuule, läheppä tutkimaan sitä kaareutumista ja palaa takaisin kun olet vastauksen löytänyt...

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

PPo
Seuraa 
Viestejä11613
Liittynyt10.12.2008
Arkkimeedees
fenomenologi

Heeh, enhän minä murehdikaan, vaan huvituin siitä, että tämäkin on näin mahdoton matikkaongelma, ettei sitä voi ratkaista.
Kultaisen leikkauksen sääntö on selkeä, paitsi ettei sitä voi todistaa. Haluan parsan, joka jaettuna näillä kultaisen leikkauksen säännöillä on jaettavissa ainakin niin, että minä saan sen isomman puolen.

Eikäkö. Mitä yhteistä näille piille ja kultaiselle leikkauksella, oliko muitakin, mahtaa olla. Ainoastaan se, että matematiikka kuvaa niitä yhtä täsmällisesti kuin Newton kuvaa suhteellisuusteoriaa.

Janan jakaminen kultaisen leikkauksen suhteessa on on yksinkertainen geometrinen konstruktio harpilla ja viivoittimella.
Ei voi todistaa

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007
abskissa
Miten niin ei löydy? Se on (1 + sqrt(5)) / 2.

Mites tossa nyt sitten on otettu pii sekä "universaalisen avaruuden kaareutuminen huomioon"?

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Arkkimeedees
Seuraa 
Viestejä995
Liittynyt13.12.2009
PPo
Arkkimeedees
fenomenologi

Janan jakaminen kultaisen leikkauksen suhteessa on on yksinkertainen geometrinen konstruktio harpilla ja viivoittimella.
Ei voi todistaa

No lähepä jakamaan parsaa niin, että pidemmän ja lyhemmän palan suhde on sama kuin pidemmän palan suhde koko parsaan. Ei osu kohilleen, vaikka kuinka yrittäisit harpilla vääntää. Taas joudutaan tyytymään likiarvoon, joka nyt taitaa olla jaksoton, sen ihanan piin tavoin.

Tämän kävin pöllimässä wikistä. "Kun verrataan Fibonaccin lukujonoon, jossa kukin luku on kahden edellisen luvun summa, kahden peräkkäisen luvun suhdetta toisiinsa, saadaan luku, joka on sitä lähempänä kultaista leikkausta, mitä pitemmälle lukujonossa edetään."

Minusta tuossa on jotain kiehtovaa, vai olenko vain yksinkertaisesti pölijä? Sitä oikeaa lukuako ei siis voi löytää?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Arkkimeedees

No lähepä jakamaan parsaa niin, että pidemmän ja lyhemmän palan suhde on sama kuin pidemmän palan suhde koko parsaan. Ei osu kohilleen, vaikka kuinka yrittäisit harpilla vääntää. Taas joudutaan tyytymään likiarvoon, joka nyt taitaa olla jaksoton, sen ihanan piin tavoin.

Täälläon ohjeet sen parsan jakamiseksi harpilla ja viivoittimella. Neliöjuuri näkyy ainakin minulla Ö-kirjaimena. Jos teet äärettömän tarkkaa työtä, saat äärellisellä määrällä operaatioita äärettömän tarkan tuloksen. Ei se, että joku luku on irrationaalinen, tarkoita ettei se olisi konstruoitavissa harpilla ja viioittimella. Itse asiassa se taisi joskus historiassa olla paha kriisi jollekin, joka todisti että yksikköneliön halkaisija on irrationaalinen.

Minusta tuossa on jotain kiehtovaa, vai olenko vain yksinkertaisesti pölijä? Sitä oikeaa lukuako ei siis voi löytää?

Voi sen löytää käyttämällä sopivaa algoritmia, esimerkiksi tuota harppi-viivoitin-menetelmää. Matematiikan osaamattomuudessa ei sinänsä ole mitään pöljää, mutta siinä on jos alkaa inttämään osaaville vastaan itsestäänselvissä asioissa.

planetisti
Seuraa 
Viestejä463
Liittynyt22.9.2008
Neutroni
Itse asiassa se taisi joskus historiassa olla paha kriisi jollekin, joka todisti että yksikköneliön halkaisija on irrationaalinen.

Niin se olikin, huomattiin, ettei halkaisija ollut "yhteismitallinen" sivujen kanssa, sinänsä ei puhuttu vielä irrationaaliluvuista. Taisi olla antiikin Kreikan aikaa. Varmasti hämmentävää, kun tiettyjä pituuksia ei voinutkaan plussata toisten pituuksien kanssa.

PPo
Seuraa 
Viestejä11613
Liittynyt10.12.2008
planetisti
Neutroni
Itse asiassa se taisi joskus historiassa olla paha kriisi jollekin, joka todisti että yksikköneliön halkaisija on irrationaalinen.

Niin se olikin, huomattiin, ettei halkaisija ollut "yhteismitallinen" sivujen kanssa, sinänsä ei puhuttu vielä irrationaaliluvuista. Taisi olla antiikin Kreikan aikaa. Varmasti hämmentävää, kun tiettyjä pituuksia ei voinutkaan plussata toisten pituuksien kanssa.

Pythagoralaisen veljeskunnan kerrotaan joutuneen kriisiin janojen yhteismitattomuuden paljastuttua.
Kyllä yhteismitattomia janoja kuitenkin voidaan "plussata". Vrt. kultaisen leikkauksen geometrinen konstruktio.

Uusimmat

Suosituimmat