Datavirran vaimeneminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Osaisiko joku selittää, onko tavallisessa puhelinkaapelissa datavirran vaimeneminen suurempaa kuin RJ-45 verkkokaapelissa? Olen pitkään kärsinyt epämääräisistä ongelmista, jotka liittyvät verkkoliikenteeseen. Softapuolelta en ole onnistunut löytämään mitään vikaa, sillä olen pyrkinyt eliminoimaan niistä käsin selittyvät virheet pois laskuista. En ole myöskään viitsinyt ottaa yhteyttä operaattoriin, koska on vielä se mahdollisuus, että vika on tässä päässä tai talon teknisessä infrastruktuurissa.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, että millä tavalla tämä johdoissa tapahtuva vaimeneminen selitetään fysikaalisesti sähköopin avulla?

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Rj-45 taitaa olla se plugin nimitys, seinäpuhelimissa rj-11, kaapelit on sitten erikseen. Puhelinkaapeleita ei kai ole kovin kummoisesti suojattu verrattuna CAT5-kaapeliin ja vastaaviin. Oli siinä jotain muutakin, mutta nyt ei kerkiä, formuloiden harkat alkaa.

Vierailija

ADSL-purkin tiedoista voit katsoa esim. sisääntulevan signaalin SNR (signal noise ratio), Attenuation (vaimennus) ja CRC (virheenkorjaus) arvot. SNR-arvon tulisi olla iso ja Attenuation pieni. Jos SNR arvo pieni, niin linjalla on häiriöitä ja jos Attenuation arvo on suuri, niin kaapeleissa on liikaa pituutta.

Minun SNR arvo 9 (dB?) ja Attenuation 4 (dB?) ja ei juurikan esiinny virheenkorjausta. Purkin valmistajalta tai operaattorilta tulisikin sitten selvittää mitkä ovat ihannearvot em. mittausarvoille.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Shriek
Osaisiko joku selittää, onko tavallisessa puhelinkaapelissa datavirran vaimeneminen suurempaa kuin RJ-45 verkkokaapelissa? Olen pitkään kärsinyt epämääräisistä ongelmista, jotka liittyvät verkkoliikenteeseen. Softapuolelta en ole onnistunut löytämään mitään vikaa, sillä olen pyrkinyt eliminoimaan niistä käsin selittyvät virheet pois laskuista. En ole myöskään viitsinyt ottaa yhteyttä operaattoriin, koska on vielä se mahdollisuus, että vika on tässä päässä tai talon teknisessä infrastruktuurissa.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, että millä tavalla tämä johdoissa tapahtuva vaimeneminen selitetään fysikaalisesti sähköopin avulla?

Noin yleisesti ottaen, muutama kymmenen metriä talokaapelointia ei nyt paljon vaikuta, kun suurin osa kaapelia on talon ja puhelinkeskuksen välillä.

Mutta kannatta tutustua, minkälainen se talon puhelinverkko on. Jos samassa linjassa on puhelimia, niin jokaisessa puhelinrasiassa, missä puhelin on, pitäisi olla tarkoitukseen tehty erotussuodin.

Ja jos talossa on tähtimäinen puhelinverkko, eli taloon tuleva kaapeli on jaettu tähtimäisesti eri pistorasioihin, ei oikein sovellu ADSL-käyttöön, jos siinä jakopisteessä ei ole puhelimiin menevissä kaapeleissa tuota edellämainittua erotussuodinta.

Jos epäilee, että taloverkkoon indusoituu häiriöitä, niin voi käyttää suojattua parikaapelia tai vetää tilalle suojatun CAT5/CAT6-luokan STP (Shielded Twisted Pair)-ethernet-kaapelia. Suojaus on syytä maadoittaa vain yhdestä kohtaa.

Itsellä taloon tuleva puhelinkaapeli jatkuu modeemille kotiverkon yhden ethernet-kaapelin vapaaksi jäävässä kierretyssä parijohdossa. Eli samassa kaapelissa kulkee ISP:ltä modeemille menevä data ja kotiverkon yhdelle koneelle menevä data.

aes
Seuraa 
Viestejä173
Liittynyt4.7.2008

Mulla 24/1-adsl yhdistää vain nopeudella 16/1, johtuen juurikin talon vanhoista ja huonoista puhelinjohdoista. Purnukan tiedoissa attenuation seikkailee jossain 20 dB:n tienoilla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
ovolo

Ja jos talossa on tähtimäinen puhelinverkko, eli taloon tuleva kaapeli on jaettu tähtimäisesti eri pistorasioihin, ei oikein sovellu ADSL-käyttöön, jos siinä jakopisteessä ei ole puhelimiin menevissä kaapeleissa tuota edellämainittua erotussuodinta.

Häiritsee puhelinliikennettä - tulee teräviä ääniä luuriin. Ei haittaa kuitenkaan dataliikennettä.

ovolo

Jos epäilee, että taloverkkoon indusoituu häiriöitä, niin voi käyttää suojattua parikaapelia tai vetää tilalle suojatun CAT5/CAT6-luokan STP (Shielded Twisted Pair)-ethernet-kaapelia. Suojaus on syytä maadoittaa vain yhdestä kohtaa.

Parikaapelissa parit ovat kierretty toistensa ympäri - tämä oleellisesti vähentää häiriöiden vaikutusta, koska indusoituneet virrat lähes nollaantuvat.

Suojattu parikaapeli harvoin tuo todellista etua, usein päin vastoin. Kuten mainitsitkin, se tulee maadoittaa oikein. Tämän maadoituksen oikein tekeminen taas ei olekaan aivan niin yksinkertaista, jolta se saattaa kuulostaa. Maadoittamattoman suojatun parikaapelin suojavaippa toimii antenninan ja on omiaan lisäämään häiriöitä.

Vierailija
Volitans

Häiritsee puhelinliikennettä - tulee teräviä ääniä luuriin. Ei haittaa kuitenkaan dataliikennettä.

Siis missä, teknisessä museossa?

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Volitans:

Ajattelin kylläkin tuota puhelinkaapelia siirtojohtona, jolla on määrätty ominaisimpedanssi (Puhelinkaapelissa lienee 100 -120Ω) En nyt ole perehtynyt siihen, kuinka korkeita taajuuksia ADSL2+ Annex M-datasiirrossa käytetään. Mutta epäjatkuvuuskohdat kaapelissa (esim. kaapelin haaroitukset) aiheuttavat heijastuksia ja muuttavat datapulssin muotoa. Eli myös tässä mielessä on hyvä erottaa datakaapeli haaroituksista ja puhelinkoneista alipäästösuodattimin. Paras tietenkin olisi, jos tämä ISP:tä tuleva kaapeli olisi suora johto kierrettyä parikaapelia ilman mitään sivuhaaroja.

Tietysti tuo edellämainittu pitää suhteuttaa käytettyyn datataajuuteen. Paljon alle 1/4-aallon siirtojohdon ominaisuuksilla ei ole käytännön vaikutusta. Mutta luulen, että ADSL 2+ datasiirrossa käytettäneen melko korkeita taajuuksia. En kylläkään ole perehtynyt siihen, minkälaisia apukantoaaltoja ja modulaatiosysteemejä käytetään. Mutta ainakaan mitään haittaa ei ole siitä, että asiat tehdään oikeaoppisesti siirtojohtoteorian pohjalta.

Parikaapelissa parit ovat kierretty toistensa ympäri - tämä oleellisesti vähentää häiriöiden vaikutusta, koska indusoituneet virrat lähes nollaantuvat.

Suojattu parikaapeli harvoin tuo todellista etua, usein päin vastoin. Kuten mainitsitkin, se tulee maadoittaa oikein. Tämän maadoituksen oikein tekeminen taas ei olekaan aivan niin yksinkertaista, jolta se saattaa kuulostaa. Maadoittamattoman suojatun parikaapelin suojavaippa toimii antenninan ja on omiaan lisäämään häiriöitä.

Asia varmasti on niinkuin kerroit. Eli huonosti toteutettu suojaus saattaa pahentaa tilannetta. Ja kierretty parikaapeli jo sinänsä vähentää häiriöitä.

Vierailija

Lisään tähän vielä tarkennusta. Aiemmin toisessa kaupungissa asuessani, käytin samaa pitkää puhelinkaapelia. Tuo kaapeli on 10-15m pitkä. Siellä liittymän nopeus oli 2/1. Nykyään liittymän nopeus on 8/1, mutta samat ongelmat jatkuvat tästä huolimatta. Lisämausteena soppaan on ilmestynyt uusi ongelma. En yleensä saa dataliikennettä käyntiin, jos tietokone(sammutettu) on seissyt modeemi päällä yön yli. Olen joutunut resetoimaan modeemin viitenä aamuna, jonka jälkeen data alkaa liikkua normaalisti.

Vierailija

Jos vika todella on itse adsl-yhteydessä, olisi seuraavia hyvä kokeilla :

1. Tarkista linja-arvot modeemista (SNR, Attenuation) SNR olisi hyvä olla 6db tai enemmän. Attenuation kuuluisi olla mahdollisimman pieni, mutta sille en muista raja-arvoja. Yleensä ongelmat näkyvät SNR:ssä.
2. Voit mahdollisesti muuttaa kättelyn adsl2:selle modeemissa ja parantaa linja-arvoja täten, ellei se jo ole sille asetettu
3. Lyhennä puhelinkaapelia, vedä ennemmin pitkä ethernet-kaapeli

Tietysti kyseessä saattaa myös olla muu oire kuin adsl-signaali? Vai oletko nimenomaan modeemin ledien toiminnasta tämän päätellyt että linja katkeilee?

Vierailija
babun
Tietysti kyseessä saattaa myös olla muu oire kuin adsl-signaali? Vai oletko nimenomaan modeemin ledien toiminnasta tämän päätellyt että linja katkeilee?

Valoja olen tarkaillut.

Olen unohtanut adminin salasana modeemille, enkä ole viitsinyt resetoida modeemin muistia, kun siellä on port forwardit säädetty verkkopelaamista varten.

Vierailija
Shriek
babun

Valoja olen tarkaillut.

Olen unohtanut adminin salasana modeemille, enkä ole viitsinyt resetoida modeemin muistia, kun siellä on port forwardit säädetty verkkopelaamista varten.

Ei siinä oikein muu auta kun resetoida modeemi tai kokeilla vaihtoehtoisesti sitä kaapelia vaihtaa heti.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Shriek
Lisään tähän vielä tarkennusta. Aiemmin toisessa kaupungissa asuessani, käytin samaa pitkää puhelinkaapelia. Tuo kaapeli on 10-15m pitkä. Siellä liittymän nopeus oli 2/1. Nykyään liittymän nopeus on 8/1, mutta samat ongelmat jatkuvat tästä huolimatta. Lisämausteena soppaan on ilmestynyt uusi ongelma. En yleensä saa dataliikennettä käyntiin, jos tietokone(sammutettu) on seissyt modeemi päällä yön yli. Olen joutunut resetoimaan modeemin viitenä aamuna, jonka jälkeen data alkaa liikkua normaalisti.

Kannattaa myös katsoa vielä kerran modeemin asetukset, että ne ovat palveluntarjoajan mukaiset.
Ja jos käytössä on esim. ADSL2+ datasiirron Annex M-laajennus, niin modeemin pitäisi tukea tuota laajennusta. Myös maahantuojan sivulta löytyy mahdolliset modemin firmware-päivitykset.

Myös verkkokortin asetukset kannattaa tarkistaa, esim. TCP/IP protokollan ominaisuuksista se, että
täpät on kohdassa: Hae IP-osoite automaattisesti ja Hae DNS-palvelinosoite automaattisesti.

Neuvomista saattaisi helpottaa myös, kun kerrot, minkä operaattorin liittymä sulla on (asetukset), mikä on modeemi ja onko modeemi siltaavassa vai reitittävässä tilassa.

Vierailija
ovolo
Neuvomista saattaisi helpottaa myös, kun kerrot, minkä operaattorin liittymä sulla on (asetukset), mikä on modeemi ja onko modeemi siltaavassa vai reitittävässä tilassa.

Talo on valmistunut 1981. Taloyhtiöllä on Soneran kanssa sopimus. Minulla myös. Modeemi on ZyXEL P-660HW-D1.

Katoin userina modeemin asetuksia:
Current Date/Time: 01/01/2000
System Mode: Routing / Bridging

Hiukan pistää epäileväksi tuo päivämärä. Sillä ei pitäisi periaatteessa olla mitään väliä, mutta olen silti aikanaan törmännyt ongelmaan, jossa softa bugitti, kun päiväykset eivät olleet kohdallaan.

Vierailija

Eipä sillä päivämäärällä taida juuri muuta merkitystä verkkolaitteissa olla kuin että lokeihin tulee oikeat ajat. Ehkä noi modeemit eivät sitten säilytä aikaa kun virrat menee. Voi laittaa ntp-palvelimen käyttöön jos se vaivaa. Saattaa muuten olla että pääset userilla katsomaan ne linja-arvot kun telnetillä menet sisään.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Shriek
ovolo

Talo on valmistunut 1981. Taloyhtiöllä on Soneran kanssa sopimus. Minulla myös. Modeemi on ZyXEL P-660HW-D1.

Katoin userina modeemin asetuksia:
Current Date/Time: 01/01/2000
System Mode: Routing / Bridging

Hiukan pistää epäileväksi tuo päivämärä. Sillä ei pitäisi periaatteessa olla mitään väliä, mutta olen silti aikanaan törmännyt ongelmaan, jossa softa bugitti, kun päiväykset eivät olleet kohdallaan.

Mulla on WinXpSp3 ja ainakin IE8 käytettäessä käynnistyy verkkodiagnostiikka-ohjelma, jos yhteys ei pelaa. Sen lokista voi saada selville, mikä on vikana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat