Lyijyakku nesteenpoistolla

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tuolla toisaalla energianvarastointiketjussa mainitsin lyijyakkujen nesteenpoiston. Kyse on siitä, että lyijyakun itsepurkaus on merkittävä ja sille pitäisi tehdä jotain pitkässä energian varastoinnissa.

Jos elektrolyyttineste olisi läsnä vain lataus- ja purkausvaiheissa, olisi itsepurkaus muun ajan nollassa. Mikä estää paikallisakun tällaisen soveltamisen?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija
jees
Se että elektrolyysi ei toimi ilman elektrolyyttiä.

Eiköhän se juuri ollut vähän niin kuin ideakin.

Saattaisi tulla levyihin oksidoitumista, mitenkähän olisi suojakaasun käyttö lisänä. Mielenkiintoinen idea kyllä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Lyijyakut varastoidaan ilman elektrolyyttinestettä. Ilmeisesti ne säilyvät maailman tappiin hyvinä kuivavarastoinnissa. Toinen levy on kuivavarastoinnissa lyijyoksidia ja toinen puhdasta lyijyä. Siis akkuprosessin kannalta. Onhan siinä tietenkin tukiverkkokin. Lyijyoksidi tuskin hapettuu ja jos hapettuukin, niin se tarkoittaa varausasteen lisääntymistä. Puhdas lyijy hapettuu pinnaltansa, mutta lienee palautuva reaktio.

Saattaa olla enempi liuoksen käsittelyn problematiikkaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Tietysti uudet akut säilyvät, koska niissä ei ole koskaan ollutkaan elektrolyyttiä. Juuri tuota puhtaan lyijyn hapettumista tarkoitin, se saattaa pilata akun. Mutta voisihan nesteen periaatteessa poistaa akusta puhtaan typen paineella, jolloin ei happi pääse asiaa sotkemaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Kyllä neste lienee helposti poistettavissa ja palautettavissa, mutta ei ihan äkkiä tule mieleen sovelluksia, joissa energiaa pitäisi varastoida kuukausiksi lyijyakkuihin. Lyijyakun hinta, massa ja koko ovat hyvin suuria varastoituun energiamäärään nähden verrattuna vaikkapa polttomoottorigeneraattoriin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

No jos vaikka generaattoria käynnistetään muutaman kuukauden välein. Olisi hyvä, että käynnistysakussa on sähköä. Tietenkin pienempi apugeneraattori voidaan käynnistää vaikka narusta nykäisemällä. Mutta jos narusta nykäisijä on sadan kilometrin päässä, muodostuu narun ohjaimista liikaa kitkaa.

Varavoima ylipäätään voi olla kuukausia käyttämättä. Autot voivat seistä vaikka koko talven jne. Nesteensiirrolle voisi aivan hyvin olla tilausta kaikkialla missä lyijyakun edut painavat.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Tuollaisiin tapauksiin alkalikemia olisi paljon parempi. Ne kuitenkin pitävät varauksensa kymmenkunta vuotta ihan ongelmitta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Paul M
No jos vaikka generaattoria käynnistetään muutaman kuukauden välein. Olisi hyvä, että käynnistysakussa on sähköä. Tietenkin pienempi apugeneraattori voidaan käynnistää vaikka narusta nykäisemällä. Mutta jos narusta nykäisijä on sadan kilometrin päässä, muodostuu narun ohjaimista liikaa kitkaa.

Varavoima ylipäätään voi olla kuukausia käyttämättä. Autot voivat seistä vaikka koko talven jne. Nesteensiirrolle voisi aivan hyvin olla tilausta kaikkialla missä lyijyakun edut painavat.




Veikko ehdotti tuollaisiin sovelluksiin muuntyyppisiä akkuja. Lyijyakun etu on lähinnä halpa hinta. Saatko toteutettua tuon nesteensiirron niin halvalla, ettei hinnan erotuksella saa jo parempaa akkua? Ainakin jos systeemiltä halutaan myös luotettavuutta ja automatisoinnin mahdollisuutta, nesteen siirtelykään ei onnistu ihan puoli-ilmaisilla virityksillä.

Mutta eikö tuo ole halpa kokeilla. Varaa autokäytössä uupuneen starttiakun niin täysin kun se suvaitsee lataantua, kaataa liemet pulloon, odottaa vuoden, kaataa liemet takaisin ja katsoo vieläkö henki pihisee.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ei takerruta tekniseen toteutukseen. Kyse on siitä että toimisiko nesteen poisto ylipäätään vai tuleeko jokin muu ongelma - kuten puhtaan lyijyn levyn hapettuminen - ongelmaksi.

Generaattorikäytössä on tietenkin muitakin mahdollisuuksia. Generaattori voi käynnistyä lataamaan akun säännöllisesti esimerkiksi.

Lyijyakuilla on etunsa. Muuten niitä ei käytettäisi. Kenellä on joku muu akkuteknologia käynnistyksiin tai aurinkosähköpuskurina?

Tyttären moposkootterin lyijyakku oli niillä sijoillaan syyskuusta toukokuuhun ulkokatoksessa. Hyvin pyöritti vielä vaikka joutuikin sahaamaan kymmenisen kertaa. 3 kk purkausaika ei aina päde lyijyakulle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Akkukotelon muoto riittävän korkea jossa pysyvä suojakaasutila hapon yläpuolella. Levyt nostetaan ylös kaasuun varastointi-ajaksi.

Vierailija

Akku purkautuu varmaan vaikka nesteet tyhjennetään, jos ei rikkihappojäämiä huuhdella pois, rikkihappohöyryä nousee, joka reagoi ainakin lyijyoksidilevyjen kanssa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Ei takerruta tekniseen toteutukseen. Kyse on siitä että toimisiko nesteen poisto ylipäätään vai tuleeko jokin muu ongelma - kuten puhtaan lyijyn levyn hapettuminen - ongelmaksi.



En minä näe mitään erityisiä ongelmia. Lyijyn pinta voi hapettua, mutta kyllä isompa lyijykappale kestää satoja vuosia (ellei pitempään) ilmassa.

Lyijyakuilla on etunsa. Muuten niitä ei käytettäisi. Kenellä on joku muu akkuteknologia käynnistyksiin tai aurinkosähköpuskurina?



Lyijyakun etu on juuri hinta, ei mikään muu. Millä tahansa teknisellä mittarilla parempia akkuja löytyy helposti. Ainakin joissain dieselvetureissa on alkaliakusto starttiakkuna (en tiedä miksi, myös lyijyakkuja käytetään) ja aurinkosähköpuskurissa ainoa kriteeri on hinta. Avaruudessa, jossa paino tai koko ratkaisee, ei todellakaan ole lyijyakkuja aurinkoenergiaa varaamaan.

Tyttären moposkootterin lyijyakku oli niillä sijoillaan syyskuusta toukokuuhun ulkokatoksessa. Hyvin pyöritti vielä vaikka joutuikin sahaamaan kymmenisen kertaa. 3 kk purkausaika ei aina päde lyijyakulle.



Kai uudet akut ovat siinä suhteessa hieman parempia.

fenomenologi
Akku purkautuu varmaan vaikka nesteet tyhjennetään, jos ei rikkihappojäämiä huuhdella pois, rikkihappohöyryä nousee, joka reagoi ainakin lyijyoksidilevyjen kanssa.



Sitä lyijyä ja -oksidia on akussa kilokaupalla ja happoa jää muutama gramma. Ei se montaa prosenttia varauksesta voi syödä.

Vierailija
Neutroni
Paul M
Ei takerruta tekniseen toteutukseen. Kyse on siitä että toimisiko nesteen poisto ylipäätään vai tuleeko jokin muu ongelma - kuten puhtaan lyijyn levyn hapettuminen - ongelmaksi.



En minä näe mitään erityisiä ongelmia. Lyijyn pinta voi hapettua, mutta kyllä isompa lyijykappale kestää satoja vuosia (ellei pitempään) ilmassa.

Lyijyakuilla on etunsa. Muuten niitä ei käytettäisi. Kenellä on joku muu akkuteknologia käynnistyksiin tai aurinkosähköpuskurina?



Lyijyakun etu on juuri hinta, ei mikään muu. Millä tahansa teknisellä mittarilla parempia akkuja löytyy helposti. Ainakin joissain dieselvetureissa on alkaliakusto starttiakkuna (en tiedä miksi, myös lyijyakkuja käytetään) ja aurinkosähköpuskurissa ainoa kriteeri on hinta. Avaruudessa, jossa paino tai koko ratkaisee, ei todellakaan ole lyijyakkuja aurinkoenergiaa varaamaan.

Tyttären moposkootterin lyijyakku oli niillä sijoillaan syyskuusta toukokuuhun ulkokatoksessa. Hyvin pyöritti vielä vaikka joutuikin sahaamaan kymmenisen kertaa. 3 kk purkausaika ei aina päde lyijyakulle.



Kai uudet akut ovat siinä suhteessa hieman parempia.

fenomenologi
Akku purkautuu varmaan vaikka nesteet tyhjennetään, jos ei rikkihappojäämiä huuhdella pois, rikkihappohöyryä nousee, joka reagoi ainakin lyijyoksidilevyjen kanssa.



Sitä lyijyä ja -oksidia on akussa kilokaupalla ja happoa jää muutama gramma. Ei se montaa prosenttia varauksesta voi syödä.



Mitenhän mahtaa akku toimia, jos myös + levyt peittyvät oksidilla?
Vaikka lyijyä on paljon, sulfaattia muodostuu vain levyn pintaan, siihen riittää pienehkökin määrä rikkihappoa.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Paul M
Tyttären moposkootterin lyijyakku oli niillä sijoillaan syyskuusta toukokuuhun ulkokatoksessa. Hyvin pyöritti vielä vaikka joutuikin sahaamaan kymmenisen kertaa. 3 kk purkausaika ei aina päde lyijyakulle.



Ei toi vielä sääntöjä riko. -20 - 20 asteen välillä akun elinikä heittää yli sadalla prosentilla.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Mutta joka tapauksessa. Periaatteessahan systeemi olisi yhtä mahdollista kuin ydinvoimala, muttei läheskään yhtä kannattavaa.

Kaikki ongelmat ovat teknisiä, joten niihin on pakko tukeutua jos meinaa tästä insinööritaidonnäytettä tehdä puhtaan kemian tutkimuksen sijaan.

Trickle-charge ja paremmat akkukemiat ovat parempia ratkaisuita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat