Iltapäiväväsymys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vinkkejä kaivataan lisäravinteista tms. millä saisi nostettua vireystilaa/keskittymiskykyä?

Olen perusterve 30v . Urheilen säännöllisesti ja syön terveellisesti. Puolivuotta takaperin "superfoodbuumin" innoittamana kiinnostuin ravitsemukseen liittyvistä seikoista. Nykyään Ruokavaliosta on jäänyt pois maitovalmisteet, viljatuotteet minimiin, prosessoidut ruuat minimiin jne. Aamu lähtee käyntiin raakapuurolla, lounaaksi yleensä salaattia+ kalaa/lihaa tms. illalla vihersmoothie + välipaloja. Positiiviset vaikutukset eri osa-alueilla ovat olleet jotain uskomattoman ja käsittämättömän välimaastossa. Lounaan jälkeiseen väsymykseen en ole tosin vielä keksinyt ratkaisua. Tuntuu, että koko iltapäivä menee pienessä väsykoomassa ja keskittymiskyky on ihan olematonta luokkaa. Jos sattuu olemaan mahdollisuus pieniin päiväuniin nii silloin toki tilanne helpottuu, mutta useinkaan tällaista mahdollisuutta ei ole. Eli vinkkejä kaivataan.

Mainittakoon vielä että kaapista löytyy: ameriikan d-vitmaiineja, msm +perus superfoodit

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Väsymys voi johtua esim. korkeasta veren sokerista tai vaikka matalasta hemoglobiinista, kannattaa käydä tutkimuksissa jos on tullut jotain muutoksia väsymiseen.
C-vitamiini piristää, juo appelsiinimehua ruoan kanssa.

Vierailija

Taitaa olla aika yleinen ongelma.
Kannattaisiko kokeilla kevyempää ateriaa?

Itsellä on ollut aika pitkä historia työssä eväsruoalla. Sisältäen myös lämpimän ruoan. Jos paprika puuttui niin väsymys oli järkyttävä. Jostakin syystä C-vitamiini ei minun kohdalla auttanut vaan uupelo oli mitä ilmeisemmin juuri A:sta. Maksa-ruoat eivät erikoisemmin kuulu minun ruokavaliooni. Saattaa olla minun henkilökohtainen puutoseni, mutta ähkyväsymys on mielestäni kyllä toinen aika varma tapaus. Jos on maksanut lounaasta niin kukapa sitä mielellään rupeaa lautaselle laittamaan ruokaa samaa määrää kuin kissalle.

Vierailija

Likimain jokaisen ihmisen biologiseen kelloon on ohjelmoitu iltapäiväväsymys, eli ainakaan osaksi "ongelmalle" ei voi tehdä mitään.

TJEU BBC Horizon -dokkari The Secret Life Of Your Bodyclock

Vierailija
fenomenologi

C-vitamiini piristää, juo appelsiinimehua ruoan kanssa.



Mehuja ei kannata juoda. Nehän vaan nostavat verensokerit nopeasti ylös ja romahduttavat ne kohta takaisin alas ja taas väsyttää...

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Kuka milläkin, mutta oma iltapäiväväsymykseni on mennyttä aikaa, kun siirryin VHH-ruokavaliolle. Enkä pyri mihinkään ketoosiin, ihan vain normilinjalla, peruna ja viljat pois ja tilalle kasviksia kuten parsa- ja kukkakaalia, porkkanaa. Proteiinia joka aterialla ja rasvaa tarpeeksi. Metwurstia ja emmentalia. Iltapäivisin ei väsytä eikä muutenkaan koskaan ruuan jälkeen. Lisäksi vatsa voi hyvin. Kaiken kukkuraksi SYÖN HYVIN!

Veren sokerin vaihteluista kai kaikki todellakin on kiinni.

Vierailija

Oma iltapäiväväsymykseni hävisi kun ryhdyin nukkumaan kuten keho vaati, heräsin siihen aikaan kun siltä tuntui, koskaan en kellonsoittoon koittanutkaan nousta... onneksi oli tänä keväänä aika testata tällaistakin ja se normirytmi alkoi löytymään: 8 - 10 h per yö ja päivän aikaan olo on freesi koko päivän.

Aiemmin 5 - 6 h yössä alkoi milloin missäkin nukuttamaan kesken kaiken ja jos hetkeksi istui rauhassa johonkin niin heti alkoi "pilkkimään".

Osasyy on varmaan ollut ruokavalio, mutta isoin tekijä ip-väsymykseen oli liian vähäinen yöuni.

Ja en ole kuitenkaan enää teini, joten se 6 - 8 on siinä ja siinä jos meinaan arkisin jaksaa AIDOSTI virkeänä ilman piristeitä, tyyliin kaffet ja muut.

Itselläni liika vilja tekee oloni epämiellyttäväksi, siksi pyrin syömään sitä nyt aiempaa vähemmän. Siis ennen vedin ihan liikaa, sen 8 - 10 kpl/pvä, sitten melkein vuoden ilman mitään viljaa...ja nyt viikon testin jälkeen alkaa se legendaarinen kohtuus löytyä. Toivotaan. Mut on se totta, viljat on melkolailla turhia meille kaksijalkaisille...tai no, kuka mitenkin.

Vierailija

Sitten on tietenkin tämä tavallinen versio, joka ei oikein sovi näiden terveysintoilijoiden pirtaan: kuppi kahvia ruuan päälle.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009
Feminine
Sitten on tietenkin tämä tavallinen versio, joka ei oikein sovi näiden terveysintoilijoiden pirtaan: kuppi kahvia ruuan päälle.

Jos tarkoitat esimerkiksi minua "näillä terveysintoilijoilla", niin sanoisin, että ilman kahta kuppia kahvia päivässä minä en lähde mihinkään! Aamulla ja iltapäivällä se on oltava. Elämästä on nautittava!

Itse olen VHH:lla koska ärtynyt suoleni tekee elämästäni helvetin, jos syön kuten lääkäri määrää.

Vierailija
pasanen
Vinkkejä kaivataan lisäravinteista tms. millä saisi nostettua vireystilaa/keskittymiskykyä?

Olen perusterve 30v . Urheilen säännöllisesti ja syön terveellisesti. Puolivuotta takaperin "superfoodbuumin" innoittamana kiinnostuin ravitsemukseen liittyvistä seikoista. Nykyään Ruokavaliosta on jäänyt pois maitovalmisteet, viljatuotteet minimiin, prosessoidut ruuat minimiin jne. Aamu lähtee käyntiin raakapuurolla, lounaaksi yleensä salaattia+ kalaa/lihaa tms. illalla vihersmoothie + välipaloja. Positiiviset vaikutukset eri osa-alueilla ovat olleet jotain uskomattoman ja käsittämättömän välimaastossa. Lounaan jälkeiseen väsymykseen en ole tosin vielä keksinyt ratkaisua. Tuntuu, että koko iltapäivä menee pienessä väsykoomassa ja keskittymiskyky on ihan olematonta luokkaa. Jos sattuu olemaan mahdollisuus pieniin päiväuniin nii silloin toki tilanne helpottuu, mutta useinkaan tällaista mahdollisuutta ei ole. Eli vinkkejä kaivataan.

Mainittakoon vielä että kaapista löytyy: ameriikan d-vitmaiineja, msm +perus superfoodit





Lounaalla, et saa hiilihydraattia lähelläkkään tarpeeksi. Ja syöt proteiinipitoista ruokaa, jonka sulattamisessa on elimistöllä iso työ. Parasympaattinen hermostosi pistää riehumiselle stopin, ja käskee rauhoittua ruokalevolle. Suö vaikka sitä raakapuuroa lounaalla ja siirrä lihat illemmalle. Tuskin se väsymys mistään vitamiinien puutoksesta johtuu.

Ps. Raportoitko vielä tänne auttoiko ohjeeni, tai mikään näistä ohjeista. Tästä voi oppia paljon.

Vierailija

Kiitoksia hyvistä vinkeistä.

Tässä vähän mietteitä vastauksiin:

C- vitamiinin puutteesta tuskin johtuu, kun esim marjoja menee se 200g pussi päivittäin +hedelmät ym. päälle. Myös veriarvoni ovat aina olleet kunnossa.

Nykyään lounaani koostuu about 75/25 salaatti/liha tai kala, eli vaikka se on tavallaan päivän pääateria niin silti aikaisempiin "ähkylounaisiin" verrattuna kenennystä on tullut huomattavasti. Heti lounaan jälkeen olo on kevyt, mutta kylläinen ja väsymys iskee vasta pienellä viiveellä. Tuota voisi kyllä kokeilla , että jättäisi lihat ja kalat iltaan, niin ei ei elimistö joutuisi iltapäivästä niitä sulattelemaan. Muutenkin tuntuu , että iltaisin mieli halajaa jotain raskaampaa ravintoa.

Katsoin myös tuon BBC:n dokumentin sisäisestä kellosta ja oli kyllä ihan mielenkiintoinen dokkari. Omalla kohdalla kuitenkin tuntuu, että tuo väsymys on enemmän sidoksissa lounaaseen kuin kelloon. Toisaalta monet ihmiset kertovat olevansa virkeinä koko päivän, joten varmaan on jotain yksilöllisiä eroja sisäisen kellon toiminan kanssa. Vielä en kuitenkaan ole valmis nostamaan käsiä pystyyn ja laittamaan siestaani luontoäidin piikkiin

Kahvia menee myös, mutta sitä olen juonut koko ikäni ja en enää oikeen huomaa siitä mitään piristävää vaikutusta.

Vierailija

Aktiivisesti liikkuvana voisit kyllä satunnaisesti kokeilla hieman lisätä hitaita hiilareita ruokailuun ihan fiiliksen mukaan. Vaikka hiilareita kehotan kokeilemaan niin viljoja en suosittelisi edelleenkään käyttämään. Samoin voisit vähän kokeilla myös hapatettuja maitotuotteita. Mikäli tämä jeesaa/pahentaa tilannetta on se helppo huomata aika nopeasti. Syömishommissa on muutenkin tärkeää kuunnella kehoa mitä se haluaa olettaen, että ruokavaliomuutoksen läpikäyneenä kehosi viestii selkeästi tarpeistaan.

Käytätkö kuinka paljon lisärasvoja ruokailun yhteydessä esim. voin, kerman ja öljyjen muodossa?

T, Luomu-urheilija

Vierailija
Kulaushaikara

Jos tarkoitat esimerkiksi minua "näillä terveysintoilijoilla", niin sanoisin, että ilman kahta kuppia kahvia päivässä minä en lähde mihinkään! Aamulla ja iltapäivällä se on oltava. Elämästä on nautittava!



En ajatellut ketään teistä palstalaisista erityisesti, vaan viittasin siihen, että joidenkin mielestä kahvi on haitallinen myrkky ja addiktioivana vältettävä aine. Itse aikoinaan rupesin juomaan kahvia nimenomaan välttääkseni iltapäivisin iskeneen väsymyksen, joka valtasi (huonosti nukutun lyhyen yön jälkeen) kuopusta imettäessä. Kahden vanhemman lapsen vahtiminen ei sallinut päivälepoa, vaan nuokkuminen oli suorastaan vaarallista.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Ymmärtääkseni sisätöissä ei tarvita hiilihyraatteja, vaikka illalla urheilisikin, sillä hiilihydraatit imeytyvät niin nopeasti, että se verensokerin laskukin ehtii tulla jo saman työpäivän aikan, siis se iltapäiväväsymys. Tiedetäänhän tämä jo melko tarkasti diabeetikoilla. Itse voi myös tarkkailla veren sokeria, tarvikkeet varmasti saa lainaksikin jostain, en tätä tarkasti tiedä.

Jotta veren sokeri pysyy tasaisena, on syötävä proteiinia ja rasvaa. Myös urheillessa liika hiilari on vain haitaksi. Lukekaapa pojat vaikka tästä vähän lisää: http://sundqvist.blogspot.com/2010/05/k ... -mero.html Siinä Antti Mero kertoo oman teoriansa.

Olen edellisen kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä siinä, että hitaita hiilihydraatteja voi kokeilla ja löytää sen oman itselle sopivan määrän.

Hiilihydraattien tarpeesta voi lukea UUTTA TIETOA useastakin paikasta netissä. Googlaamallakin löytyy.

Toki, olemme aineenvaihdunnaltamme erilaisia ja allergiamme ja yliherkkyytemme ovat erilaisia. Yksi ja sama ruokavalio ei sovi kaikille.

Vierailija

Vanhassa elämässäni minulla oli voimakas iltapäiväväsymys, juurikin pari tuntia lounaan jälkeen. Enää ei. Minun ratkaisuni oli hiilarin välttäminen erityisesti juuri aamulla ja päivällä. Eli aamuksi paistettuja munia, lounasta en tarvitse juuri lainkaan (kouran pohjallinen pähkinöitä tai pala juustoa) ja sitten illalla kunnon päivällinen. Kahvia juon joskus aamulla, mutta en koskaan enää päivällä, sillä minua se vain väsyttää.

Pitää vain kokeilla omalle kropalle toimiva systeemi. Pienten lasten vanhemmille iltapäiväväsymys voi olla elämän ja kuoleman kysymys, joten kaikille siesta ei tosiaankaan sovi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat