Kissaeläinten pupillit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ovatko kissaeläimet ainoat nisäkkäät joilla on valossa supistuvat viirupupillit?
Jos ovat, niin miksi?

Miksei esim. koirilla tms. nisäkkäillä ole samanlaiset silmät?
Tietääkseni vain liskoilla ja heidän sukulaisilla, linnuilla on samat viirusilmät?

Onko viirusilmäisillä nisäkkäillä mitään linkkiä liskoihin?

Ja jos vielä ihan villin kierrepotkukysymyksen haluaa:
Voiko olla että egyptiläiset palvoivat kissoja sen takia kun tiesivät näiden ollen nisäkkäiden ja liskojen keinotekoinen risteytys?
Pohjana tälle David Iken "liskoesi-isät avaruudesta" yms teoriat.

Kommentit (4)

Vierailija

Itse olen miettinyt aivan samaa. Lähinnä siksi, että kissalla on Jacobsonin elin, joka on myös käärmeellä.

Vierailija

Hjuu, lampailla ja vuohilla on varsin vastenmieliset silmät:

Useammasta lähteestä löytyy:
Goats (and most other animals with hoofs) have horizontal slits which are nearly rectangular when dilated. This gives goats vision covering 320 - 340 degrees; this means they can see virtually all around them without having to move (humans have vision covering 160 - 210 degrees). Consequently, animals with rectangular eyes can see better at night due to having larger pupils that can be closed more tightly during the day to restrict light.

Isoilla kissoilla näemmä pyöreät pupillit:

Viirupupillin selitys on melkein sama kissoilla kuin sorkkaeläimilläkin.

Vierailija

Erikoisen muotoinen pupilli siis ilmeisesti laajentaa kerralla verkkokalvolle piirtyvää aluetta.

Vuohilla pupilli on vaakatasossa venynyt, joten ne näkevät paremmin eteen ja taakse. Kenties pienten kissaeläinten (ja mm. monien gekkojen ja käärmeiden) pystypupillit auttavat laajentamaan näkökenttää ylös- ja alaspäin. Näppärä kyky joko puissa elävälle eläimelle tai sellaiselle, jonka kimppuun todennäköisimmin hyökätään ylhäältä. Kyseessä on siis sopeuma tietynlaiseen elämäntapaan, eikä kaikilla eläimillä ole sellaista yksinkertaisesti koska se ei ole kaikille hyödyllinen.

Silmän pupillin muoto on ilmeisesti varsin helposti muuttuva ominaisuus. Nisäkkäillä ja linnuilla esiintyy lähinnä erimuotoisia palloja ja soikioita, mutta matelijoiden, kalojen ja sammakkoeläinten puolella kirjo on melkoinen. Vai mitä mieltä olette näistä:

metola2
Itse olen miettinyt aivan samaa. Lähinnä siksi, että kissalla on Jacobsonin elin, joka on myös käärmeellä.

Niin on myös salamantereilla, norsuilla ja hevosilla. Ja itse asiassa lähes kaikilla muillakin tetrapodeilla enemmän tai vähemmän hyvin kehittyneenä. Ihmisellä vähemmän.

elemenz
Ovatko kissaeläimet ainoat nisäkkäät joilla on valossa supistuvat viirupupillit?
Jos ovat, niin miksi?

Kaikilla nisäkkäillä on valossa supistuvat pupillit. Kissojen pupillit vain supistuvat kirkkaassa valossa pienemmiksi kuin useimpien, ja äärimmillään niiden muoto alkaa olla viirumainen, koska supistumista tapahtuu enemmän sivu- kuin pystysuunnassa. Tämä siis todennäköisesti siksi, että näkökentän kapeneminen pystysuunnassa minimoituisi.
Eivät ne normaalivalossa ole millään muotoa viirut:

Uusimmat

Suosituimmat