Kysymys polkupyörän vanteesta.

Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Jos vanne on karkeasti sanottuna ässän mallisella mutkalla ja se pitäisi oikaista, niin kumman puolen pinnoja pitää kiristää? Nyt tuo tuntuu toimivan täysin järjenvastaisesti. Minun järki sanoo, että kiristä notkon puolelta ja löysää vastakkaista. Mutta tein kummin vaan, niin tuo mutka vain jyrkkenee.

Eikä ole kyseessä mikään hienosäätö. Yritän pelastaa vanteen, ettei tarvi ostaa uutta. Yksikään pinna ei ole poikki... vielä.

Onhan mulla tuollainen vasittu työvälinekin tähän hommaan, mutta kohta tuo rako on ihan pyöreä. Asiahan on ilman muuta niin, että mikä tahansa pyöritettävä kiristysväline on aina väärillä työkaluilla pilattu. Oletteko muka ikinä nähneet teräväpäistä meisseliä tai hyväkuntoista ruuvinkantaa muualla kuin kaupassa? Ei sellasia ole olemassakaan.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Kommentit (41)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007

En tiedä, onnistuuko isomman mutkan säätäminen suoraksi vain pinnoja säätämällä. Pitäisikö vääntää lähelle suoraa ihan muilla konsteilla? Tuo vanteen pinnoitus muutenkin vaatinee hieman kokemusta.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Joo olen minä joskus ennenkin vannetta oikonut ja siihen tuon kiristysvälineenkin ostin. Siitä vain on aikaa. Nyt tuo ei mahdu edes kahvelista läpi pyörimään. Pitäisi saada huomiseksi kuntoon ja ilmaiseksi.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Mitä nyt omasta pyörästäni joskus kiristelin pinnoja (naapuri oli pyöräkaupassa duunissa ja opetti pyörän huollon) niin ei sillä ihmeitä tehdä. En tosin muista käytännössä mistä kiristettiin enään. :/

Ei ne vanteet niin kalliita ole, jotta kannattaa ottaa riski virityksien pettämisestä 40km/t vauhdissa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Sanon asian toisin.

Ongelman alkuasetelma on seuraava.

- kiero vanne ei mahdu pyörimään.
- yksikään pinna ei ole poikki
- pitää saada vanne mahtumaan haarukan läpi
- 0 rahayksikköä saa maksaa
- oltava valmis iltaan mennessä

Osta kaupasta uusi ei ole vastaus, koska kai minä nyt itsekin sen älyän.
Ei kai tuo voi olla vaikeaa?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Marssilainen
Eikä ole kyseessä mikään hienosäätö. Yritän pelastaa vanteen, ettei tarvi ostaa uutta. Yksikään pinna ei ole poikki... vielä.

Jos se tosiaan ei mahdu haarukassa pyörimään, et selviä pinnoja kiristelemällä. Ota koko homma auki, väännä vanne likimain suoraksi ja aloita alusta. Tai osta uusi vanne, jos haluat kestävän ja laadukkaan lopputuloksen.

Hätäratkaisuna voi olla potkia se jokseenkin suoraksi ja yrittää rihdata sitten. Ei siitä hyvää saa, mutta pääsepähän ajamaan.

Oletteko muka ikinä nähneet teräväpäistä meisseliä tai hyväkuntoista ruuvinkantaa muualla kuin kaupassa? Ei sellasia ole olemassakaan.

Olen, on niitä joitakin omassa pakissakin. Se vain vaatii luonnetta maksaa laatutyökalun hinta, kun vieressä aivan saman näköinen laulaa seireenilaulujaan viidesosahinnalla. Ensimmäisen ruuvin jälkeen sillä halvalla tilanne onkin sitten jo mainitsemasi kaltainen, paskana on meisseli ja ruuvi.

lokki
Seuraa 
Viestejä4059
Liittynyt3.1.2010
Marssilainen
Jos vanne on karkeasti sanottuna ässän mallisella mutkalla ja se pitäisi oikaista, niin kumman puolen pinnoja pitää kiristää? Nyt tuo tuntuu toimivan täysin järjenvastaisesti. Minun järki sanoo, että kiristä notkon puolelta ja löysää vastakkaista. Mutta tein kummin vaan, niin tuo mutka vain jyrkkenee.

Before you can win, you must loose first.
Ehdottomasti rengas ensin irti ja pinnat aivan löysälle. (Nippeleiden kiertelyyn sopii mainiosti akkuporakone, jossa lattapää kärki). Sitten polvea vasten taivuttamalla, tai jopa puukapuloiden läpi vasaroimalla, vanne perussuoraksi. Viimein kiristetään pinnat niin, että kiekko pyörii suoraan.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Kiitoksia linkistä ja neuvoista.

Teen siis niin, että irrotan renkaan paikaltaan ja käytän raakaa voimaa. Syytän teitä, jos homma menee pieleen Mulla pitäis olla jakari jossain...

Kun luonto ei anna periksi ostaa uutta, jos ihan selvästi siinä on kelvollinen kampe käsillä. Se on semmonen sinni meikäläisellä. Asia on niin, että minkä hommaksi ottaa, niin se tehdään vaikeimman kautta ja vaikka itkun kanssa loppuun, ennenkuin nöyrrytään kauppaan tai varsinkaan ammattiapuun.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Marssilainen
Oletteko muka ikinä nähneet teräväpäistä meisseliä tai hyväkuntoista ruuvinkantaa muualla kuin kaupassa? Ei sellasia ole olemassakaan.

Molemmat näkyvät ja pitkään, kun tekee oikeat valinnat: ruuveihin Torx-kanta ja vääntimeksi riittävän laadukas yksilö. Lisäksi pitää ruuvaajan olla tarpeeksi huolellinen, että painaa vääntökärjen pohjaan saakka.

Kuusiokantaa, kuusiokolokantaa ja Torx-kantaa lukuun ottamatta muut ruuvien kantatyypit joutaisi lailla kieltää ihmisten turhanpäiväisenä kiusaamisena.

[size=85:14i6rr0i]Edit: Korjasin typon.[/size:14i6rr0i]

Vanha jäärä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Vanha jäärä
Kuusiokantaa, kuusiokolokantaa ja Torx-kantaa lukuun ottamatta muut ruuvien kantatyypit joutaisi lailla kieltää ihmisten turhanpäisenä kiusaamisena.

Olen täysin samaa mieltä. Sovellettava lainkohta voisi olla rikos ihmisyyttä vastaan ja rangaistukset sen mukaiset.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Pahasti näyttää siltä, että tuossa vanteessa on pystysuuntaista kieroutta myös. Siihen loppuu meikäläisen taito. No eipä auta kotikonstit. Asian tekee surulliseksi se, että kyseinen vanne oli aivan uutukainen, kun siihen auto tönäisi ollessaan tieliikennelain mukaan väärässä. Ei siis ole minun pyörästä kyse.

Mutta mikä se on semmonen, millä neljääkymppiä ajetaan? Sitä sanotaan minusta kyllä mopoksi. Polkupyörähän on semmonen jaloilla veivattava mankeli, millä kihnutettaan paikasta paikkaan. Hiki päässä räntäsateessa vinttaa pyörällä vastatuuleen puurtamaan ihminen. Suurempi ponnistelu tuottaa vain enemmän hengästystä ja hikeä, mutta ei enemmän vauhtia.

Mutta nuista ruuvinkannoista. Kun nehän on tietysti valmiiksi jo pyöritetty pilalle Tosiaan ne on varmaan jotain tinaa ne meisselinpäät, mitä halpakaupoissa myydään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Marssilainen
Asian tekee surulliseksi se, että kyseinen vanne oli aivan uutukainen, kun siihen auto tönäisi ollessaan tieliikennelain mukaan väärässä.

Siinä tapauksessa auton liikennevakuutuksen (tai autoilijan) pitäisi maksaa sinun vahingot.

Mutta mikä se on semmonen, millä neljääkymppiä ajetaan?

Ajajasta se on kiinni, ehkä noissa nopeuksissa hieman vehkeistäkin.

Mutta nuista ruuvinkannoista. Kun nehän on tietysti valmiiksi jo pyöritetty pilalle

No jos joutuu korjailemaan toisten vehkeitä, noin se usein on.

Vierailija

Peltivanteen olen kerran pari oikassut. Ei tainneet olla kuitenkaan kolarivanteita. Mutta toinen oli melko paha ja sitä piti hakata kuin vierasta sikaa että sai oikeamaan. Mokomat taisi olla karkaistu jonkin verran. Vaarassa on myös halkeaminen pinnanreikien kohdalta. Kyllä molemmat sain mahtumaan paikoilleen ja pyörimään aivan normaaliin ajokuntoon. Selkäheittoa vähän kärsii jäädäkin. Kunnon pinnaustyökalu on kuin 4 cm halk. purkin kansi jonka reunassa on lovi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat