Työrauha kouluissa

Seuraa 
Viestejä167
Liittynyt6.5.2010

Onko foorumilla omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

Eli tähän hieman taustaa:
Yläastetta käyvä lapsemme otti pienen ääninäytteen puhelimellaan äidinkielen tunnin aikana kuuluvasta äänimaailmasta. Muistutti lähinnä basaaria. Sama meininki on muissakin aineissa. Miten tämän kaltaisessa kakofonisessa ympäristössä voi jotain opiskella? Ovatko opettajat jo alistuneet kyseiseen tilanteeseen?

Johtaako vähäinenkin puutttumien häiriötekijöihin vanhempien taholta kumpuavaan valitusten virtaan? Tuntuu siltä, että tämäkin aika voitaisiin käyttää paremman oppimistuloksen aikaansamiseksi.

Korostan, että en tässä syytä mitään yksittäistä tahoa, vaan etsin ratkaisua/ideoita miten tässä voisi edetä?

Sivut

Kommentit (283)

Vierailija

Suomen kouluissa ollaan menossa USAn mallia päin. Eli päin vittua. Jos meteliin jä häiriöihin ei puututa HETI se saa vallan. Opet eivät uskalla puuttua asiaan vanhempien ja median takia.

Vierailija
Bosco

Korostan, että en tässä syytä mitään yksittäistä tahoa, vaan etsin ratkaisua/ideoita miten tässä voisi edetä?



Ota yhteys kouluun ja pyri sitä kautta hoitamaan. Ei siinä muukaan auta.

Vierailija
kabus
Suomen kouluissa ollaan menossa USAn mallia päin. Eli päin vittua. Jos meteliin jä häiriöihin ei puututa HETI se saa vallan. Opet eivät uskalla puuttua asiaan vanhempien ja median takia.

Hyvä hyvä. Suomen oppilaat tippuvat PISA-tutkimuksessa jonnekin muslimimaiden tasolle, jolloin maahantulijat tuntevat heti olonsa kotoisaksi, jolloin säästämme ainaski 2 miljardia, kun ei tarvitse kotouttaa maahanmuuttajia.

Kertokaa tämä ilosanoma lapsikullillenne

Vierailija
kabus
Bosco

Korostan, että en tässä syytä mitään yksittäistä tahoa, vaan etsin ratkaisua/ideoita miten tässä voisi edetä?



Ota yhteys kouluun ja pyri sitä kautta hoitamaan. Ei siinä muukaan auta.



Niin ja yksi puhelinäänitys EI TODELLAKAAN KERRO mitään siitä todellisuudesta. Eli ota asian todellisesta laidasta selvää ennen, kuin alat koululle asiasta valittamaan.

Vierailija
kabus
kabus
Bosco
Korostan, että en tässä syytä mitään yksittäistä tahoa, vaan etsin ratkaisua/ideoita miten tässä voisi edetä?

Ota yhteys kouluun ja pyri sitä kautta hoitamaan. Ei siinä muukaan auta.

Niin ja yksi puhelinäänitys EI TODELLAKAAN KERRO mitään siitä todellisuudesta. Eli ota asian todellisesta laidasta selvää ennen, kuin alat koululle asiasta valittamaan.



Minä kyllä pidän Boscon kertomusta todenpana kuin sen epäilyä.

Samansuuntaista kuuluu kaikilta suunnilta.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Bosco
Korostan, että en tässä syytä mitään yksittäistä tahoa, vaan etsin ratkaisua/ideoita miten tässä voisi edetä?



En osaa sanoa miten ehdotukseni voisi toteuttaa ilman että syntyisi epätasa-arvoiselta tuntuvaa koulutuspolitiikkaa. Ehdontan nyt kuitenkin.

1) Mitoitettaisiin jo ylä-asteen alussa haasteet ja aikataulut kunkin oppilaan kykyjen ja kiinnostuksen kohteiden mukaisiksi. Tehtäisiin siis ainakin 2 eri linjaa, ammatilliseen tutkintoon tähtäävien ja lukioon pyrkivien suuntautumisvaihtoehdot. Tästä voisi seurata se ettei esim. muinainen kohtaloni yläasteelta toistuisi jälkipolville: Tuleva trukkikuski opettelemassa Pythagoraksen laskusääntöä kulmien ja sivujen ratkaisemiseksi meuhaten kuin mölyapina luokassaan.

2) Annettaisiin kuitenkin mahdollisuus niille vähemmistöön kuuluville opiskella myös lukiossa ja toisin päin jos huomaakin omaavansa luontaista suuntautuneisuutta toisin kuin nuorempana valitsi.

Toisin sanoen tasapäistämistä tulisi mielestäni joillain keinoilla vähentää, joista keksin nyt yllä erään.

-

Vierailija
mensaani
kabus

Niin ja yksi puhelinäänitys EI TODELLAKAAN KERRO mitään siitä todellisuudesta. Eli ota asian todellisesta laidasta selvää ennen, kuin alat koululle asiasta valittamaan.



Minä kyllä pidän Boscon kertomusta todenpana kuin sen epäilyä.

Samansuuntaista kuuluu kaikilta suunnilta.




Varmasti voi ollakin totta, mutta päätin vain täsmentää, ettei heti ala iltalehteen kirjoittelemaan "huonosta oppimisympäristöstä" pelkän nauhoituksen takia. Jotkut vanhemman kun ovat niin idiootteja.

Bosco
Seuraa 
Viestejä167
Liittynyt6.5.2010

Tässä ei todellakaan olla sillä asenteella liikenteessä, että oltaisiin heti lehdistöön yhteydessä.
Nauhoitusten lukumäärä ei ole argumenttina, vaan yleinen ilmapiiri. Miksi ei mitään tehdä/ole tehtävissä?

Miten muuten oman lapseni arvostelukriteerien suhteen kävisi, jos rupeaisin yksittäisen opettajan toimia arvostelemaan?

Vierailija
Bosco

Miten muuten oman lapseni arvostelukriteerien suhteen kävisi, jos rupeaisin yksittäisen opettajan toimia arvostelemaan?




Riippuu opesta. Kannattaa vanheimpainillassa ottaa asia esille. Voi olla metelöinti tunnilla yleinen ongelma koko koulussa.
Opettajat ovat luovuttaneet, koska heillä ei ole enää auktoriteettia ja vielä vähemmän valtaa.

Vierailija

Kulttuurissamme on jo pidemmän aikaa ollut käynnissä muutos poispäin auktoriteettien kunnioituksesta ja hierarkkisuudesta. Tämä ilmiö näkyy - tietenkin - myös lapsissamme. Joskus vuosikymmeniä sitten lasten yleisesti katsottiin olevan missään tilanteessa kyvyttömiä ja oikeudettomia minkäänlaiseen aikuisen ihmisen auktoriteetin arvostelemiseen tai kyseenalaistamiseen. Nykyään emme ajattele enää näin, vaan mm. tunnustamme lapsen omat oikeudet ja tahdon.

Mutta koska käsityksemme auktoriteeteista, kurinpidosta ja tottelemisesta on muutoksessa, emme ole löytäneet hyvää toimivaa mallia esim. koulukasvatukseen. Koulu ei kuitenkaan voi olla erillinen saareke, vaan se, miten ajattelemme ja käyttäydymme muissa yhteyksissä heijastuu myös sinne. Hyödymme auktoriteettien murtumisesta monessa asiassa, mutta kaipa siitä on myös negatiivisiksi kääntyviä vaikutuksiakin. Ainakaan opettajat eivät enää pääse niin helpolla, että lapset jo kotona olisi opetettu kunnioittamaan kaikkia aikuisia vain aikuisuuden perusteella tai jopa pelkäämään näitä. Samoin esim. kristinuskossa ei enää painoteta herran pelkoa ja helvetin uhkaa, vaan muita aspekteja.

Toisaalta lapsemme ovat luultavasti paljon valmiimpia kyseenalaistamaan perinnäiset 'totuudet', uskaltavat helpommin ihmetellä koulukirjan väitteitä ja suhtautuvat kriittisemmin eri lähteistä tulevaan informaatioon. Nämä kaikki ovat varsin tärkeitä taitoja nykypäivän ihmisille mm. työelämässä. En kuitenkaan usko, että niitä voidaan kunnolla vaalia vaatimalla samaan aikaan vanhanajan tottelevaisuutta ja kuria. Joku kompromissi näiden välille on löydettävä - ja sitä kai tällä hetkellä yritetään hakea. Joskus asiassa onnistutaan paremmin, joskus vähän huonommin. Mutta niin kai kävi myös vanhoilla konsteilla, joiden aikaan epäonnistumisten seuraukset vain olivat toisenlaisia. (Esim. tukahdutettuja tunteita ja tunnistamattomia omia tarpeita, jotka myöhemmin kostautuvat vaikkapa masennuksena.)

Vierailija

Osa tunneista tulee olla vapaampia, jolloin voisi enemmän keskustella oppilaiden kesken ja opettajan kanssa. Sitten taas osa tunneista tulee olla selkeästi sellaisia, että kuunnellaan opettajaa tai tehdään harjoituksia. Tällöin oppilaat ymmärtävät, että välillä pitää olla työrauha. Ja kun tätä pidetään yllä, niin oppilaat ymmärtävät myös, että kun on työrauhan aika, niin silloin myös on työrauhan aika.

Kuitenkin viittaamiseen ja osallistumiseen tulee kannustaa myös hiljaisempia. Ja silloinkin kun oppilaat saavat puheenvuoroja, tulee olla työrauha siten, että se jonka vuoro on vastata saa vastata. Ei niin että huudellaan miten sattuu. Näistäkin voi olla eri tunneilla eri käytäntöjä, mutta pitää olla selkeästi niin, että opettaja päättää käytännön viime kädessä. Ei niin että kun äänekkäimmät haluavat vapaata huutelua eikä kukaan vastusta että sitten automaattisesti mennään huutelumalliin.

Opettajan tulee olla pätevä myös opettajana. Eihän sellainen ole mitään pätevyyttä, jos ollaan oppilaiden sätkynukkena.

Yksi ongelma on se, että kouluissa on pakko käydä, vaikka koulun tarkoitusta ei oikeastaan tuoda esille juurikaan. Siellä sitten oppilaat käyvät käynnin vuoksi, oppivat kyllä jotain, mutta heikolta näyttää. Sitten koulussa opetetaan paljon sellaistakin, mitä ei koskaan tule tarvitsemaan, ja motivaatio laskee. Numeroita saa todistukseen, mutta ei mitään konkreettista karttaa siitä miten nuo numerot liittyvät työelämään.

Ekaluokkalainen vaan menee kouluun eikä hänellä välttämättä ole mitään suunnitelmia siitä, miksi hän on siellä koulussa. Jos vaikkapa rikkaan pankkiirin lapsi menee kouluun, hän todennäköisesti laskelmoi paljon enemmän mikä on hänelle hyödyllistä koulussa.

Toinen lapsi köyhemmästä perheestä ehkä käy koulua eikä mitään suunnitelmia. Vuodet vaan vierivät ja hälinä yltyy, kun ei ole mitään suuntaa elämällä oikein muutenkaan. Opettaja vaan selittää jotain heinäsirkoista, neliöjuurista ja väinämöisistä.

Vierailija
Feminine
Toisaalta lapsemme ovat luultavasti paljon valmiimpia kyseenalaistamaan perinnäiset 'totuudet', uskaltavat helpommin ihmetellä koulukirjan väitteitä ja suhtautuvat kriittisemmin eri lähteistä tulevaan informaatioon.

Näin se on. Luokkatilannetta terrorisoiva nuori on tulevaisuuden tiennäyttäjä: kriittinen annettujen totuuksien kyseenalaistaja.

Vierailija
Dredex
Osa tunneista tulee olla vapaampia, jolloin voisi enemmän keskustella oppilaiden kesken ja opettajan kanssa. Sitten taas osa tunneista tulee olla selkeästi sellaisia, että kuunnellaan opettajaa tai tehdään harjoituksia. Tällöin oppilaat ymmärtävät, että välillä pitää olla työrauha. Ja kun tätä pidetään yllä, niin oppilaat ymmärtävät myös, että kun on työrauhan aika, niin silloin myös on työrauhan aika.

Kuitenkin viittaamiseen ja osallistumiseen tulee kannustaa myös hiljaisempia. Ja silloinkin kun oppilaat saavat puheenvuoroja, tulee olla työrauha siten, että se jonka vuoro on vastata saa vastata. Ei niin että huudellaan miten sattuu. Näistäkin voi olla eri tunneilla eri käytäntöjä, mutta pitää olla selkeästi niin, että opettaja päättää käytännön viime kädessä. Ei niin että kun äänekkäimmät haluavat vapaata huutelua eikä kukaan vastusta että sitten automaattisesti mennään huutelumalliin.

Opettajan tulee olla pätevä myös opettajana. Eihän sellainen ole mitään pätevyyttä, jos ollaan oppilaiden sätkynukkena.

Noinkohan kovin moni opettaja on näistä periaatteista eri mieltä? Onkohan nykyisessä opettajankoulutuksessa otettu kovinkin eri linja esittämäsi kanssa? Tuskin. Mutta se onkin sitten eri juttu, miten se temppu oikeasti tehdään ja millä keinoilla. Ainakin minun kouluaikanani oli harvinaisen selvää, että joillakin opettajilla homma oli erinomaisesti hanskassa - ja joillakin valitettavasti ei ollenkaan. Sama luokallinen oppilaita opiskeli toisella tunnilla hyvässä järjestyksessä ja seuraavalla käveli mennen tullen opettajan yli. Ihan päteviä opettajia olivat varmasti molemmat tapaukset - paperilla ja koulutuksen puolesta. Mutta kun me vain emme kaikki ole täydellisiä työntekijöitä missään ammatissa.

Sitten koulussa opetetaan paljon sellaistakin, mitä ei koskaan tule tarvitsemaan, ja motivaatio laskee.



Kertoisitko esimerkin tällaiseta turhasta tiedosta / taidosta, jota kouluissa opetetaan? Onko se turhaa kaikille vai vain osalle oppilaista?

Jos vaikkapa rikkaan pankkiirin lapsi menee kouluun, hän todennäköisesti laskelmoi paljon enemmän mikä on hänelle hyödyllistä koulussa.

Toinen lapsi köyhemmästä perheestä ehkä käy koulua eikä mitään suunnitelmia.




Aika asenteellinen näkemys.

Omalla luokallani aikanaan se pahin häirikkö, joka myös kunnostautui provokaattorina mitä mielikuvituksellisimpiin tempauksiin, oli itse asiassa varsin älykäs äidinkielen opettajan poika, jonka kotitausta oli oikein kunnollisen keskiluokkainen. Päätyi sittemmin Hell's Angelsien puheenjohtajan korkeaan asemaan. Veljestään muuten tuli poliisi, mikä sinänsä on aika veikeä kokoelma saman perheen lasten 'ammatinvalinnoiksi'.

Sen sijaan aikanaan kansalaiskouluun perhetaustankin puolesta ensin mennyt ja vasta jälkeenpäin oppikouluun siirtynyt tuttava on tällä hetkellä tohtorismies ja tekee yliopistouraa. Olisitko ollut valmis karsimaan hänen kouluopinnoistaan joitakin 'turhia' osia pois perhetaustan perusteella?

Vierailija
anomalia
Näin se on. Luokkatilannetta terrorisoiva nuori on tulevaisuuden tiennäyttäjä: kriittinen annettujen totuuksien kyseenalaistaja.



Joskus häirikkö on ihan vaan häirikkö. Ja vaikka onkin hienoa, että asioita kyseenalaistetaan, niin kouluun mennään oppimaan. Mikäli siellä jotkut sitten häiriköivät, niin eihän koulu silloin täytä tarkoitustaan parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi jos joku haluaa kyseenalaistaa työrauhan, niin olisi parempi että tämä kyseenalaistus tapahtuisi tuntien ulkopuolella. Ei niin, että vuodesta toiseen aina jotkut oppilaat etukenossa häiriköivät luokissa saaden opetustilanteet näyttämään basaarilta.

Yksi vaihtoehto on paremmat koulut paremmille oppilaille. Kyseenalaistajat saavat sitten rauhassa kyseenalaistaa, miksi eivät päässeet parempaan kouluun. Ruotsissahan kaavailtiin eliittikouluja. Tämä vain on sellainen malli, mihin kansa ei oikein halua mennä. Toisaalta oppivelvollisuuden kannalta kenenkään ei ole pakko mennä julkiseen kouluun, jos yksityinen ajaa saman asian.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Surullista, ettei koululaitos ole kehittynyt parissakymmenessä vuodessa mihinkään. Kun olin ala-asteella, meillä oli luokassa yli 40 oppilasta. Kukaan opettaja ei pystynyt pitämään sitä kakaralaumaa kurissa. Meteli oli päätähuimaava ja opettaja toisensa jälkeen joutui tuon tuostakin lataamoon. Oppimisesta oli ihan turha puhua mitään, ja tilanteella oli monenlaisia lieveilmiöitä koulukiusaamisesta kuulovaurioihin. Tilannetta yritettiin sitten parantaa koulukuraattorin konsultoinnilla, mutta yritäpä puhua sen ikäisille pennuille järkeä! Eikä lapsissa ollut muutenkaan mitään vikaa, oli vaan sulaa hulluutta pitää niin isoja ryhmäkokoja. Rahahan siinäkin tietysti ratkaisi, kunnan on helpompi säästää välittömissä kuluissa, eikä kenenkään tarvinnut laskea minkälaisia kustannuksia tuli jatkuvasta opettajien kierrätyksestä ja Humisevan Harjun Opettajien Hermoparantolan palveluksien käyttämisestä. Lasten pahoinvointia ei voi edes mitata rahassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat