Skitsofreniasta asiaa ja pari kysymystä.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laitan tämän kirjoitukseni tänne tiede.fi -foorumillekin, jos täällä vaikka asiasta nousisi enemmän keskustelua?

Skitsofrenia on monimuotoinen sairaus, jonka oireet jaetaan positiivisiin (harhapohjaisiin) ja negatiivisiin (tahdottomuudelta vaikuttaviin) oireisiin. Keskeistä skitsofrenian diagnosoinnissa on yli kuusi kuukautta kestänyt selvä psykoottinen jakso. Skitsofreniaan liitetään varsin usein kuuloharhat ja joskus hallusinaatiotkin. Positiivisiin oireisiin on olemassa tehokkaat antipsykoottiset lääkkeet, joiden avulla käsittääkseni lähes kaikista psykoosipotilaista saadaan vielä vähintään suhteellisen mielekkääseen elämään kykeneviä kansalaisia.

Skitsofrenian syntymekanismeissa ei voida sivuuttaa perimän eikä ympäristötekijöiden vaikutusta tai niiden yhteisvaikutusta. Skitsofreniatapauksista on tutkimusten mukaan noin 70 prosenttia perimän aiheuttamaa. Mikäli toinen vanhempi on skitsofreniadiagnosoitu on lapsen todennäköisyys sairastua myös skitsofreniaan noin 10 prosenttia. Skitsofreniapotilaiden älykkyys on terveiden verrokkien tasolla, vaikka on olemassa nerojakin skitsofreenikkoja.

Skitsofrenian prevalenssi eli esiintyvyys on väestössä Suomessa noin prosentti. Suomessa skitsofrenian esiintyvyys painottuu jostain kumman syystä ruuhka-Suomen ulkopuolelle ja erityisesti itäiseen ja pohjoiseen osaan Suomea. Itsemurhakuolleisuus on skistofreniapotilailla suurta ja muutenkin elinikä leikkaantuu raskaan sairauden aiheuttamien suorien tai epäsuorien vaikutusten vuoksi.

Lopuksi pari keskustelua mahdollisesti kiihdyttävää kysymystä: Mikä on mielikuvasi skitsofreniasta? Onko skitsofrenia osa ihmisyyttä, joka on kaivettavissa kaikista ihmisistä esiin?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
Kokemustuntija
Mikä on mielikuvasi skitsofreniasta?

Itse aiheutettua, kuten kaikki muutkin mielenterveysongelmat.

Vierailija
ZiPA
Kokemustuntija

Olipa tasokas vastauskommentti!!!

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Kokemustuntija

Skitsofrenian prevalenssi eli esiintyvyys on väestössä Suomessa noin prosentti. Suomessa skitsofrenian esiintyvyys painottuu jostain kumman syystä ruuhka-Suomen ulkopuolelle ja erityisesti itäiseen ja pohjoiseen osaan Suomea. Itsemurhakuolleisuus on skistofreniapotilailla suurta ja muutenkin elinikä leikkaantuu raskaan sairauden aiheuttamien suorien tai epäsuorien vaikutusten vuoksi.

Niinpä..."jostain" kumman syystä.

Ettei vain johtuisisi erään vitamiinin kroonisesta puutoksesta?
http://www.vitamindcouncil.org/mentalIllness.shtml
Eli D-vitamiinin puutoksesta!

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
...
Ettei vain johtuisisi erään vitamiinin kroonisesta puutoksesta?
...

Itse veikkaisin perinnöllisyystekijää, koska stadilaistenkin ruoka nyt on mitä on.

Vierailija
Kokemustuntija
ZiPA
Kokemustuntija

Olipa tasokas vastauskommentti!!!

Käsittääkseni mielenterveysongelmille ei juurikaan ole geneettistäkään syytä löydetty, joten vaihtoehdot ovat nähdääkseni vähissä. Lisäksi tässä kysyttiin nähdääkseni mielikuvia, ei 100 % perusteltavissa olevia faktoja?

Muoks: Itseaiheutettu oli huono sanavalinta, tarkoitin ehkä ennemminkin sanoa "elämän" aiheuttamaa. Perheongelmat, päihteet, stressi yms..

Vierailija
ZiPA
Käsittääkseni mielenterveysongelmille ei juurikaan ole geneettistäkään syytä löydetty, joten vaihtoehdot ovat nähdääkseni vähissä. Lisäksi tässä kysyttiin nähdääkseni mielikuvia, ei 100 % perusteltavissa olevia faktoja?

Juu, mutta voisi noihin kommentteihin jotain perustelujakin laittaa.

Paras suoja muuten masennuksia ja vastaavia vastaan taitaa olla psykopaattinen ajattelu.

Vierailija
Kokemustuntija
Zipa, lisäksi tässä melko uusi ruotsalainen tutkimusyhteenveto mielisairauksien periytyvyydestä:

OK, tuo oli uutta tietoa minulle. Tosin en ole kyseistä aihetta koskaan kovin läheiseksi kokenutkaan.

Saattaapi olla, että olisi taas kerran kannattanut vaan pitää suunsa kiinni...

Vierailija
ZiPA
Kokemustuntija
Zipa, lisäksi tässä melko uusi ruotsalainen tutkimusyhteenveto mielisairauksien periytyvyydestä:

OK, tuo oli uutta tietoa minulle. Tosin en ole kyseistä aihetta koskaan kovin läheiseksi kokenutkaan.

Ei mitään! Otin itseeni vain väitteen, että olisin itse sairastuttanut itseni, mutta ollaankin kai melko samoilla linjoilla?

Vierailija
Kokemustuntija
ZiPA
Kokemustuntija

Ei mitään! Otin itseeni vain väitteen, että olisin itse sairastuttanut itseni, mutta ollaankin kai melko samoilla linjoilla?

Suottaapi olla. Olen vähän huono ilmaisemaan itseäni tällaisissa keskusteluissa, sillä en jaksa millään jaaritella mitään tuhannen sanan esseetä perustellaakseni mielipidettäni, joten minut on helppo ymmärtää väärin. Sen lisäkseni omat kokemukseni "mielenterveysongelmista kärsivistä" koostuu lähinnä angstisista teini-punkkareista, joiden mielestä ilmeisesti jokaisen "true" punkkarin pitää olla "masentunut" ja "viillellä" itseään tylsällä hakaneulalla.

Vierailija
Kokemustuntija
Lopuksi pari keskustelua mahdollisesti kiihdyttävää kysymystä: Mikä on mielikuvasi skitsofreniasta? Onko skitsofrenia osa ihmisyyttä, joka on kaivettavissa kaikista ihmisistä esiin?

Varmaan se jokainen saa, kun tarpeeksi nappaa LSD:tä (jolla saa myös oireet heti "kaupanpäällisksi",,) ja pössyttää hassista, mieluiten mahdollisimman nuoresta pitäen... Torajyvä myös on "hyvä", mahdollisesti jopa voimakkain hallusinogeeni.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
Kokemustuntija

Lopuksi pari keskustelua mahdollisesti kiihdyttävää kysymystä: Mikä on mielikuvasi skitsofreniasta?
Skitsofrenia on vaikea, psykiatrista avo- tai laitoshoitoa vaativa mielisairaus. Sairauden voi kuitenkin saada hyvään hoitotasapainoon.
Onko skitsofrenia osa ihmisyyttä, joka on kaivettavissa kaikista ihmisistä esiin?
Tuota en halua uskoa että se olisi kaivettavissa kaikista ihmisistä esiin.

Vierailija
dot4
Kokemustuntija
Lopuksi pari keskustelua mahdollisesti kiihdyttävää kysymystä: Mikä on mielikuvasi skitsofreniasta?

Skitsofrenia on vaikea, psykiatrista avo- tai laitoshoitoa vaativa mielisairaus. Sairauden voi kuitenkin saada hyvään hoitotasapainoon.

Onko skitsofrenia osa ihmisyyttä, joka on kaivettavissa kaikista ihmisistä esiin?
Tuota en halua uskoa että se olisi kaivettavissa kaikista ihmisistä esiin.

Mutta aiheutettavissa...

Vierailija

Arkkis, juu ehkä tuo aiheutettavissa on tosiaan parempi sanamuoto.

Toisaalta aloituksessa tarkoitin "kaivettavissa esiin" lähinnä sitä, että skitsofrenialle ei ehkä löydetä selvää niin sanottua virhegeeniä, vaan geneettisesti uskon lähes kaikilla ihmisillä olevan alttius sairastua skitsofreniaan.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Suosittelen tutustumaan teokseen Invisible Plague, jossa käydään läpi valtava määrä todisteita sen puolesta, että mielisairaudet ovat yleistyneet viimeisen 200 vuoden aikana ainakin 8-10 kertaisesti. Syiden pohdinnan sijaan teoksen kirjoittaneet psykiatrit keskittyvät sen todistamiseen, että yleistyminen on fakta. Mielestäni he onnistuvat siinä aika hyvin - ainakin pelkän anlgo-amerikkalaisen maailman kattavassa otoksessaan.

Geneettinen alttius skitsofrenialle, bipolaariselle ja masennukselle on tämän argumentin kannalta yhdentekevää, mutta toki olennaisen tärkeää ilmiön syiden pohdinnan kannalta. Alttius voi säilyä, mutta tietyt tekijät laukaisevat oireilua.

Kirjoittaja E. Fuller Torreyn tekstiä voi lukea tuon SuperNallen linkin perusteella hyvin myös D-vitamiinin puutteen näkökulmasta, mutta teoksessa asiaa ei suoraan käsitelty. Sen sijaan Torrey et al. käsitteli lyhyesti mm. urbanisaatiota ja teollistumista, stressiä, perunan glukoalkaloideja, sadekertymää, VEHNÄÄ / GLUTEENIA, lateksiallergiaa, hyönteismyrkkyjen orgaanisia fosfaatteja, poliota, rokotuksia, terveyspalvelujen lisääntynyttä saatavuutta, kuppaa, spirokeesia ja lemmikkikissoja.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat