Hyvä / luonnollinen ryhti

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Hyvä ryhti on tärkeä osa ihmisen ulkonäköä, ja myös merkki terveydestä. Hyvällä ryhdillä välttää selkäkivut, ja lässynlää.

Vaan miksi hyvässä ryhdissä vaatii tietoista ponnistamista, ainakin minulta? Minun pitää hieman jännittää vatsaa, työntää rintaa eteen ja hartioita taakse. Jos seisoisin rennosti, hartiani lysähtäisivät ja vatsani pömpöttäisi kuin vedellä täytetty muovikassi. Tämä siitä huolimatta ettei minulla ole ylipainoa, ja harrastan aivan riittävästi liikuntaa (mm. uintia, vieläpä hyvällä kroolaustekniikalla).

Miksei hyvässä ryhdissä voi pysyä ihan keskittymättä? Pysyvätkö jotkut?

Sivut

Kommentit (49)

BluFF0
Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt2.12.2007

Tiettyjä lihaksia kehittämällä/treenaamalla hyvän ryhdin pitäisi tulla helpommin ja luonnollisemmin. Alaselän ja yläselän lihakset tuntuu aika paljon pitävän huolta tosta ryhdistä.

Pienellä reenillä pitäis ne selän lihakset sieltä herätä. Esim. vatsallaan kun makaa lattialla niin nostelee jalkoja ja käsiä yhtäaikaa. Jos ei ole lihasten heikkoudesta kiinni niin olisko mielialalla jotain tekemistä?

Vierailija

Ryhti on ehkä eniten tapakysymys, kropassa on lihakset jotka kontrolloi pystyssä pysymistä ja ketjun aloittaja ymmärtääkseni harjoittaa tarpeeksi lihaskuntoharjoittelua. Istuminen 8 tuntia päivässä voi laittaa vatsalihakset, suoliluulihakset ja ja hamstringit kireiksi ja ellei niitä venyyttele (ja etenkin ellei ole liikunnallisesti aktiivinen) se varmasti vaikuttaa ryhtiin ainakin jossain muotoa.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005

Nain saat hyvan ryhdin parissa viikossa

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
KidV
Istuminen 8 tuntia päivässä voi laittaa vatsalihakset, suoliluulihakset ja ja hamstringit kireiksi ja ellei niitä venyyttele (ja etenkin ellei ole liikunnallisesti aktiivinen) se varmasti vaikuttaa ryhtiin ainakin jossain muotoa.

Tuo on varmaan minulla se tärkein syy, sillä teen istumatyötä ja koneen ääressä tulee kökittyä ikävän pitkiä aikoja.

Vierailija

Istuva elämäntapa on omiaan laiskistuttamaan ne syvät vatsa- ja selkälihakset, jotka on varta vasten tarkoitettu hyvän asennon ylläpitoon. Kun ne tottuvat pois hommistaan, yrittävät pinnalliset lihakset usein ottaa niiden tehtävät. ne eivät kuitenkaan ole siihen optimaaliset, joten ne väsyvät ja asennon ylläpito on rasittavaa.

Katselepa joskus pieniä lapsia. Suurin osa on jatkuvasti liikkeellä eikä istuskele työpöydän ääreessä juuri ollenkaan. Liikkuminen on monipuolista ja perustuu siihen, mitä mieli kulloinkin haluaa. Ryhti on useimmiten optimaalinen. Samat lapset muuttuvat aloitettuaan koulunkäynnin - ja istumisen - kankeiksi ja huonoryhtisiksi. Liiketottumukset yksipuolistuvat nopeasti ja kohta esim. lattialla istuminen muuttuu tukalaksi ja sieltä nouseminen vaivalloiseksi.

Vierailija

Joo, kyllähän se istuminen ja liikunnan puute on ne asiat mitkä sen ryhdin pilaa. Ehkä vääränlaiset kengätkin vaikuttaa asiaan jonkin verran. Lapsille on tosiaan ryhti ja liikkuvuus kunnossa, oikeaoppinen syväkyykkykin sujuu ihan luonnostaan. Mutta koulussahan ne lapset pilataan tässäkin suhteessa. Pitäisi melkein perustaa oma yksityinen koulu, jossa opiskeltaisiin lattialla istuen, seisoen, jne. Ja kunnon ruokaakin voisi tarjota ja opettaa järkeviä asioita ja mielenkiintoisesti.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
PeterH
Minun pitää hieman jännittää vatsaa, työntää rintaa eteen ja hartioita taakse.
...
Miksei hyvässä ryhdissä voi pysyä ihan keskittymättä? Pysyvätkö jotkut?

Kokeile sitä, että et tee kaikkia noita, etkä ainakaan siirrä hartioita taakse. Minulle on opettu, että ryhti tulee, kun laskee hartiat alas. Se neuvo on helpompi toteuttaa ja ylläpitää, koska siinä on hartiat rentona alhaalla ei vedettynä taakse.

Kuitenkaan, saamastani hyvästä neuvosta huolimatta, en ole automaattisesti niin. Hartiat nousevat kävellessä aina, jännitän jotenkin huomaamatta niskaa. Eli joudun ryhdin aina muistaessani tietoisesti tekemään.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Mielenkiintoista tässä on se, että vaikka hyvän ryhdin ylläpitoa kuvataan vaivalloiseksi ja vaativaksi, niin tosiasiassa se hyvä ryhti on nimenomaan vähiten työtä vaativa asento. Siinä oikeat lihakset huolehtivat omista hommistaan, joihin ne parhaiten soveltuvat ja jota ne helposti ja rasittumatta jaksavat tehdä. Luut asettuvat sopivasti 'päällekkäin', jolloin ne parhaiten ottavat vastaan painovoiman. Luusto on kuin hyvin aseteltu palikkatorni, joka pysyy helposti pystyssä. Huonosti asteltu palikkatorni taas vaatii jatkuvasti ylimääräistä tukea lihaksilta.

Vierailija

Oikean ryhdin ylläpitäminen on raskasta, jos on tottunut istumaan ja seisomaan suonossa ryhdissä. Tällöin jotkut lihakset ovat liian kireitä ja toiset taas liian heikkoja. Hyvän ryhdin oppiminen vaatii harjoittelua ja aikaa, sen jälkeen sitä on varsin helppo pitää.

Pilates on todellista täsmäharjoittelua ryhdin parantamiseen. Siinä tulee kaikki oleelliset asiat: tukilihasten vahvistaminen, kireiden lihasten venyttäminen, vartalon asennon tiedostaminen ja ryhdin säilyttäminen kaikenlaisissa asennoissa ja liikkeissä. Pilates pitäisi olla pakollinen oppiaine kaikissa kouluissa.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Wiisas
PeterH
Minun pitää hieman jännittää vatsaa, työntää rintaa eteen ja hartioita taakse.
...
Miksei hyvässä ryhdissä voi pysyä ihan keskittymättä? Pysyvätkö jotkut?

Kokeile sitä, että et tee kaikkia noita, etkä ainakaan siirrä hartioita taakse. Minulle on opettu, että ryhti tulee, kun laskee hartiat alas. Se neuvo on helpompi toteuttaa ja ylläpitää, koska siinä on hartiat rentona alhaalla ei vedettynä taakse.

Kuitenkaan, saamastani hyvästä neuvosta huolimatta, en ole automaattisesti niin. Hartiat nousevat kävellessä aina, jännitän jotenkin huomaamatta niskaa. Eli joudun ryhdin aina muistaessani tietoisesti tekemään.




Jos hyvän ryhdin ylläpito on vaikeaa, kannattaa siirrellä jalkapohjan painopisteen paikkaa, esimerkiksi päkiöiltä kantapään suuntaan. Tämän jälkeen voi laskea olkapäät alas ja kuvitella näkymättömän langan päälaelle kannattelemaan ryhtiä.

Vierailija
EOM
Pilates pitäisi olla pakollinen oppiaine kaikissa kouluissa.



OIkeastaan kannattaisi kieltää se loputon istuminen koulussa, niin mitään pilatesta ei ehkä koskaan tarvittaisi. Hyvä ryhti ja sopiva liikkuvuus on täysin itsestäänselvää useimmille alle kouluikäisille. Mutta sitten heidät istutetaan pulpetin ääreen juuri samaan aikaan suuren pituuskasvun kanssa. Tulokset näkyvät lähes heti jäykistymisenä ja ryhtiä ylläpitävien tukilihasten laiskistumisena. Istuminen ei ole kasvavalle lapselle hyväksi tuossa määrin. Kuka kehittäisi pedagogiikkaa, joka olisi aktiivista ja toiminnallista?

Vierailija
MsHorton
Kyllä se ongelma on siinä vapaa-ajan liikkumattomuudessa eikä koulun penkissä.



No totta kai vapaa-ajan liikunta auttaisi. Mutta mitäpä koulu sille mahtaa, mitä lapset tekevät vapaa-ajallaan? Jopa aktiivisesti liikuntaa harrastavien lasten on todettu saavan liikuntaa liian vähän. Koulu voi toki antaa virikkeitä, mutta kyllä se tehokkain tapa olisi lisätä liikuntaa kouluaikaan. Voisi auttaa poikien rauhattomuuteenkin, kun opiskelu ei olisi niin pulpettipainotteista. Pilatestunnit tuskin kaikessa staattisuudessaan ja keskittymistä vaativana lajina sopivat kovin nuorille lapsille. Sen sijaan toiminnallisuuden lisäämisellä saattaisi olla muitakin etuja kuin pelkkä tulevien selkävaivojen estovaikutus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat