Oletko supermaistaja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

BBC:n sivuilta löytyy nopea kysymyspatteri, joka selvittää, kuulutko niin 25%:n, jotka luokitellaan supermaistajiksi. Onko tiedepalstailijoiden suut tuohesta tehty?

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... pertaster/

Sivut

Kommentit (24)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joskus tuli ihan laskettuakin makunystyrät ja supermaistaja oli silloinkin tuomiona.

Ei tässä muuta vikaa ole, mutta tulee kovin kalliiksi.

Vierailija

Tuo testi oli mielestäni kyllä aika surkea ja suppea. Supertaster tuli tulokseksi, mutta se oli tiedossa. Joskus olin elintarvikemaistajana parivuoden aikana, siellä testaus näytti poikkeuksellisen hyvää makuaistia, muistaakseni meni sinne 2% kärkipäähän ja keskivertoa parempaa hajuaistia. Ihmettelivät vain, että minkälainen makuaistihan olisi, jos en tupakkaa polttaisi.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Testi väitti supermaistajaksi. Ihmettelen kyllä, millä perustein. Siinä kyseltiin jotain fine dining-käyttäytymisestä, sosiaalisine aspekteineen, eikä mitään varsinaiseen maistamiseen liittyvää. Minä en myöskään juurikaan hyljeksi mitään ruoka-aineita kuten supermaistajien väitetään tekevän. Yritän mieluumminkin laajentaa makujen maailmaani jatkuvasti erilaisilla aineksilla ja ruoilla, sekä totutella uusiin makuihin. Bittereistä (kitkerä?, kirpeä?, hapan?) mauista pääasiassa jopa pidän. Kahviin tosin olen alkanut kyllästyä mutta luulen sen johtuvan enimmäkseen muusta kuin mausta. Teetä juon sen sijaan nykyään mielelläni kahvin sijaan ihan jo maunkin puolesta.

Tunnen joitain ihmisiä jotka ovat valikoivia ja nirsoja ruokansa suhteen. He kenties ovat supermaistajia. Yleensä tuntuvat karttavan happamia asioita ja suosivan makeita ja rasvaisia. Mutta, mielestäni tämä on sittenkin enemmän opittua, eikä makunystyröiden määrä sanele että jostakusta tulee juntti-einari, joka työntelee vaivalla ruoasta seulotut herneet ja sipulinpalat lautasen reunalle eikä vilkaisekaan salaatteihin päin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Kahvin olen minäkin vaihtanut pitkälti teehen. Huonosti keitetty työpaikka kahvi ei vain maistu. En ole koskaan ollut nirso ruoan suhteen, syön kyllä melkein kaikkea, vaikka maku ei aina paras mahdollinen olisikaan. No nyt kun miettii, niin selleri on sellaista paskaa, jota en suuhuni laita. Maistuu käsittämättömän hirveälle ja ei ole mielestäni ihmisen ruokaa. Munuaista en syö myöskään, mutta tämä johtuu siitä, että aikoinaan niitä preparoin ja pelkkä ajatus munuaisen syömisestä tuo mieleen vahvan kusenhajun, Muutamia muitankin on, mutta ei todellakaan mitään "nirsoilua".

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
Testi
You are a supertaster
You are a non-taster
You are not a normal taster

Mitenhän tämä sitten pitäisi tulkita — minulla on sekä enemmän että vähemmän noita nystyröitä kuin keskivertotapauksella? Lievää ristiriitaa...

Vierailija

Supertaster. Olen pienestä asti oppinut arvostamaan ruokaa ja syömään kaikkea. Liha sittemmin rajoittunut kala ja siipikarjaan. Olen oppinut kokkailemaan lähes kaiken kotona ja joskus ravintolaan mennessä sitä tulee kirottua miten tämäkin parsakaali oikein on tehty.
Oppinut kiinnittämään pieniinkin yksityiskohtiin huomiota. Pitäisi varmaan alkaa ravintola arvostelijaksi.

Kahvista pidän, kunhan ei ole väljähtänyttä eikä mielellään vaaleapaahtoista. Turhan kitkerää.

Tumma laadukas, aromikas kahvi kerman kanssa on hyvää! Suomessa on saatavilla vain pari hyvää kahvia. Parasta kahvia on Brasilialainen http://www.supervarejo.com/images/300pilao.jpg ( isosta city marketista saattaa löytää).

Aiemmin en niinkään välittänyt ruoan laadusta, mutta kokemuksien kautta. Matkaillessa löytäessä uusia ruokia ja kokkaillessa kotona. Kun kerran on maistanut jotain hyvää niin ei mielellään vaihda huonompaan. Vertaus kotona tehty appelsiinimehu ja kaupan valmis täysmehu.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kysymykset olivat kinkkisiä koska vastaus riippuu vähän tilanteesta. Sain tulokseksi että olen muka supermaistaja, vaikka tuskinpa olen, ennemminkin vain ruuasta nauttiva. En oikein maista oluissa enkä viineissä juurikaan eroja, ellei sitten vertaile niitä yhtaikaa. Silti tykkään maistella niitä ja ruokia. Etsiä niistä jotain jänniä juttuja.

くそっ!

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1167
Liittynyt12.9.2008

Kielen makunystyröillä maistetaan perusmaut makea, suolainen, hapan, karvas (ja ehkä umami). Aromit taas aistitaan hajureseptoreilla. Näillä kahdella asialla ei taida olla paljoa tekemistä toistensa kanssa, joten supermaistaja ei todennäköisesti ole yhtään sen parempi viininmaistaja kuin muutkaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Ueberweg
Kielen makunystyröillä maistetaan perusmaut makea, suolainen, hapan, karvas (ja ehkä umami). Aromit taas aistitaan hajureseptoreilla. Näillä kahdella asialla ei taida olla paljoa tekemistä toistensa kanssa, joten supermaistaja ei todennäköisesti ole yhtään sen parempi viininmaistaja kuin muutkaan.

Niinno se on kyllä totta. Mutta niistä aromeistahan minä nautiskelenkin.. kai.. miksi siis olisin supermaistaja..

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat