Estrogeenin vajaus/ laihuus/ e-vitamiini

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on seuraavanlainen ongelma: Estrogeenin vajaus, joka johtuu todennäköisesti (tahattomasta) laihuudestani, pelkään aloittaa estrogeenilääketyksen (Qlaira- e-pillerit) enkä tiedä minkälaisia määriä e-vitamiinia uskallan syödä (vaihtoehtona estrogeenille).

Olen siis 30-vuotias terve nainen. Olen aina ollut hoikka, vaikka syön paljon. 17-18-vuotiaana olin normaalipainoinen, muuten olen alipainon puolella. Olen kokeillut erilaisia lihotuskuureja tuloksetta. Normaalisti syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja illalla jotain. Välissä pähkinöitä yms. Pystyn syömään pullaa vaikka joka päivä lihomatta. Painoni pysyy 53-55 kilossa, vaikka mitä tekisin. Olen 175 cm pitkä. Keliakia ja vilja-allergiat ovat pois suljettu, vaikka saankin viljoista oireita, kuten ripulia ja niveloireita. Keliakia siis tutkittu sekä verikoikein että gastroskopialla. Vitamiinipuutteista ei ole. Alan nyt itsenäisesti selvittämään mille viljalle/viljoille reagoin. Luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla pysyn oireettomana, mutta paino tahtoo pudota, koska syön vähemmän hiilareita.

Olen synnyttänyt lapsen kolme vuotta sitten, imetin vain kolme kuukautta vaikka yritin pitempään. Noin vuosi sitten huomasin että ne vähäisetkin naiselliset muodot häviää. Gyne totesi että estrogeeniä on liian vähän, verikokeet ovat vielä tekemättä, mutta pian tiedän varsinaiset estrogeenin määrät.

Estrogeenin vajaus ei ole leikin asia pidemmän päälle. Muisti on jo mennyt niin huonoksi, että se häiritsee elämää. Pitää siis tehdä jotain, mutta mitä? Sain Qlaira-reseptin, mutta haluaisin ensin selvittää onko muita tapoja nostaa estrogeeniin tuotantoa. Lihottaminen varmaan auttaisi mutta se on ilmeisesti mahdotonta, e-vitamiini tasapainottaa hormoonitoimintaa ja lisää estrogeenin tuotantoa, mutta mitä määriä uskallan popsia??

Syön suht. säännölisesti d-vitamiinia n.125 µg/vrk. Vuoden alusta lopetin punaisen lihan ja siipikarjan syömisen, syön kasvispainotteisesti, mutta myös kalaa 2-3 kertaa viikossa, juustoja, munia tai muita proteiinia. (en ole laihtunut sen jälkeen yhtään, vointi on vaan parantunut) Margariinin sijasta voita, syömme yleensä luomua, pyrin välttäämään lisä-aineita. Mutta syön paljon, hyvällä ruokahalulla.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio kiinnostaa, mutta en voi siirtyä siihen, koska alan heti laihtua. JOs jollakin on vinkki miten saisin nostettua painoni, kokeilen mielelläni. Urheilua en uskalla harrastaa, koska pelkään laihtuvani. Mutta olisiko kuntosali + proteiinipitoinen ruokavalio hyvä ratkaisu? Saisiko sillä painon nousemaan....?

Lääkärit eivät enää tiedä mitä tehdä...

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Mulle tuli mieleen että oletko kokeillut kasviestrogeeneja? Mulla on itsellä matala estrogeenitaso tosin verikokeita ei ole tehty, mutta oireet täsmää. Mä itse aloitin soijan syönnin noin 4kk sitten ja selvästi se parissa kuukaudessa vaikutti hormonitasojen heittelyyn, mielialoihin ja säännöllisti ja lyhensi pitkää epäsäännöllistä hormonikiertoanikin. Itse en ole kummempaa valmistetta käyttänyt kuin ihan lähikaupasta saatavaa soijajauhoa (Soyapetit 1,55e/300g:n pussi ). Siitä olen tehnyt pirtelön = ½-1 banaani, kaksi kukkurallista ruokalusikallista soijajauhoa ja 3dl maitoa/soijamaitoa ja sauvasekoittimella sekaisin ja pillillä juon kuin pirtelön. Makeuttaakin sitä voi, mut kokonainen banaani riitti mulle siihen. Kaiken lisäksi musta se on hyvää vaikka jonkun mielestä kuulemma maistuu hieman jauhoiselta. Parin päivän päästä mulle tuli siihen niin kova himo että usein lisäilin soijajauhon määrää liki puuroksi asti . Ajattelin että ehkä mulla oli puute jostain mitä soijassa on ja siksi ahmin sitä kuin janoinen vettä aavikolla. Noin kuukauden päästä himo alkoi helpottamaan, mutta edelleen juon juoman aamuisin innolla.

Vierailija

Älä nyt Jumalauta lihota itseäsi muodottomaksi läskipalloksi. LIEVÄ alipaino on aina paljon parempi kuin vähäinenkään ylipaino.

Vierailija
Bushmaster
Älä nyt Jumalauta lihota itseäsi muodottomaksi läskipalloksi. LIEVÄ alipaino on aina paljon parempi kuin vähäinenkään ylipaino.



No onkos muodoton tikkumalli yhtään parempi kuin muodoton pallo? Varsinkaan, jos sekin aiheuttaa terveydellisiä ongelmia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005

Voisin kyllä ruuanlaittoa ja mässäämistä harrastavana vaihtaa kanssasi geenin tai pari.

Itsekin luulin kyllä nuorempana, että voin syödä mitä vain ilman lihomista. Tyypillinen annoskoko oli silloin varmaan 2 kg ruokaa (josta suurin osa riisiä, makaronia tai vastaavaa hiilarimassaa) päivässä. Mutta siinä 25-30 vuoden iässä, kun aloin seurustella ja aloitin työurani, se lihomisen paska alkoi. Eikä ruuanlaittoharrastuskaan varsinaisesti edistä painonhallintaa. Nyt vituttaa, kun joutuu aina pihtaamaan syömisissä, ettei liho muodottomaksi palloksi.

Sen olen kyllä huomannut, että tuttavapiirissä ne, jotka sanovat voivansa syödä mitä vain lihomatta, ovat kaikki poikkeuksellisen pienellä ruokahalulla varustettuja. He ovat aina pyytämässä ravintoloista pussia jämien kotiinkuljetukseen ja valittamassa isoista annoksista, vaikka itselle tulee mieleen, että onkohan tämä tarkoitettu kanarialinnulle vai muurahaiselle. Tai he saattavat pitää itsestäänelvänä, että ihminen pärjää aamusta iltaan 200 g:n kuralätkäpizzalla.

Niin, tästä jäi ilmeinen toimintaohje pois. Eli mätä vaan rasvaa ja sokeria naamaan, vaikka ei tee mieli ja maha tuntuisi olevan täynnä. Ei se sen vastenmielisempää ole kuin normaali-ihmisille pidättäytyä herkuista tai ainakin niiden tolkuttomasta ahtamisesta. Kyllä se ennen pitkää tekee tehtävänsä. Ylivoimaisesti suurimmat tuollaisen ruokavalion terveysongelmat johtuvat kuitenkin vasta lihavuudesta, joten voin keskeyttää mässäämisen kun paino on sopiva. En vastaa, jos jäät koukkuun ja lihot 175 kiloiseksi.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Indil
Mulle tuli mieleen että oletko kokeillut kasviestrogeeneja? Mulla on itsellä matala estrogeenitaso tosin verikokeita ei ole tehty, mutta oireet täsmää. Mä itse aloitin soijan syönnin noin 4kk sitten ja selvästi se parissa kuukaudessa vaikutti hormonitasojen heittelyyn, mielialoihin ja säännöllisti ja lyhensi pitkää epäsäännöllistä hormonikiertoanikin. Itse en ole kummempaa valmistetta käyttänyt kuin ihan lähikaupasta saatavaa soijajauhoa (Soyapetit 1,55e/300g:n pussi ). Siitä olen tehnyt pirtelön = ½-1 banaani, kaksi kukkurallista ruokalusikallista soijajauhoa ja 3dl maitoa/soijamaitoa ja sauvasekoittimella sekaisin ja pillillä juon kuin pirtelön.



Soija (ja maapähkinät) ilmeisesti kannattaa syödä maidon kanssa, sillä maidossa on runsaasti laktoosia ja laktoosi koostuu puoliksi galaktoosista. Soijassa (ja maapähkinöissä) taas on lektiinejä, joka hyökkäävät kehon galaktoosireseptorien kimppuun aiheuttaen ongelmia; laktoosin galaktoosi estää tämän.

Itse käytän tähän tarkoitukseen mieluiten into- tai hylamaitoa, joissa laktoosi on pilkottu valmiiksi galaktoosiksi ja glukoosiksi.

Vierailija

"Soija (ja maapähkinät) ilmeisesti kannattaa syödä maidon kanssa, sillä maidossa on runsaasti laktoosia ja laktoosi koostuu puoliksi galaktoosista. Soijassa (ja maapähkinöissä) taas on lektiinejä, joka hyökkäävät kehon galaktoosireseptorien kimppuun aiheuttaen ongelmia; laktoosin galaktoosi estää tämän."

Tämä oli hyvä tieto, eli parempi olisi siis tehdä pirtelö jatkossa maitoon kuin soijamaitoon .

Vierailija

Olen pohtinut tuota kuntoilua ja proteiinien popsimista.. tuli mieleen, että paino varmaan nousisi, mutta se ei kuitenkaan auttaisi, koska rasvaprosentti ei kasvaisi. Sitä paitsi mielestäni en ole mikään rasvavapaa, reisissä on rasvaa ihan tarpeeksi.. ja muutenkin tuli mieleen, ettei kait kaikki hoikat voi kärsiä estrogeenivajeesta...? Eikös munasarjat tuota ensisijaisesti estrogeeniä? Tuli vähän sellainen olo, että onko lääkäri keksinyt liian helpon selityksen ongelmaani. Torstaina saan verikokeiden tulokset ja tiedän enemmän hormoonitasoistani.

Niin, ja kilpirauhanenkin tutkittu.

Indil
Mulle tuli mieleen että oletko kokeillut kasviestrogeeneja? Mulla on itsellä matala estrogeenitaso tosin verikokeita ei ole tehty, mutta oireet täsmää. Mä itse aloitin soijan syönnin noin 4kk sitten ja selvästi se parissa kuukaudessa vaikutti hormonitasojen heittelyyn, mielialoihin ja säännöllisti ja lyhensi pitkää epäsäännöllistä hormonikiertoanikin. Itse en ole kummempaa valmistetta käyttänyt kuin ihan lähikaupasta saatavaa soijajauhoa (Soyapetit 1,55e/300g:n pussi ). Siitä olen tehnyt pirtelön = ½-1 banaani, kaksi kukkurallista ruokalusikallista soijajauhoa ja 3dl maitoa/soijamaitoa ja sauvasekoittimella sekaisin ja pillillä juon kuin pirtelön. Makeuttaakin sitä voi, mut kokonainen banaani riitti mulle siihen. Kaiken lisäksi musta se on hyvää vaikka jonkun mielestä kuulemma maistuu hieman jauhoiselta. Parin päivän päästä mulle tuli siihen niin kova himo että usein lisäilin soijajauhon määrää liki puuroksi asti . Ajattelin että ehkä mulla oli puute jostain mitä soijassa on ja siksi ahmin sitä kuin janoinen vettä aavikolla. Noin kuukauden päästä himo alkoi helpottamaan, mutta edelleen juon juoman aamuisin innolla.



Pitää kokeilla soijarouhetta! (Varsinaisia kasviestrogeenivalmisteitakin olen pohtinut, mutta ne eivät ilmeisesti ole aina turvallisia) Olen kyllä käyttänyt jo soijaa ruoanlaitossa, mutten varmaan tarpeeksi.

Bushmaster
Älä nyt Jumalauta lihota itseäsi muodottomaksi läskipalloksi. LIEVÄ alipaino on aina paljon parempi kuin vähäinenkään ylipaino.

No ei ole tarkoituskaan
Lievän alipainonkin kanssa voisin elää, kunhan pysyisin terveenä.
Mutta ei se kyllä herkkua kuitenkaan ole tikkuna oleminen, kun luut törröttää, sopivia liiveja ei löydy ja saa vielä kerran viikossa kuulla "syötkö sinä mitään?".

Neutroni
Sen olen kyllä huomannut, että tuttavapiirissä ne, jotka sanovat voivansa syödä mitä vain lihomatta, ovat kaikki poikkeuksellisen pienellä ruokahalulla varustettuja..

Olen itsekin huomannut tuon, mutta minun kohdallani ei taida olla tämä syynä
Syön kyllä vähemmän kuin silloin kun yritin lihoa, mutta syön kuitenkin mielestäni tarpeeksi. Ja koska pullista ja muista "herkuista" ei ollut mitään "hyötyä" lihomisen kannalta, lopetin niiden mässäillyn, koska niistä tuli raskas olo mahassa. Kevyttuotteita en käytä. Pizza uppoaa kyllä helposti, joskus jää pieni pala jos olen ennen pizzaa syönyt paljon salaattiaa ja sämpylän.

Nykyään syön aamulla pari leipää voilla ja täysräsvaisella juustolla, maitokahvin kanssa jossa on pari lusikallista sokeria. Lounaalla lautallisen salaattia pähkinöiden ja oliiviöljyn kera, keittoa ja pääruoan, sekkä pari palaa leipää (nykyään gluteenitonta). Iltapäivällä pelkkää teetä, kuuden maissa syön taan kunnon ruoan ja hedelmiä ja illalla teetä ja juusto/hillovoileipiä. Syön aina täysrasvaisia ja muutenkin "aitoja" ruokia. Suklaatakin syön joskus isojakin määriä, joskus ei tee mieli yhtään. Popkornia pari kertaa viikossa.
Ennen söin sipseja ja "roskaruokaa", ei mitään vaikutusta painoon.

Ostin kyllä Qlairat, koska muisti ja keskittyminen pätkii liiankin pahasti.... mutta uskallanko aloittaa. Odotan kyllä ensin verikokeiden tuloksia.

Vierailija

Joku lihavuustutkija juuri väitti, että terveydelle paras painoindeksi on 25-27. Normaalihaarukkaa laskettiin joskus 1989 tjsp vain jotta saataisiin laihdutusbisnekselle asiakkaita (laihdutuslääkkeet, ateriakorvikkeet, painonvartijat yms.)

Vierailija

"Pitää kokeilla soijarouhetta! (Varsinaisia kasviestrogeenivalmisteitakin olen pohtinut, mutta ne eivät ilmeisesti ole aina turvallisia) Olen kyllä käyttänyt jo soijaa ruoanlaitossa, mutten varmaan tarpeeksi."

Soijarouhekin on toki ok, mutta soijajauho mielestäni PALJON parempaa .

Vierailija
Bushmaster
Älä nyt Jumalauta lihota itseäsi muodottomaksi läskipalloksi. LIEVÄ alipaino on aina paljon parempi kuin vähäinenkään ylipaino.



Ja ikää oli? Kyllä pieni ylimääräinen on naisella kauniimpaa kuin laihuus. Naiset tosin itse eivät tunnu näkevän todellista peilikuvaansa useinmiten.

Epäilenpä aloittajan syömistä. En usko sinun syövän paljon jos kerran olet laiha ja jopa hormonaalisia ongelmia. Ruuan paljous riippunee pitkälti keltä kysyy mikä on paljon. Ruokaa ei saisi pelätä. Syötkö miten paljon rasvaa, koska siinä on paljon energiaa? Minkälaisia aterioita? Oletko miten stressaantunut? Stressi sotkee hormoneja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
totinen
Mikäli kylläisyyshormoni iskee vähäisillä ruokamäärillä, niin pienikin ateria saattaa tuntua isolta.



Mutta kylläisyyden ja mahalaukun täyttymisen välillä on alue, jolla safkaa pystyy lappaamaan pienellä kärismyksellä. Hyvän ruuan tuoma makunautinto on kertaluokkia isompi. Kyllä sen sitten tuntee eri tavalla, kun maha tulee oikeasti täyteen. Mahalaukku on muuten hervottoman kokoinen. Kilon aterian päälle voi hyvin tempaista litran vettä vielä siinä vaiheessa, kun ruoka alkaa tökkimään. Tai jälkiruokaa. Joku normaali työmaaravintolan lounasannos tai karvakäsipizzerian pizza ei ole mitään. Jos kolme sellaista tuottaa pientäkään vaikeutta, ei kannata uhota syövänsä paljon (ainakaan raavaassa sarjassa).

Mutta en minä sitten tiedä kannattaako alkaa väkisin ahmimaan. Toivottavasti kysyjä löytää kohtuuden. Äärimmäisyydestä toiseen on aina helppo mennä, mutta se kultainen keskitie on kapea ja vaikea. Lihavuuden terveysvaikutukset lienevät vielä kertaluokka laihuuden vaikutuksia dramaattisemmat, vaikka ne yleensä ilmenevät vasta myöhäisessä keski-iässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
Indil
Mulle tuli mieleen että oletko kokeillut kasviestrogeeneja? Mulla on itsellä matala estrogeenitaso tosin verikokeita ei ole tehty, mutta oireet täsmää. Mä itse aloitin soijan syönnin noin 4kk sitten ja selvästi se parissa kuukaudessa vaikutti hormonitasojen heittelyyn, mielialoihin ja säännöllisti ja lyhensi pitkää epäsäännöllistä hormonikiertoanikin.



Onko noita hormonityypisiä aineita siinä kuivatussa jauhelihankorvikkeessa, olisiko ollut "strukturoitu soijaproteiini" fiinien stiiknafuulimiesten papereissa? Onko niistä haittaa (lähinnä lapsille)? Meillä on tuota vararuokana niitä tilanteita varten, jolloin ei viitsi mennä kauppaan (tai se on kiinni).

Vierailija
Vpää

Epäilenpä aloittajan syömistä. En usko sinun syövän paljon jos kerran olet laiha ja jopa hormonaalisia ongelmia. Ruuan paljous riippunee pitkälti keltä kysyy mikä on paljon. Ruokaa ei saisi pelätä. Syötkö miten paljon rasvaa, koska siinä on paljon energiaa? Minkälaisia aterioita? Oletko miten stressaantunut? Stressi sotkee hormoneja.




No.. en voi mitään jos epäilet tai et usko sitä, mitä olen kirjoittanut. Olenhan jo kahteen kertaan kuvaillut miten ja mitä yleensä syön. Rasvaa syön varmasti enemmän kuin keskivertosuomalaisnainen, koska leivälle laitan ainaa voita ja kunnon kerros, kasviöljyjäkin käytän jonkin verran, lohta syön kolmisen kertaa viikossa, juusto on aina täysrasvaista jne. Vai pitääkö vetää läskisoosia joka päivä? Tämä asenne loukkaa just eniten, koska olen ollut lihotuskuurilla monta kertaa, tuloksetta.
Mitä stressiin tulee, niin vuosien varrella on ollut stressittömiä vaiheita ja stressiä sisältäviä, ei ollut painoon mitään vaikutusta. Nyt elämä on aika "säännöllistä" ja stressitöntä.

Kylläisyys tulee joskus jo salaattiannoksen jälkeen, mutta pyrin aina syömään kunnon aterian. Syön suunnilleen kaksi kertaa enemmän kuin mieheni, joka on normaalipainoinen. Syön enemmän kuin kukaan työkavereistani, olen vuosien varrella kaynyt lounaalla varmaan 20 työkaverin kanssa, niin olen seuraillut. Ja silti olen laihempi kuin he. En tietenkään voi tietää miten paljon he syövät kotona, mutta väittivät ainakin että joutuvat olemaan jatkuvasti kevyellä ruokavaliolla. Lähes kaikki. Yksi on samanlainen kuin minäkin.

Uskon kyllä että syön vähemmän kuin kulutan, koska muutenhan lihoisin. Mutta en voi syödä 10 kertaa päivässä, tai ämpärillisen ruokaa jokaisella aterialla. Pitääkö minun hidastaaa aineenvaihduntaa jollakin tavalla?

Niin ja painoindeksini on 17, 6 :/

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat