Mikä minua ei vaivaa nyt?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä ketjussa ei voi kysellä valistuneita (?) arvauksia siitä mikä ei satu itseä juuri sillä hetkellä vaivaamaan.
Esmes mikä mua ei vois vaivata kun muutama päivä sitten en kokenu yhtä äkkiä voimakasta pääkipukohtausta, joka ei kestäny n. 5-10 min. Kipu ei tuntunu voimakkaana ja pistävänä päälaella ja ei säteilly koko aivoihin aina nenää myöten. Samanlainen kohtaus ei ollut tänään. Kipu ei ole äärimmäisen voimakas. Muita oireita, kuten tasapainoaistin heittelyä tai näköhäiriöitä on. Jos aivoissa ei olisi tuntoa niin se ei tuntuisi siltä kuin pitkä, ohut neula tökättäisiin aivoon.

Kommentit (14)

Vierailija

Tässä ketjussa ei voi kysellä valistuneita (?) arvauksia siitä mikä ei satu itseä juuri sillä hetkellä vaivaamaan.
Esmes mikä mua ei vois vaivata kun muutama päivä sitten en kokenu yhtä äkkiä voimakasta pääkipukohtausta, joka ei kestäny n. 5-10 min. Kipu ei tuntunu voimakkaana ja pistävänä päälaella ja ei säteilly koko aivoihin aina nenää myöten. Samanlainen kohtaus ei ollut tänään. Kipu ei ole äärimmäisen voimakas. Muita oireita, kuten tasapainoaistin heittelyä tai näköhäiriöitä on. Jos aivoissa ei olisi tuntoa niin se ei tuntuisi siltä kuin pitkä, ohut neula tökättäisiin aivoon.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kaikilta sukupuolitaudeilta olen toistaiseksi välttynyt, mikä on hyvä. Myöskään ei olla todettu mitään allergiaa eikä muuta elimellistä vikaa. Aika hyvin siis menee.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
fenomenologi

Lääkärissä ei ainakaan missään tapauksessa kannattaisi käydä. Äkilliset päänsäryt eivät nimittäin voi olla mitenkään vakavia oireita.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Electric shadow

Lääkärissä ei ainakaan missään tapauksessa kannattaisi käydä. Äkilliset päänsäryt eivät nimittäin voi olla mitenkään vakavia oireita.

oireiden lievittäminen ole ennenkään ongelmaa korjannut.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Minua ei vaivaa absolutismi nyt ollenkaan. Krapula ei vaivaa myöskään. Ollenkaan ei okseta tai vanne ole päässä.

Mukavaa on myös, että minkaanlainen euforia ei vaivaa. Positiivisuus ei vaivaa sekään. Ei vaivaa sukupuolitaudit, eikä seksi. Ihmiset vaivaa ja vituttaa, miksi sitä nyt sitten kutsutaan?

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Ei ole tervettä ihmistä, on vain huonosti tutkittuja.

Kokenut sisätautilääkäri totesi minulle, että kymmenellä laboratoriokokeella lähes jokaisesta saadaan tuloksia, jotka ovat viitealueen ulkopuolella. Kahdellakymmenellä saadaan aivan varmasti jokaisesta.

Vanha jäärä

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Vanha jäärä
Ei ole tervettä ihmistä, on vain huonosti tutkittuja.

Kokenut sisätautilääkäri totesi minulle, että kymmenellä laboratoriokokeella lähes jokaisesta saadaan tuloksia, jotka ovat viitealueen ulkopuolella. Kahdellakymmenellä saadaan aivan varmasti jokaisesta.

Ei viitearvoista poikeama tee terveestä ihmisestä sairasta. Toisaalta esimerkiksi terve syövän sairastanut luokitellaan aina syöpäpotilaaksi, kaikki viitearvot pitää saavuttaa, ettei joudu lisätutkimuksiin.

Itse olen terve ja vältän lääkäreitä. Koska minulla ei ole toimivaa työterveyshuoltoa, en ole käynyt lääkärintarkastuksessa noin kymmeneen vuoteen. En tiedä omaa veren kolesteroliarvoa tai muuta ehkä jonkun mielestä oleellista tietoa.

Vuosittainen hammaslääkäri sekä kahden ja puolen vuoden välein gynekologi riittää minulle. Nyt luovutin suvun painostuksen edessä ja menen mammografiaan, kuulun jonkintasoiseen riskiryhmään perimäni vuoksi.

Voiko nykyisin vielä luottaa omiin tuntemuksiinsa vai pitääkö tutkimuksissa käydä? Mitä hyötyä saa itselle kymmenestä laboratoriokokeesta?

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Wiisas
Ei viitearvoista poikeama tee terveestä ihmisestä sairasta. Toisaalta esimerkiksi terve syövän sairastanut luokitellaan aina syöpäpotilaaksi, kaikki viitearvot pitää saavuttaa, ettei joudu lisätutkimuksiin.

Itse olen terve ja vältän lääkäreitä. Koska minulla ei ole toimivaa työterveyshuoltoa, en ole käynyt lääkärintarkastuksessa noin kymmeneen vuoteen. En tiedä omaa veren kolesteroliarvoa tai muuta ehkä jonkun mielestä oleellista tietoa.

Vuosittainen hammaslääkäri sekä kahden ja puolen vuoden välein gynekologi riittää minulle. Nyt luovutin suvun painostuksen edessä ja menen mammografiaan, kuulun jonkintasoiseen riskiryhmään perimäni vuoksi.

Voiko nykyisin vielä luottaa omiin tuntemuksiinsa vai pitääkö tutkimuksissa käydä? Mitä hyötyä saa itselle kymmenestä laboratoriokokeesta?

Älähän huoli, kyllä ikä tuo sinullekin tuntuvia vaivoja ennemmin tai myöhemmin. Sitten kun nämä vaivat eivät ole selväpiirteisiä, niin alkaa laboratorioarvojen tutkiminen, jota saattaa riittää vuosikausia. Itselläni on omakohtaisia kokemuksia, sillä olen jo nimennyt itseni harvinaisten vaivojen kokoelmaksi, vaikka aivan kaikkia vaivoja ei vieläkään ole tunnistettu.

Keski-ikäisestä (>40-45 v) alkaen voisi olla hyvä käydä vaikkapa kerran kolmessa vuodessa syynissä, johon kuuluvat esimerkiksi tyypillisemmät laboratorioarvot. Jos joutuu käyttämään vakituista lääkitystä, voivat tiheämmätkin laboratorioarvot olla tarpeen esimerkiksi maksan tilan selvittämiseksi, koska mm. kipu-, kolesteroli- ja verenpainelääkkeet voivat kuormittaa maksaa.

Vanha jäärä

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Vanha jäärä
Keski-ikäisestä (>40-45 v) alkaen voisi olla hyvä käydä vaikkapa kerran kolmessa vuodessa syynissä, johon kuuluvat esimerkiksi tyypillisemmät laboratorioarvot. Jos joutuu käyttämään vakituista lääkitystä, voivat tiheämmätkin laboratorioarvot olla tarpeen esimerkiksi maksan tilan selvittämiseksi, koska mm. kipu-, kolesteroli- ja verenpainelääkkeet voivat kuormittaa maksaa.

Jo nyt keski-ikäisenä ymmärrän, että joudun väistämättä luopumaan tästä huolettomasta tietämättömyydestä. Saan jonkun taudin, että joudun lääkärille, joka mittaa verenpaineen ja pahimmassa tapauksessa muutakin. Ja kyllä sitten löytyy tutkittavaa ja seurattavaa oiretta. Lykkään sitä kuitenkin vielä pari vuotta.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Uusimmat

Suosituimmat