Miksei kukaan tee hiljaisia pienkoneita

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Esim puutarhaan tarkoitettu oksasilppuri mikä hakettaa oksia, niin siitä tulee ainakin 93 desipeliä melua. Miksei ne ole puristanut tosta niin paljon, että ihmiskorvalle sopiva.

93 db ei kuulosta kovalta, mutta se on kuitenkin riski ihmiset kuulolle.

Moottorisahastakin tuli 112 desibeliä, tosin voi käyttää kuulosuojaimia ja selvästi tossa yli 100 desibelin melkein jokainen käyttää. Mutta sitä pienemmät melut, ei kuulosta pahalta vaikka onkin riski.

Sivut

Kommentit (19)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Aiheellinen kysymys. Ostin uuden teknologian Ferm-sähkösahan. Pitkittäismoottori ja mainiot turvalaitteet. Erityisesti terän pysähtyminen liipaisimesta ennen moottorin pysähtymistä on vakuuttava.

Mutta meluaa. Kauhea ujellus siinä. Luultavasti ujellus tulee välitysvaihteesta. Käsittämätöntä on, että 200 kW vaihdelaatikko autossa on hiljainen, mutta tuollainen vispilämoottorin välitys meluaa kuin tapettava sika.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ID10T
Seuraa 
Viestejä1677
Liittynyt3.10.2007

Kunnollinen äänieristys kasvattaa laitteen kokoa ja painoa ja nostaa hintaa.

Itse olen äimistellyt pienkoneiden saastuttavuutta, mutta katalysaattori tai vastaava pakokaasupuhdistin niinikään tekisi samat temput kuin äänieristyskin ja lisäksi söisi tehoja.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
ID10T

Itse olen äimistellyt pienkoneiden saastuttavuutta, mutta katalysaattori tai vastaava pakokaasupuhdistin niinikään tekisi samat temput kuin äänieristyskin ja lisäksi söisi tehoja.

Paremmissa moottorisahoissa on katalysaattorit ja bensaa säästävä tekniikka ja hintaa siinä 300 eurosta ylöspäin ja 1600 euroon.

Joku 500 euron moottorisaha hyvällä tekniikka ei ole kallis, kuitenkin paremmat sahat kestää ja varaosiakin saa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Pacanus Rusticanus
Knoppi

Prätäsahan kuuloa vaurioittava melu tulee sahatessa valtaosin teräketjusta.

Liekö kustannustekninen design issue? Itse olen aina ihmetellyt, miksi kaivinkoneen telaketjut pitävät aina hiuksia nostattavaa, sietämätöntä kirskuntaa, kun vastaavasti panssarivaunut pitävät miellyttävän pehmeää kolinaa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Psykologinen tekijä. Mitä isompi meteli, sitä tehokkaammaksi laite mielletään.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Moottorisahan moottori voisi olla selässä ja voiman välitys hydraulisesti. Olisi tilaa isommalle äänenvaimentajalle ja muutenkin pörinä tulisi samasta suunnasta johon evoluutio on jo totuttanut metsurin.

Millaista mahtaisi olla työskennellä sahalla, jossa olisi vain nyrkin kokoinen hydraulimoottori ja terälaippa kahvoissa kiinni. Tietenkin ongelma tulisi siitä, että pitää painaa kun perinteinen painava saha tekee painamisen metsurin puolesta. Mutta eihän vaakasuuntaan sahattaessakaan ole sahan paino apuna.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kaatosaha voisi olla kävelevä ja kouraotteella tarttuva ja hydraulisella voimalla kaatava, katsoen suunnan itse. Ohjaajaan radiokontrollilla.

hyrrä
Seuraa 
Viestejä834
Liittynyt25.3.2007
Paul M
Moottorisahan moottori voisi olla selässä ja voiman välitys hydraulisesti. Olisi tilaa isommalle äänenvaimentajalle ja muutenkin pörinä tulisi samasta suunnasta johon evoluutio on jo totuttanut metsurin.

Millaista mahtaisi olla työskennellä sahalla, jossa olisi vain nyrkin kokoinen hydraulimoottori ja terälaippa kahvoissa kiinni. Tietenkin ongelma tulisi siitä, että pitää painaa kun perinteinen painava saha tekee painamisen metsurin puolesta. Mutta eihän vaakasuuntaan sahattaessakaan ole sahan paino apuna.

Ei moottorisahaa, jonka teräketju on oikein teroitettu, edes saa painaa. Vaakasuuntaan sahatessa oikein teroitettu ketju vetää lähes itsestään.

Vierailija
ID10T

Nimenomaan. Jos niihin laitettaisiin kunnollinen äänieristys, ne eivät enää olisi pienkoneita.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Olen miettinyt tätä samaa kysymystä usein. Pako- ja imuäänet on minusta aivan tolkuttomat näissä ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ja lehtipuhaltimissa yms. Toisaalta luohan se sellaista mökki/maaseutufiilistä kesäisin kun kuulee että naapuri taitaa sahailla polttopuita kilometrin päässä, mahtaako sauna lämmetä jne. Ei maaseudun kesä olisi kesä ilman näitä ääniä. Mutt silti! Varsinkin lehtipuhaltimet ärsyttävät. Satagrammainen hyvinsuunniteltu peltinen vaimennin ja varmasti onnistuisi.

Moottorisahan ketjusta ei juurikaan ääntä tule, sellaista rohisevaa rahinaa, ei muuta. Sirkkelissä terän ison värähtelevän pinta-alan takia ääntä lähtee sahattaessa.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
Pacanus Rusticanus
Höpöhöpö

En ole sähkömoottorisahaa kuunnellut, onko kellään kokemusta niiden tuottamasta äänestä? Mutta syön kyllä vanhan piponi jos teräketju pitää isompaa ääntä kuin tuollainen keskiverto perus Stiihli.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat