Jos kukaan ei ?

Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009

Jos kukaan ei näkisi mitä minä teen.
Jos kukaan ei arvostaisi sitä, mitä saan aikaiseksi.
Jos kukaan ei välittäisi mitä teen.

Jos kukaan ei tietäisi mitään mitä ajattelen.
Jos kukaan ei arvostaisi sitä, mitä ajattelen.
Jos kukaan ei välittäisi ajatuksistani.

Jos kukaan ei näkisi tuntemuksiani.
Jos kukaan ei välittäisi tunteistani.
Jos kukaan ei tietäisi mitä tunnen syvällä sydämessäni.

Mikä olisi minun merkistykseni?

Mitä teen jos kukaan ei välitä mitä teen?
Mitä ajattelen jos kukaan ei välitä mitä ajattelen?
Mitä tunnen jos kukaan ei välitä mitä tunnen?

Kommentit (15)

Vierailija
kohveeman

Niin Jos.

Mutta sinä olet käynyt palstalla ansiokasta keskustelua.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
kohveeman

Perustan Facebook-sivun ja leikin että jotakuta yhtä merkityksetöntä kiinnostaa minun merkityksetön elämäni. Kiinnostusta lisäämään keksin nokkelia statuspäivityksiä!

Hämmentää.

Vierailija
kohveeman
Tässähän oli tarkoitus vähän sohaista yksilökeskeistä kulttuuria, sen mielettömyyttä.

Pieni korjaus määritelmääsi:
Yksinäinen ja itsekeskeinen ajattelutapa ei ole esimerkki yksilökeskeisestä kulttuurista.

Yksilön moraalista kertoo parhaiten se, mitä hän tekisi jos kukaan ei saisi koskaan tietää. Hyvä ihminen on valitsee oikein omatuntonsa vuoksi eikä toisten ihmisten kehuja haaliakseen.

Vierailija
kohveeman

Kyllä Hannu Karpo välittää.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
Minnesota
kohveeman
Tässähän oli tarkoitus vähän sohaista yksilökeskeistä kulttuuria, sen mielettömyyttä.

Yksinäinen ja itsekeskeinen ajattelutapa ei ole esimerkki yksilökeskeisestä kulttuurista.

Yksilön moraalista kertoo parhaiten se, mitä hän tekisi jos kukaan ei saisi koskaan tietää. Hyvä ihminen on valitsee oikein omatuntonsa vuoksi eikä toisten ihmisten kehuja haaliakseen.

Ymmärsit mielestäni vähän väärin, vaikka oikeassa sinänsä oletkin. Tarkoituksenani oli tuoda esiin se, että ihminen ei pärjää yksin. Tarvitsemme välttämättä toisiamme. Ilman vastavuoroisuutta ei ole mitään.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
Vatkain

Perustan Facebook-sivun ja leikin että jotakuta yhtä merkityksetöntä kiinnostaa minun merkityksetön elämäni. Kiinnostusta lisäämään keksin nokkelia statuspäivityksiä!

Eräs ongelma mielestäni yksilökeskeisessä kulttuurissa on se, että ketään ei kiinnosta mikään loppujen lopuksi. Jännite häviää, kun ei ole mitään muuta kuin itse, jonka vuoksi yrittää jotain. Itselleen voi aina valehdella olevansa vaikka mitä.

Vierailija

Ei kait tässä maailmassa nyt muita varten eletä. Ennen kuin voit rakastaa muita, tulee sinun oppia rakastamaan itseäsi. Itselleen ei tosiaankaan voi valehdella.

Kyllä reaalimaailma on olemassa vaikka olisitkin siinä ihan yksin. Saahan sitä tietenkin tulla hulluksi ja kieltää reaalimaailman mutta sittenpä ollaankin jo muutenkin niin kaltevalla pohjalla että silloinhan voi vaikka keksiä itselleen niitä muita/kavereita/vihollisia mitä vaan.

Jos elää muita varten huomaa aikanaan (kun on jo liian myöhäistä) ettei elänyt ollenkaan. Tämä ei tarkoita sitä etteikö muita pitäisi ottaa huomioon, mutta jos itsensä unohtaa niin sitten on peli menetetty. Ei niillä muilla oikeasti kiinnosta, oikeasti. Itseä varten asiat tehdään tai jätetään tekemättä.

Vierailija
kohveeman

Johan pomppas; Tuohan on nyt äärimmäistä itsekkyyttä ja yksilökeskeisyyttä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
kohveeman
Eräs ongelma mielestäni yksilökeskeisessä kulttuurissa on se, että ketään ei kiinnosta mikään loppujen lopuksi. Jännite häviää, kun ei ole mitään muuta kuin itse, jonka vuoksi yrittää jotain. Itselleen voi aina valehdella olevansa vaikka mitä.

Miten tuo asia on yhteisökeskeisemmissä kulttuureissa paremmin? Kyllä ihmiset ovat sellaisissa kulttureissa aivan yhtä itsekkäitä ja omahyväisiä, vallan kahmimisen säännöt ovat vain erilaiset. Useimmissa yhteisöissä ihmisten kiinnostus muihin rajoittuu siihen, että vahdataan toisista yhteisön sääntöjen vastaisia tekoja ja piirteitä ja niitä hyväksi käyttäen sorretaan erilaisia ja pönkitetään omaa asemaa. Siinä sivussa itse rikotaan sääntöjä aina kuin kiinnijäämisriski on pieni ja yritetään pönkittää "kunnollisen" kulisseja yhteisöön päin.

Vierailija
kohveeman

Eli "Mitäköhän se norsu mahtoi ajatella minusta...?"...

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
Ar Bandur
Ei kait tässä maailmassa nyt muita varten eletä. Ennen kuin voit rakastaa muita, tulee sinun oppia rakastamaan itseäsi. Itselleen ei tosiaankaan voi valehdella.

Kyllä reaalimaailma on olemassa vaikka olisitkin siinä ihan yksin. Saahan sitä tietenkin tulla hulluksi ja kieltää reaalimaailman mutta sittenpä ollaankin jo muutenkin niin kaltevalla pohjalla että silloinhan voi vaikka keksiä itselleen niitä muita/kavereita/vihollisia mitä vaan.

Juu.
Ar Bandur
Jos elää muita varten huomaa aikanaan (kun on jo liian myöhäistä) ettei elänyt ollenkaan. Tämä ei tarkoita sitä etteikö muita pitäisi ottaa huomioon, mutta jos itsensä unohtaa niin sitten on peli menetetty. Ei niillä muilla oikeasti kiinnosta, oikeasti. Itseä varten asiat tehdään tai jätetään tekemättä.

En tarkoittanut, että pitäisi elää vain muita varten. Kuten et varmaan sinäkään. Tarkoitin sitä, että jos kaikki vain ja ainoastaan miettivät itseään niin saavat ollakin aina itsekseen (yksin). Ollaan kollektiivisesti yksin. Enkä halua nyt alkaa käymään väittelyä siitä onko ääriyksilöllinen kulttuuri vai äärimmilleen viety yhteisössä oleminen se "oikea" tie. Jollakin tavalla ihmisten aitoa kohtaamista mielestäni tulisi olla enemmän.

Netti yms. mediat hankaloittavat mm. kommunikointia, koska viestinnästä iso osa perustuu sanattomiin merkityksiin(ilmeet, eleet, äänenpainot). Lisäksi ihmiset kuluttavat enemmän aikaa viihteeseen: TV:n katseluun, peleihin, yms. Olennaista on se, että "minä" saan nauttia. Kuten mummoni sanoo, ennen viihde tehtiin itse. Ei ollut valmiina mitään.. Nykyään ollaan enemmän passiivisia. Ostetaan viihde. Ei kai siinäkään mitään huonoa sinänsä ole. En osaa edes oikein tiivistää mikä tässä olisikaan se ongelma... Se on varma, että mitään "oikeaa" mallia ei ole, eikä tule.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
Arkkis

Eli "Mitäköhän se norsu mahtoi ajatella minusta...?"...

Silloin on pahasti hakoteilla mielestäni jos koko ajan miettii mitä toiset itsestä ajattelevat. Vähän sama asia, kuin miettisi koko ajan, että mitä jäi tekemättä tai mitä tulisi tehdä.

Vierailija
kohveeman
Minnesota
kohveeman

Ymmärsit mielestäni vähän väärin, vaikka oikeassa sinänsä oletkin. Tarkoituksenani oli tuoda esiin se, että ihminen ei pärjää yksin. Tarvitsemme välttämättä toisiamme. Ilman vastavuoroisuutta ei ole mitään.

Aivan, pitää paikkansa. Saatoin nähdä aloituksesi hieman eri näkökulmasta ja kuulla sen hieman eri äänenpainolla. Ensimmäisellä lukukerralla se vaikutti julkisuushakuisuuden puolustuspuheelta.

Tulkinnan varassa tässä itseä ja ympäristöä tarkkaillaan. Tai niin minä olen tämän tulkinnut.

Uusimmat

Suosituimmat