Oma Striling moottori/generaattori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jonkin aikaa olen mietiskellyt ja tutkiskellut josko rakentaisi tuulivoimalan lisäksi Stirling moottorin jolla vois ladata akustoa. Tämä stirling moottorin kuumapää olisi asennettu vaikka pieneen kamiinaan tai vaihtoehtoisesti takkaan. mielessäni on ollut tuollainen Beta mallin kone.

Tekninen tavoite olis saada 500W generaattori pyörimään. Sen verran olen saanut selville jotta kuumapään sylinterin iskutilavuus pitäisi olla 1,5 / 2 kertaa suurempi kuin tuo kylmänpään työmännän iskutilavuus. Ohjeita koneen rakentamiseksi ei oikein ole tarjolla. Ohjeet on suunnattu tällaisten pienoismallien rakentajille.

Mietiskelin jotta jos käyttäisi ruohonleikkurin BR moottoria työslinterinä. Tuon iskutilavuus olisi noin 160 cc. Työtä tuo kyllä vaatii että sen saa tuosta runkokappaleesta irti siististi, että jäljelle jäisi tuo imu ja pako kanavat joita voi hyödyntää tuon työilman siirrossa. Kansi ei varmaankaa käy tuollaisenaan joten sekin täytyy korvata paksulla alumiinilevyllä. Kampiakseli näyttäis olevan myös käyttökelpoinen kapistus mutta täytyy miettiä kuinka tuo kone tulee voidella jotta se toimisi oikein. Kuumanpään sylinteri täytyy tehdä normaalista virtausputkesta jonne löytyis sopiva alumiini putki sisälle. Mitoitus on vielä kesken joten ei vielä ole enempää kerrottavaa...

Onko kellään kokemuksia tällaisesta projektista? Olisi mukavaa saada keskustelu avatuksia ja muutamat projektit onnistuneesti tehtyä.

Kommentit (11)

Bosco
Seuraa 
Viestejä167
Liittynyt6.5.2010

Tarvitset ainakin regeneraattorin. Laitteen hyötysuhde tuuppaa muuten jäämään turhan pieneksi.
Korjaus: Luin huolimattomasti tuon aloitusviestin, eli kun kyse on tuosta beta-tyypiin laitteesta, taitaa tuon kuuma/kylmäpuolen välissä oleva sylinterinseinämä toimia regeneraattorina.

Tuota ilmoittamaasi pienempikokoisen gamma-tyypin Stirling moottorin valmistamista olen itsekin harkinnut. Projekti on edennyt lähinnä netistä löydettyjen rakennusohjeiden osalta, eli heikohkosti

Kerro toki miten homma, etenee.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Olen tässä matkan varrella ollut mukana parissakin projektissa, jossa on ollut tarkoitus tehdä Stirling-moottori. Epäonnistuivat, vaihtelevista syistä.

Jälkeenpäin asiaa mietittyäni ja hieman lisää tutkittuani taisin aikanaan tulla tulokseen, että Ericsson-moottori olisi helpompi toteuttaa ja historia taisi todistaa samoin.

MLT

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Sakkaus
Jonkin aikaa olen mietiskellyt ja tutkiskellut josko rakentaisi tuulivoimalan lisäksi Stirling moottorin jolla vois ladata akustoa. Tämä stirling moottorin kuumapää olisi asennettu vaikka pieneen kamiinaan tai vaihtoehtoisesti takkaan.



Aurinkolämmöllä voisi käyttää tuollaista ratkaisua keräimessä:
http://blazingtubesolar.com/index.html

Simplex
Seuraa 
Viestejä2712
Liittynyt26.1.2010

Koska Sterling-moottorin toiminta perustuu kuuman ja kylmän pään lämpötilaeroon, niin kannattaa jo suunnittelussa ottaa huomioon se, kuinka se kylmä pää pidetään kylmänä, ts. kuinka lämpöä siirretään pois kylmästä päästä ympäristöön. Esim. jos kylmää päätä jäähdytetään vedellä (vesiastia), niin samalla saa saunaan vaikkapa lämmintä vettä.

Youtubessa löytyy varsin mielenkiintoisia videoita aiheesta.

Erinomaisen mielenkiintoinen projekti sinulla - Toivotan onnea sen toteuttamiseen!

Ps. Jos sinulla ei ole työstökoneita, niin voit ehkä saada jonkin pienen työstöfirman omistajan kiinnostumaan asiasta pienellä suostuttelulla ja lupaamalla tehdä hänelle toisen kappaleen vastineena kappaleiden työstöstä.

Simplex
Seuraa 
Viestejä2712
Liittynyt26.1.2010

Löysin googlettamalla muutaman lupaavan kirjan aiheesta. Sisällöstä ja käyttökelpoisuudesta en osaa valitettavasti mennä sanomaan mitään.

Stirling and hot air engines
Crowood Press, Limited (2005)
ISBN:186126688
250 pages | 80mb
- Great guide for building and designing your own thermal engines.

William C. Fitt, "Steam and Stirling: Engines You Can Build"
Wildwood Publications (1980)
ISBN: 0914104063
160 pages | 57,6 MB

William R. Martini, "Stirling Engine Design Manual"
University Press of the Pacific (1983)
ISBN-10: 1410216047
420 pages

Graham Walker, "Stirling Engines"
Oxford University Press, USA (1980)
ISBN-10: 0198562098
554 PagesPDF | 83,2 MB

Edit. Lisätty "Stirling Engine Design Manual" ja korjattu ilmestymisvuosi.

Vierailija

Kiitoksia manuaali vihjeistä, täytyy metsäsätää josko jokin noistaa löytyisi. Suurin ongelma taitaa kumminkin olla tuo "roiskevoitelu" jotta ei leikkaa mäntä kiinni. Pitää rakentaa tiivis kampikoneisto tai jonkinlainen voitelukello. Tosin mieleeni juolahti että kuivavoideltu kompressorin lohko olisi aika oivallinen peruslähtökohta. Jatkamme kumminkin tuolla BR moottorilinjalla kun kerran ollaan aloittu. Jäähdytykseksi aluksi mietin isohkoa alumiinivalmisteista ritileikköä, mutta taidan lisätä siihen vielä pientä kupariputkea lisäksi jonne saa kylmää glykolia kiertämään. Yksi vaihtoehto olisi korvata tuo kylmän pään mäntää nailon männällä... tuota täytynee miettiä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Suurimmat ongelmat lienevät tiiveydessä joissa männänrenkaat näyttelevät pääroolia. Suuri lämpötila asettaa tietyt rajat mitä materiaalia voidaan käyttää. Siis mikäli tehoja halutaan ulos mahdollisimman tehokkaasti.

toisen polven pilkkuvirhe

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005

Entä jos männänrenkaat korvattaisiin magneettisella nesteellä? Toimisi ainkin beeta- ja luultavasti myös gammakoneella. Männän pitäisi olla magneettista ainetta.

Conventional ferrofluid applications use d.c. magnetic fields from permanent magnets for use as liquid O-rings in rotary and exclusion seals, bearings, as dampers in stepper motors and shock absorbers, in magnetorheological fluid composites, for heat transfer in loudspeakers, in inclinometers and accelerometers, for grinding and polishing, and in magnetocaloric pumps and heat pipes.
http://www.nanoscienceworks.org/publica ... 120009317/

Magneettinen neste on kallista ostaa, mutta edullista valmistaa itse:

Ferrofluids are made up of tiny magnetic fragments of iron suspended in oil (often kerosene) with a surfactant to prevent clumping (usually oleic acid). The fluid is relatively easy to make at home yet extremely expensive to buy on-line. How does $165 a liter sound? Pretty bad, right? Read on to learn how to make ferrofluids on the cheap.
http://www.popsci.com/diy/article/2009- ... s-work-you

Jos kuitenkin haluaa tai tarvitsee korkealuokkaista magneettista nestettä, sitä voi ostaa mm. tuolta:
http://unitednuclear.com/index.php?main ... cts_id=157

Ongelmia lienee ettei neste kestä korkeaa kuumuutta eikä painetta, joten soveltuu parhaiten matalan lämpötilan koneisiin. En ole varma toimisiko magneettinen neste alumiinisessa moottorilohkossa; lohkoon saattaisi indusoitua sähkövirtapyörteitä. Vaikkakin tuota ominaisuutta voitaisiinkin mahdollisesti käyttää suoraan sähkön tuottamiseen.

Uusimmat

Suosituimmat