Oletko johtaja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Haluaisin kuulla jokaiselta, että minkälaisia johtaja-ominaisuuksia teissä on. Oletko kärsimätön, haluat nähdä edistystä? Arvostatko ahkeria vai fiksuja?

Oma taustani on sellainen, että minua ei kiinnosta ihmisten johtaminen, vaan yksinäinen luova toiminta on minun juttuni. Toisaalta minua kiinnostaa kannustaa johtajia tajuamaan johtajuutensa. Tämä on perua siitä, että olen nähnyt niin paljon huonoja johtajia, jotka ovat arvatenkin itse nostaneet itsensä asemaansa. Näen mieluummin muiden nostamia johtajia.

Koen että jokaisen ihmisen ikuinen velvollisuus on kannustaa ja auttaa nostamaan oikeita johtajia esiin. Ja parhaat ehkä ovat sellaisia, etteivät he ilman kannustusta alkaisi johtajiksi? Paskahommaahan se on, byrokratiaa, asiakkaiden nuoleskelua ja turhia palavereja.

Sivut

Kommentit (106)

Vierailija
Lektu-Elli
Haluaisin kuulla jokaiselta, että minkälaisia johtaja-ominaisuuksia teissä on. Oletko kärsimätön, haluat nähdä edistystä? Arvostatko ahkeria vai fiksuja?

Oma taustani on sellainen, että minua ei kiinnosta ihmisten johtaminen, vaan yksinäinen luova toiminta on minun juttuni. Toisaalta minua kiinnostaa kannustaa johtajia tajuamaan johtajuutensa. Tämä on perua siitä, että olen nähnyt niin paljon huonoja johtajia, jotka ovat arvatenkin itse nostaneet itsensä asemaansa. Näen mieluummin muiden nostamia johtajia.

Koen että jokaisen ihmisen ikuinen velvollisuus on kannustaa ja auttaa nostamaan oikeita johtajia esiin. Ja parhaat ehkä ovat sellaisia, etteivät he ilman kannustusta alkaisi johtajiksi? Paskahommaahan se on, byrokratiaa, asiakkaiden nuoleskelua ja turhia palavereja.

En ole johtaja.

Mikään ei voi olla tylsempää kuin olla vastuussa jollekulle toisten tekemisistä, jotka tekevät kuitenkin aina kaiken päin vastoin.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Eläimet pitää minua yleensä joukon johtajina automaattisesti. (ja vaikka esim. koira lähentelisi elopainoani.) Päättelen sen siitä että ne säikähtäessään usein hyppäävät syliini vaikken olisi sekunteja pitempään tuntenut. Ihmisille en edes yritä sitä olla. He on liian tyhmiä ymmärtääkseen toimivaa hierarkiaa.
Voisikin sanoa että olen demokraattinen johtaja ja ainakaan en johdettavaksi helposti alistu.

E: Demokraattinen oli huono sana..
Johdan kun minun annetaan johtaa. En pyri erikseen johtamaan. Usein huomaankin olleeni johtaja vasta siinä vaiheessa kun jotain menee pieleen ja siinä vaiheessa sanoudun yleensä irti koska useat ovat asettaneet minulle kohtuuttomia odotuksia perustuen käytökseeni joka on hyvinkin pikkuvanhaa.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Johtajuuden ongelma on se, että johtajiksi usein pyrkivät aktiivisimmin sekä siksi myös tulevat usein valituiksi, semmoiset ihmiset joiden ei kuuluisi olla johtajia. Joukkoon mahtuu niin sosiaalisesti vammaisia psykopaatteja ja muita luonnehäiriöisiä, ylikunnianhimoisia pyrkyreitä, substanssiosaamattomia vastuunpakoilijoita, sitoutumaan kykenemättömiä opportunisteja jne. Monia houkuttaa joko valta sinänsä tai johtaja-asemaan liittyvä taloudellinen hyöty. Harvemmassa ovat ne hyvät johtajat, jotka haluavat päästä vaikuttamaan asioihin ja ja ihmisiin, tulevaisuuden suuntiin ja päätöksiin, siis joita itse johtaminen kiinnostaa. Hyvä johtaja pyrkii ohjaamaan johtamaansa yhteisöä kohti parempaa. Huono johtaja ei sitä joko osaa tai sitten tavoittelee ensisijaisesti vain henkilökohtaisen asemansa parantelua. Erikoinen juttu on se, että älykäs huono johtaja saattaa silti saada aikaan hyviä asioita, koska ymmärtää että sitä häneltä odotetaan ja siitä hänet palkitaan. Siksi niille kusipäille ei ole mitään varsinaista estettä nousta johtajaksi.

Itse omalta osaltani koen olevani kiinnostunut johtamisesta sinänsä. Valitettavasti en pyri nostamaan itseäni esille, joten johtajuuteni rajoittuu varsin minimaalisiin yhteyksiin. Muodollista valtaa minulla ei ole koskaan ollut, paitsi intissä. Epämuodollisesti olen toisinaan ottanut/saanut jonkinlaista johtovastuuta. Armeijassa, opiskeluaikojen pienryhmätutoroinnissa ja joissain harrastustoimissa (bändihommat) olen johtanut ihmisiä ja asioita pienimuotoisesti ja se on ollut palkitseva kokemus. Yhdessä tekeminen ja vastuun omiin käsiin ottaminen on ihan mukavaa. Kun oma porukka hoitaa homman hyvin, se miellyttää. Jos joku muu töppää, on tilanteen hoitaminen kaikille myönteisellä tavalla sopivan haastavaa mutta myös yhtä palkitsevaa. Jos itse töppää, pitää käydä peilin edessä rakentavaa keskustelua ja luultavasti jatkossa on astetta vahvempi hankalassa paikassa. Mukavaa johtamisessa johdetuksi tulemisene verrattuna on se, että on enemmän vapautta päättää ratkaisuista. Sekin, että ei voi henkisesti vältellä vastuuta ja sälyttää mokailua toisten harteille. Se kasvattaa luonneta.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Olen luontainen johtaja. Ryhmässä päädyn aina johtavaan asemaan ja muut tukeutuvat minuun. Tämä siitäkin huolimatta, että yrittäisin olla ja jättäytyä syrjemmälle. Jos en valikoidu ryhmän johtajaksi, johtaja ja muut ryhmän jäsenet kuitenkin ennen pitkää turvautuvat minuun. Yleensä se on ihan mukavaa koska hahmotan laajoja kokonaisuuksia ja osaan jakaa ne osatehtäviin niin että ne tukevat ja edesauttavat tehtävän suorittamista. Joskus se rassaa koska johtajuus tuo mukanaan vastuun jota ilman olisi mukava olla. Ainakin osan aikaa. Koen olevani enemmän manger kuin leader, vaikka minussa jotain leaderin ominaisuuksia onkin.

Hämmentää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

En ole johtaja. Vihaan johtamista. Hiippailen sivummalla ja teen asiat ittekseni enkä osallistu. Osoitan ruumiinkielellä että mua ei kiinnosta muiden tekemiset. Olen hiljainen, heikko ja
epäluotettava enkä omaa sosiaalisia kykyjä. En ymmärrä miksi joku kuuntelisi mua. Saati tottelisi. Jos joku tekee niinkuin mä sanon/neuvon mulle tulee huono omatunto. Mä ajattelen että nyt toi raukka tekee niin kun mä käskin. Se oppii tämän asian nyt päin persettä ja sen loppuelämä on pilalla.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
jees
Päättelen sen siitä että ne säikähtäessään usein hyppäävät syliini
Minulle tuo kertoo aivan päinvastaista. Koirien esimerkiksi pitäisi tupata syliin vain luvan kanssa, eikä edes silloin.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Oma johtodoktriinini on aina omalla painolla ja kaikkien esityksiä ja ehdotuksia kuunnellen, eikä huutaminen, käskyttäminen tai pompottaminen kuulu tapaani. Mielummin ohjeistan rauhallisesti: listaan mitkä asiat menivät väärin ja mikä on oma näkemykseni siitä, miten voisi parantaa. Ihan ensi töikseni jos pääsen hallinnoimaan jotakin asiaa, tutustun haasteeseen perinpohjin ja tutkin, mitä siihen on sisältynyt aiemmin, mitä virheitä on tehty ja miten ne voi välttää ja alati muita kuunnellen. Päätökset täytyy kuitenkin tehdä omavaltaisesti, mutta näillä eväin ne on mahdollista sovittaa paljon toimivammiksi.

Kehitystä ja uutta innovaatiota täytyy tuottaa alati, mutta ei väkisin, vaan omalla painollaan, jolloin siitä tulee paljon laadukkaampaa.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
jees
Teekkari
jees
Päättelen sen siitä että ne säikähtäessään usein hyppäävät syliini
Minulle tuo kertoo aivan päinvastaista. Koirien esimerkiksi pitäisi tupata syliin vain luvan kanssa, eikä edes silloin.

Te ajattelettekin asiaa ihmisen näkökulmasta.

No ei, kyllä tuo nimenomaan koiraeläinlauman hierarkiaan perustuu.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Kosh

No ei, kyllä tuo nimenomaan koiraeläinlauman hierarkiaan perustuu.

Aijjaa.

Annetaan esimerkki: Eräs puolituttuni päätti käydä väkivaltaiseksi ihan yht'äkkiä pimahtamalla ja kun nyrkit rupesivat heilumaan, hänen kaksi kertaa näkemäni koira hyppäsi syliini täristen..

Alistaakseen?

Ei hyvää päivää. Älkää hommatko eläimiä kiitos.

E: *itun idiootit.

Vierailija

Joo vähän, vahvuuteni johtajana on että osaan päättää muiden puolesta aika vaivattomasti.
Jakamaan porukka tiettyihin tehtäviin ja sanoa mitä tekevät. Sekä kuunnellakki!

Nopeutta vaativissa "johtotehtävissä" se on hyvä piirre.

Ja jumaloin vastuuta, mikään ei pistä ihmistä kuolevaisemmaksi kuin vastuun saaminen, varsinki jos kyse isoista päätöksistä. Ja kun voi luvata että "Otan vastuun tästä päätöksestä" ja pitää se lupaus, tuntuu onnistumiselta kun voi pitää lupauksia, varsinki noin isoja.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Pahoin epäilen, ettei kukaan ketjuun kirjoittaneista ole koskaan ollut missään merkittävässä asemassa yhdessäkään firmassa. Päinvastoin näyttää siltä, että johtajuudesta eivät tiedä mitään ja johtajana itsensä nähtäväksi halutessaan yritetään myödä mielikuvia siitä, mitä oletetaan johtajalta heidän ajatusmaailmassaan. Oikeasti vähänkin korkeammalla olevan johtajan elämä on aika epämiellyttävää siinäkin suhteessa, ettei vapaa-aikaa ole, vaan viikonloppunakin täytyy kokouksissa juosta ja saat olla onnellinen, jos aamupäivät edes vapaana ovat. Samaten olet pääosin vastuussa oman hallitsemasi osuuden rahankäytöstä ja sekin ennalta arvioidun budjetin sisällä (jotka ovat jossain tapauksissa päättäneet edeltäjäsi) ja marinoita saat sekä ylemmältä ja alemmaltakin tasolta esim. sellaisissa tapauksissa, että valitetaan joko varojen käyttämättömyydesta tai vastaavasti tuhlailevaisuudesta. Oikeasti johtajana toimivaan kohdistuu paineita monesta suunnasta ja terveyskin menee itsensä kokonaan asiaan paneutuvalle sekä myöskin ihmissuhteet kärsivät ajan puutteen vuoksi yms.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Stinger
Pahoin epäilen, ettei kukaan ketjuun kirjoittaneista ole koskaan ollut missään merkittävässä asemassa yhdessäkään firmassa. Päinvastoin näyttää siltä, että johtajuudesta eivät tiedä mitään ja johtajana itsensä nähtäväksi halutessaan yritetään myödä mielikuvia siitä, mitä oletetaan johtajalta heidän ajatusmaailmassaan. Oikeasti vähänkin korkeammalla olevan johtajan elämä on aika epämiellyttävää siinäkin suhteessa, ettei vapaa-aikaa ole, vaan viikonloppunakin täytyy kokouksissa juosta ja saat olla onnellinen, jos aamupäivät edes vapaana ovat. Samaten olet pääosin vastuussa oman hallitsemasi osuuden rahankäytöstä ja sekin ennalta arvioidun budjetin sisällä (jotka ovat jossain tapauksissa päättäneet edeltäjäsi) ja marinoita saat sekä ylemmältä ja alemmaltakin tasolta esim. sellaisissa tapauksissa, että valitetaan joko varojen käyttämättömyydesta tai vastaavasti tuhlailevaisuudesta. Oikeasti johtajana toimivaan kohdistuu paineita monesta suunnasta ja terveyskin menee itsensä kokonaan asiaan paneutuvalle sekä myöskin ihmissuhteet kärsivät ajan puutteen vuoksi yms.

Mitä höpäjät? Kaikki yritysjohtajat ovat vapisevia, sairaita ihmisraunioita ja että johtaa ei voi kuin yrityksessä?

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat