HIIT - High Intensity Interval Training

Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Nyt alkoi erityisesti kiinnostamaan - nimittäin 10 ja 30 sekunnin sprintit paransivat merkitsevästi suorituskykyä vaikka palautusaika oli kaksi tai neljä minuuttia. Jälkimmäisessä ryhmässä jopa enemmän. (!)

[size=150:362ylhgx]10 or 30-s sprint interval training bouts enhance both aerobic and anaerobic performance[/size:362ylhgx]

"VO2max increased in the 30:4 (9.3%) and 10:4 (9.2%), but not the 10:2 group. Wingate peak power kg−1 increased (P < 0.05) in the 30:4 (9.5%), 10:4 (8.5%), and 10:2 (4.2%). Average Wingate power kg−1 increased (P < 0.05) in the 30:4 (12.1%) and 10:4 (6.5%) groups."

http://www.springerlink.com/content/4283jj5903050613/

Keskustelua:

http://conditioningresearch.blogspot.co ... c-and.html

Miltä kuulostaa ? Minusta tuo 30 sekunnin rääkki neljän minuutin palautuksilla ei kuulosta ollenkaan hullummalta touhulta - ottaen huomioon että sekä anaerobinen että aerobinen suorituskyky voi parantua noin selvästi.

- -

Vaihtoehtotreeniä pyöräilijöille, kymmenen yhden minuutin maltillisempaakin sprinttiä kuntopyörällä kolmesti viikossa toimii lihasten kannalta yhtä hyvin kuin kymmenen tunnin pyöräily parin viikon aikajaksolla matalammalla teholla:

"Doing 10 one-minute sprints on a standard stationary bike with about one minute of rest in between, three times a week, works as well in improving muscle as many hours of conventional long-term biking less strenuously."
- -
"To achieve the study's equivalent results by endurance training you'd need to complete over 10 hours of continuous moderate bicycling exercise over a two-week period."

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 123639.htm

Abstrakti:

http://jp.physoc.org/content/588/6/1011

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Kommentit (6)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Tuo 10 sekuntinen kuulostaa melko haastavalta toteuttamista ajatellen, mutta puoliminuuttisen rääkin onnistunut toteuttamiseen pystytään jo paremmalla onnistumisprosentilla. Ei kuitenkaan tarvitse olla Usain Bolt voidakseen hyödyntää tuota metodia?

Mikäs siinä, rääkkiä ei tule pelätä, varsinkaan tuollaisina annoksina.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Olisi mielenkiintosta tietää HIIT-harrastajien urheiluvamma-alttius verrattuna rauhallisempiin urheilulajeihin.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Perinteisesti ajatellaan, että HIIT vähentää vammariskiä.

Toki juoksuintervallin voi tehdä metsäpolullakin, mutten suosittelisi.

Monet suosivat viivajuoksua, koska oman edistymisen voi mitata tarkasti.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Neonomide

Miltä kuulostaa ? Minusta tuo 30 sekunnin rääkki neljän minuutin palautuksilla ei kuulosta ollenkaan hullummalta touhulta - ottaen huomioon että sekä anaerobinen että aerobinen suorituskyky voi parantua noin selvästi.



Eipä hassummalta, kun sattuu olemaa sprintterityyppiset lihakset.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Oma kokemukseni kestävyysjuoksuharjoittelusta kertoo, että rajut intervallit ovat erittäin tehokas tapa kasvattaa kuntoa. Muutaman vuoden aikana olen kokeillut erilaisia harjoitusohjelmia yksi per vuosi, ja parhaan suhteellisen parannuksen olen savuttanut ohjelmalla, joka sisälsi runsaasti mm. mäkijuoksua ja intervalleja. Toki pitkäkestoista junnaustakin tarvitaan ihan vain jotta esim. jalkojen iskunkesto kehittyy. Mutta siis juu, intervallityyppinen treenaus lienee mitä parhainta kestävyyskuntoharjoittelua. Monipuolisuus huomioiden toki.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Uusimmat

Suosituimmat