Serotoniinisyndrooma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Auttaako ekstaasi serotoniinisyndroomaan?

Kuulemani mukaan ekstaasi jollain tavalla "polttaa" serotoniinia aivoista, mutta aiheuttaa mao-estäjien kanssa serotoniinisyndrooman. Mutta auttaako ekstaasi jo tapahtuneeseen serotoniinisyndroomaan?

Kommentit (8)

Vierailija

Ei todellakaan auta, vaan pahentaa sitä. Esim. ekstaasi ja ssri-lääkitys on hengenvaarallinen tuon serotoniinisyndrooman takia.

Vierailija

Mikähän on serotoniinisyndrooma? Amfetamiinit aiheuttaa pysyviä vaurioita serotoniiniosastolle. Monoamiinioksidaasin estäjät + ekstaasi ym. voi olla aika tappava yhdistelmä.

Vierailija

kuulin juttua, että koska ekstaasi polttaa kaiken serotoniini aivoista se voisi auttaa serotoniinisyndroomaan

paljon serotoniinia --> ekstaasi käyttää kaiken loppuun --> ongelma hoidettu

Vierailija
Telep
kuulin juttua, että koska ekstaasi polttaa kaiken serotoniini aivoista se voisi auttaa serotoniinisyndroomaan

paljon serotoniinia --> ekstaasi käyttää kaiken loppuun --> ongelma hoidettu




Ekstaasi lisää serotoniinia aivoissa tai on serotoniiniagonisti.
Eli se aiheuttaa serotoniinisyndroomaa, eikä tosiaankaan "polta" sitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Serotoniinioireyhtym%C3%A4

Vierailija
Telep
kuulin juttua, että koska ekstaasi polttaa kaiken serotoniini aivoista se voisi auttaa serotoniinisyndroomaan

paljon serotoniinia --> ekstaasi käyttää kaiken loppuun --> ongelma hoidettu




Tosin essonarkeilla on serotoniinit loppunu tavallaan aivoista ja elimiston omat serot ei riitä. Mutta se ei auta serotoniinisyndroomassa.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Aivokemian epätasapainon hoito aivokemian sekoitukseen tarkoitetuilla päihteillä on vähän kuin yrittäisi tyhjentää järveä kaatamalla vettä avannosta toiseen samalla pumppaamalla vettä molempiin avantoihin. Järjetöntä, mutta saahan sitä elämänsä kulutettua siihenkin.

Noin yleisesti, jos tuntee olevansa sairas, kannattaa käydä lääkärissä. Ei esimerkiksi kannata ensiapuna alkaa vetää eemeliä huiviin.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Ei tosiaan kannata yrittää parantaa liikaa serotoniiniaktiivisuutta aineella, joka lisää serotoniinia. Varsinkin kun on kyse mahdollisesti hengenvaarallisesta tilasta. Serotoniini"syndrooma" menee normaalisti ohi 24 tunnissa tai joissain tapauksissa muutamassa päivässä, sinä aikana ei todellakaan syödä ekstaasia ja mahdollinen serotoniinin takaisinottoa estävä lääkitys pitää keskeyttää. Edit: Ja muutenkin täytyy päästä hoitoon, jotta saa tarvittavaa lääkitystä.

Liian vähäinen serotoniini (eli mitä telep ilmeisesti tarkoittaa polttamisella) taas johtuu ns. ekstaasikrapulasta eli on tavallaan päinvastainen tila, kuten kabus sanoi, mutta sitä ei voi loputtomasti poistaa ottamalla lisää ekstaasia, sillä ekstaasi yksin ei auta erittämään jatkuvasti lisää välittäjäaineita, ja MDMA vaikuttaa muillakin haitallisilla tavoilla aivoissa kuin vain käyttämällä serotoniinivarastoja.

Mulgeron

lindsju
Seuraa 
Viestejä739
Liittynyt20.8.2010

Vähän vanha aihe, mutta luulisin, että lieviin oireisiin (vapina) auttais alkoholi, koska se lamaa keskushermostoa ja vaikuttaa muutenkin serotoniinitasoa alentavasti.

Vakaviin oireisiin (kuume) pitää hakeutua välittömästi lääkäriin.

"Serotoniinioireyhtymän hoito. Serotoniinioireyhtymän hoidosta on toistaiseksi vain vähän näyttöön perustuvaa tietoa. Vitaalitoimintoja tukeva hoito ja seuranta ovat riittäviä toimenpiteitä lieväoireisissa tapauksissa." lähde http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/a ... usinnumero

Uusimmat

Suosituimmat