Aurinkolasit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Törmäsin netissä tähän juttuun: http://www.anttalainen.com/valokuvaaja/ ... teily.html

Lähinnä aurinkolaseista olisin kiinnostunut kuulla, mitä mieltä te muut olette?
Minä en ole melkein ikinä pitänyt aurinkolaseja, teini-iässä jonkin verran silloin tällöin. Nykyään en tykkää pitää aurinkolaseja, koska en näe mitään (näkö -1,75) ja vahvuuksilla olevat aurinkolasit ovat vielä kamalampia, koska linssi on erilainen kuin tavanlaseissa ja vaihtamisesta tulee päänsärkyä.
Tavallisistakin aurinkolaseista tulee pää kipeäksi, mutta ilman aurinkolaseja ei tule.

Ainoa paikka, jossa tunnen tarvitsevani aurinkolaseja on vesistöt, esim. merellä. Likinäköisyyden lisäksi minulla ei ole mitään muita silmä-ongelmia, pimeä ja hämäränäkö täydellinen. (käsittääkseni uv-säteet vahingoittaa silmiä niin, että nimenomaan hämäränäkö huononee.) Likinäköisyyden syistä en tiedä mitään. Voiko olla uv-säteille altistuminen?

Onko aurinkolaseista siis oikeasti niin paljon hyötyä kuin väitetään vai onko tämäkin bisnesmiesten levittämää turhaa aurinkopelkoa? En tiedä mitä ajatella asiasta.

Jos ajattelee ihmisen evoluutiota ja elämää ennen nykyaikaa ja aurinkolaseja, niin tuntuu hassulta, että ihmisen silmät eivät kestäisi aurinkoa ja ihmiset tarvitsee yhtäkkiä suojaa aurinkoa vastaan.. Onko syynä otsoniaukko vai mikä?

Kommentit (7)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
Charlize
Törmäsin netissä tähän juttuun: http://www.anttalainen.com/valokuvaaja/ ... teily.html

Minä en ole melkein ikinä pitänyt aurinkolaseja, teini-iässä jonkin verran silloin tällöin. Nykyään en tykkää pitää aurinkolaseja, koska en näe mitään (näkö -1,75) ja vahvuuksilla olevat aurinkolasit ovat vielä kamalampia, koska linssi on erilainen kuin tavanlaseissa ja vaihtamisesta tulee päänsärkyä.
Tavallisistakin aurinkolaseista tulee pää kipeäksi, mutta ilman aurinkolaseja ei tule.

Ainoa paikka, jossa tunnen tarvitsevani aurinkolaseja on vesistöt, esim. merellä. Likinäköisyyden lisäksi minulla ei ole mitään muita silmä-ongelmia, pimeä ja hämäränäkö täydellinen. (käsittääkseni uv-säteet vahingoittaa silmiä niin, että nimenomaan hämäränäkö huononee.) Likinäköisyyden syistä en tiedä mitään. Voiko olla uv-säteille altistuminen?

Onko aurinkolaseista siis oikeasti niin paljon hyötyä kuin väitetään vai onko tämäkin bisnesmiesten levittämää turhaa aurinkopelkoa? En tiedä mitä ajatella asiasta.

Jos ajattelee ihmisen evoluutiota ja elämää ennen nykyaikaa ja aurinkolaseja, niin tuntuu hassulta, että ihmisen silmät eivät kestäisi aurinkoa ja ihmiset tarvitsee yhtäkkiä suojaa aurinkoa vastaan.. Onko syynä otsoniaukko vai mikä?

Pidentynyt elinaika pidentää altistumista UV-säteilylle. Lisäksi muun muassa inuit-kansa on käyttänyt silmäsuojia UV-säteilyn akuutteja vaikutuksia (lumisokeus) vastaan hyvin hyvin pitkään.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Charlize

Käytän lähinnä autolla ajaessa. Siinä ne ovat todella hyvät, varsinkin keväthankien aikaan lähes välttämättömät. Minulla on aurinkolasit vahvuuksilla (n. -5) eikä koskaan ole ollut vaikeuksia vaihtaa niiden ja silmälasien välillä.

(käsittääkseni uv-säteet vahingoittaa silmiä niin, että nimenomaan hämäränäkö huononee.) Likinäköisyyden syistä en tiedä mitään. Voiko olla uv-säteille altistuminen?

Kaihi lienee tyypillisin UV-altistuksen seuraus. Likinäköisyyttä ne eivät voi suoraan aiheuttaa, mutta en tiedä voiko silmien siristely johtaa pitemmän päälle siihen.

Jos ajattelet ihmisen elämänlaatua ennen nykyaikaa ja aurinkolaseja, huomaat että odotuksissa terveyden suheen on jokaisella osa-alueella astronominen ero. Ennen vanhaan tultiin sokeksi tai saatiin kaihi ja mentiin vaivaistaloon odottamaan kuolemaa (tai oikeaan ennen vanhaan kuoltiin pois). Sitä ei vain pidetty silloin sellaisena ongelmana, johon voitaisiin elämänvalinnoilla vaikuttaa, vaan se oli kohtalo tai jumalan rangaistus.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä en pitänyt aurinkolaseja koskaan ennen n. 30 vuoden ikää, vaikka ulkoilin kesäisin aika paljon. Nyt nelikymppisenä näköni on yhtä hyvä kuin aina, enkä tarvitse silmälaseja.

Joitain vuosia sitten käytin aurinkolaseja aika useinkin, mutta nyt enää autoillessani. Olen paleoideologian puraisemana alkanut uskoa, että aurinkolaseista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Autoillessa ne kyllä lisäävät turvallisuutta, joten siksi käytän niitä autossa kun aurinko on niin matalalla että se häikäisee silmiä.

Uskon että kirkas auringonvalo on hyväksi hormonitoiminnalle, joten siksikin vältän pimentäviä laseja.

Mutta kyllä kirkkaissa lumimaisemissa liikkuvat ihmiset ja kansatkin voivat aurinkosuojia tarvita, toisin kuin minä.

Vierailija

käytän kun voin..
olen valonarka...
nuppineulanpään kokoset pupillit...

valo sattuu silmiin...

ärsyttää kun ihmiset (jotkut) eivät
tajua että pilviselläkin säällä voi olla
perkeleen kirkasta...

"mihin sä nyt laseja ku on pilvistä"

siristelystä tulehtuu silmät...
on kuin olisi hiekkaa silmissä
ja iho palanut...

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005
Ding Ding
Olen paleoideologian puraisemana alkanut uskoa, että aurinkolaseista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Autoillessa ne kyllä lisäävät turvallisuutta, joten siksi käytän niitä autossa kun aurinko on niin matalalla että se häikäisee silmiä.

Uskon että kirkas auringonvalo on hyväksi hormonitoiminnalle, joten siksikin vältän pimentäviä laseja.

Samoilla linjoilla, mutta onko luonnonvalo hyödyllistä hormoneille vaiko UV-säteily, siinä avainkysymys.

Itse käytän arskoja ehkä liikaakin. Pitänee vähentää.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat