Auton renkaan täyttö typpikaasulla.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kehuvat lehdissä tämän hyviä ominaisuuksia. Mainittiin mm renkaassa pysyvän paineen paremmin tallella.
Ilmassa siis nykyisissä renkaissa on jo nyt 78 % typpeä loppu 21 % happea 1 % muita kaasuja.
Siis kun renkaassa pysyy paremmin typpi ja happi vuotaa herkemmin ulos eikö jo renkaassa johon on usein lisätty ilmaa ole typpipitoisuus jo nyt lähellä 100 % ?

Sivut

Kommentit (76)

Vierailija

Siis eikai kukaan mitään tarvike-ilmaa renkaisiinsa enää laita?

Itse käytän aina puhdassuodatettua automerkin hyväksymää typpeä. Ero on huomattava.

Normaalisti tavallinen tarvike-ilma paakkuuntuu ajan kuluessa renkaan sisällä ja aiheuttaa epätasaista kulumista, renkaan tärinää sekä nostaa polttoaineen kulutusta.

Vierailija
Canccu
Siis eikai kukaan mitään tarvike-ilmaa renkaisiinsa enää laita?

Normaalisti tavallinen tarvike-ilma paakkuuntuu ajan kuluessa renkaan sisällä .

Voisikohan tuon ilman paakkuuntumisen sentään laittaa katekoriaan huuhaahan ja mainosmiehien jipoksi.

Vierailija

Kilpa-autoilussa monesti käyttävät typpeä renkaissa. Ei välttämättä sen ominaisuuksien vuoksi, vaan pullotettu typpi on kuivaa, toisin kuin kompressorilla painettu ilma (ellei käytetä kunnollisia vedenerottimia). Jos renkaassa on kosteutta, renkaan kuumetessa rengaspaine nousee paljon radikaalimmin.

Raskaan kaluston puolella olen kuullut käytettävän typpeä ja varmaan samasta syystä.

Käyttöpelissä tuskin saa mitään etua, millään mittareilla mitattuna.

Vierailija

Joopa joo, kommenteja tulee tosin yksikään ei sitten kuitenkaan vastannut varsinaiseen kysymykseeni. Toisaalta kiirekkös tässä.

Vierailija

Typpi on inertti kaasu, jossa ei paikat haperru. Sen atomikoko on vetyä suurempi ettei se holahda läpi kuin pieru painitrikoista.
Mainoksessa tuo on toki enemmän totta kuin paint ballia pelaavat autot.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
VPeltonen
Joopa joo, kommenteja tulee tosin yksikään ei sitten kuitenkaan vastannut varsinaiseen kysymykseeni. Toisaalta kiirekkös tässä.



Typpi ei ole juurikaan parempaa kuin ilma. Ilman happi karkaa gummista riippuen 1-4 kertaisella nopeudella typpeen verrattuna (tuota testattiin jokunen vuosi sitten, en jaksa etsiä raporttia, mutta googlella löytyy). Silloinkin renkaaseen tulee ennenpitkää pelkkää typpeä, joten homma on hanskassa muutaman täydennystankkauksen jälkeen. Ainoa todellinen ero on se, ettei typpipullon typpi sisällä kosteutta, mitä puolestaan huoltoaseman kompurailma sisältää runsaasti.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Mitähän vaikutuksia olisi, jos auton renkaat täyttäisi elohopealla? Jos oletetaan, että elohopean saa venttiilistä sisään ja että se myös pysyy siellä.
Renkaat varmastikin räjähtäisivät jo verrattain alhaisissa nopeuksissa kiitos elohopean hitauden. Ohjauksentehostimellakin olisi varmasti tekemistä kaarteissa.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
VPeltonen
Siis kun renkaassa pysyy paremmin typpi ja happi vuotaa herkemmin ulos eikö jo renkaassa johon on usein lisätty ilmaa ole typpipitoisuus jo nyt lähellä 100 % ?

Kyllä sieltä vuotaa typpi ihan yhtälaisesti ulos. Tee se itse miehen temppu on päästä ilmat pihalle ja laittaa typpeä tilalle, näin typpipitoisuuden saa nostettua n. 95 % tuntumaan (heitto, en laskenut). Ilmassa olevan kosteuden määrä tippuu tässä noin neljännekseen, joka tuo etua. Jos toistat tuon toiseen kertaan typpipitoisuus kasvaa edelleen ja kosteudet sanoneet morjens. Toisaalta jos kosteus on tiivistynyttä vettä renkaan sisällä, niin et pääse siitä eroon kuin imemällä renkaan täydellisen tyhjäksi niin, että vedet tulee myös. Ehkä myös rengas voi imea kosteutta, jota sitten voi vapautua kun rengas lämpenee? Sitten vaan täytteeks jotain isomolekyylistä kaasua. CO2?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Typpikaasun käyttö on turvallisuusriski. Nimittäin. Jos auto uppoaa veden alle, niin renkaasta saa näppärästi hengitysilmaa siksi kunnes pelastautuu/irroittautuu/pelastaa muut autossa olleet. Puhdasta typpikaasua hengitettyään menee taju heti ja pian henkikin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Kosh
Typpikaasun käyttö on turvallisuusriski. Nimittäin. Jos auto uppoaa veden alle, niin renkaasta saa näppärästi hengitysilmaa siksi kunnes pelastautuu/irroittautuu/pelastaa muut autossa olleet. Puhdasta typpikaasua hengitettyään menee taju heti ja pian henkikin.
[quote="Kosh"]

Joo, Bondin Jaska se taisi tehdä tuon tempun. Mutta oikeasti ihminen ei pysty hengittämään, kuin lähelle normaali-ilmanpainetta reguloitua ilmaa. Älkää siis kokeilko kotona, keuhkot eivät kestä nimeksikään ylipainetta.

Typpi renkaassa on hyvä valinta, koska se tosiaankaan haperoita materiaaleja ei osallistu reaktioihin kuten happi. Muuten se on jokseenkin ihan sama, kumpaa sinne laittaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat