Särkylääkkeet aiheuttavat päänsärkyä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Liiallinen särkylääkkeiden käyttö voi aiheuttaa kroonista päänsärkyä. Näin on käynyt noin 150 000 ruotsalaiselle, arvioidaan meneillään olevassa ruotsalaistutkimuksessa.

Naiset ovat suuremmassa vaarassa altistua jatkuvalle päänsärylle kuin miehet.

- Me emme tiedä, mistä tämä johtuu, mutta jos lääkettä ottaa useammin kuin kymmenenä päivänä kuussa ja vähintään kolmen kuukauden ajan, on suuri vaara altistua päänsärylle, kertoo tutkimusta johtava Pernilla Jonsson Göteborgin yliopistosta.
Tutkimukseen osallistuu 45 000 ihmistä.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terve ... id=2153167

Kommentit (10)

Vierailija

Päänsärky on sikäli jännä, että usein se kertoo elimistössä olevan jotain pielessä. Esimerkiksi huonosti nukkuminen tai syöminen voi sen aiheuttaa, mutta joskus se ainakin vaikuttaisi syntyvän ilman mitään syytä.

Itselläni oli joskus vuosia sitten melko säännöllisesti päänsärkyä juuri ilman mitään selvää aiheuttajaa, ja siihen popsin sitten särkylääkkeitäkin. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin testattua että miten sitä kestäisi ilman lääkkeitä, kun ei tuo kipu nyt yleensä niin paha ollut, ja kestihän niitä, tosin usein tuli pienillä päiväunilla tuo särky nujerrettua. Mitään tarkkaa aikaskaalaa tai dataa ei minulla ole, mutta päänsäryt myös loppuivat kokonaan samoihin aikoihin (samaa vuotta?), enkä edes muista milloin viimeksi olisi ollut pää kipeä muusta kuin jostain selkeästä syystä.

Jossei kipu siis ole suunnaton, kannattaa ehkä ainakin kokeilla särkylääkkeistä luopumista hieman pidemmäksi aikaa, jos tuo vaikka auttaisi vaivaan. Ei siinä paljoa menetä, mutta saattaa voittaa paljonkin kun ei tarvitse aina turhaan pillereitä napsia.

Sitäpaitsi olisihan tuo nyt hyvä myyntikikka lääkevalmistajiltakin jos lääkkeet tarkoituksellisesti aiheuttaisivat lisää päänsärkyä...

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

en muista milloin viimeksi olisin kärsinyt päänsärystä joka ei A) olisi johtunut nestevajauksesta B) vähäisistä, tai huonoista yöunista. C) musiikin kuuntelusta liian kovin

aikana tuona, kun kahvie vielä join se alkoi heikentää unen laatuani hurjasti ja pituutta. saatoin nukkua vain 5h yössä ja, kun tätä oli jatkunut tarpeeksi pitkään alkoi päätä kiristää toden teolla ja usein särkeäkkin. kahvin juomisen lopetin siinä vaiheessa, kun meinasin mennä vessanoven läpi, koska se oli kiinni. sen jälkeen ei ole kiristänyt, tai päätä särkenyt.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Vähän offtopic mutta tässä on tarinaa verenpaineesta ja lakritsista:
http://areena.yle.fi/audio/995295

Tuossa ohjelmassa ei puhuta päänsärystä mutta joskus parisen vuotta sitten sattui silmiin joku lehtijuttu jossa niputettiin yhteen sellaisia asioita kuin kohollaan oleva alapaine, päänsärky, muistihäiriöt ja lakritsin syöminen. Yleensä viittaan kintaalla terveysvalistuksille ja ravintosuosituksille mutta tuossa tuntui kaikki loksahtavan niin kohilleen että lopetin lakritsin syömisen saman tien.
Verenpainetta ei ole tuon jälkeen tullut mitattua ja muistihäiriöistä on paha sanoa mitään, siinä vaikutus saattoi lehtijutun mukaankin olla sellainen että verenpaine altistaa Altzheimerin taudille joka vasta sitten aiheuttaa muistihäiriöitä.
Mutta aiemmin usein toistunut päänsärky ainakin loppui niin totaalisesti ja lopullisesti että sen aiheuttajasta ei ainakaan minun tapauksessa jäänyt pienintäkään epäselvyyttä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onko normaalia popsia särkylääkkeitä? Itse käytän vuoden aikana ehkä muutaman, nekin menee krapulapäänsärkyyn. Alkoholia käytän liikaa.

くそっ!

Vierailija

Itsellä ei särje päätä käytännössä ikinä, voisipa oikeastaan sanoa ettei milloinkaan, ja aina silloin tällöin olen miettinyt, että mistäköhän se sitten voisi kertoa. Koska useimmilla ihmisillä tuntuu olevan päänsärkyä joskus, mutta itse en krapulassakaan saa päänsärkyä tai en ainakaan sellaista, että siihen kiinnittäisin sitten huomiota. Eli ainakin kai vähän epänormaali tilanne tämäkin?

Vierailija
CE-hyväksytty
En ole asiantuntija, mutta havaintojeni mukaan moni ihminen, joka vetelee särkylääkettä, kärsii päänsärystä. Yhteys on selvä.

Meinaat samaan tapaan, kuin ne jotka syövät laihdutuslääkkeitä ja muita laihistuotteita, ovat liikalihavia. Joten tuo kama aiheuttaa lihavuutta, koska laihat eivät niitä käytä, joten MOT. ??

Kuten naiset ovat rumia ja haisevat pahalta. Miten muuten selitetään tarve käyttää meikkejä ja hajuvesiä?

Vierailija
rollerghost
Itsellä ei särje päätä käytännössä ikinä, voisipa oikeastaan sanoa ettei milloinkaan, ja aina silloin tällöin olen miettinyt, että mistäköhän se sitten voisi kertoa. Koska useimmilla ihmisillä tuntuu olevan päänsärkyä joskus, mutta itse en krapulassakaan saa päänsärkyä tai en ainakaan sellaista, että siihen kiinnittäisin sitten huomiota. Eli ainakin kai vähän epänormaali tilanne tämäkin?

Minulla on yksi kaveri, jolla ei ole koskaan ollut päänsärkyä. Hän ei ymmärrä mistä puhutaan. Ette te kummajaiset ole hävinneet mitään, mutta olisihan tuo kiinnostavaa tietää, mistä moinen todella johtuu. Aivoverisuonten erilainen, tai kokonaan puuttuva hermotusko?

Itselläni ei päänsärkyä usein ole, mutta eipä tarvitsekaan. Ei ole hääviä.

Uusimmat

Suosituimmat