Islam saattaakin olla suurempi uskonto kuin kristinusko!

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Tarkastelkaamme University of Sheffieldin nettiin koottua graafista tilastoa maailmasta koskien uskonnollisuudesta koskien Islamia* ja Kristunuskoa** sekä HIV:n levinneisyyttä***.

Taulukoista voidaan havaita faktoja jotka puhuvat sen puolesta että Allahiin uskovat ovat siveämpiä kuin Jeesukseen uskovat. Vastaväitteenä todennäköisesti esitetään ettei tosikristityt ole epäsiveitä vaan ainostaan tekopyhät tai nimikristityt. Tästä voidaan taas esittää vastakysymys, onko sitten tosikristittyjen määrä niin suuri kun tilastot antavat ymmärtää? Eli onko Islam mahtavampi uskonto kuin kristinusko? Vai miksi muuten sitten Hivin yleisyys näyttää olevan kääntäen korrelaatiossa Islamin suosioon nähden? ****

Tähän loppuun otan valtuudet määritellä uskonnon X tosiuskovaisen kannattajan siten että noudattaa fundamentalistisesti pyhien kirjoitustensa oppeja eikä esim. niinkuin Suomessa nimikristityt käyttävät vain kirkkoa riittipalveluksiin koskien vaellustaan kehdosta hautaan.

*http://www.worldmapper.org/display_religion.php?selected=564
**http://www.worldmapper.org/display_religion.php?selected=554
***http://www.worldmapper.org/display.php?selected=227
****http://www.netmission.fi/fi/index.php?show=messages&tid=16810

-

Sivut

Kommentit (31)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

tosi uskovainen ei kuulu kirkkoon ja vielä vähemmän on valmis maksamaan sille palatsien rakentelusta.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Ole joskus spekuloinut, että Islam saattaisi tiettyihin sodan runtelemiin Afrikan maihin anarkiaa parempi vaihtoehto - jonkinlainen interventio ja alkujärjestys siis.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
rantapanda
Miksi epäsiveydessä olisi muka jotain pahaa

Varsinaisesti en halunnut antaa vaikutelmaa että itse olisin tuota mieltä. Toin vain asiani esiin tahattoman epäselvästi, suotaneen tuo minulle jumalattomalle anteeksi.

-

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Sakarias
Ole joskus spekuloinut, että Islam saattaisi tiettyihin sodan runtelemiin Afrikan maihin anarkiaa parempi vaihtoehto - jonkinlainen interventio ja alkujärjestys siis.

Muistan lukeneeni pikaisesti jonkun yliopiston englanninkielisen artikkelin loppupäätelmistä että Islamin uskolla on suojaava vaikutus Hivin leviämistä vastaan, tässä suhteeessa olet mielestäni hyvinkin oikeassa arvon Sakarias että Islam luo järjestystä kehitysmaihin.

Stondaahan jo Raamatussa että Minä (Jumala) olen järjestyksen, en epäjärjestyksen Jumala.

-

Pertinax
Seuraa 
Viestejä1782
Liittynyt13.9.2006
baal1984
Sakarias

Muistan lukeneeni pikaisesti jonkun yliopiston englanninkielisen artikkelin loppupäätelmistä että Islamin uskolla on suojaava vaikutus Hivin leviämistä vastaan, tässä suhteeessa olet mielestäni hyvinkin oikeassa arvon Sakarias että Islam luo järjestystä kehitysmaihin.

Stondaahan jo Raamatussa että Minä (Jumala) olen järjestyksen, en epäjärjestyksen Jumala.

Cultural Approach to HIV/AIDS Harm Reduction in Muslim Countries
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1298319/

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Njooh, myönnettäköön että tietoni oli vanhetunutta.
Siveys, absoluuttinen siveys, mikäli se on ylipäätänsä mahdollista kristittyjen joukossa voisi jossain määrin estää Hivin leviämistä mikäli ei ole saanut taruntaa lahjana äidin maidosta.

Muslimien joukossa kysymys on tietyissä tilanteissa pulmallisempi moniavioisuuden ja tietyillä alueilla länsimaisen lääketieteen saavutusten vähäisestä arvostuksesta tai osaamisen hallinnasta johon yhdeksi lääkkeeksi monesta tarjotaan Pertinaxin linkittämän artikkelin lopussa mm. Imaamien valta-aseman käyttämistä kansalaisten valistamistyössä.

Jännää on kuitenkin se että yhteiskunnan kehitysasteella ja BKT:llä mitattuna kohtalaisen samankaltaisissa maissa esim. Afrikan Sarvessa kristityissä maissa on enemmän Hiviä ja muslimimaissa taas näyttäisi olevan vähemmän HIV:iä vähättelemättä kuintenkaan itse tautia koskien sen vaarallisuutta.

-

Vierailija
baal1984
Sakarias

Niin no, kaikkihan on suhteellista. Kivikautiseen anarkiaan verrattuna jopa islam vaikuttaa edistyneeltä. Sen mahdollisuuksien rajat tulevat kuitenkin vastaan joskus siinä vaiheessa, kun päästään keskiajan kehitystasolle.

Sinänsä aloituksessa on perää, että uskovaisia muslimeja on aivan varmasti enemmän kuin uskovaisia kristittyjä, mikä näkyy alueiden kehitystasossakin. Siinä missä tyypilliselle kristitylle usko merkitsee hiljaista henkilökohtaista yhteyttä Jumalaan, islam on jäykkä ja anteeksiantamaton rakennelma, joka pyrkii kontrolloimaan kaikkia elämän yksityiskohtia ruokailua ja ruumiintoimintoja myöten. Kun Jeesus yksinkertaisesti kehottaa elämään ihmisiksi omantunnon mukaan, ovat Koraani ja hadithit täynnä ties minkälaisia esimerkkikysymyksiä ja -vastauksia tyyliin "kummalla kädellä minun on pyyhittävä perseeni?" mitä seuraa sairaalloisen yksityiskohtainen selostus ties mistä rituaaleista. Omaa ajattelua ei tarvita.

Jännää on kuitenkin se että yhteiskunnan kehitysasteella ja BKT:llä mitattuna kohtalaisen samankaltaisissa maissa esim. Afrikan Sarvessa kristityissä maissa on enemmän Hiviä ja muslimimaissa taas näyttäisi olevan vähemmän HIV:iä vähättelemättä kuintenkaan itse tautia koskien sen vaarallisuutta.

Voisin kuvitella, että nykyisellään kristinusko ei vainoa alkuperäisuskontoja yhtä innokkaasti kuin joskus muinoin, jolloin poppamiehet huuhaataikoineen pääsevät heilumaan vapaammin. Toisin on islamilaisilla alueilla.

Vierailija

baal1984 kirjoitti:

...kun tämän läntisen hyvinvointijärjestelmän iskostaminen sellaisenaan, esiteollisiin kehitysmaihin tuskin onnistuu mutkatta. Minulla on kuitenkin sellainen mututuntuma, että yhteiskunnan rakenteiden sisältä kumpuava muutos on se toimivampi tapa muuttaa yhteiskuntaa.

Vierailija
baal1984
Eli onko Islam mahtavampi uskonto kuin kristinusko?

Suattaa hyvinnii olla, mitä sitten? Mikähän kristinuskojen lahkoista sitten olisi yleisin tai "mahtavin" ja mitä väliä? Islamin muunnosten mahtavuus?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Selaillessani Wikipedian aineistoa niin Katolisia on n. 1,15 miljardia 2,1 miljardista eli n 55%. Islamissa taas n. 1,6 miljardia kannattajaa jakautuvat karkeasti ottaen 9/10 Sunneja ja loput pääasiassa Shiioja.

Islamista en mene sanomaan, mutta Katolisten suurempaan suhteelliseen määrään on ilmeisesti vaikuttanut tiukka vanhoillinen suhtautuminen ehkäisypolitiikkaan ja sen syvällä kristinuskon syntyaikohin ulottuvat juuret.

Se miksi otin asian esiin. johtunee pitkälti siitä että minua kismittää uskovaisten tekopyhyys. Kun halutaan korostaa oman uskonnon mahtavuutta vedotaan suureen kannattajajoukkoon. Kysyttäessä taas mikä on oikea uskontulkinta vedotaan tiukasti omaan oppirakennelman hienouksiin. Paradoksaaista, nämä kaksi väittämää on koitunut mielestäni kristiinuskon suurimmaksi viholliseksi. Omat koirat puree pahiten.!

-

Vierailija

Onhan tuo Islam tosihörhöuskovaisten määrällä luettuna varmaankin paljon suurempi. Itse olen tavannut kristinuskoon kuuluvia (tähän kotoisaan mitään tarkoittamattomaan luterilaisuuteen kuuluvia) suomalaisia, jotka oikeastaan ovat olleet buddhalaisia tai wiccoja tai milloin mitäkin epämääräistä ( yleisimmin "kristittyjä" ateisteja ). Eivät vain ole vaivautuneet eroamaan kirkosta sen pakkokasteen jälkeen. Ja ainahan on ihkua pitää kirkkohäät ja kun kummiksikin on kiva tulla ja sitä rataa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat