Autopilotti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voiko pelkällä autopilotilla ohjata lentokone määränpäähänsä pitkältäkin matkalta?

Kommentit (5)

Vierailija

Eli vaikka lentokoneessa ei olisi ketään ohjaamassa euroopasta lähtien ja määränpäänä olisi vaikka laskeutua jonnekin australian lentokentälle?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Periaatteessa kyllä, käytännössä ei.

Nousu yleensä hoidetaan käsipelillä, vaikka siihen periaatteessa kone kykenisi yksinkin. Tällä pyritään käsittääkseni nopeampaan reaktioaikaan jos koneessa jokin ei toimikaan niin kuin pitäisi - lentäjän tuntuma koneen lentotilaan on parempi.

Lasku puolestaan riippuu siitä millaiset ILS-vehkeet eli Instrument Landing System -härpäkkeet pääteasemalla on. Niitä on eri kategorioissa, jotka määrittävät laitteiston tarkkuuden, päätöskorkeuden (decision height), miniminäkyvyyden ja muut laskeutumispäätökseen vaikuttavat tekijät.

Kiitoradalle jolla on korkeimman kategorian ILS-järjestelmä, voidaan laskeutua nollanäkyvyydessä täysin laitteiston turvin. Wikipedian englanninkielisestä artikkelista löytyy eri kategorioiden kuvaukset aika kattavasti.

Sanottakoon vielä että yleensä myös laskeutumiset hoidetaan tietääkseni käsipelillä, vaikka täysautomaattiset laskut olisivatkin mahdollisia. Täysautomaattinen lasku nollanäkyvyydessä on hirveän pelottava kokemus jo MSFS-versiona, saati sitten todellisuudessa. Todennäköisemmin kone ohjattaisiin toiselle kentälle laskeutumaan...

Käytännössä lentäjät myös hallitsevat navigointilaitteistoa ja reagoivat lennonjohdon ohjeistukseen. Tämä lienee hankalinta toteuttaa robottilentokoneella.

Vastaus on siis kyllä ja ei.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei.

Nousu yleensä hoidetaan käsipelillä, vaikka siihen periaatteessa kone kykenisi yksinkin. Tällä pyritään käsittääkseni nopeampaan reaktioaikaan jos koneessa jokin ei toimikaan niin kuin pitäisi - lentäjän tuntuma koneen lentotilaan on parempi.

Lasku puolestaan riippuu siitä millaiset ILS-vehkeet eli Instrument Landing System -härpäkkeet pääteasemalla on. Niitä on eri kategorioissa, jotka määrittävät laitteiston tarkkuuden, päätöskorkeuden (decision height), miniminäkyvyyden ja muut laskeutumispäätökseen vaikuttavat tekijät.

Kiitoradalle jolla on korkeimman kategorian ILS-järjestelmä, voidaan laskeutua nollanäkyvyydessä täysin laitteiston turvin. Wikipedian englanninkielisestä artikkelista löytyy eri kategorioiden kuvaukset aika kattavasti.

Sanottakoon vielä että yleensä myös laskeutumiset hoidetaan tietääkseni käsipelillä, vaikka täysautomaattiset laskut olisivatkin mahdollisia. Täysautomaattinen lasku nollanäkyvyydessä on hirveän pelottava kokemus jo MSFS-versiona, saati sitten todellisuudessa. Todennäköisemmin kone ohjattaisiin toiselle kentälle laskeutumaan...

Käytännössä lentäjät myös hallitsevat navigointilaitteistoa ja reagoivat lennonjohdon ohjeistukseen. Tämä lienee hankalinta toteuttaa robottilentokoneella.

Vastaus on siis kyllä ja ei.


Mites oikein kunnon sivutuulessa laskeutuminen? Siinä on lentäjän taidot koetuksella, selviytyykö automatiikkakin? Kysyn, koska en tiedä tuota.

Vierailija

Kysehän on siis pelkästään automatiikan ja sensorien laadusta ja määrästä. Mikäli kone tietää oman ja kiitoradan tarkan sijainnin kolmiuloitteisessa koordinaatistossa sekä vallitsevat olosuhteet tarpeeksi hyvin, niin mitään ongelmaa ei ole. Teoriassa ainakaan.

Pilotteja tarvitaan nykyään (tärkeysjärjestyksessä):

- Luomaan illuusio turvallisuudesta
- Reagoimaan poikkeustilanteisiin

Tuo tärkeysjärjestys on siis yleisellä tasolla. Sanoisin, että 99,9 % lennoista hoituisi hyvin ilman pilotteja, mutta kuka uskaltaisi sellaisen koneen kyytiin? Ja tonttiin tipahtaneiden koneiden määrästä voisi päätellä, että aika vähän pystyy se pilottikaan poikkeustilanteissa tekemään.

Se mitä automaatti ei tietenkään korvaa on tämä: http://www.youtube.com/watch?v=5CjYhE-sRi4

Uusimmat

Suosituimmat