Magneettijarru

Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Miten toimii "magneettijarru"?

http://www.iltasanomat.fi/matkailu/uutinen.asp?id=2169218

Göteborgin Lisebergin huvipuistoon nousee Pohjoismaiden järkyttävin uusi härveli, AtmosFear, 146 metriä vapaata pudotusta!



Korkeus: 116 metriä

Korkeus merenpinnasta: 146 metriä

Nopeus: 110 km/h

G-voima: 4 G

Jarrutyyppi: magneettijarru




Sähkömagneettinen? Miten käy, jos virta ehtyy.

Kommentit (15)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
abskissa
Ei sitä käyttövoimaa kai ihan suoraan verkkovirrasta oteta.



Arvateenkaan ei, jos kyseessä on sähkömagneetti. Mutta miten mahtaa toimia tuollainen ja miten on toteutettu?

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Olisikohan pyörrevirtoihin perustuva jarru, jonka Electric shadow mainitsi? Sellainen voi olla vaikka kuntopyörässä ja kuorma-autoissa sellaisia voi olla jarrupaloja säästävänä hidastimena. Toiminta perustuu siihen että liikkuva magneetti indusoi johteisiin pyörrevirtoja, ja teho menee lämmöksi. Ei tarvitse ulkoista teholähdettä jos magneetti ei ole sähkömagneetti.

Toteutuksesta riippuu se luotettavuus, kuten missä tahansa jarrussa.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Paljonkin mahdollista. Ei ole tuo tivolilaitteiston suunnittelu niin tuttua aluetta että osaisin kertoa miten ne härvelit toimii. Sen verran vaan tiedän omista kokemuksista, että jokaiseen "mission critical"-järjestelmään on syytä sisällyttää myös se "entä jos"-vaihtoehto...

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Eikös kyseessä ole ihan perus Lenzin lain sovellus? Magneettivuon muutos indusoi virran muutoksen, jonka synnyttämä magneettikenttä on alkuperäisen kentän suhteen vastainen. Eli vaikkapa vaunussa on kestomagneetti, joka kulkee esim. alumiiniaihion läpi, johon syntyvien pyörrevirtojen aikaansaama magneettikenttä hylkii tämän magneetin kenttää vastakkaisella voimalla ja täten vaunu kokee hidastuvuuden.
Samalla tavalla vaihtovirtaa indusoidessa on tehtävä työtä, kun magneettiä heiluttaa käämiin indusoituvaa magneettikenttää vastaan. Tässä huvipuistolaitteessa vaunun liike-energia kuluu tuona työnä loppuun.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, mutta luulisin tuon toimivan voimakkailla kestomagneeteilla ja olevan siten idioottivarma. Ideana on siis se, että magnetin liukuessa alumiinikiskon lähellä se jarruttaa. Ei se tietysti mitään ihmetekniikkaa ole luotettavaa sähkönsyöttöäkään tehdä. Kyllä vastaavan turvatason järjestelmät ovat rutiinia kulkuneuvoissa ja teollisuuslaitoksissa.

Vierailija

Tarkennetaan nyt sen verran, että pyörrevirtoja syntyy kaikkiin johteisiin niiden liikkuessa magneettikentässä tai magneettikentän liikkuessa niiden suhteen.

Yleensä pyörrevirrat ovat haitallisia aiheuttaessaan tehohäviöitä, mutta niitä voi myös hyödyntää jarruina.

Alumiini on yleisin materiaali magneetin lisäksi, esim. kWh-mittarissa, mutta kupari on jopa parempi. Eli jos laitteessa on jo muutenkin tarve käyttää paksua kuparista virtakiskoa, sitä voi käytää myös jarruna.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Volitans
abskissa
Ei sitä käyttövoimaa kai ihan suoraan verkkovirrasta oteta.



Arvateenkaan ei, jos kyseessä on sähkömagneetti. Mutta miten mahtaa toimia tuollainen ja miten on toteutettu?



Kun moottori laitetaan toimimaan generaattorina, siinä meillä on jarru. Esim. tasasähkömoottori oikosuljettuna on melko voimakas jarru. Jarrutehoa voi säätää, kun oikosulun sijasta moottorin napoihin laittaa säädettävän vastuksen.

On tullut tuollainen itsekin rakennettua. Eräälle kaverille veneen moottoritilan raskas luukku, piti saada hitaasti alas. Luukun nostomoottori vain oikosulkuun, niin luukku laski tosi hitaasti. Hommaa piti hieman nopeuttaa ja oikosulun paikalle laitettiin pieniohminen tehovastus.

Uusimmat

Suosituimmat