Ajan suhteellinen kuluminen unta nähdessä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, joskus olen miettinyt, kuluuko aika unta nähdessä samalla nopeudella kuin valveilla ollessa, "todellisessa maailmassa".

Eli jos esimerkiksi näen unta että hiihdän 20 kilometriä noin tunnissa, kuluuko unen näkemiseen ulkopuolisen tarkkailijankin aikaa ottaessa tunti, vai voinko seikkailla sen saman matkan unessani vaikkapa vain puolessa tunnissa, tai päinvastoin kahdessa tunnissa verraten muun maailman kulkuun niin että itsestäni aikaa olisi tuntunut kuluvan tunti.

Joskus ainakin kun herätessäni katson kelloa, jonka jälkeen nukahdan ja näen pitkiä ja monimutkaisia unia, uudelleen herätessäni huomaankin että aikaa on kulunut vain muutamia minuutteja. Ja yleensä juurikin näin päin, eikä niin että näen unta jossa käyn viemässä roskat ja huomaan että siihen olisi mennyt minuutti-, tai jopa tuntikaupalla aikaa. (Toisaalta tuollaisissa tapauksissa pitää ottaa huomioon unien unohtaminen, joka voinee selittää avonaisia kohtia.)

On tietysti hieman vaikeaa määritellä tai mitata sitä unessa koettua ajan kulumista, kun harvoin sitä mitenkään tarkastelee unessa, mutta tässä luotankin tunnepuoleen.
Onko ilmiö siis vain jonkinlainen muistamiseen perustuva harhakäsitys, vai pyöriikö aivot unessa sellaisilla kierroksilla että ne onnistuvat luomaan todentuntuisen illuusion pitemmästä matkasta.

Kommentit (13)

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Joku on joskus väittänyt, että unet kestäisivät vain joitakin sekunteja. Itse en oikein usko niin. Muutenhan olisi tuiki harvinaista, että herätyskello soi kesken jännimmän kohdan. Kuitenkin herätyskello soi useasti aina kesken unen. Jos uni kestäisi vain sekunteja, niin eihän se soitto ikinä osuisi juuri unen kohdalle.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Joskus olen miettinyt, että mitäpä, jos näkisikin unta kokonaisesta eliniästä jossakin toisessa paikassa ja ajassa ja sitten "kuollessaan" heräisi ja tajuaisi vain nukkuneensa pommiin. Kestäisiköhän moisen psyykkisesti? voisiko yhteiskuntaan palata enää ollenkaan, vai menisivätkö faktat ja fiktiot lopullisesti sekaisin? Entäpä "toisessa elämässä" opitut asiat ja taidot?

Jossakin Star Trekin jaksossa muuan rotu käytti tekniikkaa, jolla tuomitun mieleen istutettiin muistikuvat 20 vuoden vankeudesta. Toimenpide kesti vain muutaman tunnin. Herättyään uhrilla oli suuria vaikeuksua palautua entiselleen, ja hän ajautui itsemurhan partaalle. Muistikuvissaan hän oli mm. tappanut sellikaverinsa väärinkäsityksen vuoksi.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
Fëanor
Jossakin Star Trekin jaksossa muuan rotu käytti tekniikkaa, jolla tuomitun mieleen istutettiin muistikuvat 20 vuoden vankeudesta. Toimenpide kesti vain muutaman tunnin. Herättyään uhrilla oli suuria vaikeuksua palautua entiselleen, ja hän ajautui itsemurhan partaalle. Muistikuvissaan hän oli mm. tappanut sellikaverinsa väärinkäsityksen vuoksi.

Jos kerran pystyy noin hyvin rikollisen pääkoppaa manipuloimaan, niin miksei samantien lataa kuntoutusohjelmaa tämän päähän rangaistuksen sijaan?

jeremia2
Seuraa 
Viestejä1066
Liittynyt2.3.2009
Marssilainen
Joku on joskus väittänyt, että unet kestäisivät vain joitakin sekunteja. Itse en oikein usko niin. Muutenhan olisi tuiki harvinaista, että herätyskello soi kesken jännimmän kohdan. Kuitenkin herätyskello soi useasti aina kesken unen. Jos uni kestäisi vain sekunteja, niin eihän se soitto ikinä osuisi juuri unen kohdalle.

Itselläni on kyllä omakohtainen kokemus unen keston lyhyydestä ja siitä mitä kaikkea sitä kerkiää näkemään lyhyessä ajassa.
Olin nuorena töissä Helsingin ulkopuolella ja itse asuin kalliossa. Työmatkat bussilla (linja-autolla). Sitä oppi nukkumaan autokyydissä lyhyitäkin pätkiä. Kerran kotiin tullessa torkahtelin ja huomasin bussin tulevan viimeistä edeltävälle pysäkille jossa piti nousta pois , siinävaiheessa nukahdin uudelleen. Näin unta " suunilleen elämän kerrallisen", todella pitkän unen ja rupesin heräilemään, tajunnan palatessa (silmät ei vielä nähnyt) tuli kauhun tunne , että nyt nukuttiin pysäkit ohi ja pitkälle pitkälle. Kun näkö alkoi pelata huomasin bussin olevan vasta lähdössä pysäkiltä johon oli hetki sitten pysähtymässä. Siinä sitten hämmästeli kuinka se oli mahdollista.

Vierailija
Fëanor
Joskus olen miettinyt, että mitäpä, jos näkisikin unta kokonaisesta eliniästä jossakin toisessa paikassa ja ajassa ja sitten "kuollessaan" heräisi ja tajuaisi vain nukkuneensa pommiin. Kestäisiköhän moisen psyykkisesti? voisiko yhteiskuntaan palata enää ollenkaan, vai menisivätkö faktat ja fiktiot lopullisesti sekaisin? Entäpä "toisessa elämässä" opitut asiat ja taidot?

Eiköhän se unena menisi, aika mielenkiintoinen kokemus olisi kieltämättä. Vaikea tosin sanoa, paljonko unien maailma vaikuttaa esim. mielisairauksissa.

"Toisessa elämässä" opitut taidothan eivät kuitenkaan voisi olla peräisin muualta, kuin tästä elämästä, muuten mennään yliluonnollisen puolelle. En pidä mahdottomana, etteikö unessa voisi kuitenkin oppia hyödyntämään jo olemassa olevaa, mutta tiedostamatonta potentiaaliaan.

Sen voi kyllä tehdä hereilläkin mielikuvaharjoittelulla ihan tietoisesti. Ihmisen mieli on uskomattoman moniulotteinen.

Vierailija

Olen nähnyt selkounia parisenkymmentä vuotta, ja perstuntumalta voisi sanoa, notta itse unennäkemisen aika menee normaalivauhdilla, mutta aika simmujen ummistamisesta itse unennäön alkamiseen menee yhtenä nopeana hyppäyksenä riippumatta vaiheen kestosta.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Fëanor

Voyagerissa oli ainakin yhdessä jaksossa semmoinen rangaistusmenetelmä että murhamiehelle tungettiin uhrin viimehetket toistuvaksi flashbackiksi päähän pyörimään. Tässä tapauksessa se oli se parisin tomppa jota aiheetta (no tietenkin) syytettiin...

Petsku
Jos kerran pystyy noin hyvin rikollisen pääkoppaa manipuloimaan, niin miksei samantien lataa kuntoutusohjelmaa tämän päähän rangaistuksen sijaan?

jaa niinkuin demolition manissa, hyvinhän sekin meni. mutruhuuli oppi pitsin nypläystä ja snipes turpaanmättöä....

mut juu unet on erikoisia

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Unet vääristää ajantajua, aiheuttaa erilaisia mielenterveysongelmia ja on muutenkin terveelle ihmiselle haitallista. Ihmettelen, miksi sitä ei ole vieläkään kielletty lailla ja alettu hoitamaan lääkityksellä pois.

jeremia2
Seuraa 
Viestejä1066
Liittynyt2.3.2009
Marssilainen

Untahan ei näe koko ajan. On mahdollista, että kellon soitto laukaisee unennäön alkamisen, saattaa jopa kytkeä äänen unen tapahtumiin. Silloin kellonsoitto osuus aina keskelle unta.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Se menee nimenomaan niin, että on joku hyvin pitkäkin juonellinen uni menossa. Niinku elokuva, mutta jossaki kohtaa kello piippaa ja siihen herää heti välittömästi.

Suurin osa minun unista on juonellisia ja niissä tapahtuu paljon asioita. Herättyäni voin muistaa unen kulun alusta heräämishetkeen asti.

edit. Onhan minulle niinkin käynyt, että joku tosimaailman ääni laukaisee unennäön, mutta sellainen uni on ihan erilainen muutenkin. Kyllä sen huomaa aika helposti.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
petsku
Fëanor

Babylon 5:ssä tämä tehtiin pyyhkimällä telepaattisesti tuomitun persoonallisuus pois ja istuttamalla tilalle yhteiskuntakelpoinen kansalainen.

Vierailija
DerMack
Fëanor

Voyagerissa oli ainakin yhdessä jaksossa semmoinen rangaistusmenetelmä että murhamiehelle tungettiin uhrin viimehetket toistuvaksi flashbackiksi päähän pyörimään. Tässä tapauksessa se oli se parisin tomppa jota aiheetta (no tietenkin) syytettiin...

Joo, muistan tuonkin jakson. Mutta mainitsemani oli Deep Space Ninessa ja tehtiin O'Brienille syistä, joita en nyt muista.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
DerMack
Petsku

jaa niinkuin demolition manissa, hyvinhän sekin meni. mutruhuuli oppi pitsin nypläystä ja snipes turpaanmättöä....

Kaikki voittivat.

Uusimmat

Suosituimmat