D-drive

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitäs mieltä ootte tästä uudesta vaihteistosta? Onko autoilun mullistava idea vai vain hypeä?
http://www.youtube.com/watch?v=F6zE__J0YIU&translated=1

Kommentit (2)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
hakkapeliitta
Mitäs mieltä ootte tästä uudesta vaihteistosta? Onko autoilun mullistava idea vai vain hypeä?
http://www.youtube.com/watch?v=F6zE__J0YIU&translated=1[/quote]


Sangen mielenkiintoinen viritelmä!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Muistuttaa paljon Toyotan differentiaalivaihteistoa.

Tuollaisissa on aina ongelmana se, että kaikki vääntö ei tule varsinaisesta moottorista vaan tuo vaihteisto vääntää sitä välityssuhdetta määrittelevää mekanismia vasten. Asian voi ymmärtää jos purkaa ajatuksen siihen perusmekanismiin mitä tuo hyödyntää.

Eli jos tuossa mekanismissa punainen ja keltainen akseli pyörii samaa vauhtia mutta eri suuntiin, iso harmaa hammasratas ei pyöri. Sitten kun akseleiden pyörimisnopeus muuttuu toistensa suhteen, iso pyörä alkaa pyöriä sillä nopeudella mikä on niiden erotus. Kuitenkin molemmista akseleista täytyy tulla vääntöä sisään jos tuosta aiotaan ottaa vääntöä ulos, joka tarkoittaa sitä että sitä vaihteistoa ei voi pyörittää millään pienellä sähkömoottorilla.

Toyotan vaihteistossa tämä vääntö on tehty niin, että sähkömoottori toimii magneettijarruna jota vasten polttomoottori vääntää, ja samalla kun sähkömoottori jarruttaa, se tekee sähköä joka kierrätetään toiseen sähkömoottoriin joka pyörittää samaa vaihteistoa oikealla nopeudella. Tätä sanotaan äpärähybridiksi, koska se kierrättää sähköä turhaan ja tuhlailee siitä n. 30%, mutta ilman sitä polttomoottoria ei saataisi pyörimään jatkuvasti optimaalisella nopeudella.

Siis jos kuvitellaan että Toyotan vaihteistossa olisi polttomoottori kuvan punaisella akselilla vasemmalla, ja sähkömoottori oikealla, ja ulosotto renkaille isolla harmaalla hammaspyörällä, niin silloin kun sähkömoottori on vapaalla, polttomoottori vain pyörittää sitä eikä voimaa välity renkaille. Sitten kun sähkömoottori alkaa generoimaan sähköä ja jarruttaa akselia, vääntö alkaa siirtyä isolle pyörälle. Ison pyörän ja renkaiden väliin pitää kuvitella vielä se toinen sähkömoottori joka pyörittää renkaita sillä ensimmäisen sähkömoottorin tekemällä sähköllä, ja toimittaa tarvittaessa myös regeneratiivisen jarrutuksen.

Uusimmat

Suosituimmat