Inkivääri voi ehkäistä lihaskipuja

Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Inkiväärin nauttiminen ehkäisi tutkimuksissa lihaskipuja noin 25%:

Daily ginger may decrease exercise pains by 25%. "The studies showed that daily ginger supplementation reduced the exercise-induced pain by 25 percent, and the effect was not enhanced by heat-treating the ginger."

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 131130.htm




Äidilläni nivelten ja selän kolotukset katosivat kuin seinään pelkällä inkivääriteen juomisella.

EDIT: Kiinnostavaa on sekin, että kofeiinilisä vähensi treenaavien lihaskipuja 48%:

Maridakis and his colleagues studied nine female college students who were not regular caffeine users and did not engage in regular resistance training. One and two days after an exercise session that caused moderate muscle soreness, the volunteers took either caffeine or a placebo and performed two different quadriceps (thigh) exercises, one designed to produce a maximal force, the other designed to generate a sub-maximal force. Those that consumed caffeine one-hour before the maximum force test had a 48 percent reduction in pain compared to the placebo group, while those that took caffeine before the sub-maximal test reported a 26 percent reduction in pain.
- -
- - caffeine appears to be more effective in relieving post-workout muscle pain than several commonly used drugs. Previous studies have found that the pain reliever naproxen (the active ingredient in Aleve) produced a 30 percent reduction in soreness. Aspirin produced a 25 percent reduction, and ibuprofen has produced inconsistent results.
“A lot of times what people use for muscle pain is aspirin or ibuprofen, but caffeine seems to work better than those drugs, at least among women whose daily caffeine consumption is low,” O’Connor said.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 172152.htm




Eli kofeiini on "apteekkilääkkeistä" omassa luokassaan (ainakin vähän nauttivilla) ja inkivääri aspiriinin luokassa ?

Tässä vielä vastaava tulos viime vuodelta:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 200831.htm

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Kokeilenpa heti. Käsieni lihakset ovat kipeät eilisen lihasharjoituksen jäljiltä. Miten nopeasti kivut katoavat?
Kofeiini ei kyllä auttanut. Join eilen ennen harjoitusta kaksi mukillista kahvia, ja seuraavana aamuna myös kaksi kupillista. Kipu saattaa kyllä olla lievempi, kuin ilman kofeiinia.

Kokeilen pian inkivääriteetä.

Inkivääritee polttelee pahasti suuta. Auts.

...

Ai saatana. Ei ole ihmisten juomaa tämä.

Vierailija

Inkiväärin polttavaan makuun tottuu ja siitä alkaa jopa pitää. Ehkä kuitenkin hyvä aloittaa varovasti ja lisätä pikku hiljaa ettei tule kokonaan stoppia. Itse käytän valmiiksi murskattua inkivääriä mausteena ruuissa sekä silppuan tehosekoittimella tuoretta juurta mehuun.

Vierailija
Pikkulintu
Kokeilenpa heti. Käsieni lihakset ovat kipeät eilisen lihasharjoituksen jäljiltä. Miten nopeasti kivut katoavat?
Kofeiini ei kyllä auttanut. Join eilen ennen harjoitusta kaksi mukillista kahvia, ja seuraavana aamuna myös kaksi kupillista. Kipu saattaa kyllä olla lievempi, kuin ilman kofeiinia.

Kokeilen pian inkivääriteetä.

Inkivääritee polttelee pahasti suuta. Auts.

...

Ai saatana. Ei ole ihmisten juomaa tämä.




Itse olen laittanut jugurtin tai Yosan sekaan, tuoreesta inkivääristä paloja. Nyt olen unohtanut ostaa

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Inkivääristä tulee kyllä ihan törkeän hyvä olo, muistuttaa endorfiinipöhnää.
Kofeiinia välttelen nauttimasta ennen jumppakuutiohetkeä, sillä jostain syystä se latistaa tai estää täysin treenin jälkeisen endorfiinien ja vilkastuneen verenkierron aiheuttaman hyvänolontunteen. Epäilen että liittyy jotenkin adrenergiseen rassaukseen.
.. niin chilien kapsaisiinihan aktivoi ilmeisesti ainakin... endorfiinitoimintaa.

Occipitale
Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Jos harjoittamattoman lihaksen kivut ovat ongelmana, niin ottaa parina päivänä ennen treeniä ketoprofeenia tai Diklofenaakkia säännöllisesti, niin eipä pitäis lihaskivut vaivata niin paljoa.

Ja tätä on siis ihan tutkittu, mutta se että onko tuossa mitään järkeä, on eri asia.

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Vierailija

Kofeiinin mekanismiksi voisi veikata vasodilataation, mitäköhän inkivääri aiheuttaa. Toisaalta tuo "lihaskipeys" tai sen puute on aika monesta asiasta kiinni etenkin kokemattomilla treenaajilla joita tutkimuksessa käytettiin, eli korrelaatio voi taas olla aika tuulesta temmattu.

Vierailija
KidV
Kofeiinin mekanismiksi voisi veikata vasodilataation, mitäköhän inkivääri aiheuttaa. Toisaalta tuo "lihaskipeys" tai sen puute on aika monesta asiasta kiinni etenkin kokemattomilla treenaajilla joita tutkimuksessa käytettiin, eli korrelaatio voi taas olla aika tuulesta temmattu.



Kofeiinin on käsittääkseni todettu nopeuttavan palautumista. Itse kyllä epäilen ihan sitä, että aineenvaihdunta, kuten muukin kehon toiminta, kiihtyy kofeiinin keskushermostoa stimuloivan vaikutuksen takia. Kofeiini tekee siis samaa kuin amfetamiini ja kokaiini, tosin ehkä vähän lievemmässä muodossa. On siis aika turhaa etsiä yhtä vaikuttavaa tekijää, kun ko. aine vaikuttaa kokonaisvaltaisemmin.

Occipitale
Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Tuostahan voisi tehdä itsekin nopean yhden miehen/naisen empiirisen kokeen, jossa itse toimii itsensä verrokkina.

Tee toisella kädellä tai jalalla jotain liikettä jota et ole harjoitellut. Esim punttiksella jalan ojennus tai koukistus kunnon painoilla, jolloin isot lihakset työskentelevät.

Tee suoritus ensin ilman "tutkittavaa ainetta" toisella jalalla (verrokki) ja tee muutaman päivän kuluttua sama koe toiselle jalalle "tutkittavan aineen" kanssa.

Jos "lääke" otetaan ennen suoritusta, eli tutkitaan ennalta ehkäisevää vaikutusta, niin 3-4 päivää suoritusten välissä riittää. Mutta jos "lääke" otetaan vasta suorituksen jälkeen ja tutkitaan palautumista, niin kannattaa varata suoritusten välille pidempi aika, esim vajaa viikko, ettei "lääke" häiritse verrokkijalkaa. Viikon sisällä lihas kivut yleensä muutenkin katoavat kokonaan ja viikon sisällä vielä muistaa jalkojen kipueron, jos erot ovat selkeät.

Ja eiku kokeilemaan

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Vierailija

Inkivääri tee oli niin perkeleen pahaa että vaihoin lähestymistavan askeettisempaan. Teelusikallinen inkivääriä puoleen desiin vettä ja nielastaan kerralla. Maku on aivan tajuttoman hirveä mutta saapahan ainakin paremman plasebon.

Vierailija
Hybrid
Inkivääri tee oli niin perkeleen pahaa että vaihoin lähestymistavan askeettisempaan. Teelusikallinen inkivääriä puoleen desiin vettä ja nielastaan kerralla. Maku on aivan tajuttoman hirveä mutta saapahan ainakin paremman plasebon.

Koita tehdä jonkunlainen pirtelö, mihin laitat inkivääriä mukaan. Vaikkapa banaani, pari desiä mustikoita, vettä ja puolikkaan peukalon kokoinen pala tuoretta inkivääriä. On yllättävän hyvääkin vielä, inkiväärin maku ei ole polttava vaan tuo mukavan vivahteen. Ja kaikkea muutakin voi toki heittää sekaan.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

kaikkia noita on tullut testattua ja havaittua, ettei treenikipuja voi estää. treenikivut muuttuvat siedettäviksi muutaman viikon säännöllisen treenauksen tuloksena ja sietämättömiksi, jos on ollut treenaamatta viikkoja, tai pidenpään.

kofeiinin käyttö tehosti hikoilua ja treenitehoja, mutta alkoi syömään unen laatua --> palautuminen alkoi hidastua.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat