Moottori polkupyörään

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... e=kip750-c

Ajattelin kesällä viritellä moottoripyöräksi vanhan jopon, vedän vaikka vanhalla housun vyöllä välitykset kuntoon.

Itse ajattelin ostaa sellaisen polkupyörän mihin saa kärryn kiinni ja siihen kärryyn se moottori, eli ei tule polkupyörään kiinni. Jopo liian huono moottoripyöräksi.

mitäs ootte mieltä kannattaako?

Moottorin tiedot

Kipor KM186FA
Paikallismoottori, diesel.
Moottori: DIESEL, 4-tahtinen suoraruiskutus
Kuutiotilavuus: 296cc
Teho: 4,0kW / 8,6 hv
Max RPM: 3600
Akselin halkaisija: 25mm
Polttoainesäiliön koko: 3,5L
Akselin pyörintäsuunta: myötäpäivään
Paino: 38,0kg
Käsikäynnistys

Sivut

Kommentit (23)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Ajatuksena lienee apumoottorillinen polkupyörä, eli polkupyörän apumoottori.

JOS, minä nyt juuri saisin tehtäväkseni alustuksessa olleen perävaunuvoimanlähteen konstruoimisen niin.... Ostaisin Glanssilta dieselaggrekaatin sinne kärryyn ja jollain vielä minulle avautumattomalla systeemillä laittaisin sähkömoottorin itse fillariin. Luultavasti hyödyntäisin ainakin taajuusmuuttajaa ja ehkä myös variaattoria.

Glanssilla on edukasta dieseliä, bensaa, valovirtaa ja kolmivaihetta, joten moottorin ja sen ohjauksen voi toteuttaa tavalla jos toisellakin.

Polkupyörän on säilyttävä (apumoottorillisena)polkupyöränä jotta lain kirjain täyttyy, joten sähkömoottorin ja ohjausyksikön koplaamiseen fillariin kannattaa tovi uhrata jotta nuori ja virkaintoinen seriffi ei käy häjyksi. Jonkinlainen tehonpuolituskytkin?

- Ubi bene, ibi patria -

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Minä tekisin hydrauliikalla. Ja hydraulimoottorin virittäisin vetämään ketjua hammaspyörällä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
tiäremiäs
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=k...

Ajattelin kesällä viritellä moottoripyöräksi vanhan jopon, vedän vaikka vanhalla housun vyöllä välitykset kuntoon.

Itse ajattelin ostaa sellaisen polkupyörän mihin saa kärryn kiinni ja siihen kärryyn se moottori, eli ei tule polkupyörään kiinni. Jopo liian huono moottoripyöräksi.

Moottorin tiedot

Kipor KM186FA
Käsikäynnistys

Jos meinaat laittaa vedon kärryn pyöriin, se työntää pyörän helposti kumoon jos kärryn ja fillarin välillä on kääntyvä aisa.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
tiäremiäs
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=k...

Moottorin tiedot

Kipor KM186FA
Käsikäynnistys

No ei kannata. Ei sillä tuolla konstrukstiolla ajamaan pysty.

Sitäpaitsi 4 kW on 5.4 hv tai sitten 8.6 hv on 6.3 kW.

---

Vierailija

Minkä takia kukaan vaihtaisi polkupyörän sähköpolkupyörään edes ilmaiseksi, ja menisi sillä spinning-harjoituksiin ?

Nythän sähköpolkupyörä maksaa 1500 euroa.

Mitä seuraavaksi, sähköavusteinen spinning-pyörä ?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010
Paul M
Minä tekisin hydrauliikalla. Ja hydraulimoottorin virittäisin vetämään ketjua hammaspyörällä.

Tuo minullekin ensimmäiseksi tuli mieleen, mutta kun juuri oli ollut Glanssin sivut auki aggrekaattien kohdalta (sikahalpoja kiinandieseleitä muuten)

On hämärä mielikuva, että IKH tjms. olisi myynyt edullista "pingpong" hydraulikoneikkoa.

Aggrekaatti on hankintana kyllä monipuolisempi hyödyke kuin hydraulikoneikko. Ainakin yleensä. Tietysti voisi varustaa fillarin vaikkapa halkojalla tai minikaivurilla.

- Ubi bene, ibi patria -

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Pikkupoikana sain tyypit fillarista, jossa oli etupyörän päälle viritetty moottori. Välitys oli muistaakseni jollain rullalla suoraan renkaaseen. Ajaminen oli saatanan pelottavaa, koska pyörässä ei ollut jarruja. Käsittääkseni kyseessä oli niin ikään joku oma tekele.

Aivan varmasti toteutettavissa oleva viritys, anna palaa, Tiäris! Laita kuitenkin fillariin jarrut, jookosta. Itse laittaisin perskärryn sijaan fillariin etutarakan ja moottorin siihen kyytiin, moottoria olisi sitten helppo hienosäätää vauhdissa. Pakoputki kannattaa tosin suunnata poispäin pärstävärkistä. Peräkärry voi olla aika ikävä, jos kaasu hirttää kiinni, etenkin liikennevaloissa ja tasoristeyksissä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Vuosia sitten näin Hämeenkadulla potkulaudan nuorisoporukassa. Siinä oli takapyörän luona nyrkin kokoinen polttomoottori. Tuollainen nyrkin kokoinen sopisi hyvin ketjun yhteyteen.

Potkulaudassa kone käynnistyi kun heppu potkaisi laudan liikkeelle ja sammui kun lauta pysäytettiin. Aivan samalla tavalla ketjun yhteydessä hento moottori kävisi polkiessa ja sammuisi kun polkemisen lopettaa.

Miten pieniä nelitahtimoottoreita on? Entä dieseleitä? Lennokkimoottoreitahan on, mutta miten niitten hyötysuhteitten kanssa lienee? Taitavat kuluttaa 15 litraa satasella.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Vuosia sitten näin Hämeenkadulla potkulaudan nuorisoporukassa. Siinä oli takapyörän luona nyrkin kokoinen polttomoottori. Tuollainen nyrkin kokoinen sopisi hyvin ketjun yhteyteen.

Potkulaudassa kone käynnistyi kun heppu potkaisi laudan liikkeelle ja sammui kun lauta pysäytettiin. Aivan samalla tavalla ketjun yhteydessä hento moottori kävisi polkiessa ja sammuisi kun polkemisen lopettaa.

Miten pieniä nelitahtimoottoreita on? Entä dieseleitä? Lennokkimoottoreitahan on, mutta miten niitten hyötysuhteitten kanssa lienee? Taitavat kuluttaa 15 litraa satasella.

Kierroksia ainakin olis riittävästi

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Eikös olisi helpompi aloittaa polkupyörän dynamosta. Sehän toimii sähkömoottorinakin. Auton tai moottoripyörän akku vain ilmastointiteipillä sarvien päälle, toinen piuha dynamoon ja toinen runkoon.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
syytinki
Eikös olisi helpompi aloittaa polkupyörän dynamosta. Sehän toimii sähkömoottorinakin. Auton tai moottoripyörän akku vain ilmastointiteipillä sarvien päälle, toinen piuha dynamoon ja toinen runkoon.

Perinteisessä dynamossa tuskin on kommutaattoria - hehkulamppu kun syö ihan mukisematta vaihtovirtaakin - joten en usko dynamon toimivan sähkömoottorina sellaisenaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat