Tikit haavaan mökillä?

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Tikit haavaan mökillä?

Miten se on, saako jostain tikkauslankaa ja muita tarpeita yksityiskäyttöön? Jos vaikka kaveri teloo itseään mökillä, ja matkaa ensiapuun olisi kauan tai kaikki on päissään... Vai pitääkö suosiolla ompelun sijaan käyttää vaan jotain puristuskeinoa?

Avainsanat: haava, verenvuoto, kiire, kesä, hätä, pelastus, infektio

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Steriloi vaikka rautalankaa ja puno sillä haava kiinnii. Muista antaa sidottavalle paljon viinaa puudutukseksi. Tikkaaminen estää vain pahimpia arpia.

Vierailija

Saahan noita, ei niissä mitään estettä ole yksityisille myydä.

Tämä ainakin mainostaa olevansa halpa.

Karhunlanka, tai mikä hyvänsä lanka kelpaa kyllä, sterilointi on syytä muistaa, jos vain mahdollista. Mikä tahansa keino pysäyttää tai edes vähentää tolkutonta verenvuotoa on sallittu hätätilanteessa. Sitä puhtauspuolta voi miettiä myöhemmin. Sillä on merkitystä ainoastaan, jos kaveri on vielä hengissä.

Vierailija

Itse oon siinä käsityksessä että tikittämisen kannalta aika on aika tärkeää, ja puhutaan usein käsittääkseni jostain aikarajoista, jonka jälkeen tikittäminen on sitten hyödytöntä / mahdotonta. Itse jätin menemättä kun sain sormeen isomman haavan illalla, ja sitten aamulla sanoivat ettei voi enää ommella, että kunpa olisin illalla käynyt päivystyksessä. Ilman tikkejä parantuminen on kestänyt sitten todella kauan.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
PeterH
Eikö perhoslaastari olisi parempi, nopeampi vaihtoehto kunnes pääsee terveyskeskukseen?

Tätä minäkin suosittelen. Ja siinähän voi käyttää mitä tahansa teippiä, kunhan saa tarttumaan ihoon. Paineside ensiapuna on pieneen paljon vertavuotavaan haavaan. Ja puristuside jos joku raaja on irtipoikki tai melkein.

Tikkaamalla saa myös siistimmän arven, mutta se ei liene tässä se oleellinen. Eikä se toteudu itsetikkaamalla.

Nuorena ensiapukurssilla olen kuullut, että jos on hirvittävä haava ja siinä verisuoni, joka pulputtaa verta, pitäisi haavaan työntää sormet ja tyynesti puristaa verisuoni kiinni. Olen tätä jo pari kymmentä vuotta miettinyt. Voiko tällainen tilanne oikesti tulla? Voiko haavasta nähdä verisuonen?

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Saako haavaliimoja apteekista?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
babun
Itse oon siinä käsityksessä että tikittämisen kannalta aika on aika tärkeää, ja puhutaan usein käsittääkseni jostain aikarajoista, jonka jälkeen tikittäminen on sitten hyödytöntä / mahdotonta. Itse jätin menemättä kun sain sormeen isomman haavan illalla, ja sitten aamulla sanoivat ettei voi enää ommella, että kunpa olisin illalla käynyt päivystyksessä. Ilman tikkejä parantuminen on kestänyt sitten todella kauan.

Olet oikeassa. Aika on kuutisen tuntia, jonka sisällä tikkaus on tehtävä. "Haavan ompelun tavoitteena on liittää haavan seinämät ja reunat tiiviisti yhteen. Näin varmistetaan parantuminen ilman haavainfektiota. Haava suljetaan mahdollisimman pian, mielellään kuuden tunnin kuluessa haavan syntymisestä." http://www.mehilainen.fi/varaa-aika/pal ... van-ompelu Veikkaisin että tuo johtuu siitä, että sitten haavan reunat ovat jo niin nekroosissa että ompelua ei voi tehdä.

Wiisas
Nuorena ensiapukurssilla olen kuullut, että jos on hirvittävä haava ja siinä verisuoni, joka pulputtaa verta, pitäisi haavaan työntää sormet ja tyynesti puristaa verisuoni kiinni. Olen tätä jo pari kymmentä vuotta miettinyt. Voiko tällainen tilanne oikesti tulla? Voiko haavasta nähdä verisuonen?

Tällainen tilanne tulee tyypillisesti raajojen avomurtumissa tai lihan leikkautumisessa luuhun asti.

Paul M

Varsinaista haavaliimaa ei saa, mutta suihkeena myytävää nestemäistä laastaria saa.

Hämmentää.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
PeterH
Paul M

Itse asiassa syanoakrylaatiliimaa (eli ns. superliima) käytettiin Vietnamissa haavojen sulkemiseen. Se reagoi kosteuteen ja liimaa ihon todella tehokkaasti, kuten moni lienee huomannut.

Käyttäkää omalla vastuulla.

Joku asiasta enemmän tietävä valisti aikanaan minua, että joku taho testasi pikaliimoja haavakäyttöön ja totesi, että halvin ja kökköisin pikaliima mikä markkinoilta löytyi, oli itse asiassa paras. Jonkinlainen syöpäriski on olemassa pikaliiman haavakäytössä, mutta koska liima karisee itsestään pois muutamassa päivässä ja arpikudos korvautuu itsestään ihosoluilla viimeistään muutamassa vuodessa, ei riski ole merkittävä - paitsi ehkä jos viiltelee ja liimailee itseään jatkuvasti, näs.huom.*

Tiedän sairaanhoitohenkilöstöä, joka pitää omassa ensiapupakissaan pikaliimaa isojen haavojen varalta. Nopeampaa ja kätevämpää käyttää kuin tikit, koska ei vaadi ammattitaitoa tai edes kahta kättä laittamiseen.

*näsäviisas huomautus

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
PeterH
Paul M

Itse asiassa syanoakrylaatiliimaa (eli ns. superliima) käytettiin Vietnamissa haavojen sulkemiseen. Se reagoi kosteuteen ja liimaa ihon todella tehokkaasti, kuten moni lienee huomannut.

Käyttäkää omalla vastuulla.

Kyllähän kudosliimana käytetään edelleen oktyylisyanoakrylaattia tai ehkä jossain vielä butyylisyanoakrylaattia.
Jos liimaa pääsee haavaan, siitä voi aiheutua lievä vierasainereaktio.

Vierailija

Jos on huonot olosuhteet niin haavan voi pestä kusella. Tehdä paineside vaikka jeesusteipillä sukka muovipussissa haavan päällä. Kiehautettu kaareva neula ja karhunlanka on ilm. helpoin. Tulehdus on lähes yhtä suuri uhka kuin verenhukka.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Käyttäisin tuohon tarkoitukseen neulaa mieluummin kuin mökkiä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Pikaliima voi toimia. Etusormen kynsi halkesi tyvestä kärkeen mutta pikaliima pelasti kiipeilyreissun. Isot haavat pitää ensin puhdistaa ja koittaa välttää liiman menemistä haavan sisälle. Ei varmasti toimi kaikkiin tilanteisiin mutta mahtuu pieneen tilaan ja on halpaa.

Vierailija

Haavan ompelu ei ole kovin vaikeaa jos hankkii apteekista asialliset steriilit tarvikkeet.

Kannattaa tosin harjoitella etukäteen vaikka banaanilla niin tositilanteessa homma sujuu paremmin...

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Pikku Gen
joku taho testasi pikaliimoja haavakäyttöön ja totesi, että halvin ja kökköisin pikaliima mikä markkinoilta löytyi, oli itse asiassa paras.

Voisiko muuten olla että liiman liuottimilla ja muilla tykeillä kemikaaleilla on myös antiseptinen vaikutus, ts ne tappavat haavasta pöpöjä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat