Logon hinta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Helsingin seurakunnat uudistivat ilmeensä 78 000 eurolla
Uudessa logossa on nähty viittauksia niin pyhään kolminaisuuteen, neljään evankelistaan kuin vedestä heijastuneeseen purjeveneeseen. Virallista tulkintaa ei kirkon mukaan ole.

Neljästä sinertävästä kolmiosta koostuva logo tulee käyttöön tämän ja ensi vuoden aikana Helsingin kaikissa 27 seurakunnassa.

- Tähän asti meillä on ollut hyvin kirjava ulkoasu. Yhteinen ilme kokoaa kirkon toiminnan saman tunnuksen alle, viestintäpäällikkö Pälvi Ahoinpelto Helsingin seurakuntayhtymästä sanoo.

- Kristillisellä kentällä on paljon herätysliikkeitä, järjestöjä ja muita toimijoita. Brändäämisen idea on selventää sitä, kuka puhuu, Ahoinpelto perustelee.

Ihan ilmaiseksi logoa ei kuitenkaan saatu. Suunnittelutoimisto Zeeland Branding kuittasi työstä 78 000 euron palkkion. Seurakuntayhtymä aloitti logouudistuksen jo kaksi vuotta sitten.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010060 ... 0_uu.shtml

Joka toinen Suomen evankelis-luterilainen seurakunta jäi viime vuonna tappiolle. Sanomalehti Karjalaisen mukaan etenkin pienten seurakuntien taloustilanne on lähellä kriisiä.

Alijäämäiset tulokset selittyvät lähinnä seurakuntien verotulojen laskulla ja toimintakulujen kasvulla. Myös monista kiinteistöistä, kuten leirikeskusista on tullut seurakunnille rasite.

Sanomalehti Karjalaisen mukaan etenkin syrjäseuduilla verotuloja on laskenut vähenevä väkimäärä ja eläkeläisten suhteellisen osuuden kasvu. Tilanne on aiheuttanut ongelmia erityisesti pienissä seurakunnissa.

Monissa seurakunnissa on säästötoimina tehty lomautuspäätöksiä, mutta kirkkohallituksen mukaan irtisanomisilta on toistaiseksi vältytty.

Kirkkohallituksen mielestä hallintokuluja tulisi tulevaisuudessa pienentää yhdistämällä seurakuntia tai perustamalla seurakuntayhtymiä.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/u ... origin=rss

Eikö kirkon työntekijöiden joukosta tosiaan löydy vaikeassa taloustilanteessa ihmistä, joka osaisi piirtää 4 kolmiota tai jonkun muun logon vaikka paintilla?
Onkohan siellä jotain idiootteja töissä?

Sivut

Kommentit (137)

Vierailija

Äänestin halvinta vaihtoehtoa. Logo tekee aina vääryyttä itse tuotteelle, siksi sen arvo pitää saada aina minimiin. Räikein esimerkki tulee mieleen helposti sen enempää etsimättä: Apple.

Tuosta seurakuntalogosta sen verran, että se on epäonnistunut, jos sitä noin paljon pitää selittää ja tulkita. Vaikka tuo purjevene-aspektikin voidaan kyllä nähdä ja se siihen voidaan ympätä historiallista taustaa vasten, en ymmärrä sitä. Suomalaiset ei koskaan ole ollut mikään merenkulkukansa siinä määrin, että sen pitäsi näkyä jossain.

Vierailija
Taivaantallaaja
Äänestin halvinta vaihtoehtoa. Logo tekee aina vääryyttä itse tuotteelle, siksi sen arvo pitää saada aina minimiin. Räikein esimerkki tulee mieleen helposti sen enempää etsimättä: Apple.

Tekee aina vääryyttä? Logo on kaupallin symboli jolle lähettäjä pyrkii antamaan arvon, kuinka se voi tehdä "aina" vääryyttä? Ja miten Apple humanistisella (ja hieman raamatullisella) tunnuksellaan tekee vääryyttä "humanistiselle tekniikalleen", niin että se on räikein esimerkki kuvaamastasi? Voitko hieman avata.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

No jos lasketaan, kuinka paljon jäseniä ja sitä kautta tuloja uusi logo tuo, taitaa Jeesuksen uusi tuleminen tapahtua ennen kuin se maksaa hintansa. Minusta tuollaiset ökykalliilla teetetyt logot ovat turhuuksia, kukaan tuskin tekee ostopäätöksiä firmojen logojen perusteella. Pikemminkin se on firmojen johdolle ja omistajille yksi statussymboli julkistaa, montako sataa tuhatta on ollut varaa hukata turhuuteen. Taiteellisesti lahjakas kesätyöläinen suunnittelee päivässä muutamalla kympillä ihan yhtä hyviä logoja kuin muodikas design-toimisto sadalla tonnilla.

Vierailija
Neutroni
Taiteellisesti lahjakas kesätyöläinen suunnittelee päivässä muutamalla kympillä ihan yhtä hyviä logoja kuin muodikas design-toimisto sadalla tonnilla.

Niinno, saattaahan siellä design toimistossa olla juurikin sen hintainen lahjakas kesätyöläinen. Tuollainen yhteinen tunnus ei ole kuitenkaan ihan hetkessä pieraistu. Tarvitaan sen sovellukset eri medioihin (tassä tapauksessa voi olla satoja sovelluksia) ja graafiset ohjeistot sekä merkkipankit yms, puhumattakaan siitä kuinka paljon eri versioita on testattu tuon kahden vuoden aikana. Ne ovat tuossa hinnassa. Tämän verran minäkin viestintäalalla toimineena tiedän: kyse ei ole piirustuksesta.

Vierailija
Mirepoix
Taivaantallaaja
Äänestin halvinta vaihtoehtoa. Logo tekee aina vääryyttä itse tuotteelle, siksi sen arvo pitää saada aina minimiin. Räikein esimerkki tulee mieleen helposti sen enempää etsimättä: Apple.

Tekee aina vääryyttä? Logo on kaupallin symboli jolle lähettäjä pyrkii antamaan arvon, kuinka se voi tehdä "aina" vääryyttä? Ja miten Apple humanistisella (ja hieman raamatullisella) tunnuksellaan tekee vääryyttä "humanistiselle tekniikalleen", niin että se on räikein esimerkki kuvaamastasi? Voitko hieman avata.

Voin. Logo ajaa tuotteiden muiden ominaisuuksien ohi, koska logo on mainoksissa ja tuotepakkauksissa se asia, jolla tuotetta myydään. Juuri tuo mainitsemasi kaupallisen arvon antamistavoite siirtää huomion pois tuotteesta. Itse tuote jää selvemmin toisarvoiseksi, mitä enemmän logon arvoa painotetaan. Arvo painottuu mielikuvien kautta. Tai anti-painottuu.

Onhan niitä muitakin kun Apple, esimerkiksi Nike, Pepsi, Mercedes-Benz ja monia muita. Hassua, mutta en ole koskaan huomannut ajatella Applen logoon raamatullista siivua. Onhan se kyllä siellä.

Vierailija
Mirepoix
kyse ei ole piirustuksesta.



Onhan, 1 digitaalinen kuva riittää.
Jos joku viitsii, voisi kehitellä kirkolle jonkun logon paintilla ja kertoa kauan siihen meni aikaa. Arvioidaan sitten kuinka monta kymmentä tuhatta sen arvo voisi olla..

Vierailija
Taivaantallaaja
Onhan niitä muitakin kun Apple, esimerkiksi Nike, Pepsi, Mercedes-Benz ja monia muita. Hassua, mutta en ole koskaan huomannut ajatella Applen logoon raamatullista siivua. Onhan se kyllä siellä.



Niken logo ei ainakaan ollut kallis! Swoosh

Vierailija
fenomenologi
Mirepoix
kyse ei ole piirustuksesta.



Onhan, 1 digitaalinen kuva riittää.
Jos joku viitsii, voisi kehitellä kirkolle jonkun logon paintilla ja kertoa kauan siihen meni aikaa. Arvioidaan sitten kuinka monta kymmentä tuhatta sen arvo voisi olla..



Jos kysytään mainos- tai suunnittelutoimistolta, heidän mielipiteensä on juuri tuo, jonka Mirepoix esittää. He perustelevat sen vuosien kokemuksella ja ehkä myös koulutuksella ja tuota kautta kerätyllä näkemyksellä. Hintalappuun saadaan juuri sen perusteella nuo nollat.

Kuitenkin logo joko toimii tai ei toimi, joka taas ei riipu tekijän näkemyksestä kovinkaan paljoa. Oivallus riittää. Mutta mitä parempi logo on, sitä pienemmäksi itse tuotteen osuus myyntitapahtumassa jää.

Vierailija

Kuinkahan saan paintilla tehdyn kuvan laitettua tänne, jollain aijaa. tms sivulla kokeilin, mutta ei kuulemma tueta bmg?-formaattia.

Vierailija
Phony
Taivaantallaaja
Onhan niitä muitakin kun Apple, esimerkiksi Nike, Pepsi, Mercedes-Benz ja monia muita. Hassua, mutta en ole koskaan huomannut ajatella Applen logoon raamatullista siivua. Onhan se kyllä siellä.



Niken logo ei ainakaan ollut kallis! Swoosh

Ei! Ja oivallus oli hyvä, vaan moniko on opiskellut kreikkalaista mytologiaa niin, että ymmärtää tuon alkuperän? Ja olisiko Nike se, minä sen nyt tunnemme, ilman tuota logoa?

Vierailija
Taivaantallaaja

Jos kysytään mainos- tai suunnittelutoimistolta, heidän mielipiteensä on juuri tuo, jonka Mirepoix esittää.




Jos tilataan logo, se riittää että tehdään logo.
Itselläni siihen meni vajaa 2 minuuttia.

Vierailija
fenomenologi
Kuinkahan saan paintilla tehdyn kuvan laitettua tänne, jollain aijaa. tms sivulla kokeilin, mutta ei kuulemma tueta bmg?-formaattia.

Tallenna se jpg:ksi. Sitten sen kai saa täällä näkyviin. Selaimet ei mielestäni tue bmp-formaattia ja ne ovat aika raskaita verrattuna jpg:een.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Mirepoix
Niinno, saattaahan siellä design toimistossa olla juurikin sen hintainen lahjakas kesätyöläinen. Tuollainen yhteinen tunnus ei ole kuitenkaan ihan hetkessä pieraistu. Tarvitaan sen sovellukset eri medioihin (tassä tapauksessa voi olla satoja sovelluksia) ja graafiset ohjeistot sekä merkkipankit yms, puhumattakaan siitä kuinka paljon eri versioita on testattu tuon kahden vuoden aikana. Ne ovat tuossa hinnassa. Tämän verran minäkin viestintäalalla toimineena tiedän: kyse ei ole piirustuksesta.



No tuo on sitten tekemällä tehtyä rahastusta ja toimintaa haittaavaa byrokratiaa, minkä kyllä kaiken maailman konsulentit ja koijarit hallitsevat. Logo ei varmasti ole vaikea tallentaa suunnitteluohjelmasta kulloinkin haluttuun formaattiin. Aika kova usko firmoilla on siihen, että oikeanlainen logo oikeassa paikassa lisäisi myyntiä oleellisesti verrattuna siihen, että logo vaan lätkäistään pakkauken tai paperin kulmaan miten parhaiten sopii.

En usko, että se toimii edes tusinakrääsän kauppiailla, mutta vielä vähemmän seurakunnilla, valtion laitoksilla tai pääasiassa yrityksille myyviin firmoihin. Väitän, että esimerkiksi tuo seurakunta ei saa sijoittamaansa rahaa koskaan takaisin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Taivaantallaaja

Ei! Ja oivallus oli hyvä, vaan moniko on opiskellut kreikkalaista mytologiaa niin, että ymmärtää tuon alkuperän? Ja olisiko Nike se, minä sen nyt tunnemme, ilman tuota logoa?



Millä oleellisella tavalla luulet, että urheiluvarustevalmistaja eroaisi nykyisestä, jos se olisi aikanaan valinnut täysin erilaisen logon? Oleelliseksi ei lasketa sitä, että firman vaatteissa olisi erilainen logo. Logonko ansiosta se on kasvanut maailmanlaajuiseksi suuryritykseksi? Luuletko, että perusurheiluharrastaja miettii, mitä kreikkalaista symboliikkaa logoon liittyy, ja valitsee sen perusteella Niken?

Vierailija
Neutroni
Väitän, että esimerkiksi tuo seurakunta ei saa sijoittamaansa rahaa koskaan takaisin.



Ei varmaankaan, kyllä sillä on asiakaskatoa lisäävä vaikutus kun seurakunnan rahoja tuhlataan 78.000 neljään kolmioon.
Olisi ehkä kannattanut järjestään kirkon lehdessä seurakuntalaisille piirustuskilpailu, palkintona 300 euroa tai matka johonkin, missä ei pääse häiritsemään ketään viikkoon uskonnollisilla lässytyksillään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat