Tutkimustietoa lasten oikeista uni/rytmivaikeuksista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

TIetäisikö joku tutkimustietoa, edes termejä, millä etsiä, lasten univaikeuksista/rytmivaikeuksista? Olen ohi joskus lukenut ihmisen 'sisäisestä kellosta' ja mietiskelin tässä, että onko sen toimintaa tai 'toimimatta jättämistä' tutkittu, etenkin lasten kohdalla.

Pidetään luonnollisena, että vastasyntyneellä ei ole juuri rytmiä, mutta siinä on kovasti eroja vastasyntyneiden kesken. Kun ihminen saa vauvan, jolla ei ole lainkaan 'sisäistä kelloa' (kertokaa toki, mikä tämä termi on, niin löydän sillä varmasti tietoutta!) ja noudattaa nykyään vallalla olevaa lapsentahtisuutta, niin kamala soppa on valmis. Olen törmännyt valitettavan useaan pienen vauvan vanhempaan, jolla lapsentahtisuuden noudattaminen johti lapsen täyteen rytmien puuttumiseen.

Etsin nyt siis tietoa, onko tämä joku sairaus, onko tätä tutkittu... En tarkoita pelkästään vastasyntyneitä, joilla tämä tietysti näkyy selvemmin, kuin vanhemmilla lapsilla ja aikuisilla.

Eräässä artikkelissa, jossa kerrottiiin maanisdepressiivisyydestä, puhuttiin tästä sisäisen rytmin suuresta vaikutuksesta sen puhkeamiiseen, joten tällainen 'tauti' on siis ilmeisesti olemassa kuin 'rytmin puuttuminen'...

Kiitos jo etukäteen, jos osaatte auttaa!

Kommentit (10)

Vierailija

Eikö kukaan tietäisi tunnettuja 'rytmi'tutkimuksia tai tutkijoita? Tai edes terminologiaa, onko tässä millaisesti vuorokausirytmisäätelysysteemistä kysymys '?

Valtz0r
Seuraa 
Viestejä96
Liittynyt5.5.2008

Yks aknefoorumityyppi kirjoitteli aknensa ja suolistonsa ja kai jopa aamuisten virkeystasojen parantuneen selkeästi, kun mies alkoi viettämään päivää aamusta iltaan päivänvalossa ja sitten nukkuen täysin pimeässä huoneessa. Perusteli sitä melatoniinisyklin parantumisella ja siitä seuraavilla vaikutuksiilla (kuten sinkki-superoksidi-dismutaasin muodostumisella jne). Ks tää, jos kiinnostaa aihe: http://valtsuhealth.blogspot.com/2010/0 ... eoria.html

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Vähän heikkoa tietoa minulla,

mutta kokemuksesta tiedän, että unirytmi eli että valvoo päivällä ja nukkuu yöllä on ainakin osaksi opittua. Meillä vauvalla oli vaiva, jonka takia ei saanut nukuttua ensimmäisenä vuotena, jolloin unirytmin pitäisi kehittyä. Unta häiritsevä vaiva lieveni reilu kaksivuotiaana mutta silloin oli peli jo menetetty. Joten hän oli ilman tätä rytmiä viisivuotiaaksi, jolloin on lapsilla toinen herkkyyskausi oppia unirytmi. Kun lapsi oli neljä lääkäri selitti tämän ja totesi, että noin vuoden päästä oppii nukkumaan koko yön, ja niin onneksi tapahtui.

Tässä ei olisi auttanut mikään mitä me olisimme vanhempana tehneet. Vauva eli ihan omaa elämää ja me vain yritimme helpottaa sen oloa. Lapsentahtisuuden noudattaminen tai noudattamattomuus ei varmaan paljoa näissä ratkaise. Ehkä vain niin, ettei ole hyvä herättää nukkuvaa vauvaa tai valvottaa tarkotuksella.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Unikirja
Tuossa on ainakin tuollainen selkokielinen artikkeli.

Jos vauvan nukahtaminen tuntuu vaikealta, kannattaa laittaa pinnasängyn jalkoihin "keinutupot". Länsimainen lastenkasvatus on kokonaan unohtanut keinuttamisen merkityksen. Lapselle se on erittäin rauhoittava tapa nukahtaa, jatkumoa kohdun olosuhteille. Itse nukutin kummatkin lapset sekä sisällä että ulkona keinuttamalla tai heijaamalla. (Vaikka tuossa artikkelissa sanotaan, että vauvan pitää oppia nukahtamaan itsekseen, en ole samaa mieltä. Meillä ainakin kumpikin vauva sai juuri sen läheisyyden ja turvallisuudentunteen minkä tarvitsi rauhoittuakseen.)

Itse unirytmin vaikeuksista ihan sairauden asteella ainakin ns. sirkadiaanirytmin unihäiriöistä löytyy tutkimuksia (allaolevasta linkistä pääsee muitakin unihäiriöitä koskeviin tutkimusartikkeleihin), mutta näitä ei mielestäni ole tutkittu pikkuvauvoilla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Circadian_rhythm_sleep_disorder

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
magdaleena
Eräässä artikkelissa, jossa kerrottiiin maanisdepressiivisyydestä, puhuttiin tästä sisäisen rytmin suuresta vaikutuksesta sen puhkeamiiseen, joten tällainen 'tauti' on siis ilmeisesti olemassa kuin 'rytmin puuttuminen'...

Minulla todettiin TK-psykologin toimesta häiriö sisäisessä kellossa tjsp jonka vuoksi minun rytmini on huomattavasti pidempi kuin normaali n. 24 h vuorokausirytmi. En tiedä mikä vaivan nimi on tai onko sillä edes nimeä. Virallinen diagnoosi ei kuitenkaan liene koska toteajana oli psykologi eikä psykiatri. Sattumoisin sairastan myös bipolariaa mutta en osaa sanoa onko em. asioilla yhteys.

Hämmentää.

Vierailija

Googlettamalla löysinkin jotain tietoa ja kiitos vastauksista. Tämän alla olevan taudinkin löysin, tosin enpäs muista enää nimeä, ihan wikipedia taisi tästä kertoa. Kyllä tutkimusten mukaan sillä on jotain yhteyttä maanisdepressiivisyyteen.

Sitä vieläkin haeskelen, että onko 'tautia' joka olisi 'heikko sisäinen kello'. Olen löytänyt kaikenlaista unen saannin vaikeudesta pidempään vuorokausirytmiin, mutta sen toistaiseksi mitään huonosta vuorokausirytmin säätelystä. En etsi oikeastaan tietoa vauvoista, vaan vähän vanhemmista lapsista, joille tuo rytmi nimenomaan ei kehity, kuten joku siellä vastailikin. Luulisi, että sellainekin vaiva olisi olemassa.

Meillä se on nelivuotiaalla olemassa jo kyllä, viimein, mutta edellyttää pitkää nukuttamisprosessia joka ilta, siinä missä olen huomannut olevan toisilla nin, että lähinnä pistävät lapset sänkyyn. Tästä tietysti mietin, että onkohan mahdollista, että kyseessä on jopa joku vaiva ja mihinköhän muuhun se vaikuttaa. Ja ei, tässä ei ole mitään tekemistä sillä oliko päivä normaalia vilkkaampi vai ei, mihin aikaan mennään nukkumaan - mikään ei vaikuta, nukkuminen onnistuu 1.5 tunnin prosessin päätteeksi - no nykyään enää 45 minuuttia.

Vatkain
magdaleena

Minulla todettiin TK-psykologin toimesta häiriö sisäisessä kellossa tjsp jonka vuoksi minun rytmini on huomattavasti pidempi kuin normaali n. 24 h vuorokausirytmi. En tiedä mikä vaivan nimi on tai onko sillä edes nimeä. Virallinen diagnoosi ei kuitenkaan liene koska toteajana oli psykologi eikä psykiatri. Sattumoisin sairastan myös bipolariaa mutta en osaa sanoa onko em. asioilla yhteys.
totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
minun rytmini on huomattavasti pidempi kuin normaali n. 24 h vuorokausirytmi. En tiedä mikä vaivan nimi on tai onko sillä edes nimeä.

Se on englanniksi:
Non-24-hour sleep-wake syndrome

Näyttävät suosittelevan mm. melatoniinia ja valoterapiaa.

Treatment and interventions for these disorders are described, including the importance of education, light therapy, sleep-wake schedule adjustments, and the occasional use of medications, such as sedative hypnotics and melatonin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11768785

Oral melatonin is promising as an efficient and seemingly safe alternative for treatment of severe circadian sleep disturbances.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9236698

Tuolla on kokonainen artikkeli vuorokausirytmin ongelmista
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 1.1445.pdf
Siellä kyseistä vaivaa kutsutaan nimellä "free running disorder (FRD)"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
totinen
Vatkain
minun rytmini on huomattavasti pidempi kuin normaali n. 24 h vuorokausirytmi. En tiedä mikä vaivan nimi on tai onko sillä edes nimeä.

Se on englanniksi:
Non-24-hour sleep-wake syndrome

Juu. Googlasin saman asian. Suomeksi näkyy olevan elimellinen uni-valverytmin häiriö. G47.2.

totinen
Näyttävät suosittelevan mm. melatoniinia ja valoterapiaa.

Mulla aloitetaanki melatoniini kohta.

Hämmentää.

Vierailija
magdaleena

Meillä se on nelivuotiaalla olemassa jo kyllä, viimein, mutta edellyttää pitkää nukuttamisprosessia joka ilta, siinä missä olen huomannut olevan toisilla nin, että lähinnä pistävät lapset sänkyyn. Tästä tietysti mietin, että onkohan mahdollista, että kyseessä on jopa joku vaiva ja mihinköhän muuhun se vaikuttaa. Ja ei, tässä ei ole mitään tekemistä sillä oliko päivä normaalia vilkkaampi vai ei, mihin aikaan mennään nukkumaan - mikään ei vaikuta, nukkuminen onnistuu 1.5 tunnin prosessin päätteeksi - no nykyään enää 45 minuuttia.

Meidän lapsilla aikanaan - kaikilla kolmella - unirytmin ongelma oli tavaton aamuvirkkuus. Rytmi siis kyllä oli, mutta se vain ei oikein ollut optimaalinen muiden aikatauluihin nähden. Kuopus oli mahdottomin tapaus: heräsi vuosikaudet aina aamulla klo 4. Jos iltanukahtamista yritti myöhentää (oli yleensä n. klo 22), sai vain tulokseksi oikein kiukkuisena klo 4 heräävän lapsen. Tähän kun lisätään vielä oma iltapainotteinen työ, niin muutama vuosi elämästä taittui aikamoisessa univelkasumussa.

Aamuvrkkuuden tuntuu parantavan tehokkaasti vasta koulun aloittaminen. Mutta se onkin sitten aivan takuuvarma keino.

Uusimmat

Suosituimmat