Oletko köyhä?

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tässä EU:n kriteerit, joiden perusteella määritellään kuka on köyhä ja kuka ei:

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/0 ... 108139/139

1. Vuokrarästit ja maksuhäiriöt

Euroopan tilastokeskuksen Eurostatin mukaan joka kymmenes EU-kansalainen ei kykene maksamaan laskujaan ajoissa. Luku on sama Suomessa, mutta Kreikassa maksuhäiriöitä on lähes joka neljännellä.

2. Kodin lämmitys

Kylmässä kodissa asuminen tunnustetaan köyhyyden merkiksi. Suomessa ongelma koskettaa vain kahta prosenttia väestöstä.

3. Kyky selviytyä yllättävistä kustannuksista

Kodinkoneiden hajoaminen tai yllättävät sairaalalaskut suistavat yllättävän monen talouden raiteiltaan. EU:ssa yli kolmasosalla on vaikeuksia selvitä yllättävistä kustannuksista ja Suomessakin 30 prosentilla.

4. Annos lihaa, kalaa tai vastaavaa proteiinia joka toinen päivä

Suomalaiset eivät rahanpuutteessakaan laista syömisestä, sillä vain kolmella prosentilla köyhyys yhdistyy myös aliravitsemukseen. Europan unionin jäsenmaissa yhdeksän prosenttia joutuu tulemaan toimeen ilman joka toinen päivä nautittavaa proteiiniannosta.

5. Viikko lomaa poissa kotoa

Vaikka ruokaa riittääkin, lomastaan joutuu moni tinkimään. Lähes viidesosalla suomalaisista ei ole varaa lähteä pois kotoa lomailemaan viikoksi. Romaniassa kotiinsa sidottuja on yli kolme neljäsosaa.

6. Auto

Vaikka autoa ei tilastojen mukaan ole pakko omistaa päästäkseen pois köyhyydestä, laskee EU mahdollisuuden auton ostoon kohtalaisten tulojen merkiksi. Suomalaisista kahdeksalla prosentilla ja EU-kansalaisista yhdeksällä prosentilla ei ole varaa autoon.

7. Pesukone

Pesukoneeseen rahat riittävät jopa 98 prosentilla EU-kansalaisista.

8. Väri-tv

Televisio löytyy jopa useammalta kuin pesukone. Suomessa vain joka sadannella uupuu varoja television ostoon.

9. Puhelin

Kännykkäkansana suomalaiset eivät puhelimissa säästele. EU-alueella kuitenkin joka sadannelta uupuu puhelin, Bulgariassa näin jo neljällä prosentilla.

Omalta kohdaltani totean, että jos minulla olisi auto, varmaankin aika monesta muusta tuossa listassa mainitusta täytyisi tinkiä. Henkilökohtaista puhelinta en taloudellisista syistä varmastikaan pitäisi, ellei minulla olisi sellaista työn puolesta. Asunnon lämmöstä on talvella jonkin verran tingitty; syy on paitsi taloudellinen myös (ja ennenkaikkea) ekologinen.

En ole köyhä enkä tunne itseäni köyhäksi. Olen vähävaraisempi kuin keskivertosuomalaiset, mutta tunnen itseni rikkaaksi. Voi olla että jos joskus pääsen eläkkeelle, tulen ajattelemaan tästä asiasta eri tavalla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kommentit (15)

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Melko suhteellista. Monenmoista erittäin ikävää voi sattua. Kokonaan kuiville pääsemiseen tarvitaan mahdollisesti jo paljon rahaa. Opiskeluajoilta esimerkki: Joltain petti pesukoneen letku ja tuloksena oli monia huoneistoja koskeva vesivahinko. Kustannus: joitakin tuhansia euroja.
En kokenut itseäni ollenkaan köyhäksi opintotuella eläessä. Melkoisen leveää elämää elin sillä päälle 400 €/kk (vuokra mukana). Rahaa jäi säästöön välillä.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008
Aweb
Tässä EU:n kriteerit, joiden perusteella määritellään kuka on köyhä ja kuka ei:

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/0 ... 108139/139

1. Vuokrarästit ja maksuhäiriöt

Euroopan tilastokeskuksen Eurostatin mukaan joka kymmenes EU-kansalainen ei kykene maksamaan laskujaan ajoissa. Luku on sama Suomessa, mutta Kreikassa maksuhäiriöitä on lähes joka neljännellä.

2. Kodin lämmitys

Kylmässä kodissa asuminen tunnustetaan köyhyyden merkiksi. Suomessa ongelma koskettaa vain kahta prosenttia väestöstä.

Kodinkoneiden hajoaminen tai yllättävät sairaalalaskut suistavat yllättävän monen talouden raiteiltaan. EU:ssa yli kolmasosalla on vaikeuksia selvitä yllättävistä kustannuksista ja Suomessakin 30 prosentilla.

4. Annos lihaa, kalaa tai vastaavaa proteiinia joka toinen päivä

Suomalaiset eivät rahanpuutteessakaan laista syömisestä, sillä vain kolmella prosentilla köyhyys yhdistyy myös aliravitsemukseen. Europan unionin jäsenmaissa yhdeksän prosenttia joutuu tulemaan toimeen ilman joka toinen päivä nautittavaa proteiiniannosta.

5. Viikko lomaa poissa kotoa

Vaikka ruokaa riittääkin, lomastaan joutuu moni tinkimään. Lähes viidesosalla suomalaisista ei ole varaa lähteä pois kotoa lomailemaan viikoksi. Romaniassa kotiinsa sidottuja on yli kolme neljäsosaa.

6. Auto

Vaikka autoa ei tilastojen mukaan ole pakko omistaa päästäkseen pois köyhyydestä, laskee EU mahdollisuuden auton ostoon kohtalaisten tulojen merkiksi. Suomalaisista kahdeksalla prosentilla ja EU-kansalaisista yhdeksällä prosentilla ei ole varaa autoon.

7. Pesukone

Pesukoneeseen rahat riittävät jopa 98 prosentilla EU-kansalaisista.

8. Väri-tv

Televisio löytyy jopa useammalta kuin pesukone. Suomessa vain joka sadannella uupuu varoja television ostoon.

9. Puhelin

Kännykkäkansana suomalaiset eivät puhelimissa säästele. EU-alueella kuitenkin joka sadannelta uupuu puhelin, Bulgariassa näin jo neljällä prosentilla.

Omalta kohdaltani totean, että jos minulla olisi auto, varmaankin aika monesta muusta tuossa listassa mainitusta täytyisi tinkiä. Henkilökohtaista puhelinta en taloudellisista syistä varmastikaan pitäisi, ellei minulla olisi sellaista työn puolesta. Asunnon lämmöstä on talvella jonkin verran tingitty; syy on paitsi taloudellinen myös (ja ennenkaikkea) ekologinen.

En ole köyhä enkä tunne itseäni köyhäksi. Olen vähävaraisempi kuin keskivertosuomalaiset, mutta tunnen itseni rikkaaksi. Voi olla että jos joskus pääsen eläkkeelle, tulen ajattelemaan tästä asiasta eri tavalla.

Hyvä aihe! Me varmaan ollaan Suomalaisten tulonormien mukaan köyhiä, mutta ei em listauksen mukaan, vaatii kyllä välillä kikkailua. Tunnen todella köyhiä ihmisiä mutta en tunne itseäni tai perhettäni sellaiseksi. Jännä muuten miten tietyt statussymbolit kuten auto ja asunto täytyy aika monilla olla ensimmäisenä velkarahalla todella kalliita, lieneekö syy mainosten luoman rinnakkaistodellisuuden vai minkä..

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Olen nykyään pienituloinen kaupungin työntekijä(Puistopuutarhuri) ja varsinkin köyhä.
Entisessä ammatissa(Muurari) rahaa tuli kyllä kohtuullisesti, mutta menot kyllä kasvoivat sitä mukaa. Eipä jääny kun tuulen huuhtoma persus.
Samaten Ex- skönärin urasta.(ei kyllä kestäny kun vahän yli 2 vuotta)
Pakko lisätä klisee: ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
Uittu.

.

Vierailija
deep'n'dark
Kun ajattelee maailman mittakaavassa niin en voi valittaa.

Nimenomaan. Maailmanlaajuisesti (ja historiallisesti!) suhteutettuna soisi monenkin ihan sairaan etuoikeutetun täällä lintukodossa ajattelevan omaa materiaalista hyvinvointiaan.

Vierailija

5 ensimmäistä ovat järkeviä kriteereitä, nuo tavaroihin liittyvät ovat vähän hankalia - mutta olisi minulla varaa noihin kaikkiin, eli en ole köyhä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Itse luotan demarien köyhyysrajaan, 3000 euron tuloihin kuussa.

Sellaisia tuloja mulla ei ole. Olen siis köyhä. Tarvitsen lisää avustuksia ja holhousta. Sitäpaitsi, pääni on erittäin köyhä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
tiäremiäs
Oon köyhä kuin elän kelan tukiasilla.

Sää et siis pääsyt sinne baariin töihin kiutenkaan.

Köyhä on minäkin kuin kirkon rotta...

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Olen tilastollisesti köyhä, vaikka kuulun vauraimpaan kymmeneen prosenttiin. Mikä minä olen?

Mielikuvitusolento.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo olen vähärahanen, auto on televisio pyykikone ja tiskikone.
Mutta jos tulee yllättävä menoerä, se onki sitte tenkkapoo..
Lihhaa on kyllä ittelle ja Iiskolle.... : liha jos loppuu son arkuuven merkki ,lauleli Alakorvan Pentti..:

Mutta rahhaa on tosi hintsusti, oikeasthan joutuu pihistämhänki.
Autollaki ajethan vain pakolliset ajot, kaikkeja pitkiä matkoja ei viitti kävellä.
Lynxi ei ole syöny menhenä talvena pensaa ko parikymmentä litraa.
Niin että säästökuurille on jouvuttu, ja sitä tässä näinä päivinä onki hundeerattu, että mitä kaikkeja tarvithan välttämättä?

Halontekhon pitäs alkaa, muuta hommaa ku ei ole.
Myyhän sitte niitä talvella, tosin siinä työpalkka tullee melkosella viivhellä.

Vierailija

Nyt tuntuu aika köyhältä. Lainan lyhennyksiä on tällä hetkellä päällä niin paljon kun nippanappa pystyy maksamaan.

Mutta onko köyhyyden määritelmä riippuvainen vain tuloista? Edes taloudellisessa mielessä? Ratkaiseehan omaisuuskin kai jotain, siitä poliitikot eivät muista mainita mitään?

Ja kun unohdetaan talousnäkökulma, lasken olevani hyvinkin rikas. Ympärilläni on paljon hienoja ihmisiä ja asioita, joiden arvoa on turha alkaa mitata rahassa, koska siihen eivät maailman rahat riitä.

Uusimmat

Suosituimmat