Kysymys auton voimanvälityksestä takapyörille.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi. Mulla on polttomoottori RC-projekti työn alla. Ja nyt pohdin, millaisen välityssuhteen pitää kytkimeltä (ensiovedolta) olla takapyörille (toisiovedolle).

Tässä speksit:

Auton tuleva paino: ~27kg
Moottori: Honda GX160 (160cc)
Auton moottorin vääntö: @1000r/m (tässä kierrosnopeudessa uskon keskipakokytkimen tarraavan): 9 Nm.
Ja huippuvääntö @2500r/m 10,3Nm
Vääntökäyrä -> http://www.honda-engines.com/curves/curve_GX160.gif
Kytkimen (Ensioveto) leveys: 10,4cm (säde: 5,2cm (0,052m). Eli siitä lähtee (9Nm/0,052m=) 173.07N voima @1000r/m. (<- Olenko oikeassa?)

Eli minkä levyistä toisiopyörän hinhapyrää (tässä on hihnaveto) suosittelette, että auto jaksaa lähteä ja kiihtyä mahdollisimman kovaa?

En kai ilmaissut itseäni epäselvästi?
Kiitos, jos jaskatte vastata.

Sivut

Kommentit (17)

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Pitäisi tuntea kokonaisvälityssuhde takapyörään, eli vähintäänkin takapyörän halkaisija ja hihnapyörän leveydellä tarkoitat ilmeisesti sen halkaisijaa. Toisekseen kannattaisi ehkä harkita hammashihnaa tuossa, jos kestävyys riittää.

Huippunopeus ja huippuvääntö (kiihtyvyys) ovat ne optimoitavat asiat. Paras olisi käyttää muuntuvaa välityssuhdetta siten että aluksi saataisiin mahdollisimman hyvä kiihtyvyys pienellä välityssuhteella ja kiihdytykseen jälkeen maksimaalinen loppunopeus suuremmalla välityssuhteella, eli jonkintyyppinen variaattoriratkaisu tmv.

Muuten joutuu tinkimään joko nopeudesta tai kiihtyvyydestä. Tällaista ympäripyöreää aluksi.

Vierailija

Eräs näkökanta on vetopyörien pito. Turha tehdä välitystä, jolla vetopyörät sutivat ja hidastavat kiihtyvyyttä. Alkusutiminen pitäisi rajata vain kytkimelle vai lieneekö kovin ärhäkkä jolloin myös vetopyörät välttämättä sutivat.

Vierailija

10 Nm laitteilla on yleensä painoa 200 - 300 kg ja moniportainen tai portaaton vaihteisto. Siis kaksipyöräisiä ja autossa renkaan pintapaine on osia niihin verraten, joten 27 kg autossa ei riitä pito.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Jos nyt lasketaan vetäville pyöille massasta 60% niin se olisi siis 0.6*27kg/2= 8.1kg/pyörä
Normaalivoma siis n, 10*8 kgm/(ss)= 80N, kitkakerroin kuivalla asfaltilla 0.5...0.8 joten vetävään pyörään voisi periaatteessa kohdistua max 0.8*80N = 64N kehävoima, jonka pyörä kuivalla asfallti siis vielä sietäisi sutimatta.

Toki kumi on elastinen ja kitkakerroin voi olla optimitilanteessa muutakin, mutta suuruusluokan voi laskea tuolla perusteella.

Eli tuolla perusteella kokonaisvälityssuhteen pitäisi olla lähes 3 kertainen takapyörien osalta.

Ei tuo itse asiassa pitäisi kovin ongelmallinen olla, koska jos takapyörä olisi esim. halkaisijaltaan 45cm, pitäisi hihnapyörän olla siis 15 cm. Jolla loppunopeus (3600r/min) ilman vastuksia n. 102 km/h (siis ilman kitka- ja ilmanvastuksia).

Vierailija

Kannattaa tehdä testi sillä aiotulla pyörällä ja massalla joka siihen kohdistuu ja vääntövarrella jota kuormittaa aiotulla väännöllä. Jos sutii niin liikaa on.
RC mutkistaa asiaa niin ettei tuntumaa ole ja hallinta menee helposti jos sutii.

Vierailija

Sutiminen ei mua niinkään haittaa. Kyllä se jossain vaiheessaa tarraa ja sutiminen on näyttävää. Suurin huoleni on että kone hyytyy, vaikka iso kone onkin. Renkaiden halkaisija tulee olemaan noin 17cm.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Timokkk
Sutiminen ei mua niinkään haittaa. Kyllä se jossain vaiheessaa tarraa ja sutiminen on näyttävää. Suurin huoleni on että kone hyytyy, vaikka iso kone onkin. Renkaiden halkaisija tulee olemaan noin 17cm.

No jo on pienet pyörät, tuossa tapauksessa se hihnapyörän halkaisija (hihnan keskilinjan kohdalla) tulisi olla siis noin 5 cm, koskapa elastisuudesta ei tuossa juuri apua pitoon sitten saada, niin välityssuhde olisi ehkä syytä olla yli 3:n jonkin matkaa eli 17cm / 5cm = 3.4.

Jos sutiminesta ei ole haittaa niin voit käyttää esim. 6cm, niin ei se ainakaan siinä tapauksessa hyydy ja kaasullahan sitä vääntöreserviä muutenkin hoidellaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Timokkk
Sutiminen ei mua niinkään haittaa. Kyllä se jossain vaiheessaa tarraa ja sutiminen on näyttävää. Suurin huoleni on että kone hyytyy, vaikka iso kone onkin. Renkaiden halkaisija tulee olemaan noin 17cm.



Tuossa koneessa on 2,7 kW tehoa. Kyllä noin rajusti ylimitoitettu kone sutii aivan varmasti 27 kiloisessa autossa enemmän kuin tarpeeksi.

Tuon tehoisissa vehkeissä taitaa ylensä olla noin kaksi "tavallisenkokoista" kiilahihnaa rinnan. Ehkä tuollaisessa autossa menisi yksikin, koska luotettavuus tuhansien käyttötuntien aikana ei välttämättä ole tärkeä asia.

Välitys on kauppa huippunopeuden ja sutimisalttiuden (ja kiihtyvyyden) välillä. Näyttävään suditteluun pienehköillä nopeuksilla kannattaa laittaa aika tiheä välitys. Ratakäyttöön kannattaa hommata useita hihnapyöriä ja valita kullekin radalle sopivin testaamalla. Optimi riippuu radan luonteesta.

Jos vaikka haluttu huippunopeus on 15 m/s, takapyörille tulee 1690 rpm. Koneen nopeudella 2500 rpm vaadittava välityssuhde on noin 1,5. Tuossa tulee kyllä sellainen ongelma, että joudut väkisinkin ajamaan aika lujaa tai luistattamaan kytkintä, jos kytkin kytkee vasta 1000 rpm:n kierrosluvulla.

Vierailija
David
Timokkk
Sutiminen ei mua niinkään haittaa. Kyllä se jossain vaiheessaa tarraa ja sutiminen on näyttävää. Suurin huoleni on että kone hyytyy, vaikka iso kone onkin. Renkaiden halkaisija tulee olemaan noin 17cm.

No jo on pienet pyörät, tuossa tapauksessa se hihnapyörän halkaisija (hihnan keskilinjan kohdalla) tulisi olla siis noin 5 cm, koskapa elastisuudesta ei tuossa juuri apua pitoon sitten saada, niin välityssuhde olisi ehkä syytä olla yli 3:n jonkin matkaa eli 17cm / 5cm = 3.4.

Jos sutiminesta ei ole haittaa niin voit käyttää esim. 6cm, niin ei se ainakaan siinä tapauksessa hyydy ja kaasullahan sitä vääntöreserviä muutenkin hoidellaan.




Ömmm.... Nii meinasit siis, että ensiöveto on halkaisijaltaan 10,4cm ja toisioveto olisi vain 5cm, eli renkaat pyörisivät kovempaa, kuin moottori?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Timokkk
Ömmm.... Nii meinasit siis, että ensiöveto on halkaisijaltaan 10,4cm ja toisioveto olisi vain 5cm, eli renkaat pyörisivät kovempaa, kuin moottori?

Niin tosiaan, taisi tulla pieni lapsus tuossa nopeuden laskemisessa, siis kun voima jää kolmas osaan, niin nopeus tietenkin kolminkertaistuu samalla teholla.

Yhtälön P = F*v mukaisesti. Toki siihen häviöt vaikuttaa, ilmeisesti on siis järkevempää käyttää kuitenkin hieman suurempaa hihnapyörää ja säätää sitä tehoa ja vääntöä kaasulla. Kaasun hienosäätöön kannattaa ehkä hieman satsata

Mitenkähän tuossa muuten mahtaa käydä painopisteen ja/tai maavaran kanssa?

Vierailija
David
Timokkk
Ömmm.... Nii meinasit siis, että ensiöveto on halkaisijaltaan 10,4cm ja toisioveto olisi vain 5cm, eli renkaat pyörisivät kovempaa, kuin moottori?

Niin tosiaan, taisi tulla pieni lapsus tuossa nopeuden laskemisessa, siis kun voima jää kolmas osaan, niin nopeus tietenkin kolminkertaistuu samalla teholla.

Yhtälön P = F*v mukaisesti. Toki siihen häviöt vaikuttaa, ilmeisesti on siis järkevempää käyttää kuitenkin hieman suurempaa hihnapyörää ja säätää sitä tehoa ja vääntöä kaasulla. Kaasun hienosäätöön kannattaa ehkä hieman satsata

Mitenkähän tuossa muuten mahtaa käydä painopisteen ja/tai maavaran kanssa?




Aika takapainonen tästä kyllä tulee, ellen sitte hommaa pidempää hihnaa. Keulimisestakin tulee varmaa ongelma.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Timokkk
Ömmm.... Nii meinasit siis, että ensiöveto on halkaisijaltaan 10,4cm ja toisioveto olisi vain 5cm, eli renkaat pyörisivät kovempaa, kuin moottori?



Tuossa tapauksessa takapyörät pyörivät yli 5000 kierrosta minuutissa, mikä asettaa aika isot vaatimukset laakeroinnille ja tasapainotukselle. Nopeuskin on sellaiset 160 km/h, jos kori on riittävän aerodynaaminen. Tuossa vaiheessa vaaditaan jo paljon ajoalustalta, auton alustalta ja ajajan taidoilta. En suosittele, jos et todella tiedä mitä teet. Tuolle nopeustasolle 2,7 kW voi olla liian vähän tehoa.

Melkein tuohon kannattaa laittaa niin iso hihnapyörä, kun maavaran puolesta on mahdollista. Saa sitä sitten pienennettyä, jos tuntuu että auto ja ajaja vaativat lisää nopeutta.

Vierailija
Neutroni
Timokkk
Ömmm.... Nii meinasit siis, että ensiöveto on halkaisijaltaan 10,4cm ja toisioveto olisi vain 5cm, eli renkaat pyörisivät kovempaa, kuin moottori?



Tuossa tapauksessa takapyörät pyörivät yli 5000 kierrosta minuutissa, mikä asettaa aika isot vaatimukset laakeroinnille ja tasapainotukselle. Nopeuskin on sellaiset 160 km/h, jos kori on riittävän aerodynaaminen. Tuossa vaiheessa vaaditaan jo paljon ajoalustalta, auton alustalta ja ajajan taidoilta. En suosittele, jos et todella tiedä mitä teet. Tuolle nopeustasolle 2,7 kW voi olla liian vähän tehoa.

Melkein tuohon kannattaa laittaa niin iso hihnapyörä, kun maavaran puolesta on mahdollista. Saa sitä sitten pienennettyä, jos tuntuu että auto ja ajaja vaativat lisää nopeutta.




Nii-in. Olen tässä miettinyn 1:1 välitys suhdetta, eli kone ja renkaat pyörisivät samaa tahtiin...

Vierailija
Timokkk

Nii-in. Olen tässä miettinyn 1:1 välitys suhdetta, eli kone ja renkaat pyörisivät samaa tahtiin...




Mitäköhän käy jos kytkin ottaa kiinni 1000 rpm, voi olla että sutii vähän liikaa/hihna luistaa ja katkeaa aika nopeasti.
Eikö siihen saa laitettua pienempää hihnapyörää koneeseen tai ketjuratasta?
Hihnapyöriä voi teettää halvalla ammattikouluissa tai kurssikeskuksissa, kannattaa kuitenkin hioa pinta sileäksi, ettei hihna kulu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat