Suomessa ei pääse töihin jos ei ole 15 vuotiaana aloittanut

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Esim. opiskelijat mitkä keskittyy opiskeluun eivät ole vahvoilla työelämässä koska ei ole opiskelu aikana kertynyt työkokemusta. Jollekin ihmisstä ja vanhan ajan kuppikuntalaisille on oleellista että 15 vuotiaana jo pitää aloittaa.

Suurten ikäluokkien asenteet ovat aiheuttaneet hirveän reservin työttömiä ja työelämän ulkopuolella olevia. Esim. Yhdysvalloissa on selvää että lukutaidottomatkin saa töitä ja vammaisetkin jopa työllistyy. Suomessa on joko ollaan töissä tai ei olla menttaliteetti.

Myöskin työttömät on mediakalisoitu, kuin työkkäri tarjoaa kuntoutusta, ei työttömyys tiettävästi ole sairaus. Näin annetaan leima että on jotain vikaa ihmisessä.

Moni paperimies ahdistuu joka on ollut kansakoulupohjalta paperitehtaassa 15-vuotiaasta asti ja joutuukin 30-40 vuoden jälkeen työttömäksi. Muualla maailmassa työttömyys nähdään ihmisten aikana kehittyä, mutta suomessa nähdään tuhona ja vikana.

jne.

ajattelin hesariin kirjoittaa mielipidekirjoituksen samasta asiasta, tosin katson tarkkaa että ei tule kirjoitusvirheitä. Tietenkin myös muotoilen asiat paremmin.

Sivut

Kommentit (45)

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Kuka ei ole aloittanut vielä 15 vuotiaana Siihen ikäänhän ehtii korjata jo monta kesää pelkästään heinää - vähintään konetta kuljettamalla ellei voimat anna muuhun myöten.

Everything you know, is about to change.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Teekkari
Kuka ei ole aloittanut vielä 15 vuotiaana Siihen ikäänhän ehtii korjata jo monta kesää pelkästään heinää - vähintään konetta kuljettamalla ellei voimat anna muuhun myöten.

Harmi vaan että peltoja ja koneita on nykyään vähemmän kuin suurten ikäluokkien hiitäessä kouluun 30 km suuntaansa vesisateessa vastatuuleen susilauma perässään.

Hämmentää.

Vierailija

Näin 23 vuoden ikään elettyäni olen tehnyt töitä yhden ainoan kesän. Silloinkin vain siitä syystä, että sain sattumalta mielenkiintoisen ja kohtuullisen hyvin palkatun työn. Opintojen aikana olen elellyt lähinnä tuilla ja tulevaisuuden minältä lainaamillani rahoilla. Olen ajatellut, että valmistuttuani tekisin enintään 4-päiväistä työviikkoa, vaikka oma ala kiinnostaakin siinä määrin, että todennäköisesti enemmänkin voisi tehdä. Kattoo sitten joskus.

Olisi mielenkiintoista tietää, milloin työ on noussut siihen itseisarvoiseen asemaan, jota se nykyään edustaa. Työläisten psyykkisenä defenssimekanismina teollistumisen aikana kapitalistisen/kommunistisen propagandan tukemana?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Korpi
Näin 23 vuoden ikään elettyäni olen tehnyt töitä yhden ainoan kesän. Silloinkin vain siitä syystä, että sain sattumalta mielenkiintoisen ja kohtuullisen hyvin palkatun työn. Opintojen aikana olen elellyt lähinnä tuilla ja tulevaisuuden minältä lainaamillani rahoilla. Olen ajatellut, että valmistuttuani tekisin enintään 4-päiväistä työviikkoa, vaikka oma ala kiinnostaakin siinä määrin, että todennäköisesti enemmänkin voisi tehdä. Kattoo sitten joskus.

Olisi mielenkiintoista tietää, milloin työ on noussut siihen itseisarvoiseen asemaan, jota se nykyään edustaa. Työläisten psyykkisenä defenssimekanismina teollistumisen aikana kapitalistisen/kommunistisen propagandan tukemana?

Tulipa tosta mieleen.
http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

Ei. En pohjusta. Ei sillä pitäisi olla merkitystä ja jos on, niin voi voi.
(Ei suoraan sulle osoitettu, vaan niille jotka siitä aina mussuttaa)

Ja sitten aiheeseen. Itse en töitä saa - tai saan paikoista josta en sitä halua.
Olen tehnyt hyvin vähän hommia loppujen lopuksi.
alaikäisenä en saanut mistään töitä jo sen vuoksi, että olin suljettu Vihdin perukoille, eikä vanhempani dokamiseltaan sekään tukenut työllistymistäni (vaikka kyllä vaati sitä)
Koulukoti sai sentään ehkä parhaan työpaikkani koskaan hommattua viemällä minut paikalliseen tv-huoltoon jossa omistaja kyseli perusjuttuja ja otti töihin. Se onkin ollut ainoa työpaikka jossa olin niin motivoitunut, etten pitänyt useimmiten yhtään taukoa kahdeksan tunnin aikana. Palkka? 10 markkaa tunti ja kovasti tukea harrastukselleni sekä kiitosta hyvin tehdystä työstä. Enemmän kuin kehtasin siis pyytää jopa. Sen jälkeen en ole hyvää työpaikkaa nähnyt. Motivaationi on n. 2vko jälkeen joka kerta kariutunut ja lopulta työsuhteeni on päättynyt erottamiseen kun pää on hajoillut, enkä ole kyennyt enää keskittymään mekaaniseen ropojen vuolemiseen.

Vierailija
Vatkain
Teekkari

Harmi vaan että peltoja ja koneita on nykyään vähemmän kuin suurten ikäluokkien hiitäessä kouluun 30 km suuntaansa vesisateessa vastatuuleen susilauma perässään.

Niih!!! Eikä ollut silloin rullasuksia eikä muita hi tech -ajan ihmeitä, vaan sälesuksilla sai hiihtää kouluun talvella, keväällä ja syksyllä. Onneksi talvella sukset luistivat paremmin, muina vuodenaikoina ei ilmeisesti voitelu oikein onnistunut. Suksisauvoilla sentään sohittiin enimmät sudet hengiltä, saatte kiittää meitä suuria ikäluokkia siitä.

Vierailija
jees
Motivaationi on n. 2vko jälkeen joka kerta kariutunut ja lopulta työsuhteeni on päättynyt erottamiseen kun pää on hajoillut, enkä ole kyennyt enää keskittymään mekaaniseen ropojen vuolemiseen.

Oletko harkinnut jotain luovaa alaa, kuten taiteilija tms.?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Dredex

En. Olen aivan avuton taiteissa. Pienenä piirtelin samoja kuvia loputtomiin kun en saanut ikinä vangittua olemusta. (Muistan kuvatkin. Kettua olen piirtänyt satoja kertoja peräkkäin. Sitten vuoristomaisemaa, mutten koskaan onnistunut olemaan tarpeeksi hyvä) Yksi tekeleeni päätyi erään lehden vakituiseksi kansikuvaksi, mutta sen tein ihan vitsinä muutamassa minuutissa mielikuvan pohjalta. Koulun nimi oli merisaapas, joten piirsin saappaaseen meren ja yllätyksekseni se oli kaikkien mielestä hieno.
Ala-asteella uskonnollinen opettajani yritti tehdä minusta kirjailijaa kun kerran sain inspiraation tarinaan ja hän oli aivan onnessaan siitä. Samaisessa ala-asteessa tein kerran penistä lumiveistoskilpailussa ja muut sitten tulivat auttamaan kun eivät itse keksineet aihetta. Lopulta se naamioitiin tykiksi parilla 'kuulalla' ja voitimme kilon karkkia

Ei oo mua varten taide. Innovaatiot kylläkin. Käytän kyllä taiteellista puoltani paljon teknisissä kiinnostuksenkohteissani. Pääpiirteittäinen suunnittelu on kuin säveltämistä.
(Ja mulla kuulemma on absoluuttinen sävelkorva vaikken nuotteja osaakkaan. JOs siihen muusikkoon on luottamista)

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
Vatkain
Teekkari

Teekkari puhuu asiaa, Vatkain vatkaa ironiamielessä paskaa.
Ns. suurten ikäluokkien kouluiässä koneita peltohehtaaria kohti taisi olla jopa vähemmän kuin nykyään.

Kyllä piti pentuna kouluun kulkea ilman autokyytejä. Sen verran pitää korjata, että sulan maan aikana kuljettiin veneellä ja kävellen, lumen aikaan suksella. Eikä aina ollut vastatuuli ja susilaumoja en kohdannut.
Sen vaan nyt on niin, että jos 15-vuotiaaksi asti on pelkästään netissä surffaillut ja pleikkarilla pyrkinyt seuraavalle tasolle, työnteko on vierasta.
Kyllä työhönottajat tämän vieläkin tajuaa, sen näkee aika helposti työhakijan aseenteesta. Lapsesta asti työhön tottuneella on etulyöntiasema tässä ja hyvä näin.

---

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Jägermeister
Vatkain
Teekkari

Teekkari puhuu asiaa, Vatkain vatkaa ironiamielessä paskaa.
Ns. suurten ikäluokkien kouluiässä koneita peltohehtaaria kohti taisi olla jopa vähemmän kuin nykyään.

Kyllä piti pentuna kouluun kulkea ilman autokyytejä. Sen verran pitää korjata, että sulan maan aikana kuljettiin veneellä ja kävellen, lumen aikaan suksella. Eikä aina ollut vastatuuli ja susilaumoja en kohdannut.
Sen vaan nyt on niin, että jos 15-vuotiaaksi asti on pelkästään netissä surffaillut ja pleikkarilla pyrkinyt seuraavalle tasolle, työnteko on vierasta.
Kyllä työhönottajat tämän vieläkin tajuaa, sen näkee aika helposti työhakijan aseenteesta. Lapsesta asti työhön tottuneella on etulyöntiasema tässä ja hyvä näin.

Aijaa sullakin asenteet jostain 50-70-luvulta, ei ihme että lamassa ollaan kuin paperitehtaakin väänsi vaan helppoo nappia eikä niitä huvittanut kehitellä parempia tuotteita mitkä vastaisi nykyistä aikaa.

80-luvulla jo huomattiin ongelmat.

Vierailija
Vatkain
Teekkari

Aivan, eikä koneitakaan saa enää kuljettaa alle 15 vuotiaat, eikä muutenkaan, ellei ole korttia (trukin kuljettamiseenkin tarvitaan kuulemma nykyään trukkikortti), vähintään työturvallisuuskorttia jos ei peräti ajokorttia.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
tiäremiäs
Teekkari

Ei kasva peltoo kaupunkissa.

No eihän se maatyö ole se ainoa autuaaksi tekevä. Myös kaupunkissa löytyy töitä halukkaille.

Meidän pennut jakeli jo alun toisella kymmenellä iltaisin mainoksia ja ilmaisjakelulehtiä. Omasta halustaan. Pienellä palkalla, polkupyörällä ja vastatuulessa. Joskus pahimmilla keleillä jelpattiin autolla.

Asenteesta se on kiinni. Kotona ruikuttamalla ei homma etene.

---

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Jägermeister on sikäli oikeassa, että kaikki lähtee asenteesta. Mutta! Jos 30 vuotta sitten oikean asenteen omaavista työttöminä oli 3 % ja nykyään oikean asenteen omaavista 10 % on työttömänä, niin kyllä siinä on silloin takana yhteiskunnallistakin muutosta kuin pelkkää työstä vierottautumista. Työmarkkinat ovat nykyään kokonaan erit kuin 30 vee sitten.

Hämmentää.

Vierailija
jees
Dredex

En. Olen aivan avuton taiteissa. Pienenä piirtelin samoja kuvia loputtomiin kun en saanut ikinä vangittua olemusta. (Muistan kuvatkin. Kettua olen piirtänyt satoja kertoja peräkkäin. Sitten vuoristomaisemaa, mutten koskaan onnistunut olemaan tarpeeksi hyvä) Yksi tekeleeni päätyi erään lehden vakituiseksi kansikuvaksi, mutta sen tein ihan vitsinä muutamassa minuutissa mielikuvan pohjalta. Koulun nimi oli merisaapas, joten piirsin saappaaseen meren ja yllätyksekseni se oli kaikkien mielestä hieno.
Ala-asteella uskonnollinen opettajani yritti tehdä minusta kirjailijaa kun kerran sain inspiraation tarinaan ja hän oli aivan onnessaan siitä. Samaisessa ala-asteessa tein kerran penistä lumiveistoskilpailussa ja muut sitten tulivat auttamaan kun eivät itse keksineet aihetta. Lopulta se naamioitiin tykiksi parilla 'kuulalla' ja voitimme kilon karkkia

Ei oo mua varten taide. Innovaatiot kylläkin. Käytän kyllä taiteellista puoltani paljon teknisissä kiinnostuksenkohteissani. Pääpiirteittäinen suunnittelu on kuin säveltämistä.
(Ja mulla kuulemma on absoluuttinen sävelkorva vaikken nuotteja osaakkaan. JOs siihen muusikkoon on luottamista)

Etkö huomaa, että olet saanut positiivista palautetta taiteellisesta ilmaisustasi aina, kun sinulla on ollut siinä innovaatiota?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat