Kakarat raataa pellolla. hah.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katselen tässä jokunen aika sitten telkkarissa missä afrikkalaisellta vieljelijältä käytiin kysymässä että oletko kunniallinen viljelijä. Mies katsoi haastattelijaa silmät suurina ja sanoi olevansa. Seuraava kysymys oli että käytätkö lapsityövoimaa. Mies katsoi hastattelijaa ihmetellen ja sanoi rehellisesti että sato korjataan paljolti lapsityövoimalla.

Lopputuloksena haastattelu julkaistiin televisiossa ja farmari sai kolme vuotta linnaa.

Kaikesta päätellen kaveri kuitenkin oli rehellinen. Kierompi olisi tajunnunt jymäytyksen.
Tästä yhdestä farmarista tehtiin tarkoituksella esimerkkitapaus vaikka samat käytännöt on laajemmaltikin yleisiä.

Sitten tv yhtiö paukutteli lopussa henkseleitä ja sanoi että nyt lapsilla on aikaa leikkiä ja käydä koulua. Onkohan noin? Vai ovatko töissä toisella farmilla? Näkevätkö nälkää ja pyörivätkö slummin saastassa?

Viddu että sieppaa länsimainen sinisilmäisyys.
Tarvehierarkian huipulle ei pääse jos ei ole perusasiat kunnossa.
Pantiin kakrut himaan ja perhe näkemään nälkää. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Ainakin sen "sosiaalitantan" mielestä joka vetäää 300.000-400.000 usaria vuodessa.
Tosiymmärtäjä ja opastaja.

Kommentit (11)

Vierailija

Kyllä 15 vuotiaana pitääkin jo pellolla raataa, mistä sitä muuten kolmekymppisenä töitä enää saa?

Ja mitä nuorempana töihin tottuu, sitä parempi.

Vierailija
Electric shadow
Kyllä 15 vuotiaana pitääkin jo pellolla raataa, mistä sitä muuten kolmekymppisenä töitä enää saa?

Ja mitä nuorempana töihin tottuu, sitä parempi.

Itse olen seurannut monessa kehitysmaassa miten lapset seuraavat vanhempiaan työhön. Ei ole perhepäivähoitoa vaan kersat roikkuu mukana ja osallistuvat mikäli kykenevät. Tuntuu olevan niille leikkiä ja hauskaakin kun saa osallistua aikuisten töihin. 12 vuotias voi olla duunissa jossakin pajalla tai pellolla. On ylpeä siitä että saa kannettua muutaman rovon kotiin ja osallistua perheen ja nuorempien sisarrusten elätykseen. Oppii vastuuta ja kehittyy aikuiseksia ajoissa, sensijaan että olisi kolmekymppinen teini.

Nyt tulee sosiaalitantta ja pistää kersat kotiin.
Vie siinä samassa leivän lasten suusta.
Mitä nää ihmiset oikeen ajattelee?
Ei kurjuutta poisteta kieltämällä työ!

EU:kin olis kirveellä töitä näissä nuorten työllisyysjutskissa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Siskonpoika aloitti tänä kesänä äestyshommat 11 vuotiaana. Suomessa siis. On ollut jo monessa työssä mukana ja metsätraktorilla kuormasi 10 vuotiaana. Tosin isompien poikien piti siirtää konetta kun ei riittänyt siihen mitat. Hitsaavankin olen sen nähnyt migillä.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Reiska
Ja onhan ne muksut suomessakin osallistunu talon töihin, onko siitä sataakaan vuotta..

Viimeset kakskyt vuotta on ollut täyttä takapakkia. Turhia rajoituksia keksitty.

Jos 14 vuotias kersa tekee koulassa rankan kahdeksantuntisen päivän ja sen lisäksi kotona läksyt päälle niin miksi sen ei anneta tehdä kesäduunissa täyttä päivää ja pari tuntia ylitöitäkin silloin tällöin? Siitä ne oppii että työstä se raha tulee.

EU:ssa ammutaan omaan nilkaan.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
Mikael Karvajalka
Reiska
Ja onhan ne muksut suomessakin osallistunu talon töihin, onko siitä sataakaan vuotta..

Viimeset kakskyt vuotta on ollut täyttä takapakkia. Turhia rajoituksia keksitty.

Jos 14 vuotias kersa tekee koulassa rankan kahdeksantuntisen päivän ja sen lisäksi kotona läksyt päälle niin miksi sen ei anneta tehdä kesäduunissa täyttä päivää ja pari tuntia ylitöitäkin silloin tällöin? Siitä ne oppii että työstä se raha tulee.

Joo. 10-vuotiaana vaan töihin, kuten Kiinassa. Turhaa sitä palkkaakaan maksaa oikeastaan, kunhan saa töitä tehdä 20 tuntia vuorokaudessa! Miksi työn pitää olla itseisarvo? Miksi se saa ohittaa ihmisarvon?

Vierailija
kohveeman
Mikael Karvajalka
Reiska

Joo. 10-vuotiaana vaan töihin, kuten Kiinassa. Turhaa sitä palkkaakaan maksaa oikeastaan, kunhan saa töitä tehdä 20 tuntia vuorokaudessa! Miksi työn pitää olla itseisarvo? Miksi se saa ohittaa ihmisarvon?

Vedit tapasi mukaan taas asian toiseen äärilaitaan.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mä tein alle kymenen vuotiaana heinätöitä tottakai. Vuonna -88 sain sen verta rahaa, että sain ostettua kakspesäsen mankan. Sillä heti kopsasin ZZ-Toppia kasetin täyteen. Olin 11v.

Ei olejäänyt traumoja. Mutta mä olen hyväosainen...

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Sitä voisi lähteä tutkimaan, onko masentuneisuudelle eroa. Ryhmät: lapsityöläiset, lapsityöttömät.

Veikkaan että lapsityöttömät ovat masentuneempia.

Työtön masentuu kun ei ole rahaa ostaa lapsityöläisten tuotteita.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
Mikael Karvajalka

Vedit tapasi mukaan taas asian toiseen äärilaitaan.

Itsehän puhuit Afrikan lapsityöläisistä. Se on lapsityövoiman hyväksikäyttöä pahimmillaan. Heillä ei ole vaihtoehtoja. IMF yms sektorit ovat ajaneet monet valtiot niin solmuun suurilla veloilla, että elintaso ei niissä tule kuin ihmeen ansiosta nousemaan. Googlaa economic hitman..
Tuossa suomeksi jotain:
http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/elokuvat/2046822/talouden-%E2%80%9...

Suomesssa ei ole pakko laskea elintasoa niin, että lastenkin pitäisi raataa 8 tuntia päivässä. Ihan hyvä kehitys se on, että lapsityövoimaa ei käytetä. Tottakai juurikin vapaaehtoisesti lapsi voi osallistua erilaisiin työtehtäviin. Siivous, tiskaus, ruuanlaitto, halonhakkuu esim. voisivat olla hyviä. Enää ei maaseudullakaan ole oikein lapsille soveltuvaa työtä. Kaikki on niin koneellistunutta. Enkä esim. minä voisi ottaa lastani omiin töihini. Tuskin juuri kukaan nykyaikana. Ajat muuttuvat.

Olen minäkin ollut heti kun jalat ylsi traktoria ajamassa. Heinäpellolla heiniä viskoin hangolla hartiavoimin. Kaikki ilman palkkaa. Se oli suurin palkkio, että sain olla avuksi ja tunsi tehneensä hyvän työn, keho oli raukea ponnistuksesta. Tiedän tämän puolen asiasta. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa, että Afrikassa ei tulla toimeen ja on pakko käyttää lapsityövoimaa ja länsimaat vievät ilmaiseksi maiden mineraalit yms. resurssit.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
kohveeman

Olen minäkin ollut heti kun jalat ylsi traktoria ajamassa. Heinäpellolla heiniä viskoin hangolla hartiavoimin. Kaikki ilman palkkaa. Se oli suurin palkkio, että sain olla avuksi ja tunsi tehneensä hyvän työn, keho oli raukea ponnistuksesta. Tiedän tämän puolen asiasta. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa, että Afrikassa ei tulla toimeen ja on pakko käyttää lapsityövoimaa ja länsimaat vievät ilmaiseksi maiden mineraalit yms. resurssit.

Juuri näin. Näin meilläkin pääsi käymään.

Tuon tyyppinen "lapsityö" on monesti palkitsevaa lapsellekkin ja siitä jää useimmiten positiivinen asenne työntekoon. Se heijastuu asenteisiin myös aikuiselämässä.

Pitää vaan käsittää selvä ero tehtaiden ja kaivosten lapsityövoiman käytön ja ainakin puoliksi "vapaaehtoisen" lapsena työskentelyn vaikkapa vanhempien tilalla tai muussa perheen yrityksessä välillä.
Niillä ei tosiaankaan ole mitään tekemistä keskenään.

---

Uusimmat

Suosituimmat