Ilman syytä vihaaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä ihme ihmistä vaivaa kun vihaa toista ihmistä ilman syytä, vinoilee, tekee haittaa ja on laajentanut toimintansa jo kohteen jälkikasvuunkin.
Asiasta on puhuttu vihaajan puolison kanssa ja välityksellä, mitään syytä ei puolisonkaan mukaan ole, eikä vihaaja ole toiminnalleen mitään syytä pystynyt kertomaan.
Tätä on jatkunut ensi silmäyksestä alkaen, yli kymmenen vuotta.

Kysynkin nyt palstalaisilta: Mikä on vihaajan motiivi?

Kommentit (9)

Japetus
Seuraa 
Viestejä9010
Liittynyt20.6.2009

Se voi jäädä kaikille ikuiseksi mysteeriksi, jopa vihaajalle itselleen. Jotkin ihmiset ja opjektit ovat koodautuneena pitkäkestoiseen muistiin implisiittisinä ehdollisina ärsykkeinä. Kyseessä on amygdalan ja hippokampuksen tai amygdalan ja korteksin välinen kytkös, joka aktivoituu nopeammin kuin esinettä tai kasvoja ehditään edes tunnistaa. Jokin vahva kokemus on saattanut luoda kuvailemallesi henkilölle tällaisen kytkennän tai sitten hän vain valehtelee vihansa alkuperästä. On kuitenkin mahdotonta sanoa miksi joku vihaa ilman mitään näkyvää syytä, mutta vihan kohteella ei todennäköisesti ole asian kanssa mitään tekemistä.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

No tiedänhän minä ettei minulla ole sen syyn kanssa mitään tekemistä, mutta tuntuu hullulta ettei kyseinen ihminen mahtaisi asialle mitään, jos itsekin tajuaa ettei vihaamiselle ole mitään syytä.
Veemäinen vaiva kantajalleenkin. Siinäpä vihaa.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9010
Liittynyt20.6.2009
Romu-Simo
No tiedänhän minä ettei minulla ole sen syyn kanssa mitään tekemistä, mutta tuntuu hullulta ettei kyseinen ihminen mahtaisi asialle mitään, jos itsekin tajuaa ettei vihaamiselle ole mitään syytä.
Veemäinen vaiva kantajalleenkin. Siinäpä vihaa.

Ei sen nyt niin hullulta pitäisi tuntua. Kuinka usein sitä muutenkaan voi tunteilleen mitään? Aikaa myöten ne voivat muuttua, mutta ei siihen hirveästi voi itse vaikuttaa. Paras tapa poistaa "vihaehdollistuma" on tuottaa vihaajalle päinvastaista stimulaatiota samalla ärsykkeellä. Jos aidosti miellytät häntä tarpeeksi pitkään, tunne saattaa muuttua samalla tavoin kuin pelkoehdollistuma häviää, jos pelon kohtelle altistutaan turvallisissa olosuhteissa tarpeeksi monta kertaa.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Japetus
Romu-Simo
Jos aidosti miellytät häntä tarpeeksi pitkään, tunne saattaa muuttua samalla tavoin kuin pelkoehdollistuma häviää, jos pelon kohtelle altistutaan turvallisissa olosuhteissa tarpeeksi monta kertaa.

Tavallaan siis palkitaan outo käytös ja tuntemus?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Nuo ammattivihaajat keräävät ympärilleen useamman kuin yhden vihattavan. He vihaavat lähes kaikkea ympärillään. Joskus he keräävät myös n.s. kavereita, joita he sitten käännyttävät vihaamaan itse vihaamaansa tyyppiä. Olen ollut tuollaisen selittämättömän vihan objektina eikä sille mitään voi tehdä. Ainoa tapa on vain pysyä mahdollisimman kaukana vihaajasta.

Vierailija

No tuota En nyt jaksa motivoitua tuottamaan kyseiselle ihmiselle mielihyvän tuntemuksia, sen verran on kupla otsassa kun vihaa ilman syytä jälkikasvuakin. Alkaa Suomeksi sanottuna v...tuttamaan kyseinen ihminen tosi raskaasti, vastahan tätä on jatkunut n 12vuotta.

Ja kyllä, tämä kyseinen lähimmäiseni on saanut myös kannattajia aatteelleen. Olen jättänyt kyseisen tapauksen rauhaan koska on sukulaiseni puoliso ja heillä on yhteisiä lapsia, valitettavasti.
Viimekertaista tempausta en nyt tähän viitsi identiteetin salassapysymisen vuoksi laittaa, mutta tempaus meni hivenen jo överiksi.
Pysyn nyt kaukana kyseisestä ongelmatehtailijasta, mutta odotan hartaasti sitä päivää kun ei enää asu saman katon alla sukulaiseni kanssa, sitten on saamapäällä.

KKHS
Seuraa 
Viestejä368
Liittynyt23.11.2005

[quote="Japetus"Kuinka usein sitä muutenkaan voi tunteilleen mitään?[/quote]

Itseasiassa tunteisiin voi vaikuttaa ehkä jopa enemmän kuin ne mitä vaikuttaa käytökseen. On vain ihmisiä jotka pitävät hyvänä ideana kaikkien mahdollisten fiilisten mukaan elämisen.

Vierailija

Parjauskampanjat saavat muuten neutraalin ihmisen osallistumaan. Kyse on paljon kollektiivisesta toiminnasta. Tekijä luo kohteestaan annetun ennakkomielikuvan jota orjallisesti soveltaa ja jakaa eteenpäinkin.

Vierailija

Ei ilman syytä vihata, on syy ja seuraus. Kollektiivinen vihakin, niin kuin se henkilökohtainenkin oma pikku vihakin ovat seurauksia, jonka syynä on pelko.

Ihmisen moraalin (ja valtaväestön osalla tähän voisi oman moraalin tilalle esittää yleisesti hyväksytyn moraalin harhakuvan, valitettavasti) vastaisten ajatusten johtavan pelkoon omia ajatuksia kohtaan ja niiden hiljalleen purkautuvan vihana sellaisia ihmisiä kohtaan joista nämä ajatukset/halut/ominaisuudet peilautuvat. Yksi pelon aiheutama vihan laukaisia tämäkin, en väitä ainoaksi, vain yhdeksi useista seurauksista.

Mutta siinä tämän vihaamisen huono puoli yleensä onkin kun ne ihmiset jotka eivät normaalisti ole kovin vihaisia, vihaavat kuitenkin vihaavia ihmisiä. Kun tuo oman oletukseni mukaan johtuu kuitenkin aina pelosta, ja näin ollen olisi autettavissa vain pelon tunteen poistamisella eli kai rakkaudella ja ymmärryksellä. Aika pinkkiä.

Uusimmat

Suosituimmat